[Aantrappen] KTM 500 tweetakt

jellebelle

MF'er
19 okt 2002
88
0
Utrecht
Ik heb een 2e hands KTM 500 2 takt gekocht van '86.
Als hij loopt, een beer van een motor! :]

Alleen het aantrappen valt me vies tegen. De motor staat wel goed afgesteld, daar ligt het niet aan.
Het probleem is meer dat ik 'm niet goed "door" krijg. En omdat ik 'm niet goed doorgetrapt krijg geeft hij soms ook een schop(je) terug :(

Heeft iemand ervaring, tips, truucs om mijn fiets makkelijk(er) te starten?
 
Laatst bewerkt:
Eerst heel rustig het blok tegen zijn compressie aandraaien met de kickstarter. Dan de kickstarter weer geheel omhoog laten komen. Klein beetje gas geven en dan met je volle gewicht naar beneden trappen... Dit moet voldoende zijn.

Let wel op voor het terugschoppen van de motor met de kickstarter. Ik weet niet of hier nog een oplossing voor is.

(Probeer ik mijn motor aan te schoppen, schopt ie terug)
 
Wat ik doe is met de kickstarter de compressie opzoeken en vanuit die stand er vol op gaan.
Wat jij zegt is dus eigenlijk dat je een stukje vrije slag van de kickstarter moet nemen voor een aanloopje? Ik ga ermee testen!
 
Een 2 takt heeft niet zoveel compressie toch...? bij mijn xt350 (die ik nog heb) XT600 en XL600 was het niet moeilijk,maar ik moest altijd vanuit de hoogste stand "rustig"door trappen.
Dus gewoon van helemaal boven aan doortrappen tot aan de aanslag.
En ga er maar niet met je volle gewicht opstaan, heeft mijn al een kix asje gekost!
 
Bij me KTM 620 4takt is het als volgt, misschien heb je er wat aan.
Dit is natuurlijk GEEN 2takt, maar iets anders kan ik je niet vertellen.

3x rond trappen met kleplichter in, dit gaat makkelijk, je heb geen compressie
dan kleplichter los, rond trappen tot "KLIK"
dan sta je dus precies vlak VOOR het compressiepunt, dan trap je de kickstarter een heel klein beetje verder, zodat die net VOORBIJ het compressiepunt staat.
Dan laat je je kickstarter helemaal omhoog komen, en trap trap je hem aan, alles zonder gasgeven, eventueel met choke ivm omgevingstemperatuur.

ps: altijd je kickstarter helemaal doortrappen.

Bij mij werkt het perfect.
 
Zo'n dikke ktm tweetakt is het grootste aantrap secreet dat er is. Viertakten kicken veel makkelijker.
Ik zou een automatische demcompresor monteren.
zie http://www.messageboard.nl/forums/alpha/182/viewtopic.php?t=36
Inderdaad een groot verschil tussen 2t en 4t! Een kleplichter is bij 2t niet mogelijk.

Bovenstaande vind ik daarom wel erg interessant! Maar zou zo'n kop ook voor mijn fiets bestaan? In het topic dat je linkt gaat het om een WR360...

Ik heb inmiddels wel gemerkt dat het wat makkelijker gaat als ik links naast de motor ga staan en 'm dan met m'n rechter voet aantrap. Bij voorkeur als ik iets hoger sta (even een stoeprand opzoeken). Maar het blijft een rotklusje...

Meer mensen met tips?

Tot slot, voor de liefhebber, PICS:

ktm1.jpg


ktm2.jpg


ktm3.jpg
 
mijn cr 500 van '98 krijg ik wel goed in gang, ikzelf weeg maar 60kg en 1m 63.
Ik krijg hem als hij koud staat van de 4de poging draaiend.
als hij warm staat draait hij van de eerste poging. de motor staat wel volledig in orde, nieuwe zuiger,...
ik doe dit als volgt. als hij koud staat. neem ik de moto en leg ik hem zo plat mogelijk langs de linkse kant, zodanig er benzine begint uit te lopen uit de overloop van de carbu. en nu een paar keer de zuiger op een neer bewegen zonder echt te kicken. en dan met volle macht kicken en hij zou moeten weg zijn.

Bij mij lukt het toch altijd en ik ben niet groot. :} :} :} :}
 
ah ja, iets vergeten
ik geef bijna niets van gas bij het aantrappen, en je moet degelijke cross botjes hebben :}
 
Hoi, ik heb soortgelijks gehad met mijn KTM 350 GS. Ik heb toen mijn enkelbanden verrekt omdat hij terug schopte (en maar lachen op het werk). Je denkt dat een 2 takt weinig compressie heeft, maar laat ze maar lullen of zelf een keer proberen want zoals je zelf aangeeft valt het in de praktijk vies tegen. Zeker als je het niet onder de knie hebt.

Als je rustig de kickstarter van boven naar beneden trapt kunt in principe 2 keer door de compressie slag trappen. En daar zit nu de truuk/probleem: eerste keer kom je er door heen maar de tweede compressie slag knalt hij terug met alle gevolgen van dien. Als je grote en zware vent bent lukt de tweede compressie slag wel en VOORAL doortrappen is de motto.
Door schade en schande ben ik er wel achter gekomen hoe je mijne moet aantrappen en wel als volgt.

Kickstarter uitklappen en met de voet de eerste compressieslag opzoeken. Op dat punt gekomen moet je nu zachtjes door trappen tot de tweede mini "compressieslag" althans zo voel ik het wel. Nu zit je met de kickstarter tussen de eerste en tweede compressie slag in. Wat je nu moet doen is VOORAL snel en hard doortrappen en niet bang zijn, ik bedoel helemaal doortrappen tot de kickstarter niet verder wil. En belangrijk VOORAL geen gas geven. Als het goed is moet je de crosser aan de gang krijgen zonder dat hij terug slaat.

