LIJKT me niet, alleen kan je met een begrenste 600cc nooit meer z'n top toerental halen denk ik (aangezien mijn zxr 750 dat ook lang niet haalt), dus het inrijden gaat wel prima, maar ik je kan nooit eens na het inrijden ff flink doortrekke, wat wel vaak aangeraden word als je bijna klaar bent met inrijden, i.v.m stootrandjes in de cillinder. Ik weet niet of dat bij 4takt ook zo is maar bij 2takt wel. Als je bijvoorbeeld 1000KM niet boven de 5000 toeren komt en je hem dan in 1x doorjankt naar de 10000RPM dan wille ze wel us kapotlopen op die randjes. Dus dat zou wel een probleem kunnen zijn, maar ik weet niet of 4takt ook snel last heeft van stootrandjes (i.v.m minder slijtage van 4takt etc).
LIJKT me niet, alleen kan je met een begrenste 600cc nooit meer z'n top toerental halen denk ik (aangezien mijn zxr 750 dat ook lang niet haalt), dus het inrijden gaat wel prima, maar ik je kan nooit eens na het inrijden ff flink doortrekke, wat wel vaak aangeraden word als je bijna klaar bent met inrijden, i.v.m stootrandjes in de cillinder. Ik weet niet of dat bij 4takt ook zo is maar bij 2takt wel. Als je bijvoorbeeld 1000KM niet boven de 5000 toeren komt en je hem dan in 1x doorjankt naar de 10000RPM dan wille ze wel us kapotlopen op die randjes. Dus dat zou wel een probleem kunnen zijn, maar ik weet niet of 4takt ook snel last heeft van stootrandjes (i.v.m minder slijtage van 4takt etc).
Maar ik weet iig wel dat een al ingereden motor die je terugbrengt naar 25kw nooit problemen zou veroorzaken, en dat is echt niet slecht voor je motor. Je begrenst je spruitstukken, zelfde effect als maar een beetje gasgeven (gaat de gasklep maar beetje open, dus weinig doorlaat, dus weinig vermogen. En rustig rijden met weinig gas is toch ook niet slecht voor je motor?
Holy shit, de meest informatieve post op MF....OOIT!geen idee..
Holy shit, de meest informatieve post op MF....OOIT!
Bij deze danen dit draagt wel bij aan de vraag van TS?
Randjesalsof je op het dubbele toerental opeens een grotere/langere zuiger-uitslag hebt
Het maakt weinig uit, het zal wel zo zijn dat je nieuwe blok zo "lui" wordt ingereden en je niet echt de meeste pk's uit zal persen. Maar dan hebt je het echt over procentjes van het totaalvermogen. Hooguit 5% ofzoiets. Verder maakt het niets uit voor je blok. Hij krijgt gewoon minder mengsel, niet armer, niet rijker, gewoon minder. Net zoiets als je halfgas met je motor rijd zeg maar.
Dat ligt er maar net aan op welke manier die begrensd is, zo'n RS250 wordt geloof ik (duur geintje) begrensd op de ontsteking, andere op de inlaat
ben t helemaal met powerpulse eens...en daarbij is het voordeel van een geknepen motorblok dat 'ie nooit afgetrapt kan zijn, omdat er veel kleinere krachten op de aandrijflijn komen te staan dan waar 'ie op berekent is.
Wel is er dikke kans dat koppeling en versnellingsbak iets meer gebruikt worden omdat je echt moet schakelen om te blijven accelereren
Randjesalsof je op het dubbele toerental opeens een grotere/langere zuiger-uitslag hebt
Dan wordt het wel erg lastig om de krukas een rondje te laten draaien he?
of ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt, of jij begrijpt het niet helemaal.....
Het maakt weinig uit, het zal wel zo zijn dat je nieuwe blok zo "lui" wordt ingereden en je niet echt de meeste pk's uit zal persen. Maar dan hebt je het echt over procentjes van het totaalvermogen. Hooguit 5% ofzoiets. Verder maakt het niets uit voor je blok. Hij krijgt gewoon minder mengsel, niet armer, niet rijker, gewoon minder. Net zoiets als je halfgas met je motor rijd zeg maar.
Er komen echt geen randjes of bramen in je blok, zou een mooie mop zijn.
Maar houd er rekening mee dat je hem inderdaad opnieuw moet inrijden. Want je zuigers en kleppen en alle andere mechanische zooi is nog nooit enorm thermisch belast. Zeg maar, normaal maken ze 5000rpm, als je de volgende morgen hem tot de 14000 openrekt gaat er vast wel iets een keer kapot. Dus gewoon netjes inrijden daarna, veel wisselen met toerentallen. En zeker niet lang op topspeed rijden.
precies, m'n ER draait hetzelfde hoor, duurt alleen wat langer
Maar wat maakt het eigenlijk uit
10000rpm non 25kw en 10000rpm wel 25kw, vrij weinig
Of kan een 2takt niet maximale toeren draaien bij 25kw?
...
Maar ik weet iig wel dat een al ingereden motor die je terugbrengt naar 25kw nooit problemen zou veroorzaken, en dat is echt niet slecht voor je motor. Je begrenst je spruitstukken, zelfde effect als maar een beetje gasgeven (gaat de gasklep maar beetje open, dus weinig doorlaat, dus weinig vermogen. En rustig rijden met weinig gas is toch ook niet slecht voor je motor?