2 takt cilinder ultrasoon reinigen?

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen,

Ik ben bezig mn KTM 300 te reviseren, en heb het blok al aardig leeg. Nu kijk ik naar mn cilinder en de powervalve mechaniek behuizing, en t leek me een leuk idee om die ultrasoon te reinigen.
Nu weet ik dat 2 takt cilinders vaak een nicasil cilinderwand hebben, en ik heb geen idee of die tegen zo'n ultrasoon bad kan. Kan dat gewoon?

Groeten,
Patatties
 
met het nicasil heb ik geen ervaring, wel weet ik dat het wordt afgeraden om aluminium carburateurs langer dan 20minuten in een ultrasoon te hebben.
 
met het nicasil heb ik geen ervaring, wel weet ik dat het wordt afgeraden om aluminium carburateurs langer dan 20minuten in een ultrasoon te hebben.

Hmm interessant. Hoezo? Ik heb mn 39mm keihin ook een tijd in de ultrasoon gehouden (weet niet meer precies hoe lang), maar wat kan er verkeerd gaan?

In de vaatwasser werkt ook erg goed! (geen grapje!)

Hmm, gaat dan niet het hele huis meuren? Ik heb ooit eens ongeveer een theelepel benzine even door de gootsteen gegooid :$ Toen stonk het hele huis naar benzine.
 
Als je goede syfons hebt en gelijk doorspoelt zou dat niks moeten uitmaken hoor
 
De tijdsduur weet ik niet, maar ik weet wél dat de vloeistof heel belangrijk is.
Als je alu in vloeistof doet dat voor staal bedoeld is, lost alu op.....
 
Hmm interessant. Hoezo? Ik heb mn 39mm keihin ook een tijd in de ultrasoon gehouden (weet niet meer precies hoe lang), maar wat kan er verkeerd gaan?Hmm, gaat dan niet het hele huis meuren? Ik heb ooit eens ongeveer een theelepel benzine even door de gootsteen gegooid :$ Toen stonk het hele huis naar benzine.

Ik doe carburateurs ook altijd even goed leeg laten lopen, dan het ergste vuil eraf met was dasty en een afwasborstel, daarna de lege carb's + vlotterbakjes in de vaatwasser, werkt perfect!

Lijkt me dat nicasil hier ook wel tegen kan, zo'n vaatwas tablet is ook niet super agressief ofzo..
 
Aluminium reageert sterk op logen,
dus ook op ultrasoonvloeistof die natriumhydroxide bevat.
Heb een jaartje bij een bedrijf gewerkt waar pompen gereviseerd worden,
en voor de alu delen was een speciaal ultrasoonbad.
Deze heeft een alu-vriendelijke vloeistof met een pH < 11.
 
Waarom zou je je cilinder op deze manier willen reinigen.
Tis een 2takt dus de powervalve is zo weer vet van smering en onverbrande olie.
Powervalves eruit halen en schoonmaken met benzine , terugplaatsen met olie op de bewegende delen en klaar ben je...
 
:^

en die rare verhalen komen van mensen die dasty © en soortgelijken gebruiken ipv tickopur r33
daar reinig je aluminium mee.

en hoe aggresief een vaatwas tablet is hangt er vanaf hoe hard je hem gooit.

maar cilinder reinigen hoeft dus niet met ultrasoon :)
 
Laatst bewerkt:
Het kan geen kwaad voor de nicasil. Ik had een reserve cilinder liggen en heb die een halfuur in mijn ultrasoon bad gelegd aan 60 graden. Had het spul gebruikt voor alu carburateurs en een beetje dreft. Alles ziet er nog perfect uit (en schoon!).
 
Terug
Bovenaan Onderaan