Ik ga dit weekend naar Zwitserland. Heb zelf wat passen opgeslagen. Nog andere aanbevelingen dichtbij?

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
335
170
Ik verblijf zelf in Brienz, dus deze passen zijn relatief dicht bij elkaar

Sustenpass
Grimsel Pass
Gotthard Pass Tremola
Furka Pass
Nufenenpass
Oberaar Panoramastraße

Heeft iemand rondom dit gebied nog andere aanbevelingen?
 
Laatst bewerkt:
Zal ik doen.

Is er overigens een soort volgorde wat ik het beste kan aanhouden? De bedoeling is om ze allemaal op 1 dag te rijden. Wil zo min mogelijk tijd verliezen door van de ene naar de andere te gaan.
Verkijk je er niet op hoe lang zoiets duurt en hoe intensief het is, zeker als je het misschien niet gewend bent om in de bergen te rijden. Met het lijstje wat je nu hebt ben je al een flink deel van de dag bezig, dus daar zou ik het bij houden. Ik zou eerder wat rustiger aan doen en misschien een pas schrappen maar wel genieten, dan in een race tegen de klok alles proberen af te vinken maar eigenlijk net niks ècht zien. Het gaat je toch niet lukken om alles in die regio te rijden, en het ligt er volgend jaar ook nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Is er overigens een soort volgorde wat ik het beste kan aanhouden? De bedoeling is om ze allemaal op 1 dag te rijden. Wil zo min mogelijk tijd verliezen door van de ene naar de andere te gaan.
Probeer de Tremola als eerste en uiterlijk om 9:00u te pakken. Dan heb je hem waarschijnlijk helemaal voor jezelf en dat is pure magie. Dat is sowieso een pas die je uitstekend 'lekker langzaam' kunt nemen, dus daar past dat goed bij. De andere passen kun je gewoon 'lekker rijden'.
 
Ik verblijf zelf in Brienz, dus deze passen zijn relatief dicht bij elkaar

Sustenpass
Grimsel Pass
Gotthard Pass
Furka Pass
Nufenenpass
Oberaar Panoramastraße

Heeft iemand rondom dit gebied nog andere aanbevelingen?
Hoe ga je erheen? Op de motor? Dan kun je aankomen via de Klausenpas. Om even op te warmen ;-).
 
De Tremola zou ik bergop doen.
Dus bij Airolo afbuigen naar het noorden.

IMG_5496.jpeg


Bergaf kan, afhankelijk van hoe comfortabel je motor zit, een flinke belasting vormen voor je polsen en/of kroonjuwelen.
 
Op de Furka bij Hotel Belvedère stoppen om de Rhônegletsjer te bekijken zolang deze er nog ligt. Op deze zelfde pas even een fotootje maken op het James Bond punt. Neem niet de Gotthard Pass maar de Tremola, dat is de oude kinderkopjespas die er langs loopt.
Ja, idd zolang die Rhone-gletscher er nog is.

Ik was er 40jr geleden. Toen stapte je van de weg vrijwel direct op het ijs.
Een paar jaar terug kwam ik op zelfde plaats, maar toen moest ik 100m lopen om bij de gletscher te komen.

Helemaal beneden in Gletsch (hoe zouden ze aan de naam gletscher zijn gekomen?) staat een bord.
In 1900 kwam de gletscher tot deze plek. Als je nu ver omhoog kijkt zie je in de verte idd nog de gletscher.
 
Ja, idd zolang die Rhone-gletscher er nog is.

Ik was er 40jr geleden. Toen stapte je van de weg vrijwel direct op het ijs.
Een paar jaar terug kwam ik op zelfde plaats, maar toen moest ik 100m lopen om bij de gletscher te komen.

Helemaal beneden in Gletsch (hoe zouden ze aan de naam gletscher zijn gekomen?) staat een bord.
In 1900 kwam de gletscher tot deze plek. Als je nu ver omhoog kijkt zie je in de verte idd nog de gletscher.
Nog een "tijdje" terug lag ie hier in NL en hoefde je niet te reizen (op je sabeltandtijger, dat wel) 😬
 
Brientz , Heb je de Panoramastrasse al gereden ? Deze is bij jou om de hoek
Deze begint bij Giswil en gaat naar Schupfheim (heeft dan diverse weg namen) . Het is een smalle asfaltweg , maar heel erg mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan