Laatste weekend oktober naar Denemarken; een first buiten mijn comfort zone.

Gooi je vraag eens over de schutting bij:
Motorcursussen

Waar lekte je helm?
Als het echt hoost dan loopt het water aan de binnenkant van het vizier naar beneden.
Alle rubberen seals lijken heel te zijn?
Thnx, ik ga eens kijken.

Hij lekte door de top-ventilatie bij de echt extreme buiten op de Autobahn; dat was te fixen door de schuifjes dicht te doen en dan behoedzamer te ademen (beslaan..).
En daarnaast in de zwaarste buien midden bovenaan het vizier; de rubber seal is helemaal heel maar ik heb het gevoel dat dit (2e, los gekochte vizier waar -wel- pinlock dingetjes op zaten iit de meegeleverde) net iets "losser" in het mechaniek zit.
 
Ook wel even het vermelden waard: de Modder van Noord-Duitsland is hardnekkig. Ik herhaal.... de mo....

Damn. Heb hem nu twee keer helemaal gesopt; de laagjes zijn er af, na het opdrogen alleen nog een bruin zweem.
Morgenavond in de garage maar eens met een vochtig zeempje aan de slag dus.
 
Ja absoluut, de afstand (550 Autobahn/binnenwegen mix - 600km binnenwegen) vind ik prima te doen, de tijdsduur ook.
Liever wel -iets- minder regen (Autobahn met hoosregen zat ik toch niet rustig).

Zaten ook veel leer-momentjes in (ik blijf kutten met helling op wegrijden :P)
Geen hill hold control op je R1200GS ?
 
Ja absoluut, de afstand (550 Autobahn/binnenwegen mix - 600km binnenwegen) vind ik prima te doen, de tijdsduur ook.
Liever wel -iets- minder regen (Autobahn met hoosregen zat ik toch niet rustig).

Zaten ook veel leer-momentjes in (ik blijf kutten met helling op wegrijden :P)
En dan heb je in DK eigenlijk helemaal NIETS wat je een helling kan noemen.
Oke, mss in Kopenhagen als je de parkeer-garage uitrijdt??

Dan zijn er in de Dolomieten, of de bergen van N.Spanje wel plekken waar 't aanmerkelijk heftiger is.
 
En dan heb je in DK eigenlijk helemaal NIETS wat je een helling kan noemen.
Oke, mss in Kopenhagen als je de parkeer-garage uitrijdt??

Dan zijn er in de Dolomieten, of de bergen van N.Spanje wel plekken waar 't aanmerkelijk heftiger is.
Hoho, mons klint is echt wel mooi en met hellingen 🙃 (helaas met auto en niet op de motor)
 
Als ik 't goed heb is dat een optie op de 1250.... ik ben t in de lijst opties iig niet tegengekomen
Weg rijden op hellingen is een kwestie van oefenen. Probeer bewust je altijd je linker voetje op de grond te zetten bij hellingen, behalve als dit de dal zijde is natuurlijk. Laat de motor in de 1e versnelling staan.
Direct het andere pootje op de achterrem. Bij wegrijden niet bang zijn om voldoende gas geven.

Maak er een gewoonte van om de motor in de bergen / hellingen altijd in de 1e versnelling te laten staan.
(let-op ook de motor parkeren in de 1e versnelling).
Dan hoef je geen capriolen uit te halen om de motor in de versnelling te zetten en kan je rechter voet op de rem blijven.
 
Als de motor in de 1 staat, dan wil die niet starten.

Zeker opletten om motor op een hellende plek te parkeren.
Wat ik soms nog wel eens doe, dat is dat ik een steen onder de achterband druk. kan ie zeker niet omlaag rollen.

Ja, wegrijden op een helling is even oefenen. Niet heel moeilijk/ althans: Ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar vraag? Leer je dat niet bij de rijles? Tegenwoordig moet je toch allemaal 'kunstjes' beheersen voor je RBW-A?
Zelf zou ik dat niet weten, want eigenlijk heb ik nooit echt rijles gehad.
Wij hoefden ook geen 'kunstjes' te beheersen. In die tijd werd gedacht, dat je dat wel zelf kon aanleren. <en dat klopt>
 
Als de motor in de 1 staat, dan wil die niet starten.

Zeker opletten om motor op een hellende plek te parkeren.
Wat ik soms nog wel eens doe, dat is dat ik een steen onder de achterband druk. kan ie zeker niet omlaag rollen.

Ja, wegrijden op een helling is even oefenen. Niet heel moeilijk/ althans: Ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar vraag? Leer je dat niet bij de rijles? Tegenwoordig moet je toch allemaal 'kunstjes' beheersen voor je RBW-A?
Zelf zou ik dat niet weten, want eigenlijk heb ik nooit echt rijles gehad.
Wij hoefden ook geen 'kunstjes' te beheersen. In die tijd werd gedacht, dat je dat wel zelf kon aanleren. <en dat klopt>
Ja klopt, ik kan sind mijn lessen een strandbal op mijn neus laten draaien en jongleren 😄
 
Ja klopt, ik kan sind mijn lessen een strandbal op mijn neus laten draaien en jongleren 😄
Ik weet het , het komt wat belerend over. :} Maar misschien hebben er enkele mensen wel baat bij.

Ik kan nog toevoegen.
Als je in de problemen komt met stilstaan op een steile helling waarbij je je rechter voet aan de grond moet zetten EN je voorrem het niet houdt , gebruik je "kilswitch" om de motor af te zetten . Met de koppeling los heb je ook een achterrem.:Y
 
Gooi je vraag eens over de schutting bij:
Motorcursussen
Natuurlijk geen familie/aandelen.
Ik heb pas een behendigheidstraining bij hun gevolgd:
Ondanks dat ik al 100 jaar motorrij, blijven korte rechtse bochtjes moeilijk.
Ik weet het... meer rijden, meer oefenen.
Ik zie het ook op mn BMW app, rechterbochten helling hoeken zijn lager in getal dan linkse?....

Waar lekte je helm?
Als het echt hoost dan loopt het water aan de binnenkant van het vizier naar beneden.
Alle rubberen seals lijken heel te zijn?

Een motor waarbij je via een app je hellingshoek kan checken??

Ik word oud.
 
Ik weet het , het komt wat belerend over. :} Maar misschien hebben er enkele mensen wel baat bij.

Ik kan nog toevoegen.
Als je in de problemen komt met stilstaan op een steile helling waarbij je je rechter voet aan de grond moet zetten EN je voorrem het niet houdt , gebruik je "kilswitch" om de motor af te zetten . Met de koppeling los heb je ook een achterrem.:Y
Als je de motor niet in alle situaties de baas kan zijn: Neem dan een extra rijlesje!
Je zou toch denken dat je alle grappen en grollen geleerd moet hebben voor het AVB.
<nee, zelf heb ik dat nooit hoeven leren>
Voor mij is dat "voertuig-beheersing". Zit daar geen simpel helling-proefje bij?
 
Laatst bewerkt:
En je maximale accelleratie (G) en vertraging (G) :P En de hoogte verschillen in je route en zo nog wel wat meer..

Maar de meeste BMW rijders zijn oud, al dan niet in leeftijd, wat moeten die met al die informatie.
 
Een motor waarbij je via een app je hellingshoek kan checken??
En je maximale accelleratie (G) en vertraging (G) :P En de hoogte verschillen in je route en zo nog wel wat meer..
Dus je wilt wegrijden op een helling, dan ga je eerst kijken in de app, wat de hellingshoek ter plaatse is. Huh?
Onderweg blijkt de max acc 3m/s2 en max remmen -8m/s2. Totaal volbracht hoogteverschil deze dag is 2500m.

Wat MOET je met al deze info? Of ben ik nu ook oud?
En NEE, ik heb geen BMW. Daar ben ik vlpg nog niet aan toe. Eerst nog flink ouder worden.

Op de racefiets hield ik wel altijd het aantal (dag-)klimmeters bij. Maar voor de motor??? Onzin, die wordt nooit moe!
Cols in de Alpen waarvan ik nog weet op de racefiets er hard te hebben gewerkt, blijken op de motor kinderspel.
 
Dus je wilt wegrijden op een helling, dan ga je eerst kijken in de app, wat de hellingshoek ter plaatse is. Huh?
Onderweg blijkt de max acc 3m/s2 en max remmen -8m/s2. Totaal volbracht hoogteverschil deze dag is 2500m.

Wat MOET je met al deze info? Of ben ik nu ook oud?
En NEE, ik heb geen BMW. Daar ben ik vlpg nog niet aan toe. Eerst nog flink ouder worden.

Op de racefiets hield ik wel altijd het aantal (dag-)klimmeters bij. Maar voor de motor??? Onzin, die wordt nooit moe!
Cols in de Alpen waarvan ik nog weet op de racefiets er hard te hebben gewerkt, blijken op de motor kinderspel.
Ik heb ook geen idee; ik gebruik de app simpelweg voor navigatie omdat deze integreert in de aanwezige docking-optie, zonder een peperduur navigatieapparaat te moeten kopen.
En dan ontdek je als je thuis bent na 1150 km dat ie een logging heeft bijgehouden met al die informatie erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan