Scooterlover
MF'er
Een vraag die ikzelf had en regelmatig terug te vinden is, 400CC of 250cc? Ik ben dus van een X-max 250 wat dus best een degelijke scooter is overgestapt naar een Burgman 400. Mijn bevindingen gaan dus specifiek over deze twee modellen maar ik neem aan dat er niet zoveel grote verschillen bestaan tss een Burg, SW of majesty. Hou in rekening dat ik 1.87M ben en (shame) 110kg weeg. Omwille van die reden is trouwens de majesty uit de boot gevallen daar ik met mijn knie het stuur raakte bij het draaien. Ik dacht bij mezelf de verschillende punten eens te bespreken tss deze twee CC's.
De snelheid?
Ik lees dat er 10% afwijking bestaat op de tellers, daar ik nu een gps op mijn scooter heb gemonteerd was dit nu eens een leuke test en het klopt als een bus! 100 = 90, 140 = 126. De topsnelheid wat ik behaald heb was 161 km/u op de teller wat in werkelijkheid dus 145 km/u was. Ik lees ook in verschillende topics dat bij zwaardere scooters van 0 tot 30 km/u een "dipje" is waar hij niet zo snel reageert. Hier had ik geen last maar misschien ben ik snel tevreden. Voor mij is de acceleratie alvast meer als goed. Natuurlijk merkte ik dat de X-max pittiger was vooral in het stadsverkeer. Op provinciewegen moet de 250 ook niet onderdoen. Daar de Xmax ook op de teller 140km/u (dus circa 125) haalde bij mij is het verschil in topsnelheid dus vrij klein. Ik moet echter wel nageven dat van 80 to 120 (oprit snelweg) en van 130 naar 145 (inhalen op snelweg) de Burgman zijn acceleratie echt wel top is en de 250CC ver achterlaat , desondanks heb ik me nooit onveilig gevoeld op de X-max. Mijn conclusie is dus dat de 400 cc bij solorijden pas echt tot zijn recht komt bij veelvuldig gebruik van de snelweg.
Het verbruik?
Wl ik ben tamelijk zwaar en groot en het zal dus afhankelijk zijn van deze en nog andere factoren. Echter bij gemengd gebruik met veel snelweg aan 130km/u cruisen kom ik aan een verbruik van 4,8 liter. Mijn X-Max bij idem gebruik zat op 4,1 liter. Gezien het gewichtsverschil valt dit voor mij best mee.
Comfort?
Wel ik kan dus enkel vergelijken met de X-max 250 en Vespa LX125 maar ik had een beter zitcomfort verwacht, na een rit van 130km deed mijn achterste zeer, wat ik nooit gehad heb op mijn lichtere scooters, maar ditkan natuurlijk liggen aan de Burgman zelf. De ruggesteun bij de Burgman voor de bestuurder is echter wel aangenaam. Het grote voordeel voor mij is wel dat ik op de 400cc mijn benen kan strekken wat niet mogelijk was bij de 250cc (stoelhouding), bij langere ritten echt wel een verschil. De bediening van de Burg is voor mij ook veel praktischer aangelegd maar dat kan wel specifiek aan de X-max liggen. Daar de kuip van de 400cc groter is liggen de meters wat dieper in wat zelfs bij felle en/of lage zon steeds alles leesbaar houdt. Bij de 250cc was dit regelmatig echt niet leesbaar door reflecties. De opties bij de meeste 400cc's zoals handrem, licht in het zadelcompartiment, .... zijn erg leuk maar geen beslissende factor voor mij.
Bagageruimte?
Wel de X-max is zelf al bij de betere van zijn gamma maar de Burgman is echt wel aantrekkelijk, ik krijg dus effectief een gans motorpak met laarzen en helm onder het zadel, deze test lukt ook bij de Majesty. Dit is voor mij het voordeel dat ik nu de topcase thuis kan laten voor woon-werkverkeer, daar ik persoonlijk een scooter liever zie zonder als met topcase. De bagageruimte voorraan is echt wel handig daar kleine spullen (schijfremslot, lichtere handschoenen, Schuimbus voor lekke banden) nu kunnen weggestoken worden zonder dat ze in mijn grote bak liggen rond te botsen. Mijn x-max had wel een kleine ruimte onder het stuur maar was juist genoeg voor een GSM. Dus zelfs de bagageruimte van de al ruime X-max bekeken is de Burgman wel echt een verademing.
Opleg kosten?
Wel ten opzichte van de 250 (in België) betaal ik nu 65 euro tax meer en 100 euro verzekering. Het verbruik is dus 0.8 liter meer en gebaseerd op mijn gesprek met de dealer van 0 tot 50.000 km bij normaal verslijt zou de 400cc zo'n 20% duurder uitvallen dan een 250CC. Best wel een aardige som op jaarbasis.
Hanteerbaarheid?
Wel de 400cc is zwaar en groot, met mijn 250 cc kon ik maneuvres uitvoeren in files en vooral in de stadskern waar ik met de 400cc niet over durf dromen. Wat rijden betreft is er nauwelijks verschil alhoewel ik met de 250 iets scherper een rotonde kon nemen, maar dat kan tss de oren zitten. Windgevoeligheid is wel een factor. Waar ik met de 250 nauwelijs last van had , merk ik bij de Burgman bij hogere snelheden echt rukken van zijwind. Echter gebaseerd op info uit de Burgman en Majesty topic zou dit moeten op te lossen zijn met een ander windscherm. Ik vond het wel teleurstellend daar ik verwacht had dat een zwaardere scooter stabieler zou zijn. Remmen is echter een gans ander verhaal, gezien mijn model (K8) niet over een ABS beschikt ben ik in detail gaan vergelijken. De remmen op mijn 250 waren niet slecht maar bij meer als 100km/U merkte je duidelijk dat als het verkeer een plotse stop zou maken je in de penarie ging zitten. Ik hield altijd ruime afstand. 400c zijn meestal zwaarder en hebben betere remmen (dubbele schijfremmen) en hij remt fantastisch, mijn testen op droogwegdek waren 10,5 meter van 100km tot nul. Ondanks het gemis van ABS heb ik bij regen geen enkele keer het gevoel gehad dat de scooter zou wegglijden zelfs bij vrij bruuske remoefeningen. ABS erbij is altijd beter maar zou voor mij niet de beslissende factor zijn voor aankoop van een Burgman. Bij de 250 echter heb ik mij op de snelweg zelden erg goed gevoeld. Last but not least, misschien een herkenbare situatie voor sommigen. Ik parkeer mijn scooter achter mijn wagen, ik krijg de poort soms niet toe en ik moet de achterkant van de scooter even oplichten om hem 2-3 cm te verschuiven naar links of rechts. De 250 cc was geen enkel probleem ondanks mijn zwakke rug. De 400cc is echter voor mij onmogelijk zelf te verschuiven.
Eindconclusie:
Zelfs voor een beginnende rijder is de Burgman erg comfortabel, verbruiksvriendelijk en uitnodigend voor een lange rit. Ook in de stad is hij vrij hanteerbaar. De bagage ruimte is geweeeeeldig. Zijn uitstraling is echt mooi, bijna een tourmotor. Bij de Burgman ben ik veel trotser om te zeggen, ja dat is mijn "tufje" dan ik had bij de 250Cc. Ook bij het parkeren merk ik op dat mensen veel vaker naar hem kijken dan naar de 250. Moest ik echter minder snelweg rijden zou ik dadelijk terug opteren voor mijn 250. Zelfs in mijn huidige situatie zou ik nooit de opleg doen van de X-max naar de Burgman daar het prijsverschil te groot is voor wat je wint. Mijn aankoopprijs (en verkoopprijs X-max) viel echter zo reuze mee dat ik het wel MOEST doen
Voor langere ritten (mijn familie woont 150km verder) stuitte het mij tegen de borst om met de 250cc deze verplaatsing te doen, waar ik nu me echt moet overhalen om het NIET te doen met de Burgman en de wagen te nemen. Voor kleine boodschappen in de stad zelf, waar ik de 250cc maar al te graag voor nam , neem ik nu liever eens de fiets (is wel gezond )
Dit klein verslag geeft een antwoord op de meeste vragen die ik zelf had en desondanks dat de meeste mensen andere wensen hebben in andere situaties hoop ik toch hier en daar iemand ermee te helpen.~[/quote]
De snelheid?
Ik lees dat er 10% afwijking bestaat op de tellers, daar ik nu een gps op mijn scooter heb gemonteerd was dit nu eens een leuke test en het klopt als een bus! 100 = 90, 140 = 126. De topsnelheid wat ik behaald heb was 161 km/u op de teller wat in werkelijkheid dus 145 km/u was. Ik lees ook in verschillende topics dat bij zwaardere scooters van 0 tot 30 km/u een "dipje" is waar hij niet zo snel reageert. Hier had ik geen last maar misschien ben ik snel tevreden. Voor mij is de acceleratie alvast meer als goed. Natuurlijk merkte ik dat de X-max pittiger was vooral in het stadsverkeer. Op provinciewegen moet de 250 ook niet onderdoen. Daar de Xmax ook op de teller 140km/u (dus circa 125) haalde bij mij is het verschil in topsnelheid dus vrij klein. Ik moet echter wel nageven dat van 80 to 120 (oprit snelweg) en van 130 naar 145 (inhalen op snelweg) de Burgman zijn acceleratie echt wel top is en de 250CC ver achterlaat , desondanks heb ik me nooit onveilig gevoeld op de X-max. Mijn conclusie is dus dat de 400 cc bij solorijden pas echt tot zijn recht komt bij veelvuldig gebruik van de snelweg.
Het verbruik?
Wl ik ben tamelijk zwaar en groot en het zal dus afhankelijk zijn van deze en nog andere factoren. Echter bij gemengd gebruik met veel snelweg aan 130km/u cruisen kom ik aan een verbruik van 4,8 liter. Mijn X-Max bij idem gebruik zat op 4,1 liter. Gezien het gewichtsverschil valt dit voor mij best mee.
Comfort?
Wel ik kan dus enkel vergelijken met de X-max 250 en Vespa LX125 maar ik had een beter zitcomfort verwacht, na een rit van 130km deed mijn achterste zeer, wat ik nooit gehad heb op mijn lichtere scooters, maar ditkan natuurlijk liggen aan de Burgman zelf. De ruggesteun bij de Burgman voor de bestuurder is echter wel aangenaam. Het grote voordeel voor mij is wel dat ik op de 400cc mijn benen kan strekken wat niet mogelijk was bij de 250cc (stoelhouding), bij langere ritten echt wel een verschil. De bediening van de Burg is voor mij ook veel praktischer aangelegd maar dat kan wel specifiek aan de X-max liggen. Daar de kuip van de 400cc groter is liggen de meters wat dieper in wat zelfs bij felle en/of lage zon steeds alles leesbaar houdt. Bij de 250cc was dit regelmatig echt niet leesbaar door reflecties. De opties bij de meeste 400cc's zoals handrem, licht in het zadelcompartiment, .... zijn erg leuk maar geen beslissende factor voor mij.
Bagageruimte?
Wel de X-max is zelf al bij de betere van zijn gamma maar de Burgman is echt wel aantrekkelijk, ik krijg dus effectief een gans motorpak met laarzen en helm onder het zadel, deze test lukt ook bij de Majesty. Dit is voor mij het voordeel dat ik nu de topcase thuis kan laten voor woon-werkverkeer, daar ik persoonlijk een scooter liever zie zonder als met topcase. De bagageruimte voorraan is echt wel handig daar kleine spullen (schijfremslot, lichtere handschoenen, Schuimbus voor lekke banden) nu kunnen weggestoken worden zonder dat ze in mijn grote bak liggen rond te botsen. Mijn x-max had wel een kleine ruimte onder het stuur maar was juist genoeg voor een GSM. Dus zelfs de bagageruimte van de al ruime X-max bekeken is de Burgman wel echt een verademing.
Opleg kosten?
Wel ten opzichte van de 250 (in België) betaal ik nu 65 euro tax meer en 100 euro verzekering. Het verbruik is dus 0.8 liter meer en gebaseerd op mijn gesprek met de dealer van 0 tot 50.000 km bij normaal verslijt zou de 400cc zo'n 20% duurder uitvallen dan een 250CC. Best wel een aardige som op jaarbasis.
Hanteerbaarheid?
Wel de 400cc is zwaar en groot, met mijn 250 cc kon ik maneuvres uitvoeren in files en vooral in de stadskern waar ik met de 400cc niet over durf dromen. Wat rijden betreft is er nauwelijks verschil alhoewel ik met de 250 iets scherper een rotonde kon nemen, maar dat kan tss de oren zitten. Windgevoeligheid is wel een factor. Waar ik met de 250 nauwelijs last van had , merk ik bij de Burgman bij hogere snelheden echt rukken van zijwind. Echter gebaseerd op info uit de Burgman en Majesty topic zou dit moeten op te lossen zijn met een ander windscherm. Ik vond het wel teleurstellend daar ik verwacht had dat een zwaardere scooter stabieler zou zijn. Remmen is echter een gans ander verhaal, gezien mijn model (K8) niet over een ABS beschikt ben ik in detail gaan vergelijken. De remmen op mijn 250 waren niet slecht maar bij meer als 100km/U merkte je duidelijk dat als het verkeer een plotse stop zou maken je in de penarie ging zitten. Ik hield altijd ruime afstand. 400c zijn meestal zwaarder en hebben betere remmen (dubbele schijfremmen) en hij remt fantastisch, mijn testen op droogwegdek waren 10,5 meter van 100km tot nul. Ondanks het gemis van ABS heb ik bij regen geen enkele keer het gevoel gehad dat de scooter zou wegglijden zelfs bij vrij bruuske remoefeningen. ABS erbij is altijd beter maar zou voor mij niet de beslissende factor zijn voor aankoop van een Burgman. Bij de 250 echter heb ik mij op de snelweg zelden erg goed gevoeld. Last but not least, misschien een herkenbare situatie voor sommigen. Ik parkeer mijn scooter achter mijn wagen, ik krijg de poort soms niet toe en ik moet de achterkant van de scooter even oplichten om hem 2-3 cm te verschuiven naar links of rechts. De 250 cc was geen enkel probleem ondanks mijn zwakke rug. De 400cc is echter voor mij onmogelijk zelf te verschuiven.
Eindconclusie:
Zelfs voor een beginnende rijder is de Burgman erg comfortabel, verbruiksvriendelijk en uitnodigend voor een lange rit. Ook in de stad is hij vrij hanteerbaar. De bagage ruimte is geweeeeeldig. Zijn uitstraling is echt mooi, bijna een tourmotor. Bij de Burgman ben ik veel trotser om te zeggen, ja dat is mijn "tufje" dan ik had bij de 250Cc. Ook bij het parkeren merk ik op dat mensen veel vaker naar hem kijken dan naar de 250. Moest ik echter minder snelweg rijden zou ik dadelijk terug opteren voor mijn 250. Zelfs in mijn huidige situatie zou ik nooit de opleg doen van de X-max naar de Burgman daar het prijsverschil te groot is voor wat je wint. Mijn aankoopprijs (en verkoopprijs X-max) viel echter zo reuze mee dat ik het wel MOEST doen
Voor langere ritten (mijn familie woont 150km verder) stuitte het mij tegen de borst om met de 250cc deze verplaatsing te doen, waar ik nu me echt moet overhalen om het NIET te doen met de Burgman en de wagen te nemen. Voor kleine boodschappen in de stad zelf, waar ik de 250cc maar al te graag voor nam , neem ik nu liever eens de fiets (is wel gezond )
Dit klein verslag geeft een antwoord op de meeste vragen die ik zelf had en desondanks dat de meeste mensen andere wensen hebben in andere situaties hoop ik toch hier en daar iemand ermee te helpen.~[/quote]