Keuzehulp , wat moet ik doen?

Kemalism

Rookie
26 mrt 2023
8
9
Hi allen,

Ik ben zojuist lid geworden en hoop veel mee te lezen/kletsen. Dit is tevens ook mijn eerste post en niet zomaar een.
Namelijk, help mij in het maken van een keuze. Want die is anno 2023 reuze!

Allereerst mij in persoon. Ik ben 38 jaar. Heb een lengte van 1.72 en ietwat klein gebouwd. Relatief korte armen en benen dus.
Heb 10 jaar geleden een FZR600 gereden en daarmee ongeveer 5000km mee gemaakt. In verband met familie uitbreiding de droom opgegeven. Nu het weer mag en kan wil ik weer gaan rijden. Maar weet gewoon niet welk type/model.

Ik weet wel dat ik geen supersport meer wil. Mijn ogen vallen voornamelijk op Naked Bikes.
Afgelopen maanden kijk ik naar verschillende modellen en weet maar niet de knoop door te hakken. Ik houd van pit, koppel en zit niet te wachten op topspeed. Fijne bochtenwerk en lekkere optrek met een mooi geluidje eisen mijn voorkeur.
Budget is rond de 5000 euro.

De volgende fietsen trekken enorm mijn aandacht maar weet gewoon niet wat de pro’s en cons zullen zijn.
De modellen die ik mooi vind zijn:

- Kawasaki Z serie
- Yamaha MT modellen
- en alles wat hierop lijkt

Gezien deze informatie over mij in persona, mijn smaak en budget. Wat zouden jullie mij aanraden? Waarom? Waar moet ik op letten?
Ik ven van plan minimaal 2/3 jaar op een fiets te blijven rijden.
Ik wil zowel prive als woon/werk gaan rijden met een maximale afstand van 200 kilometer per dag (heen en weer). Ben voornamelijk een mooi weer rijder maar smelt niet van de regen.
Wat ook belangrijk is dat ik met beide voeten op de grond kom en niet op mijn grote teen ga staan. Aangezien ik in Amsterdam woon zullen stoplichten in overvloed zijn voor de relatief kortere ritjes.

Brand los! Pesten mag! Liefde is vereist! Maak me wild!!!
 
- Suzuki SV650? V twin dus lekker veel koppel, lekkere gooi en smijt fiets.
- Triumph Street Triple? Kan misschien een beetje krap worden binnen je budget maar deze fietsen sturen echt fantastisch. Ligt een 3 cilinder in dus mooi lineair vermogen.

Beide hebben een vrij laag zadel dus het lijkt me dat je daar prima op past.
 
Yamaha MT-07 of MT-09.
Pit ✔️
Koppel ✔️
Wendbaar ✔️
Snelle acceleratie ✔️
Mooi geluid met Akrapovič uitlaat ✔️
IMG_20230303_143937.jpg

Voor jouw budget waarschijnlijk een 07.

Gezien je woonplaats: eigen stalling en/of goede verzekering 🙄
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
En aangezien ik er al 10 jaar uit lig weet ik niet zo goed welke modellen passen bij mijn wensen en lichaamsbouw.
Ik had gehoopt tips en hints te krijgen van de ervaringsdeskundigen die al op motoren rijden.
 
Yamaha MT-07 of MT-09.
Pit ✔️
Koppel ✔️
Wendbaar ✔️
Snelle acceleratie ✔️
Mooi geluid met Akrapovič uitlaat ✔️
Bekijk bijlage 1862370
Voor jouw budget waarschijnlijk een 07.

Gezien je woonplaats: eigen stalling en/of goede verzekering 🙄
Ik heb gezeten op een MT09 maar kwam niet met mijn benen op de grond.
Is de MT09 (in cm) hoger wat betreft beenlengte dan de MT07 ?
Past de MT07 ook binnen budget?
Waar moet ik vooral op letten bij deze fietsen aangezien ik vanaf een particulier ga kopen (dealers liggen boven mijn budget).
 
Eerste wat in mij op kwam was een Suzuki SV650 of SV1000 maar die is al genoemd. Schijnen wel een lekker koppel te hebben en zijn wel haalbaar binnen jouw budget.
Als alternatief zou ik een Aprilia Tuono kunnen bedenken.
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
Huh?
Heb je die 5000 km op die FZR dan zonder rijbewijs gemaakt..? 🙄

Qua hoogte weet ik eerlijk gezegd niet of de MT-07 lager is dan de MT-09.
Ben zelf 1.82m lang en kan prima bij de grond met mijn MT-09..
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
..
en

Hi allen,
..
Heb 10 jaar geleden een FZR600 gereden en daarmee ongeveer 5000km mee gemaakt. In verband met familie uitbreiding de droom opgegeven. Nu het weer mag en kan wil ik weer gaan rijden. Maar weet gewoon niet welk type/model.
..
Ik ben even lost?
Ik snap wel de meldingen voor proefritjes na je openingspost.
 
en


Ik ben even lost?
Ik snap wel de meldingen voor proefritjes na je openingspost.
Helaas. Jong en vooral dom! Ben er niet trots op en wilde dat niet aan de grote klok hangen.
Na 5 lessen een motor gekocht. Eerst kleine stukjes, daarna grotere afstanden gereden. Nooit meer de moeite genomen om het papiertje te halen.
Vervolgens verkocht na geboorte van een kind en druk vanuit de vrouw.
Dus jah, 5000KM de grootste oen op aarde geweest...
 
Dus jah, 5000KM de grootste oen op aarde geweest...
Dat kan niet, dat ben ik al 🤣.
Eind jaren '80 zo'n 20 motorrijlessen genomen en niet afgereden aangezien ik mijn theorie nog niet had.
Pas afgelopen september, op 55-jarige leeftijd, alsnog mijn A-rijbewijs behaald 🙈.

Alvast succes met het afrijden 🏍️🤞.
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
En aangezien ik er al 10 jaar uit lig weet ik niet zo goed welke modellen passen bij mijn wensen en lichaamsbouw.
Ik had gehoopt tips en hints te krijgen van de ervaringsdeskundigen die al op motoren rijden.
Ondanks dit; ZELF gaan rijden. Afgaan op meningen van anderen zou ik bij de aanschaf van een motor niet doen.
Dit is zo mega persoonlijk dat je het echt zelf moet ervaren
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
Dan wachten tot je bent afgereden en dan proefritten maken. Of was je van plan om op basis van de 1826 meningen hier wijs te worden en dan vanuit die kennis een motor te kopen? Lekker nog even wachten en dan de juiste keuze maken.
 
Dan wachten tot je bent afgereden en dan proefritten maken. Of was je van plan om op basis van de 1826 meningen hier wijs te worden en dan vanuit die kennis een motor te kopen? Lekker nog even wachten en dan de juiste keuze maken.
Was benieuwd naar ervaringen met motorrijders die mijn bouw hebben en per definitie al weten op welke motoren ik wel zou passen.
Daarnaast wellicht iets meer te weten te komen over gebruiksgemak, onderhoud en speciale dingen waar ik op moet letten tijdens de koop.
Dus algemene informatie en dingen die ik kan meenemen voor in de toekomst.
 
Bijna iedereen "past" op bijna elke motor, het gaat erom wat jij lekker vindt rijden.

De één wil rechtop zitten met weinig hoek in de knieën en heupen, de ander wil languit liggen op de tank en weer een ander wil achterover leunen.
Dat kan qua "afmetingen" precies dezelfde persoon zijn.

Ik ken ook mensen die zeker wisten dat ze een naked wilden rijden en uitkwamen bij een BMW GS met volle kofferset en verhoogde raam.
Of mensen die gingen voor een racer, maar uiteindelijk door de zithouding uitkwamen bij een Tracer.

Gebruiksgemak bepaal je zelf; veel snelweg of juist binnendoor? Moet je veel meenemen of juist niet? En je kan eigenlijk met elke motor wel een circuitdag doen.

Onderhoud etc; hoe ouder de motor, hoe makkelijker (over het algemeen). Nieuwste motoren zitten vol met elektronica en hulpmiddelen als ABS etc.

Waar je op moet letten bij aanschaf; dat moet je vragen als je hebt bepaald welk model je wil aanschaffen. Elk type van elk merk uit elk bouwjaar heeft zijn eigenaardigheden en zwakke punten.
 
....
De één wil rechtop zitten met weinig hoek in de knieën en heupen, de ander wil languit liggen op de tank en weer een ander wil achterover leunen.
Dat kan qua "afmetingen" precies dezelfde persoon zijn.

Ik ken ook mensen die zeker wisten dat ze een naked wilden rijden en uitkwamen bij een BMW GS met volle kofferset en verhoogde raam.
Of mensen die gingen voor een racer, maar uiteindelijk door de zithouding uitkwamen bij een Tracer.
....

Ik ben daar ook een voorbeeld van.. Ik wilde perse een naked... en ik eindig uiteindelijk op een chopper en een sport tourer
 
Toch een kort lijstje met naked 2 en 3 cilinders binnen jouw budget. Dit samen met advies om zelf zoveel mogelijk testritten te gaan doen:

- Suzuki SV650 naked
- Triump speed triple 1050
- Triumph street triple 675
- Ducati Monster 800ie of 1000ie
- Aprilia Shiver 750
- Yamaha MT07...maar lukt dat qwa budget?
- MT09....idem

Ik ben zelf 1,73 en heb ook een voorkeur voor naked bikes.
Nu in mijn garage een Speed triple, 2 Ducati monsters en een Street twin. Suzuki SV650 ... 3 gehad, laatste met pijn in het hart net weg gedaan wegens plaatsgebrek.
 
Het vervelende van proefrijden is dat je een rijbewijs moet hebben. Nou ga ik zeer binnenkort afrijden maar nu al testritjes maken is helaas niet mogelijk.
En aangezien ik er al 10 jaar uit lig weet ik niet zo goed welke modellen passen bij mijn wensen en lichaamsbouw.
Ik had gehoopt tips en hints te krijgen van de ervaringsdeskundigen die al op motoren rijden.
In de openingspost schreef je dat je 10 jaar terug een FZR600 hebt gereden en daar ongeveer 5000km hebt afgelegd.
Was je stout en reed je zonder rijbewijs dan?
 
Toch een kort lijstje met naked 2 en 3 cilinders binnen jouw budget. Dit samen met advies om zelf zoveel mogelijk testritten te gaan doen:

- Suzuki SV650 naked
- Triump speed triple 1050
- Triumph street triple 675
- Ducati Monster 800ie of 1000ie
- Aprilia Shiver 750
- Yamaha MT07...maar lukt dat qwa budget?
- MT09....idem

Ik ben zelf 1,73 en heb ook een voorkeur voor naked bikes.
Nu in mijn garage een Speed triple, 2 Ducati monsters en een Street twin. Suzuki SV650 ... 3 gehad, laatste met pijn in het hart net weg gedaan wegens plaatsgebrek.

Hartstikke bedankt. Dit had ik nodig en je advies is meer dan terecht!
Zou je de Kawasaki Z series ook toevoegen aan je lijstje?
Ik merk dat ik nu tussen een aantal modellen twijfel en de Kawa Z is de enige toevoeging aan je lijstje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan