Ik moet 3 maart afrijden..

ErwinW

Rookie
19 nov 2010
23
0
Alkmaar
Ik moet morgen afrijden, als het doorgaat.

Heeft iemand nog tips en andere dingen waar ik op moet letten tijdens het rijden? Vooral gezien hoe de wegen in de woonwijken eruit zien hier (omgeving Alkmaar).
 
gewoon goed opletten, niet anders rijden dan je normaal doet, zeker niet putdeksels en witte lijnen heen rijden.
 
Zou me niks verbazen als je voor niks gaat, het CBR kennende.

Rustig aan met alles (gas, rem en koppeling en stuurbeweging) en wat meer rechtop door de bocht als er sneeuw ligt cq kans op gladheid is.

Afgezien daarvan heb je waarschijnlijk meer grip dan je verwacht.
 
Voldoende afstand houden en alles wat rustiger doen.
Ik ga ervan uit dat de examinator je niet de sneeuw in gaat sturen.
Mocht hij dat nou wel doen is dat dan als iemand tegen het verkeer in sturen? (dat gijntje van: 'volgende straat rechts' welke dan een verboden in te rijden bordje heeft ofzo) Oftewel, jammer volgende straat?

Verders veel geluk alvast en maak je niet te bang.
 
Ik ben op het moment mijn autorijbewijs aan het halen, en hoorde van mijn instructrice dat het CBR alle (auto)rijexamens cancelt vanwege de sneeuw :X

I.v.m. dichtgesneeuwde parkeervakken (kunnen ze niet zien of je netjes in een vak parkeert) en bermen die één grote ijsplak zijn. Allemaal alleen van toepassing op de auto dus.

Weet niet hoe dat met de motor zit, door gaande wegen zijn veelal gewoon vrij en schoon en je midden een woonwijk insturen... :?
 
Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je...

Laagjes kleding onder je pak, zorg dat je warm blijft.
Een extra paar handschoentjes onder je motorhandschoenen, 2 paar sokken...

Zolang je het maar niet koud krijgt, dat gaat ten koste van je concentratie (uiteraard geldt dat ook voor dagelijks rijden, alleen valt het met afrijden meer op)

Verder gewoon rijden zoals je altijd doet en vraag je instructeur van tevoren of hij nog tips heeft.
 
BLIJF VAN DE WITTE BELIJNING AF , TEN ALLE TIJDEN

DEZE ZIJN NU EXTRA GLAD :]


Ik rij er regelmatig overheen... Ja, ook met deze temperaturen. No problemo...
Zolang je kalm en beheerst blijft is er niets aan de hand. Als je paniekerig gaan uitwijken om de witte lijnen te vermijden veroorzaak je veel meer problemen.
Indien je het op tijd ziet, rustig uitwijken... Niet last-minute gaan uitwijken, daar is degene die voor mij moest afrijden op gezakt. Kun je beter rustig en zo recht mogelijk over de lijnen / putdeksels rijden
 
Oja, en als je als je vroeg op de dag moet afrijden... Denk om de temperatuur van je banden cq grip
 
BLIJF VAN DE WITTE BELIJNING AF , TEN ALLE TIJDEN

DEZE ZIJN NU EXTRA GLAD :]

30ee6f669b1273872322.jpg


Als je ze fatsoenlijk kunt ontwijken dan doen maar er nooit raar voor uit gaan wijken, zeker met dit weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ze ff bellen, kan me niet voorstellen dat iemand het nu in zijn kop haalt om je met een motor de weg op te sturen.. Sneeuw / ijs en motor gaat nou eenmaal niet echt samen.
 
Zorgen dat je niet op je bakkes gaat en je best doen :+


Succes in ieder geval :Y *O*



Belletje naar het CBR is wellicht geen overbodige luxe.....
 
Ik ben op het moment mijn autorijbewijs aan het halen, en hoorde van mijn instructrice dat het CBR alle (auto)rijexamens cancelt vanwege de sneeuw :X

I.v.m. dichtgesneeuwde parkeervakken (kunnen ze niet zien of je netjes in een vak parkeert) en bermen die één grote ijsplak zijn. Allemaal alleen van toepassing op de auto dus.

Weet niet hoe dat met de motor zit, door gaande wegen zijn veelal gewoon vrij en schoon en je midden een woonwijk insturen... :?

Maat van me heeft gisteren gewoon examen afgelegd voor de auto.
Het weer van gister is, voor zover ik weet, het zelfde als vandaag.
 
Ik rij er regelmatig overheen... Ja, ook met deze temperaturen. No problemo...
Zolang je kalm en beheerst blijft is er niets aan de hand. Als je paniekerig gaan uitwijken om de witte lijnen te vermijden veroorzaak je veel meer problemen.
Indien je het op tijd ziet, rustig uitwijken... Niet last-minute gaan uitwijken, daar is degene die voor mij moest afrijden op gezakt. Kun je beter rustig en zo recht mogelijk over de lijnen / putdeksels rijden
Gewoon NIET over putdeksels en lijnen heen rijden :Z

'Je kunt er prima overheen, no problemo' - Klopt... boeien, geeft het CBR niks om, het kan gevaarlijk zijn, dus doe het niet. Was mijn enige opmerking, maar als je nou nog iets net niet hebt... beetje jammer erop te zakken, niet?

En banden temperatuur, weet niet. Je bent een hele vent als je met dit weer je banden 'op temperatuur' krijgt. Het is glad, het is koud. Gewoon lekker op je gemakje doen, dan lukt dat met koude banden ook best :Y
 
Heb een aantal maanden geleden afgereden, ze willen je graag soepel en ''snel'' door het verkeer zien gaan, wel veilig uiteraard..... Succes.
 
Maat van me heeft gisteren gewoon examen afgelegd voor de auto.
Het weer van gister is, voor zover ik weet, het zelfde als vandaag.
Zal er ook aan liggen waar :P

Hier in dit boerengat (waar alle examens van andere boerengaten uit de buurt afgelegd worden) waar ik woon, ging het in elk geval niet door :P
 
Ik heb onlangs ook mijn rijexamen gehaald toen ze al met pekel aan het strooien waren. Mijn tip, rustig de bochten door als je het niet vertrouwd, maar wel vlot wegtrekken als je eenmaal de bocht weer uit bent. Op deze manier hou je zelf alle controle, maar laat je wel zien dat je geen slome slak bent.
 
Ik zou ze ff bellen, kan me niet voorstellen dat iemand het nu in zijn kop haalt om je met een motor de weg op te sturen.. Sneeuw / ijs en motor gaat nou eenmaal niet echt samen.

2 jaar geleden moest ik ook gewoon afrijden met al die sneeuw! was een van de eerste examens die toen doorging, erna gingen er ook niet veel meer door.
 
:Y ..... véél plezier..... en blijven kijken naar waar je naartoe wilt.... Suk6!! *D
 
Bij ons in de buurt zijn alle examens en rijlessen afgelast ivm de gladheid (voor zover die er is)
 
De tip van warm aankleden vond ik wel een goede. Voor de rest gewoon rijden, je bent er aan toe om te slagen :]
Succes!
 
Goed met je heupen mee bewegen in de bochten,
en omdat het zo koud is heb je ongetwijfeld je lederen pak met knee-pads niet aan, dus wel heeull plat gaan maar geen knietje aan de grond!! (= gat in je canvas broek).


Succes !!
 
De examinatoren van het CBR kunnen een examen uitstellen als de weersomstandigheden en/of de toestand van de wegen het afnemen van een valide examen onmogelijk maken. Direct na dit besluit lichten zij de rijopleiders en via hen ook de kandidaten in.



Uitgangspunt is dat een rijexamen doorgang vindt. Het CBR bekijkt dit per dag, per examen. Als de examinator niet aan de rijopleider heeft gemeld dat een examen wordt uitgesteld, moet u ervan uitgaan dat het examen doorgaat.



dit komt van het cbr site
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan