Zelf Duoseat cover maken, Iemand tips & hints?

CN

MF veteraan
17 jul 2007
8.005
0
Omgeving Enschede
Hallo :W

Zoals de TT al zegt, ik wil zelf een duoseatcover gaan maken voor mijn ZX6R '98.
Dus een volledig verwisselbaar zadel, geen kapje dus over mijn huidige zadel heen.

Maar aangezien ik nog nooit zoiets heb gedaan of met epoxy / polyester heb gewerkt wou ik eerst even om tips vragen.

Ik wil dus mijn volledige standaard duoseat vervangen door een andere.

2e hands heb ik een zadel gekocht en hiervan de voering en dergelijke af gehaald.

sam1919q.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/1872/sam1919o.jpg

sam1920h.jpg

http://img17.imageshack.us/img17/7999/sam1920.jpg

sam1926.jpg

http://img515.imageshack.us/img515/3453/sam1926.jpg


Zelf zat ik te denken aan die plaat volledig vol te pur-schuimen en dan grof op maat zagen / snijden en schuren. Maar is dit ook sterk genoeg en blijft dit zitten?

Dan heb ik de ruwe vorm van het zadel maar dan moet nog de volledige afwerking.
En ik zou niet weten waar ik moet beginnen. met epoxy en polyester

Wie heeft er tips voor mij om het zaakje in goede lijnen te sturen?

Alvast bedankt :Y
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen goed je kappen beschermen met huishoudfolie of plastic zakken die je vast maakt. Je wilt geen pur of polyester hars op een kap.

Het kan idd met pur maar dat is erg grof. Zelf heb ik altijd van die isolatie platen gebruikt. Zou niet weten hoe die officieel heten. Beetje formaat piepschuim plaat maar dan 10 cm dik en heel fijn schuim. Dat kan je heel goed bewerken met zaag, vijl en schuurpapier.
Als je de vorm hebt die je wil hebben moet je een mal maken en vervolgens kan je deze meerdere keren gebruiken.

Omdat het je eerste mal is zal je achteraf nog wel moeten plamuren om het strak te krijgen.

Google anders even op 'mal maken' oid.
 
Laatst bewerkt:
CN hoe hoog/dik moet die worden? Ik kan mischien wel een stukje van fijne isolatieplaat (PU of PIR oid) regelen.
 
Om te beginnen goed je kappen beschermen met huishoudfolie of plastic zakken die je vast maakt. Je wilt geen pur of polyester hars op een kap.

Het kan idd met pur maar dat is erg grof. Zelf heb ik altijd van die isolatie platen gebruikt. Zou niet weten hoe die officieel heten. Beetje formaat piepschuim plaat maar dan 10 cm dik en heel fijn schuim. Dat kan je heel goed bewerken met zaag, vijl en schuurpapier.
Als je de vorm hebt die je wil hebben moet je een mal maken en vervolgens kan je deze meerdere keren gebruiken.

Omdat het je eerste mal is zal je achteraf nog wel moeten plamuren om het strak te krijgen.

Google anders even op 'mal maken' oid.

De seat gaat er gewoon af wanneer ik begin met purren of polyesteren etc....
Dat spul komt niet in de buurt van de motor :N

Maar ik zat zelf een beetje te denken aan:
Purren, op maat maken, polyesther matjes erover leggen en harsen etc.,
Daarna volledig plamuren en gladschuren op de exacte maat/model.
En dan kan het gespoten worden.

Zo dacht ik het te gaan doen

Het wordt dus geen kapje over mijn huidige duoseat maar een volledig nieuw onderdeel.
En aangezien ik maar 1x zo'n ding nodig heb dan hoef ik toch geen mal te maken etc...?


CN hoe hoog/dik moet die worden? Ik kan mischien wel een stukje van fijne isolatieplaat (PU of PIR oid) regelen.

Het moet uit eindelijk zoiets worden:

images


Alleen dan in de metallic paarse kleur :P

dus gewoon dezelfde hoogte als een normaal duozadel, die zal op z'n hoogste punt iets van 8 cm zijn gok ik?

Alleen hoe zet ik zo'n isolatieplaat vast aan mijn zadel?
En wat is het verschil tussen PU en PIR?
 
Laatst bewerkt:
begin eerst eens in het grote ''how-to'' topic te kijken, daar staan wel wat verwijzingen naar handige topics.
 
Laatst bewerkt:
Als ie toch moet lijken op eentje die 'standaard' te koop is.. Is 't dan niet makkelijker om die dan gewoon te kopen? :?
 
Als ie toch moet lijken op eentje die 'standaard' te koop is.. Is 't dan niet makkelijker om die dan gewoon te kopen? :?

Makkelijker? Ja zekers :Y

Maar ik vind het leuk om te knoeien en knutselen etc. en ik heb nog nooit met polyester etc... gewerkt dus dan is dit een mooie kans :Y
En de winter komt er aan dus een leuk " knutselprojectje "

Plus dat een koop-cover zo 180 a 200E kost :X
En dan moet ik hem nog laten spuiten ook :X
 
Laatst bewerkt:
PU of PIR noem ik omdat ik niet zeker weet wat het materiaal is, het is een van de 2. Voor jou maakt dat niet uit. Eeuh je kakt gewoon zo'n plaat vast aan dat geribte deel met purschuim en dan nog evt. een 2e plaat erop. Die platen waar ik aan kan komen zijn +/- 4 dik.

Maar ik neem aan dat je zelf iets met de vorm wil gaan doen? Of maak je hem "standaard" want dan kan je beter gewoon eentje kopen. Nvm, kon er ook geen vinden op ebay.
 
Laatst bewerkt:
PU of PIR noem ik omdat ik niet zeker weet wat het materiaal is, het is een van de 2. Voor jou maakt dat niet uit. Eeuh je kakt gewoon zo'n plaat vast aan dat geribte deel met purschuim en dan nog evt. een 2e plaat erop. Die platen waar ik aan kan komen zijn +/- 4 dik.

Maar ik neem aan dat je zelf iets met de vorm wil gaan doen? Of maak je hem "standaard" want dan kan je beter gewoon eentje kopen. Nvm, kon er ook geen vinden op ebay.

Inderdaad,
Ze zijn moeilijk te vinden, best aan de prijs en dan moet ik hem nog laten spuiten.

Oftewel een leuk 'projectje' voor de winter om ervaring op te doen hiermee :Y

De vorm wordt trouwens helemaal strak :Y

Maar ipv van die platen vast te purren kan ik toch net zo goed alles purren?
Wat is dan precies de meerwaarde van zo'n plaat?
 
Laatst bewerkt:
Zo'n plaat is een stuk fijner dan purschuim, dat is luchtiger, zo'n plaat is echt compact schuim. Mjah het is jouw feestje :) als je te veel weghaalt kan je idd er opnieuw overheen purren.
 
Zo'n plaat is een stuk fijner dan purschuim, dat is luchtiger, zo'n plaat is echt compact schuim. Mjah het is jouw feestje :) als je te veel weghaalt kan je idd er opnieuw overheen purren.

:Y
Dat laatste leek mij zelf ook inderdaad erg handig mocht ik verkeerd snijden/schuren etc...
En aangezien ik het dan toch wil gaan plamuren uiteindelijk maakt het niet zo veel uit wat er onder zit denk ik? :?
 
Maar ik zat zelf een beetje te denken aan:
Purren, op maat maken, polyesther matjes erover leggen en harsen etc.,
Daarna volledig plamuren en gladschuren op de exacte maat/model.
En dan kan het gespoten worden.

Zo dacht ik het te gaan doen

Met pur gaat het een rommeltje worden en verwerkt heel slecht. Er zitten, zoals geschreven, grote luchtbellen in waar je matjes in zullen zakken. (uit ervaring.)

Persoonlijk zou ik het ook niet doen met een origineel zadel als basis. Dat wordt heel zwaar en kost alleen maar ruimte onder je zitje.

Mijn seatcover is hol en bevat een afstelbare beugel welke in de haak grijpt en een afstelbare pin welke ingepolyesterd is in het kapje en in het slot valt. Super veel ruimte dus, weegt bijna niets en sluit mooi aan.

Dit is een (dummy)olietankje dat ik ooit gemaakt heb mbv een simpele mal van gips.

full


full


full


full


full
 
Informeer even bij Polyservice ! Daar koop ik al jaren mijn epoyx spulletje voor de modelbouw.

In jouw geval heb je nodig PU Schuim. Dit is een 2 componenten schuim met een hele goede dichtheid (dus weinig gaatjes) Dit is zowel als plaat als vloeibaar te koop. Dit schuur je netjes in model wat je wenst, daarna goed schoonzuigen met de stofzuiger.

