3 Tandjes groter achter. Hoelang dan de ketting

bartholomeus

Die hard MF'er
19 dec 2004
490
0
Medemblik
Ik wil in plaats van mijn 43 tands tandwiel een 46 tands monteren.
Hoeveel langer moet mijn ketting dan worden om weer
een beetje in het midden van mijn afstelsleuf van de achterbrug
uit te komen?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
biertje dus....gaat niet zozeer om het aantal tanden als wel om de omtrek van het nieuwe tandwiel. Proberen dus! Al gedacht aan tandje kleiner voor (is ook ongeveer gelijk aan drie tandjes groter achter).
 
biertje dus....gaat niet zozeer om het aantal tanden als wel om de omtrek van het nieuwe tandwiel. Proberen dus! Al gedacht aan tandje kleiner voor (is ook ongeveer gelijk aan drie tandjes groter achter).
De omtrek van je tandwiel is toch ook precies 3 tanden groter :?
Ik denk dat het nog iets meer scheelt dan 3 schakels.
je ketting komt schuiner liggen (verder naar buiten op het achtertandwiel)waardoor je ketting langer zal moeten zijn.
 
De omtrek van je tandwiel is toch ook precies 3 tanden groter :?
Ik denk dat het nog iets meer scheelt dan 3 schakels.
je ketting komt schuiner liggen (verder naar buiten op het achtertandwiel)waardoor je ketting langer zal moeten zijn.

Ehmm...omtrek in tanden uitrekenen? Op mijn blade racer hoort standaard een verhouding van 16/42, ketting heeft 108 schakels. Ik rijd met 15/45 en volgens jouw (jullie) theorie zou ik dus 2 schakels meer moeten hebben. Ik heb er 4 meer. En hoe wilde je het t.a.v. de voorkant dan uitrekenen? 1 tandje voor is ongeveer 3 tandjes achter.
 
Hmmm... zo'n biertje werkt verhelderend... ;)

Wat dacht je van slechts een theoretische anderhalve schakellengte extra, omdat de ketting slechts over ca 50% van de omtrek van het achterste kettingwiel loopt?

Kom zeg, vanaf het punt waar de ketting het achterste wiel verlaat, over het voorste wiel en weer naar het punt waar het weer onderaan op het achterste wiel terechtkomt, is de afgelegde weg nagenoeg hetzelfde met 43 als met 46 tanden.
Op die helft waar de ketting over het achterste wiel loopt, komt ie 1.5 tand méér tegen. Dus als je ketting dan twee schakels langer is...

...tweede biertje is in aantocht... :+
 
Ehmm...omtrek in tanden uitrekenen? Op mijn blade racer hoort standaard een verhouding van 16/42, ketting heeft 108 schakels. Ik rijd met 15/45 en volgens jouw (jullie) theorie zou ik dus 2 schakels meer moeten hebben. Ik heb er 4 meer. En hoe wilde je het t.a.v. de voorkant dan uitrekenen? 1 tandje voor is ongeveer 3 tandjes achter.
Ja, voor zover ik 't me voor de geest kan halen zouden twee extra schakels bij jou voldoende moeten zijn geweest. De volgende maat is dat je gelijk vier schakels extra hebt.

De kettinglengte kan natuurlijk ook niet anders dan per twee schakels toe- of afnemen, anders krijg je 'm nooit gesloten.
 
Wil je de standaard kettinglengte benutten,dan 1 tand voorminder en 1 tand achter meer, past dan nog precies. Wielbasis is vanwege naar voren geplaatste achterwiel wat kleiner, kan geen bezwaar vormen voor scherper bochtenwerk :)
 
Probeer eerst eens of de normale ketting gewoon past.

Zolang je stelmechanisme niet op het minimum staat is er geen probleem.

Je hebt op zijn hoogst een iets kortere wielbasis, maar dat stuurt dan wel weer wat sneller.
 
Heb het wel eens uitgerekent; wanneer je wielas voor zover ik me herinner 8 of 9 mm. naar voren kan heb je geen probleem.
Wanneer je die ruimte niet hebt 2 schakels meer (moest zelf van 112 naar 114).
 
Terug
Bovenaan Onderaan