4 verongelukte motorrijders in 4 dagen tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trek er leering uit en rij niet als een achterlijke en hou je kop er bij...
Meestal wordt het kaf van het koren gescheiden, hoe triest dan ook...
:^ En vooral de eerste regel.



Ik ben degene die bewust een voertuig gebruikt zonder kreukelzone,
Ik ben degene die bewust een voertuig gebruikt wat van evenwicht afhankelijk is,
Ik ben degene die bewust dat verkeer in gaat waar slaaprijders rondscheuren,
En ik ben degene die bewust aan die o zo leuke gaskraan loopt te draaien.

Wie neemt er dan het risico?




Dat neemt echter niet weg dat dit een trieste score is.

Misschien moet ik toch maar weer aan het koekblik. Misschien zelfs het Openbare Veevervoer...
 
Je laatste zin vind ik als een tang op een varken slaan.

Dus als jij netjes rijdend over een voorrangsweg geschept wordt door een auto die keert of afslaat, of oversteekt... jij knalt er overheen, en breekt je nek... is volgens jou het kaf van het koren gescheiden?... :? Dat is inderdaad triest te noemen. (?)

Hoe erg je je kop er ook bij houdt. Feit blijft dat de meeste ongelukken nog steeds gebeuren uit onmacht van de motorbestuurder. (de "oops ik had je niet gezien"-ongelukken e.a.) Tenzij je helderziende bent, dan kan je 100% op alles anticiperen.

;)

Dat mag jij vinden hoor... :)
Het is een stevige opmerking, gaat niet altijd op (vandaar "meestal"), maar in veel van de gevallen wel...

Bij de "oops ik had je niet gezien"-ongelukken kan je doorgaans zelf de aanrijding voorkomen. Ik ga er simpelweg altijd van uit dat ze me niet zien! Dus ga ik zodanig rijden, dat herstel (bijna) altijd mogelijk is... we zijn niet onschendbaar, dus moet je jezelf beschermen en dat doe je niet alleen met een pakkie aan... ;)
 
Laatst bewerkt:
Beetje rare titel....

Ik neem aan dat je bedoelt dat ze dodelijk zijn verongelukt ?

Shit happens. Er vallen zo'n 7-800 verkeersdoden in een jaar geloof ik, das ruim 2 per dag. Dus ook wel eens een motorrijder.
Iedereen weet dat het gebeurt, en dat het jou ook kan overkomen.
Wat moet je dr over zeggen ?
Tja... rust in vrede. Je gunt het niemand natuurlijk, maarja valt weinig aan te doen... een betere samenleving begint bij jezelf zeggen ze dan he. Iedereen een steentje bijdragen aan verkeersveiligheid.

Verongelukt is ongeluk met dodelijke afloop (zie ook van dale)

Tja, het gebeurd...
 
Je kunt deze week wel goed zien dat de vakantie si afgelopen.
Haast, stress en a sociaal rijgedrag is weer helemaal terug op de Nederlandse wegen.
 
Verongelukt is ongeluk met dodelijke afloop (zie ook van dale)

Tja, het gebeurd...

Ja hehe, de titel is aangepast van ''dodelijke motorrijders'' naar verongelukte.
Ik weet heus wel wat verongelukt betekend zonder het op te zoeken in van dale ;)
 
Wie weet te serieus hoor ;) maar Clowntje zet "meestal" neer.
En ik ben het toch wel wat met hem eens. Zowaar ;)
Ik zal nooit een topic vergeten hier op het forum van een zeer jonge jongen die zichzelf toch maar een R6 aan schafte destijds.
In dat topic werd vaak genoemd dat deze beste jongen snel zijn fiets plat zou rijden en dat werd natuurlijk flink tegen gesproken door deze jongeman. Een week later, je raadt het al ..... :)
Deze heeft het er toen levend vanaf gebracht, maar het had goed anders gekund '(

Je kan altijd een rottig stukje bitumen tegen komen en een vangrail paaltje.

Wat is onmacht van de motorbestuurder :? Er spelen altijd meer factoren mee en een dik portie pech.

Ik heb ook weleens een *oeps dat ik dit heb overleefd momentje* gehad. Maar een portie geluk is ook meegenomen.

Zo is er nu die jongen overleden die op een tractor terecht kwam en overreden werd door een vrachtwagen. Wat moeten we....speculeren over de domheid van deze man. Wie weet wat hij voor factoren tegen had waardoor dit gebeurt is :?

En ja, ook ik zie weleens motorrijders acties uithalen waarbij je je verbaast, als motorrijder, dat het goed is gegaan.
Maar helaas, de waarheid zullen we nooit horen. Dus hoe zullen wij ooit weten dat de meeste ongelukken nog steeds gebeuren uit onmacht van de motorbestuurder.

RIP voor iedereen die het aardse leven verlaten heeft.


Mwah niet alles op de automobilist schuiven he. Vanmiddag reed ik met 50 op de motor door de file heen en moest ik opzij voor een andere motorrijder die sneller wilde en zeker tegen de 100 per uur door de file scheurde. Motorrijders kunnen er ook wat van. Vooral die jonge gastjes.

Lees de topics hier: 'net rijbewijs gehaald en ik wil een nieuwe motor. Ik twijfel tussen een R1, R6, GSX-R etc.' Hoe sneller en hoe gevaarlijker hoe leuker het is.

Hmm bandit 600 is ook al snel zat hoor. (400 tje ook) Denk dat we zo moeten relativeren. In handen van iemand die niet 100% bij geest is... is ELKE motor gevaarlijk. Dus we moeten niet alles op een motor afschuiven, maar ook niet alles op de persoon.

:+ ;)

Moraal van het verhaal. Dat die jongen het toevallig over een R6 had oke. Maar het had net zo goed iemand kunnen zijn met 250 cc'tje. Net zo goed...

Ik vind het jammer soms van die vooroordelen. Er is altijd wel een verhaal wat staaft bij datgene wat men in eerste instantie zegt of denkt over iets of iemand. Maar dat lijkt me toch niet de essentie van onze boodschap?
 
Laatst bewerkt:
een van die ongelukken is weer gebeurd aan de straat waar ik woon.
deurningerstraat, loopt tussen enschede en weerselo.
mooie bochten maar ook wel veel landbouwvoertuigen en zijstraten.
het is nu de tweede keer in 1 jaar tijd dat een jong persoon verongelukt op dezelfde weg ;(

hoorde gisteren de ambulances langs sjeezen en gisteravond werd een vriend (ook motorrijder) gebeld door zijn moeder dat er helaas weer iemand op de weg die wij ook zeer vaak rijden is verongelukt, slechts 22 jaar B|
 
Die weg pak ik ook erg vaak. Het is een leuke weg, maar tevens erg gevaarlijk. Het is een 80 km weg, maar de weg heeft flinke bochten (voor nederlandse begrippen). Een automobilist die die bochten verkeerd inschat kan zo een afschuinende motorrijder meepakken. Komt bij dat de bochten niet altijd goed door te kijken valt.

bittere zaak.
 
Spijtig inderdaad. Even iets anders. Die landwegen daar kijk ik altijd goed uit. Maar ik vind het soms schandalig hoe erg die landbouwvoertuigen vloeibare mest lekken (op de openbare weg) en een heel spoor van gladde meuk achterlaten. Potverdorie zeg... Je zal niet de eerste zijn die (bijna) op zijn plaat gaat daardoor...

[sarcasme mode aan]
Maar goed, bovenstaand bericht zal uiteraard niet van toepassing zijn voor mensen die goed (lees: perfect) anticiperen, want die zullen zo een strontspoor natuurlijk heel keurig vermijden zoals alleen ervaren motorrijders dat kunnen (o ja?), en precies tussen de grote sporen doorsturen om zo op de smalle strookjes asfalt te blijven waar het droog is.

Ik vraag me af of ik ooit zo een goede motorrijder wordt. Straks vlieg ik de bocht uit, en zullen ze me het verwijten dat ik (uiteraard) te snel reed (wat dus niet perse hoeft te zijn), en daardoor niet tijdig kon anticiperen op het kilometer lange mest traject. Nee dat zo een weg bijzonder glad kan zijn doet er op dat moment natuurlijk niet meer toe.
[sarcasme mode uit]

:+
 
Laatst bewerkt:
[sarcasme mode aan]
Maar goed, bovenstaand bericht zal uiteraard niet van toepassing zijn voor mensen die goed (lees: perfect) anticiperen, want die zullen zo een strontspoor natuurlijk heel keurig vermijden zoals alleen ervaren motorrijders dat kunnen (o ja?), en precies tussen de grote sporen doorsturen om zo op de smalle strookjes asfalt te blijven waar het droog is.

Ik vraag me af of ik ooit zo een goede motorrijder wordt. Straks vlieg ik de bocht uit, en zullen ze me het verwijten dat ik (uiteraard) te snel reed (wat dus niet perse hoeft te zijn), en daardoor niet tijdig kon anticiperen op het kilometer lange mest traject. Nee dat zo een weg bijzonder glad kan zijn doet er op dat moment natuurlijk niet meer toe.
[sarcasme mode uit]

:+

Perfect anticiperen en dat 100% van de tijd is onmogelijk... maar in je sarcasme probeer jij (in mijn ogen) iets belachelijk te maken, wat wel degelijk van grote invloed is voor elke motorrijder... en dat laatste vind ik persoonlijk erg jammer... -O-

Als jij op een kilometers lang baggerspoor onderuit gaat... dan heb je kilometers lang niet opgelet... tenzij je gelijk in het begin gaat, op een punt dat onzichtbaar was toen je de bocht inging (laat ik van een blinde bocht uitgaan) en de hoeveelheid bagger zoveel was, dat het gehele wegdek er mee besmeurd was...

Want geloof me, zelfs al ligt er vuiligheid in of na de bocht... er is een hoop mogelijk, als het op corrigeren aankomt. En dat probeer jij hier sarcastisch onderuit te halen door de schuld bij een ander neer te leggen... als motorrijder moet je jezelf bewust zijn dat je vele malen kwestbaarder bent dan een automobilist en daar zal je jezelf dus naar moeten gedragen!! Dat houdt voor mij in dat ik een bocht met een dusdanige snelheid inga, dat corrigeren mogelijk is! Bovendien hou ik er rekening mee dat er wel eens iets kan zijn aan de andere kant van de bocht... en geloof me, ik rij als een debiel door de bocht (om het sarcastisch te zeggen)... ;)


Nog even een voorbeeldje. Afgelopen weekend reed ik in de Vogezen en ik slingerde op een stevig tempo omhoog. Bij een blinde bocht naar links, die ik nam met een leuke snelheid, kwam er mij een vrachtwagen tegemoed, die deels op mijn helft reed in deze bocht. Dankzij mijn reactievermogen (omdat ik rekening hou met "iets") kon ik om de vrachtwagen heen, door lichtjes te remmen en te kijken welk spoor ik nu moest nemen. in een fractie van een seconde veranderde ik dus van m'n oorspronkelijke lijn en miste daardoor de vrachtwagen, ik moest zelfs nog even bukken met m'n hoofd, omdat er een boomstam uitstak aan het eind van de vrachtwagen... was ik met koekblik geweest, dan zat ik er vol op!
 
Laatst bewerkt:
Landbouwvoertuigen zijn heel erg eng ja.

Al de modder uit het grove profiel op straat.
Bijna geen overzicht.
Nauwelijks waarneembare verlichting.

Maar die jongens kunnen ook niet meer dan hun best doen. Ik probeer gigantisch op te passen bij tractors in de buurt......

Nog iets engs; Paardenstront in de bocht. Dat heeft me ook al een keer een verrekte knie opgeleverd (ik ving de motor supermotard-style op zeg maar....)

Volgens mij moet men trouwens tegenwoordig een bordje plaatsen als er drek en rommel op straat achterblijft. Hier is het bijvoorbeeld altijd drama met het mais binnenhalen. Wat een prut op straat zeg!
 
Perfect anticiperen en dat 100% van de tijd is onmogelijk... maar in je sarcasme probeer jij (in mijn ogen) iets belachelijk te maken, wat wel degelijk van grote invloed is voor elke motorrijder... en dat laatste vind ik persoonlijk erg jammer... -O-

Als jij op een kilometers lang baggerspoor onderuit gaat... dan heb je kilometers lang niet opgelet... tenzij je gelijk in het begin gaat, op een punt dat onzichtbaar was toen je de bocht inging (laat ik van een blinde bocht uitgaan) en de hoeveelheid bagger zoveel was, dat het gehele wegdek er mee besmeurd was...

Want geloof me, zelfs al ligt er vuiligheid in of na de bocht... er is een hoop mogelijk, als het op corrigeren aankomt. En dat probeer jij hier sarcastisch onderuit te halen door de schuld bij een ander neer te leggen... als motorrijder moet je jezelf bewust zijn dat je vele malen kwestbaarder bent dan een automobilist en daar zal je jezelf dus naar moeten gedragen!! Dat houdt voor mij in dat ik een bocht met een dusdanige snelheid inga, dat corrigeren mogelijk is! Bovendien hou ik er rekening mee dat er wel eens iets kan zijn aan de andere kant van de bocht... en geloof me, ik rij als een debiel door de bocht (om het sarcastisch te zeggen)... ;)


Nog even een voorbeeldje. Afgelopen weekend reed ik in de Vogezen en ik slingerde op een stevig tempo omhoog. Bij een blinde bocht naar links, die ik nam met een leuke snelheid, kwam er mij een vrachtwagen tegemoed, die deels op mijn helft reed in deze bocht. Dankzij mijn reactievermogen (omdat ik rekening hou met "iets") kon ik om de vrachtwagen heen, door lichtjes te remmen en te kijken welk spoor ik nu moest nemen. in een fractie van een seconde veranderde ik dus van m'n oorspronkelijke lijn en miste daardoor de vrachtwagen, ik moest zelfs nog even bukken met m'n hoofd, omdat er een boomstam uitstak aan het eind van de vrachtwagen... was ik met koekblik geweest, dan zat ik er vol op!

Ik probeer niks onderuit te halen. Ik rij zelf ook motor (goh serieus?) en anticipeer dus ook naar eigen inzicht. (en ook op landbouwweggetjes)

...Met het "kilometers lange spoor" wil ik de nadruk leggen op het feit DAT zo een landbouwvoertuig dat achter kan laten, dat dat dus eigenlijk te gek voor woorden is in vergelijking met bijvoorbeeld alleen een plasje "vloeibare mest". Dus die kilometer voegt verder niks toe mbt het anticiperen zoals ik het bedoel. Want wie weet was de eerste bocht waar het begon al gelijk glad zonder dat je het kon zien. (bijvoorbeeld in het donker) Snap je? Maar zo diep ben ik er niet op in gegaan.

Zo kan ik nog wel doorgaan, maar je zei het zelf al. Je kan nooit 100% anticiperen. In mijn ogen kwam je over alsof je alles kan voorkomen door te anticiperen, wat natuurlijk onzin is. Maar wat wel elke keer naar voren komt in je voorbeelden. Nee, ik vind anticiperen maar een "gevaarlijk" woord. Het is er wel, maar de vraag is wanneer je daar nou aan hebt voldaan, om vervolgens (ook nog eens) verwijten te krijgen dat "men niet goed geanticipeerd heeft"...

Zeer discutabel. En misschien maak ik daarom het woord "anticiperen" wel belachelijk (in je ogen) omdat veel mensen het ( in mijn ogen ) gewoon gebruiken als excuus(je) als er weer iemand een "ongelukje" heeft gehad, zonder dat daar specifiek aanleiding voor was...

;)
 
OK... ikke begrijp... :)
Met anticiperen bedoel ik vooruitkijken en rekening houden met... en ik weet dat je daar veel ellende mee kunt voorkomen. Er zijn teveel motorrijders die niet voldoende nadenken en daarmee bedoel ik niet jou persoonlijk... ;)

Kijk de ongevaltopics op MF maar eens na... onderuitremmen, grind/vuiligheid op de weg, geen voorrang gekregen. Als je er vooraf vanuit gaat dat die zaken gaan komen in, of na je bocht... dan ga je met een heel andere instelling de bocht in, dan enkel volgas en gaan... en daar is het me om te doen! Geldt ook voor rechte wegen, bij een kruising, of op een rotonde... Wat ik hier wil meegeven is dat men nadenkt over wat er kan gebeuren en dat je met een snelle reactie, minimale rem/snelheidsvertraging of met een lichaamsreflex, heel veel ellende kunt voorkomen en dan weet ik zeker dat er op die manier een hoop ongelukken kunnen worden voorkomen... en soms heb je daar dan een portie geluk bij nodig...

Als ik naar mezelf kijk, dan weet ik bijna altijd precies wat ik fout heb gedaan, op het moment dat ik bijv. een bocht mis, of ergens door verrast wordt... dan was ik ff de scherpte kwijt, die me normaalgesproken goed op de weg houdt... ;)
 
Laatst bewerkt:
OK... ikke begrijp... :)
Met anticiperen bedoel ik vooruitkijken en rekening houden met... en ik weet dat je daar veel ellende mee kunt voorkomen. Er zijn teveel motorrijders die niet voldoende nadenken en daarmee bedoel ik niet jou persoonlijk... ;)

Kijk de ongevaltopics op MF maar eens na... onderuitremmen, grind/vuiligheid op de weg, geen voorrang gekregen. Als je er vooraf vanuit gaat dat die zaken gaan komen in, of na je bocht... dan ga je met een heel andere instelling de bocht in, dan enkel volgas en gaan... en daar is het me om te doen! Wat ik hier wil meegeven is dat men nadenkt over wat er kan gebeuren en dat je met een snelle reactie, minimale rem/snelheidsvertraging of met een lichaamsreflex, heel veel ellende kunt voorkomen en dan weet ik zeker dat er op die manier een hoop ongelukken kunnen worden voorkomen...

Als ik naar mezelf kijk, dan weet ik bijna altijd precies wat ik fout heb gedaan, op het moment dat ik bijv. een bocht mis, of ergens door verrast wordt... dan was ik ff de scherpte kwijt, die me normaalgesproken goed op de weg houdt... ;)

Japz. Dat laatste herken ik ook. Altijd kan je gewoon anticiperen, en doe je dat ook. (tenminste ik naar me volle verstand) Maar doe je het met "minder" scherpte, loop je uiteraard meer risico. Natuurlijk is dat een beetje een grijs gebied, maar dat is nog altijd meer, dan mensen die niet anticiperen en gewoon iets doen, zonder bedachte rade.

Uiteraard geldt dat voor altijd en iedereen.
 
Ja hehe, de titel is aangepast van ''dodelijke motorrijders'' naar verongelukte.
Ik weet heus wel wat verongelukt betekend zonder het op te zoeken in van dale ;)
titel is niet door mij aangepast hoor, volgens mij had ik verongelukt en niet dodelijk want dat staat weer zo wreed
 
Moraal van het verhaal. Dat die jongen het toevallig over een R6 had oke. Maar het had net zo goed iemand kunnen zijn met 250 cc'tje. Net zo goed...