Dan zet je een relatief dikke laag epoxy op het schuim, gevolgd door 2 a 3 laagjes 160 grams weefsel.
Dit na uitharden netjes schuren, klein laagje plamuur en afwerken in de gewenste kleur.

Hoe strakker je schuim geschuurd is, hoe minder werk je aan het schuren heb.

Gebruik ook geen polyester, dit stinkt meer en geeft meer warmte (dus meer vervorming bij verkeerd gebruik) !


Succes,

Mak
 
Laatst bewerkt:
Als je direct over PUR of welk schuim dan ook heen gaat lamineren met epoxy of poly, dan zal er altijd veel worden opgezogen in de porien. Dit kost je veel hars en maakt het geheel zwaarder.

Om dit tegen te gaan moet je de eindvorm van schuim dichtsmeren met Knauf Renoband. Dit is een superlichte vulpasta, met een squeegee kun je je vorm heel glad afwerken (evt simpel keertje naschuren, is toch erg zacht) Hieroverheen kun je dan je matten leggen. Dit spul is zo bij de Gamma te koop. Tip uit de DIY surfboard scene, werkt als een dolle.

/edit Dit geeft je dus ook de mogelijkheid toch poreus schuim met een lage dichtheid (lichter) te gebruiken. Werkt beter dan glassbubbels als sealer.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik vind het leuk om te knoeien en knutselen etc. en ik heb nog nooit met polyester etc... gewerkt dus dan is dit een mooie kans :Y
En de winter komt er aan dus een leuk " knutselprojectje "

Ah, dat kan ook.. Nou veel plezier dan alvast.. :)
 
Met pur gaat het een rommeltje worden en verwerkt heel slecht. Er zitten, zoals geschreven, grote luchtbellen in waar je matjes in zullen zakken. (uit ervaring.)

Persoonlijk zou ik het ook niet doen met een origineel zadel als basis. Dat wordt heel zwaar en kost alleen maar ruimte onder je zitje.
Hoe kan het ruimte onder mijn zitje kosten :? ?
onder mijn huidige zadel kan ik nu wel ruim alles kwijt en ik ben niet van plan de onderkant van de zadelplaat te gaan bewerken.

Mijn seatcover is hol en bevat een afstelbare beugel welke in de haak grijpt en een afstelbare pin welke ingepolyesterd is in het kapje en in het slot valt. Super veel ruimte dus, weegt bijna niets en sluit mooi aan.

Dit is een (dummy)olietankje dat ik ooit gemaakt heb mbv een simpele mal van gips.
[afbeeldingen]

Dat tankje zit er mooi uit :Y
maar daarvoor moest je wel een mal gebruiken aangezien het uiteindelijke product hol moet zijn?
Die kap van mij hoeft niet hol te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Informeer even bij Polyservice ! Daar koop ik al jaren mijn epoyx spulletje voor de modelbouw.

In jouw geval heb je nodig PU Schuim. Dit is een 2 componenten schuim met een hele goede dichtheid (dus weinig gaatjes) Dit is zowel als plaat als vloeibaar te koop. Dit schuur je netjes in model wat je wenst, daarna goed schoonzuigen met de stofzuiger.

Dan zet je een relatief dikke laag epoxy op het schuim, gevolgd door 2 a 3 laagjes 160 grams weefsel.
Dit na uitharden netjes schuren, klein laagje plamuur en afwerken in de gewenste kleur.

Hoe strakker je schuim geschuurd is, hoe minder werk je aan het schuren heb.

Gebruik ook geen polyester, dit stinkt meer en geeft meer warmte (dus meer vervorming bij verkeerd gebruik) !


Succes,

Mak

Ik zal ze vanavond eens een email sturen :Y
Hopelijk kunnen ze mij de beste oplossing geven :Y
 
Je zou folie over het originele zadel kunnen doen, en daar dan aan de bovenzijde polyestermatten op doen. Daarna kun je dat aan het stukje plastic wat je over hebt van het zadel maken
 
ben benieuwd naar het resultaat :)

Ik ook :)


Je zou folie over het originele zadel kunnen doen, en daar dan aan de bovenzijde polyestermatten op doen. Daarna kun je dat aan het stukje plastic wat je over hebt van het zadel maken

Vanwege de sterkte lijkt mij het fijner als die gewoon gevuld is met schuim.
Op jouw manier wordt het toch een holle kap?
 
Terug
Bovenaan Onderaan