BMW Sportboxer topic - deel 17 (still going strong)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
35.373
5.945


full



Voorgaande edities:




full



Dit topic is opgezet vanwege het enthousiasme dat er bestaat voor de BMW boxer-motor. En dan met name voor de sportievere versies vanaf de R1100S tot en met de HP2 Sport.

Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost.
Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.


Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst of diashow?
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe! Ben je niet (meer) in het bezit van een sportboxer? Ook dan ben je hier van harte welkom!




full



** er zijn geen activiteiten gepland**



full



R 1100 S

De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je ervaren.

Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.

De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.

Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.


Aankoop en aandachtspunten

De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ons bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.

Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).

Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.


Leesvoer en handige links




R 1200 S

De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op : de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.

Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.

De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).

In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte structurele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.

Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.

Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg ‘bonkerig’, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beïnvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een RapidBike module brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).

Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.

Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.



Leesvoer en handige links




HP2 Sport

BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... :N (en dat rijmt ook nog...)

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen!

Een unicum destijds bij de introductie van de BMW-boxermotor.

Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !

Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !

Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.

BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.

Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er echter niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.


full




Leesvoer en handige links





full



R 1100 S

  • cilinderinhoud : 1085 CC
  • boring x slag : 99 x 70,5 mm.
  • vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
  • koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
  • gewicht : 208 kilo droog
  • gewicht : 229 kilo rijklaar


R 1200 S

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
  • koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
  • gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
  • gewicht : 213 kilo rijklaar


HP2 Sport

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
  • koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
  • gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
  • gewicht : 199 kilo rijklaar



Onderdelenlijsten & explosietekeningen




full



De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.




Uitlaten




Vering en demping




Banden, accu's en onderhoud




Tuning




Navigatie en communicatie




Race & circuit




Diversen


[*]Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.





full




  1. afterburn
  2. ArjanC
  3. Arrewald
  4. avi 46
  5. bjlevi
  6. bmwfan
  7. bokkepruik
  8. Bomberman
  9. Bor "S"
  10. BosB
  11. Boxer-twin
  12. Bozzma
  13. Bugboy
  14. Braam
  15. Bredebeier
  16. C-Bass
  17. coolhand
  18. Daniell1987
  19. Dark_Falcon
  20. -Dennis-
  21. De Stuurman
  22. DirkB
  23. ducable
  24. d'Ouwe
  25. Dropje73(R1100S met zijspan !)
  26. Duke_of_biohazard
  27. ElBarto
  28. Ernstvv
  29. Fluitketel
  30. Frankietaz
  31. Freeez
  32. Hayke70
  33. hremie
  34. Hugo75
  35. Jean du Lac
  36. jifu-dax
  37. joopvfr
  38. jrjacobs
  39. JS & JH BIKE DRIVER
  40. Koentjuh
  41. lichthuis
  42. littleloony
  43. lodinho
  44. Luna85
  45. marc lenssen
  46. MarcoR1100
  47. Markvb
  48. MaT-IcE
  49. Max_adrenaline
  50. Mitch
  51. motormaniac58
  52. mr-officer
  53. PatBack
  54. Péétje Brik
  55. piet piercing
  56. ProjektNL
  57. RikV
  58. S muis
  59. sembo
  60. sjnaak62
  61. sjool
  62. slonzebons
  63. Smarkie68
  64. SR_1100S
  65. SQR on
  66. Swientie
  67. Tapey
  68. thaMini
  69. TheChief
  70. Thundercatter
  71. Thomaselli
  72. Toolman
  73. vaertlander
  74. Victor Alpha
  75. Willem653
  76. Wobbert (Hartenjager 1)
  77. Yellow S
  78. Zjimmie





full



  1. Beemer
  2. Brabants
  3. dabber
  4. Gvdp
  5. Joost2
  6. Karoshi
  7. markkbm
  8. Musfed
  9. S-Bimmer
  10. SPietW
  11. tuony
  12. bmwokkie
  13. waxy
  14. Lexr




full




  1. frake
  2. Mr_Sloo
  3. Stampertje_35




SLIDESHOW (soort van diaserie waar uw Sportboxer ook in voorbij kan komen)



Laatste Nieuws :

Inmiddels is de vloeistof gekoelde boxer een feit. Oktober 2012 was de introductie op de twee jaarlijkse INTERMOT.

Een blok met voor BMW-boxer-begrippen een hoop noviteiten.

Vloeistofkoeling, een ‘natte’ koppeling aan de voorzijde van het blok ipv achterzijde. Een dynamo die niet meer boven op het blok staat, en met een riem wordt aangedreven, maar keurig een dynamo op een krukaspoelie, en dan ook gelijk aan de achterkant van het blok.

Tevens delen versnellingsbak en carter nu dezelfde olie.



full




fimpje van de Wasserboxer



[Openingspost met dank aan Roloo-productions !! *D ]
 
Laatst bewerkt:
Nou het lijkt gelukt, ben alleen de afbeeldingen kwijt :?

Maar wordt aan gewerkt, komt vast goed ! ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan rij ik ,m liever voor dat soort klusjes in de voorwielklem..dan hoef je ook, stel dat je ,m naast een wand zet, niet zo te passen en te meten steeds...zo,n klem inrijden kost 2 seconden..

[afbeelding]

heel bericht getikt :) topic dicht :'(

Ik rij hem dagelijks in deze klem.. bij gebrek aan ruimte en middenbok..
Met poetsen of ander klein onderhoud staat hij hier ook in, best stevig.. als de wieler eraf meoten gaat hij wel in twee paddock stands..
 
Present! :) Voor zolang het duurt, leg op dit moment de laatste hand aan een flinke poetsbeurt. Zit er serieus over te denken om het S-je in/om te ruilen voor iets anders. Zit alleen nog een beetje te dubben over de gewenste letter- en cijfercombinatie :)
 
Present! :) Voor zolang het duurt, leg op dit moment de laatste hand aan een flinke poetsbeurt. Zit er serieus over te denken om het S-je in/om te ruilen voor iets anders. Zit alleen nog een beetje te dubben over de gewenste letter- en cijfercombinatie :)

Gewoon de S houden (K1200S of K1300S) ;-)
 
...zal je wel een beetje helpen... ;)
...FF kopietje van maken, ergens bij jezelf opslaan, en knippen und plakken maar...


[afbeelding]

Thanks Roloo. Ik geloof dat ik er wel uit ga komen nu.

Nu even niet zo veel tijd. Vanmiddag even verder reconstrueren ;)
 
heel bericht getikt :) topic dicht :'(

Ik rij hem dagelijks in deze klem.. bij gebrek aan ruimte en middenbok..
Met poetsen of ander klein onderhoud staat hij hier ook in, best stevig.. als de wieler eraf meoten gaat hij wel in twee paddock stands..
Heb hem ook, gebruikte hem bij mijn vorige motoren altijd, echter voor de bmw nooit :N
Om een motor te vervoeren op een aanhanger, of in een busje is het ideaal
 
Ook weer present....

Even kleine aanvulling...
De keering -uitgaand vd versnellingsbak) wordt gedaan door Oscar in Nunspeet...
Goeie verhalen over gehoord.

En als dat gedaan is dan is de S weer 100% helemaal in orde en dan op naar de 30k..
 
Ook aanwezig, nu alweer een maandje in bezit van de bmw :)

Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik over ben gestapt naar de BMW R1100S , van de Aprilia RSV Mille. BMW is een stuk praktischer maar met nog iets meer rijgenot! Ook de stads kilometers zijn nu niet onplezierig :+

De zaak waar mijn pa zijn motor in onderhoud heeft en zijn eerste motor ooit gekocht had, dacht even dat ik een nieuwe choke kabel voor mijn pa z'n R1100RT ging halen :') Die had niet verwacht dat ik maar een jaartje op de RSV zou rijden, ik eigenlijk ook niet.

RSV reed echt super en om eerlijk te zijn vind ik die nog steeds veel mooier dan de BMW, maar gezien ik nu toch meer comfort en praktisch genot kon vinden op de BMW, was ik na het kleine proefritje al helemaal verkocht. Ik heb nu een 1000km gereden met de BMW en heb nu nog nergens last van gehad, langere ritten op de snelweg, of in de drukke binnenstad. Op de RSV was dit niet echt leuk meer, ik hou me toch meestal wel een beetje aan de snelheid :P

De RSV is een perfect machientje voor fun, maar ik heb het budget en de ruimte niet om 2 mooie motoren te houden. Anders had ik het wel geweten, dan had de RSV alsnog er naast gebleven *D

BMW is overall het beste, rijd ook super! Veel genot mee, rij er eigenlijk vaker mee te hard dan dat ik op de rsv deed :+

Voor mij was de BMW R1100S toch echt de beste keus! Ook al ging ik er 4 bouwjaren op achteruit en 20k km :X Het is echt niet te merken, de BMW ziet er nog steeds top uit!

620726_493392440671088_1501774149_o.jpg


Had eigenlijk ook helemaal geen actiefoto's op de rsv :') (hier had ik de bmw pas net :+ )
977802_612747865402211_442213628_o.jpg
 
Ik heb 'm ook gevonden. En dan maar meteen de foto's van de 'nieuwe' uitlaat

Het geluid heb ik nog niet op een beetje behoorlijke manier kunnen vangen (filmen natuurlijk, niet op foto :+ )
full
 
Is dat een soort collector,als normaal onder het blok? Of is dit gewoon extra demping? En hoe loopt het onder de buddy?

Deze kende ik nog niet....

full


Sfeerplaatje van m,n eerst bcr...

Verhaal van de RSV is herkenbaar... :')
 
Had je al eerder gezegd ja :+ Is niet de eerste keer dat ik de overstap vermeld :9

Alleen wel de eerste keer dat ik meer km heb gereden dan die keer hier voor dat ik het vermelde O-)

Wel mooi dat je dus een goede keus gemaakt hebt..voor dit moment....;)
 
~
Is dat een soort collector,als normaal onder het blok? Of is dit gewoon extra demping? En hoe loopt het onder de buddy?

Deze kende ik nog niet....

[afbeelding]

Sfeerplaatje van m,n eerst bcr...

Ik weet niet zeker wat het is, maar het ziet eruit als een eerste demping. Alleen denk ik niet dat er nog iets van demping inzit, en ik kan er ook geen nieuwe wol in doen (het is een gesloten systeem)

En onder de buddy splitst de pijp naar twee dempers......
full


En het geluid is :9~ :9~ :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Wel mooi dat je dus een goede keus gemaakt hebt..voor dit moment....;)
Ik moet zeggen dat ik ook weinig anders geprobeerd had na de FZR400, mijn enige doel op dat moment was een RSV _O- , kort proefritje vlak bij de lekdijk... Tja daar rijd het prima })

Ik had eigenlijk niet eerder gekeken naar een BMW tot de pa van m'n vriendin er 1 thuis had staan en met ons mee was op weekendjes weg. Daarna zag ik er 1 te koop staan met behoorlijk wat carbondelen, kofferset en sport uitlaat (j&s). Prijs was redelijk. Dus maar even naar toe gereden om een proefritje te doen, beviel erg goed, alloewel ik dat eerste ritje het toch nog een zwaar groot ding vond.

De rit naar huis toe, beviel goed, uurtje over de snelweg :+ En ik durfde nu ie echt van mij was ook wat harder door de bochten, reed behoorlijk soepeltjes! En ik kon er toch wat makkelijker mee over de rotondes dan de RSV viel mij dat ritje meteen op.

Gelukkig heb ik nu wel meer opties bekeken, ik werd aan het twijfelen gebracht door een Aprilia RST1000 Futura. Toen ik na de BMW een proefritje maakte op die, besefte ik dat de BMW toch veel lekkerder zat dan de RST, niets mis met de RST, de BMW leek mij de beste keuze uit die twee.

Maar ja inderdaad, beaamde al die tijd dat de RSV ook een goede keuze was :$ Reed toen overigens meer fun kilometers dan lange afstanden :+
 
Ziet er goed uit... :9~ en....2 buizen is beter dan 1 ;)

Je ziet natuurlijk wel dat het poets virus aan mij voorbij is gegaan. Maar wat ik wel geleerd heb de afgelopen dagen is dat alle boutjes van pisbakken staal vervangen moeten worden. Dus RVS zal het moeten worden, in combinatie met kopervet. En veel rijden natuurlijk.....

En 1 dikke pijp is genoeg })
 
Je ziet natuurlijk wel dat het poets virus aan mij voorbij is gegaan. Maar wat ik wel geleerd heb de afgelopen dagen is dat alle boutjes van pisbakken staal vervangen moeten worden. Dus RVS zal het moeten worden, in combinatie met kopervet. En veel rijden natuurlijk.....

En 1 dikke pijp is genoeg })

Ach, je kunt beter rijden dan poetsen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan