360 graden camera

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Iemand bekend met een 360 graden camera? en zoja, welke heb jij en waar gekocht?

zit denken om een 360 graden camera op t stuur te plaatsen.
 
Ik heb er al even eentje. Eigenlijk twee. Wat wil je er mee?

En als je van plan bent er eentje te kopen...heb je al iets op het oog?
 
Ik heb er al even eentje. Eigenlijk twee. Wat wil je er mee?

En als je van plan bent er eentje te kopen...heb je al iets op het oog?
Ik wil graag mijn motoravonturen ( door nederlands alleen nog ) filmen. En, het lijkt me gewoon leuk om te delen met andere mensen ( youtube ) en vooral om het zelf terug te kijken. Waarschijnlijk doet een goedkopere 170 graden camera ook zijn werk. Maar, dacht iets extra's is leuk en dan word het gelijk van beide kanten gefilmd.

Wat zijn jouw ervaringen ermee ?Heb zo nog niet echt 1 op 't oog. Want heb geen idee welke erop een motor passen.
Ben gewoon wat aan het orienteren. Niet zo zeer dat ik het a la minute ga kopen.
 
ik film nu met 2 vaste buller camera's die beide fhd zijn, ik heb een kaartje van 64gb en kan in full hd 2 uur opnemen.
ik neem nu op in 720k en kan dan ongeveer 3.5uur opnemen, helaas komt het nog wel eens voor dat er tijdens het wegschrijven ineens een bobbel in de weg zit en dan wordt het niet goed weggeschreven. ik heb systeem bij Banggood gekocht voor 80e en werkt prima. tijdens het terug kijken op de pc kan ik ook de snelheid en positie zien.. ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat in youtube kan monteren.
ik gebruik hem sinds dit jaar en post dan de films op youtube... soms met PiP en soms gewoon los van elkaar.
ik monteer de filmpjes via mijn smartphone en die verkleint de boel een beetje te veel. zie hier een paar voorbeelden... motor tochten - YouTube

met een echte 360 camera ben je wel heel erg veel ruimte kwijt denk ik (qua opslag en geld)
 
Ik heb meerdere voorbeelden, dan kun je zien hoe het kan worden. Niet dat ik beweer er een autoriteit in te zijn, maar ik heb wel aardig wat gespeeld en heb er dus ook aardige resultaten uit gekregen:


Maar hou er wel rekening mee dat
-je gebruikt een uitsnede van het beeld, dus dat is lager in kwaliteit dan een vergelijkbare 'normale' camera.
-dat heeft een bijkomend nadeel: je neemt veel meer op dan je gebruikt. Niet per se aan clips, maar wel aan 'omgeving'.

De kwaliteit verbetert wel, dus je kunt wel wegkomen met een uitsnede, maar dat houdt vanzelf ook in dat je nog meer geheugen nodig hebt voor wat je ziet.

-het is een extra stap in het verwerken. Van een 360 graden beeld moet je gaan uitknippen. Daar zijn genoeg programma's voor en een heel goede is zelfs gratis, maar het is extra werk en dat zou je echt niet moeten onderschatten. Sterker, je hebt dus ook zoveel meer keus, dus moet je ook zoveel meer nadenken over wat je wil. En hoé je het wil.

Een voordeel is dan weer wel dat de camera's tegenwoordig een automatische gyro hebben en de horizon dus altijd horizontaal blijft. Bovendien kun je, zoals je aan de voorbeelden ziet, leuke trucjes uithalen waardoor je de bevestiging niet meer ziet. Mijn eerste 360 had dat niet en dus ben ik redelijk snel overgestapt op de volgende.

-Hou er ook rekening mee dat je een stuk voorzichtiger moet zijn. Je hebt aan twee kanten een lens en kunt 'm dus niet, nimmer, laten vallen, neerleggen of aanraken behalve op de juiste plekken. Een goed hoesje en wat routine met het handelen van zo'n ding is sterk aan te raden.

Dan heb ik zelf de Xiaomi MiSphere (het beeld zie je hierboven) die voor een leuke prijs (destijds was het ongever 200 euro, dus nu waarschijnlijk een stuk minder) een leuke instap is. Maar die is alweer een jaar of eh... drie, denk ik? Echt oud, voor 360 graden camera's. (daarvoor had ik een Samsung). Waar ik zelf heel erg hebberig van word is de Insta 360 R. Gopro heeft ook een aardige camera, maar daar betaal je ook echt veel voor. De Insta is veelzijdig, nog net betaalbaar (tenminste, als je serieus genoeg bent... je zou ook kunnen beginnen met de Xiaomi als je die voor weinig kunt vinden en kijken of het wat voor je is) en heeft leuke opties zoals bijvoorbeeld de keus voor 180 of 360 graden.

Als je tijd genoeg hebt, check dan ook even dit kanaal: Ben Claremont

Die kerel weet alles over zo ongeveer elke 360 camera die uitgekomen is, inclusief reviews, trucs en vergelijkingstests met onder de streep: welke moet je wel en welke vooral niet hebben. Ik ben destijds ook op zijn advies af gegaan en heb er nooit spijt van gehad.

Als je nog meer weten wil, roep je maar :)
 
hier zie je een leuk voorbeeld, als je het op je telefoon afdraait dan kun je makkelijk meekijken door rond te draaien, op je pc kun je je muis gebruiken... ziet er wel gaaf uit
 
Dat is dus om te kijken een extra drempel. Op je mobiel inderdaad superleuk, met een muis al een stukje minder.

Hier zijn dan weer wel de viewers voor uitgevonden 8-)

..maar het is ook vermoeiend om naar te kijken, meer dan een gewoon filmpje. Let wel: het is geen oordeel, maar een constatering en iets om over na te denken.
 
Ik heb meerdere voorbeelden, dan kun je zien hoe het kan worden. Niet dat ik beweer er een autoriteit in te zijn, maar ik heb wel aardig wat gespeeld en heb er dus ook aardige resultaten uit gekregen:


Maar hou er wel rekening mee dat
-je gebruikt een uitsnede van het beeld, dus dat is lager in kwaliteit dan een vergelijkbare 'normale' camera.
-dat heeft een bijkomend nadeel: je neemt veel meer op dan je gebruikt. Niet per se aan clips, maar wel aan 'omgeving'.

De kwaliteit verbetert wel, dus je kunt wel wegkomen met een uitsnede, maar dat houdt vanzelf ook in dat je nog meer geheugen nodig hebt voor wat je ziet.

-het is een extra stap in het verwerken. Van een 360 graden beeld moet je gaan uitknippen. Daar zijn genoeg programma's voor en een heel goede is zelfs gratis, maar het is extra werk en dat zou je echt niet moeten onderschatten. Sterker, je hebt dus ook zoveel meer keus, dus moet je ook zoveel meer nadenken over wat je wil. En hoé je het wil.

Een voordeel is dan weer wel dat de camera's tegenwoordig een automatische gyro hebben en de horizon dus altijd horizontaal blijft. Bovendien kun je, zoals je aan de voorbeelden ziet, leuke trucjes uithalen waardoor je de bevestiging niet meer ziet. Mijn eerste 360 had dat niet en dus ben ik redelijk snel overgestapt op de volgende.

-Hou er ook rekening mee dat je een stuk voorzichtiger moet zijn. Je hebt aan twee kanten een lens en kunt 'm dus niet, nimmer, laten vallen, neerleggen of aanraken behalve op de juiste plekken. Een goed hoesje en wat routine met het handelen van zo'n ding is sterk aan te raden.

Dan heb ik zelf de Xiaomi MiSphere (het beeld zie je hierboven) die voor een leuke prijs (destijds was het ongever 200 euro, dus nu waarschijnlijk een stuk minder) een leuke instap is. Maar die is alweer een jaar of eh... drie, denk ik? Echt oud, voor 360 graden camera's. (daarvoor had ik een Samsung). Waar ik zelf heel erg hebberig van word is de Insta 360 R. Gopro heeft ook een aardige camera, maar daar betaal je ook echt veel voor. De Insta is veelzijdig, nog net betaalbaar (tenminste, als je serieus genoeg bent... je zou ook kunnen beginnen met de Xiaomi als je die voor weinig kunt vinden en kijken of het wat voor je is) en heeft leuke opties zoals bijvoorbeeld de keus voor 180 of 360 graden.

Als je tijd genoeg hebt, check dan ook even dit kanaal: Ben Claremont

Die kerel weet alles over zo ongeveer elke 360 camera die uitgekomen is, inclusief reviews, trucs en vergelijkingstests met onder de streep: welke moet je wel en welke vooral niet hebben. Ik ben destijds ook op zijn advies af gegaan en heb er nooit spijt van gehad.

Als je nog meer weten wil, roep je maar :)

Bedankt voor alle informatie !

Ik zal zeker dat kanaal even checken.

Het enige idee waar ik een beetje huiverig voor ben is dat laten '' vallen '' gedeelte. Natuurlijk is een camera laten vallen nooit goed, en ook altijd maar de vraag of hij met alleen een schram er vanaf komt.
Dus dat is wel even een dingetje. En, dat ik eigenlijk ook weer niet al teveel tijd in het video bewerken wil steken. 360 is wel echt heel tof natuurlijk.
Maar, uiteindelijk wil ik gewoon goed beeld hebben en het later kunnen terug kijken.

Ga er nog eens goed overna denken !
 
Er is wel ontwikkeling natuurlijk, ook wat de bescherming betreft. Jezelf aanleren altijd een hoesje bij de hand te houden en altijd te gebruiken zo lang je niet aan het filmen bent is al een begin. En fabrikanten springen er ook op in door de lensjes vervangbaar te maken of achter een goedkoop beschermings'lensje' te plaatsen, maar dan nog is het gewoon een ding om op te letten.
 
Dit vind ik eigenlijk wel een heel aantrekkelijk camera'tje... (en je kunt goed zien wat er mee kan, hoe groot 't is en hoe beschermd 'ie is)
 
Ik heb een Insta 360 ONE X. Nog niet op de motor gebruikt, maar dat staat wel op de planning.
Ik heb hem eind vorig jaar gekocht omdat dat toen een camera was met een relatief hoge 5.7K resolutie, betaalbaar en er een waterdichte behuizing voor te krijgen was.
Ik ben nog niet zo handig in het monteren van de filmpjes. Ik heb geen enkele PC thuis of op het werk waar de editing software van Insta fatsoenlijk op draait, dus ik heb primitief moeten renderen op mijn telefoon (Samsung A7). Dat gaat om 1 of andere reden een stuk vlotter dan op een I5 laptop.
Het mooie aan deze camera vind ik dat het beeld altijd stabiel is en de camera merkt uit zichzelf dat ie op zijn kop hangt bij het starten van een opname.

(zet de resolutie even op 2160p)
(zet de resolutie even op 2160p)
(zet de resolutie even op 2160p)
 
Het blijft er toch wel echt vet uitzien.

En inderdaad die desbetreffende camera is wel ultra schokbestendig. _O-

Ben ondertussen al aan het sparen, een 360 graden camera heb ik niet zo 1, 2,3 :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan