twee accus parallel geschakeld zouden het misschien wel kunnen oplossen maar de kans bestaat dan wel dat deze elkaar kapot gaan maken. beide accus moeten van gelijke capaciteit zijn en dezelfde karakteristieken hebben, anders gaat het fout.
als de ene accu een lagere spanning zal deze op het zelfde niveau willen komen als de andere accu, de sterkere/vollere accu word dan leeg getrokken.
mijn vrachtwagen heeft wel eens 1 van de 2 accus (24 volt systeem maar 2 12 volt accus) gaar, dan duurt het niet zo lang voor de 2e accu ook gaar is.
als de ene accu een lagere spanning zal deze op het zelfde niveau willen komen als de andere accu, de sterkere/vollere accu word dan leeg getrokken.
mijn vrachtwagen heeft wel eens 1 van de 2 accus (24 volt systeem maar 2 12 volt accus) gaar, dan duurt het niet zo lang voor de 2e accu ook gaar is.
misschien heeft dit wel net zoveel met het door benno gestelde te maken als het scheren van een schaap maar ik zie wel overeenkomsten.
maar dat heeft niets te maken met verschillende capaciteit van accu's, want zelfs met 2 dezelfde types kan je dit voor hebben als 1 in betere toestand is dan de andere.
en capaciteit (Ah) heeft niets te maken met voltages.
bijkomend heb jij het hier over in serie geschakelde accu's, en dan gaat de ene de andere NIET opladen. het is dan simpelweg diegene met de minste capaciteit die zal bepalen of er nog gestart kan worden of niet, hoe goed en hoe zwaar de 2de dan ook mag zijn.
Dat komt overeen met 1 accu van 12V die 1 rotte cel heeft, de andere worden anders belast en gaan kaduk.
Als ie al nog wil starten.
Helemaal leuk is een boot met meerdere accu's geschakeld, 1 stuk, alle vervangen.
Dan heeft vaak een ander voor weinig weer een knappe accu.
gaat dit over serie geschakelde accu's ?
wel raar dat wij in elektrische heftrucks regelmatig kapotte cellen vervangen terwijl de rest gewoon lekker blijft verder werken. soms duurt het hééél lang voordat een klant klaagt over een snel ontladen accu, maar meestal is een cel (of meerdere) dan zo kapot dat ze bij belasting zelf op treed als verbruiker en spanning gaat egtrekken van de andere cellen. en die andere cellen blijven gewoon prima verder doen wat ze al altijd deden : correct werken.
Parallel, als ik me niet vergis, boordspanning blijft iig 12V.
Collega watersporter werkt op een watersport bedrijf en heeft regelmatig accu's die nog goed genoeg zijn voor 3-5 jaar.
Die bootjes kosten een paar centen en vaak willen de eigenaars ook geen ellende halverwege het seizoen.
(en op MF maar zeuren om een accu van 7 tientjes)
De heftruck die een vorige werkgever had ging elke dag aan de lading, vraag me niet waarom, dan zul je van 1 gare cel weinig merken, denk ik.
En heel intensief werd die ook nou niet gebruikt, soms stond ie meer aan de lader dan dat er gebruik van gemaakt werd.
Edit, wat ik me nog kan herinneren is dat een accupakket duurder was als die hele heftruck, misschien dat daarom niet alles vervangen wordt?
En hoe zit het eigenlijk met scootmobiels..
Okeey.. Kleine "standaard" accus gaat hem niet worden. Ik heb me ook laten gezichtsbedriegen door een foto van een blijkbaar random foto bij een accu. Qua maten ga je niet veel kleiner.
Duss Lithium toch nog even ingedoken.
Valt op zich toch mee, specs worden ook anders benoemd dus lastig juiste vinden.
Ik had deze gevonden;
LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 1.5Ah - 15Ah LFP9
Met name gekeken naar de cca, die is standaard bij mij 150. Dus dat gaat de plus in. Echter 36WH? Whats dat? Dus ik gemaild en de beste man raadde me toch deze aan ;
LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 4Ah
Heeft 240 cca.. En 48WH Maar heb ik dat nodig? Hoe vertaal ik de 16AH naar de WH wat blijkbaar bij lithium word gebruikt? Iemand?
Ze zijn wel allebei lief, 135x65x95..