Lukt het niet dan geef een seintje dan zal ik proberen om een kleine filmpje van te maken van mijn start procedure en op te sturen.

Veel succes ermee, Wil

ps zoals je ziet heb ik dezelfde.

full
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, nog wat vergeten. Geen gympies of gewone schoenen gebruiken maar echte crosslaarzen!
 
zonder crosslaarzen krijg je zwaarde crosser idd niet zo aan (125 wel)
Ik krijg met mijn 57kg een nieuwe (2000) husky 360 ook aan het lopen , hetis eigelijk gewoon puur techniek (dat starten).
500 starten is me trouwens nooit gelukt (lag ook meer aan doe 500 volgens mij..)
 
Thanks voor de reply's en tips. Ik denk dat ik het niet echt nodig heb maar een filmpje van het aantrappen is altijd leuk natuurlijk! :)

De vorige eigenaar vertelde me overigens dat hij altijd naast de motor op z'n helm ging staan om goed te kunnen kicken.

Geen gympies of gewone schoenen gebruiken maar echte crosslaarzen!
Zo, en dat heb ik geweten: de kickstarter ging DWARS door mijn zool heen!
Ik gebruik nu uitsluitend nog mijn leger-kisten!
 
Op zaterdag 10 mei 2003 10:28 schreef jellebelle het volgende:
De vorige eigenaar vertelde me overigens dat hij altijd naast de motor op z'n helm ging staan om goed te kunnen kicken.Zo, en dat heb ik geweten: de kickstarter ging DWARS door mijn zool heen!
Ik gebruik nu uitsluitend nog mijn leger-kisten!

ik ga meestal op bokje staan waar je motor mee op til, op helm is nogal lomp (en helm word er vies van :9 ).
 
Klinkt inderdaad als een zeer bekend probleem, zoals velen voor mij: het is alleen de techniek. Bij mijn CR500SM gewoon goed schudden om de olie met de benzine te mengen, dan 10 seconden de kraan open zetten en weer dicht. Niks opzoeken van de compressie, maar gewoon CHOKE EROP EN GEEN GAS GEVEN. Loopt bijna meteen, choke eraf, benzinekraan open, warmrijden en dan BLAZEN!

Greetz Rolf
 
Heb zelf een 2 tact 250cc KTM gehad.
Vlotterde zolang tot de carburatie overstroomde daarna een trap en lopen!!
Ps en de machine wat schuin houden bij het aantrappen!! :+
 
Ik antwoord wel heel erg laat, maar misschien toch de moeite waard als het nog niet gelukt is, ws. wel.
De KTM 500 altijd de benzinekraan open laten staan.
Naast de motor gaan staan, van het gas afblijven! Voelen dat de zuiger in de bovenste stand staat, laten staan de kick naar boven halen, zonder enig weerstand. En dan flink doortrappen.
Nu heb ik een CR 500, iets ander verhaal.
Heelde procedure hetzelfde totdat je komt bij het trappen zelf.
Op de motor zitten, weer de zuiger in de bovenste stand brengen, dan heel licht weerstand geven zodat ie door de compressie heen is, dan weer naar boven halen en flink trappen. Bij mijn CR moet ik wel volgas geven. Morgen even proberen zonder gas, net gaskabel iets strakker gezet.
Veel succes ermee.
 
Ik start mijn cr 500 op de volgende manier:
Kraan open, ff plat houden dat benzine eruitloopt, kickstarter 1 keer rustig helemaal naar onder, dan helemaal naar boven, en met flink wat kracht stampen. Loopt bijna altijd meteen, ook als ie koud is. Gewoon met beleid doen, lukt me zelfs met mijn sportschoentjes.
 
inderdaad... crossbotten zijn een must bij zulke gevallen, zeker als je het nog niet erg onder de knie hebt, want die terugslagen zijn oooooooooooooo-zo-hard
*D

I know B|

Ging lang goed met gewoon racelaarsjes, maar kreeg gisteren de kickstarter met een harde slag onder tegen mijn voet... Enkel zwaar gekneusd, dus ben wel ff zoet...

Maar zo snel mogelijk echte crosslaarsjes aanschaffen :z Jammer dat ik er op de harde manier achter moet komen B|
 
4 stuks Kawa 500 gehad en alle vier, met gympen, max. twee trappen en lopen.
3 stuks KTM SX500 gehad, kickstarter links en met gympen, twee trappen en lopen
8 stuks Honda CR500 gehad en altijd laarzen nodig, maar wel binnen twee/drie keer lopen.

Kawa en KTM is zuiger in de hoogste stan, stukkie ruimte op de kickstarter, je gewicht er op en doortrappen. CR500 vraagt meer gevoel voor de juiste slag.

Uiteraard is de afstelling wel altijd belangrijk!
 
4 stuks Kawa 500 gehad en alle vier, met gympen, max. twee trappen en lopen.
3 stuks KTM SX500 gehad, kickstarter links en met gympen, twee trappen en lopen
8 stuks Honda CR500 gehad en altijd laarzen nodig, maar wel binnen twee/drie keer lopen.

Kawa en KTM is zuiger in de hoogste stan, stukkie ruimte op de kickstarter, je gewicht er op en doortrappen. CR500 vraagt meer gevoel voor de juiste slag.

Uiteraard is de afstelling wel altijd belangrijk!

ofwel ben jij een lapswans ofwel heb je gewoon geluk gehad, maar denk toch dat eerste :r |( :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan