We hebben een 2takt Suzuki T500.
Blok is open geweest voor de kickstarter mechanisme. ( Dus Top-end er niet vanaf.)
Motor reageert niet goed op gas, start pas met starterpilot .
Opeens toeren verhoging, contact af, bleef door de rechtercilinder, de machine doorlopen, op max toerental.
Pas nadat de vlotterkamer leeg was , sloeg die af. ( En dat in een garage.... herrie en oliedamp...)
Is de oorzaak valse lucht, of een verkoolde cilinder kop?
Graag advies voordat we hem open trekken.
Contactpunten waren losIk zou eerst eens kijken of je met contact uit nog in staat bent de bougie te laten vonken.
Een tweetakt kan wel nadieselen, de gloeiende koollaag doet dienst alsbougieontstekingsbron. Beter eerst de boel ontkolen en de carbs nakijken.
Contactpunten waren los
Ik denk dat ik het in de richting van RR / Bosso moeten kijken?
Maar ook uit een ander Topic kwam valse lucht in voor....
Inderdaad heb ik dit met mijn T500 ook eens gehad. Tijdens het rijden nogwel!! Op vol toerental daarloeien. Contact af werkte niet. Bougiekabels los ook niet.Gaskabel/hendel vast in volgas stand?
Contact draad los?
Een tweetakt kan wel nadieselen, de gloeiende koollaag doet dienst als bougie. Beter eerst de boel ontkolen en de carbs nakijken.
Voordat je een verticaal gedeeld carter openmaakt zullen toch eerst de cilinders er af moeten.Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om een T500 die lang heeft stil gestaan.
TS geeft helaas weinig info.
Bij een T500 die lang heeft stil gestaan zijn met 200% zekerheid de Krukaskeerringen verstaft en keihard geworden en dichten niet meer af.
Zowel de buitenste als die tussen de 2 cilinders dus tussen de 2 binnenste krukwangen.
Vandaar het slechte starten en hoog toeren lopen
Maar pruts gerust verder. Tis ten slotte hobby dus het mag onnodig veel tijd kosten
Ah, niet dus.
Zo te zien niet.
Soms wel, maar dat geldt voor iedereen: een kapotte keerring veroorzaakt geen motor die je niet meer elektrisch kunt uitschakelen. Dat zou dus eventueel een tweede probleem zijn.T500 verticaal gedeeld carter?
Soms is het beter om te zwijgen
Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om een T500 die lang heeft stil gestaan.
TS geeft helaas weinig info.
Bij een T500 die lang heeft stil gestaan zijn met 200% zekerheid de Krukaskeerringen verstaft en keihard geworden en dichten niet meer af.
Zowel de buitenste als die tussen de 2 cilinders dus tussen de 2 binnenste krukwangen.
Vandaar het slechte starten en hoog toeren lopen
Maar pruts gerust verder. Tis ten slotte hobby dus het mag onnodig veel tijd kosten
Soms wel, maar dat geldt voor iedereen: een kapotte keerring veroorzaakt geen motor die je niet meer elektrisch kunt uitschakelen. Dat zou dus eventueel een tweede probleem zijn.
Reden te meer om eerst de kop en zuigers te inspecteren. Het door jou beschreven proces moet sporen achterlaten.Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder
Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?
Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.