Ik vind het jammer soms van die vooroordelen. Er is altijd wel een verhaal wat staaft bij datgene wat men in eerste instantie zegt of denkt over iets of iemand. Maar dat lijkt me toch niet de essentie van onze boodschap?
Overal zit een context aan. Ook dat R6 verhaal ;)

Of was jij dat _O-

Tuurlijk, iedereen kan wat overkomen en dikke pech hebben.
 
Laatst had ik ook zo'n onoplettend moment met een landbouwvoertuig. Die stond stil op een 80-weg om linksaf te slaan. Ik wilde er net rechts voorbij, toen de boer ineens zijn hand opstak en maande te wachten. Dat deed ik dus maar, hij slaat linksaf en de ploeg die hij achter z'n tractor had hangen komt tijdens het draaien op de plek waar ik hem net in wilde halen.

Toen dacht ik wel even *gloep* blij dat die boer me waarschuwde anders had ik een ploeg in m'n nek.

Aan de andere kant heb je ook 16-jarige op landbouwvoertuigen die zich god voelen en alle regels aan hun laars lappen. Het blijft oppassen.
 
Laatst had ik ook zo'n onoplettend moment met een landbouwvoertuig. Die stond stil op een 80-weg om linksaf te slaan. Ik wilde er net rechts voorbij, toen de boer ineens zijn hand opstak en maande te wachten. Dat deed ik dus maar, hij slaat linksaf en de ploeg die hij achter z'n tractor had hangen komt tijdens het draaien op de plek waar ik hem net in wilde halen.

Toen dacht ik wel even *gloep* blij dat die boer me waarschuwde anders had ik een ploeg in m'n nek.

Aan de andere kant heb je ook 16-jarige op landbouwvoertuigen die zich god voelen en alle regels aan hun laars lappen. Het blijft oppassen.

Dat laatste... daar gaat het om...

Als jij in je voorbeeld naar dat landbouwvoertuig kijkt... dan zie je daar toch iets hangen aan de achterzijde?? Dat kan je zelf toch ook wel bedenken dat die ploeg ruimte nodig heeft om de draai van het voertuig mee te kunnen maken?? Je hebt vreselijk geluk dat de boer je waarschuwd, maar anders was je wellicht 1 van de vele geweest...

Even die paar seconden wachten... hoe erg kan het zijn? Vast niet erger dan het niet meer na kunnen vertellen, toch? ;)
 
Dat laatste... daar gaat het om...

Als jij in je voorbeeld naar dat landbouwvoertuig kijkt... dan zie je daar toch iets hangen aan de achterzijde?? Dat kan je zelf toch ook wel bedenken dat die ploeg ruimte nodig heeft om de draai van het voertuig mee te kunnen maken?? Je hebt vreselijk geluk dat de boer je waarschuwd, maar anders was je wellicht 1 van de vele geweest...

Even die paar seconden wachten... hoe erg kan het zijn? Vast niet erger dan het niet meer na kunnen vertellen, toch? ;)

Klopt :) Maar soms heb je weleens van die 'slecht oplet' momenten, vooral na een week werken als je snel thuis wilt zijn. Op een motor moet je gewoon constant je hoofd erbij houden en als je veel rijd lukt dat meestal wel maar niet altijd. Geluk in dit geval lette de boer wel op en heb er zeker weer veel van geleerd :)
 
ook ik zie dit staan op www.flitsservice.nl. Vier in één week, ik schrik er ook van. Heel erg zelfs, en ik ben altijd weer blij als ik na een ritje mijn motor (weer) in de garage kan neer zetten. Voor hetzelfde geld lig je in het mortuarium, met aan je grote teen je naamplaatje....
 
ook ik zie dit staan op www.flitsservice.nl. Vier in één week, ik schrik er ook van. Heel erg zelfs, en ik ben altijd weer blij als ik na een ritje mijn motor (weer) in de garage kan neer zetten. Voor hetzelfde geld lig je in het mortuarium, met aan je grote teen je naamplaatje....

Jee als je zo moet gaan rijden :?

Ik ga er voor de rit vanuit dat ik hem na de rit weer in de garage kan zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan