passen rijden in Zwitserland

meissie83

Die hard MF'er
9 jul 2007
273
0
Gronau
Hoi, ik ga volgende week donderdag op vakantie naar Zwitserland. Ik ga samen met mijn vriend, en onze twee motoren, passen rijden in Zwitserland en nu vroeg ik mij af of jullie misschien nog mooie routes hebben? Ook eventuele tips voor campings in de buurt van de passen zijn van harte welkom. Het is de bedoeling om van oost naar west te rijden, omdat we na de tijd nog naar Zuid-Frankrijk willen. Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Mischa
 
Ik heb een paar jaar geleden onder aan de nufenenpas op een camping (http://www.rhone.ch/camping-nufenen/) gestaan. Prima uitgangspunt voor de nufenen/grimsel/furka/gotthard en nog een handvol andere passen in de buurt van Andermatt.

~[edit] routes zijn in die buurt niet zo heel moeilijk, kaart erbij pakken en een aantal passen aan elkaar knopen :)
 
Laatst bewerkt:
De pasen die Kofferrek schreef zijn zeer de moeite waard! Heb niet de illusie om 500km/dag te rijden met al die passen. Het is hartstikke mooi, maar schiet niet op. 150km/dag is relaxed te doen.

Bij Interlaken heb je mooie campings ronden de meren, vanaf daar kan je zo de Grimselpass op richting de rest, is een mooi startpunt!
Bijvoorbeeld Camping Alpenblick

Camping Alpenblick - Bern - Zwitserland - MotorCamping
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de reacties. Die camping in Nufenen had ik zelf ook gevonden. Nu hoorde ik ook iets van een 80 passen route. Iemand daarmee bekend?
 
Zelf vertrek ik komende zaterdag naar Swiss en France. Alles campings en niet van die hele grote.

In Swiss ken ik de volgende campings:
- Net ten oosten van de Furkapas bij dorpje Tiefenbach, je staat hier zowat zeker alleen op 2100m
p1020752smallzw3.jpg


-Andermat de Europa camping
IMG_4992Small.jpg


-Ten zuiden van de Lucomagnopas (Lukmanierpas) bij het gehucht Acquacalda (1 restaurant en camping erachter op hoogte)
p1020636customsmallcp2.jpg


-Bij de Malojapas aan het meertje Lago di Sils (aan de zuid oever op de weg naar Isola)
Afbeelding199Small.jpg


-Iets ten noorden van de pas Grand St. Bernhard bij dorpje Bourg St. Pierre, laatste dorp ten noorden van de pas
IMG_5155Small.jpg


Voor de routes die ik gereden heb, tussen de foto's staat wa tekst en je hebt al een idee:
route 2006
route 2007
route 2008 nummero 1
route 2008 nummero 2
 
Laatst bewerkt:
mooie reisverslagen. Daar hebben we wat aan. Ziet er heerlijk uit allemaal. Hopelijk is de zon ons vanaf volgende week ook goed gezind....
 
Hoi, ik ga volgende week donderdag op vakantie naar Zwitserland. Ik ga samen met mijn vriend, en onze twee motoren, passen rijden in Zwitserland en nu vroeg ik mij af of jullie misschien nog mooie routes hebben? Ook eventuele tips voor campings in de buurt van de passen zijn van harte welkom. Het is de bedoeling om van oost naar west te rijden, omdat we na de tijd nog naar Zuid-Frankrijk willen. Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Mischa

Kom maar langs :+ Dan rij ik wel een stukkie voor *D Weet wel een paar leuke toertjes ;)


Misschien heb je hier ook wat aan.

Schweizer Alpenpässe Alpenpässe der Schweiz

Routen-Schweiz powered by traumrouten.com

Btw. Waar vanuit het oosten wil je beginnen dan?


In het westen ben ik niet zo heel erg goed bekend.... Ik woon zelf in centraal zwitserland, daar waar het echte :] begint *O*
 
Laatst bewerkt:
We gaan volgende week donderdag thuis weg. We rijden dan geen autobaan. We hebben ongeveer 2,5 week uitgetrokken voor de gehele vakantie en in die tijd willen we ook naar Zuid-Frankrijk. Daar zitten vrienden van ons en daar willen we 2 dagen naar toe.
 
Als je van oost naar west wilt, is de verleiding waarschijnlijk groot de Oberalppas te nemen vanaf Chur. Toch zou ik proberen dit te voorkomen, want die is erg saai en rechtdoor door veel kleine dorpen. Het zou zonde zijn van de andere passen die eromheen liggen. (Misschien stukje Italie pakken en over de Lukmanier of Gotthard weer terug naar boven?). Ik woon zelf ook in centraal Zwitserland en heb ze zo'n beetje allemaal een keer gereden.
Naar mijn mening is trouwens 500 km op een dag wel te doen, (meermaals gedaan), maar het is ook echt wel het maximum, denk ik. En natuurlijk niet teveel koffie drinken en fotos maken. Maar tussen 250 en 400 km is goed te doen, afhankelijk van het weer en wat voor motor.
Op www.bikecam.ch kun je alle passen bekijken inklusief videos. Zeer informatief.
 
Ja we zijn ook niet van plan op tegen de klok te rijden. We hebben ja vakantie. Mijn vriend rijdt op een KTM Adventure en ik op een Kawasaki GPZ 600 R. Hele verschillende motoren dus.
 
Kijk eens op www.bikecam.ch dan kun je het passen rijden al een beetje proeven. Je ziet hier filmpjes van diverse passen die op de motor gefilmd zijn.
Wij zitten er van de zomer ook
suc6
 
Ik wil je topic niet stelen maar aangezien hier zoveel lokale zwitsers zitten wil ik toch jullie mening. Ik ga deze zomer naar de dolomieten, de heenweg rijdt ik door het schwarzwald naar basel. Nu wil ik dus een mooie route van basel naar davos, daar wil ik via de stelvio verder Italie in.
Ik heb de tijd om ongeveer 1 a 1,5 dag te rijden in zwitserland, kan iemand me wat suggesties geven voor een mooie route met veel passen?
 
Dat is idd weinig tijd. Je moet er wel van genieten toch... Vorig jaar de Stelvio ook gereden, erg mooie pas, maar vind de passen in Zwitserland mooier.
 
Afhankelijk van het weer pakken we deze zomer misschien ook zwitserland mee.
Kunnen jullie ons wat vertellen over prijsniveau tov. duitsland/oostenrijk en is het er echt zo mooi?

Bij deze zijn jullie gewaarschuwd.. Als je in een pas plost in een dikke roetwalm zit en een angstaanjagend geplof jouw kant op komt.. REMMEN! we hebben maar 10 pk..
 
Afhankelijk van het weer pakken we deze zomer misschien ook zwitserland mee.
Kunnen jullie ons wat vertellen over prijsniveau tov. duitsland/oostenrijk en is het er echt zo mooi?

Zwitserse franc staat vrij laag tov de euro dus Zwitserland is de afgelopen jaar relatief goedkoop, naar mijn mening vergelijkbaar met Duitsland. Op voorwaarde dat je de dure ski-sport-plaatsen/kuuroorden niet meetelt: meeste hotels in St. Moritz of Davos zijn niet goedkoop......

En ja, Zwitserland is prachtig, vooral de zuidkant van de Alpen!
 
Hier een linkje om te kijken hoe de toestand is op de passen: http://www.tcs.ch/main/de/home/verkehrsinfo/paesse_tunnels.html (altijd lullig als er 1 niet open blijkt te zijn...)

En hier een linkje voor pasrijders: http://www.motosport.ch/artikel_5483.html. Ik geloof dat daar ook wel beoordelingen te vinden zijn hoe leuk deze passen zijn.

Niet alleen in de bergen, maar ook in de heuvels tussen Basel en de Alpen zijn leuke wegen te vinden. Je moet dan wel even op de kaart zoeken naar de kleinere wegen en niet te veel de wegen nemen die parallel aan de Noord-Zuid heuvelketens lopen.
 
Zwitserse franc staat vrij laag tov de euro dus Zwitserland is de afgelopen jaar relatief goedkoop, naar mijn mening vergelijkbaar met Duitsland. Op voorwaarde dat je de dure ski-sport-plaatsen/kuuroorden niet meetelt: meeste hotels in St. Moritz of Davos zijn niet goedkoop......


:N

Dit is het koersverloop van de Euro tov de Franc over de laatste 2 jaar:

Charts


Duitsland is een heel stuk goedkoper. Zwitserland is denk ik een tikkie duurder dan Nederland, maar de verschillen hangen inderdaad sterk af van de plaatsen. Maar da's toch overal zo? De benzine is wel goedkoper in CH dan in NL
 
Laatst bewerkt:
hier een verslag en gpslog van mijn dolomieten trip vorig jaar, we gingen ook van oost naar west, bij de Stelvio vandaan richting de Vogezen.
Oberalpas is idd redelijk saai, Grimsel is wel weer leuk.

ook de omgeving Brienzersee, Tunersee is ook erg mooi, en het stuk binnenland wat daarna volgt was ook smullen, geen bergen maar gewoon mooie wegen. :]
 
Nou vandaag veel passen in de kaart gezet. Tegelijkertijd nog maar wat campings opgezocht. We zijn vooral op zoek naar campings die mooi centraal ligt tussen de passen, zodat we de tent kunnen laten staan en zonder bagage verder kunnen rijden. Dus als iemand nog suggesties heeft....
 
Terug
Bovenaan Onderaan