Restauratieproject Honda VF500 Interceptor

Ben D

MF'er
7 dec 2013
45
0
Zingem
34sPumb.jpg


Zo kwam ie een goeie maand geleden toe...

De vorige eigenaar had al vanalles geprobeerd, kreeg hem niet meer aan de praat... Veel geld vroeg hij er ook niet voor, dus laten we maar eens proberen... :Y
Bleek er geen benzine in de carbs te komen, benzinepomp ervan tussen gehaald en de zwaartekracht laten werken, ontbrak er nog een toevoerleiding tussen de carbs. Eens we dit gevonden en gemonteerd hadden, draaide ie na enkele tikjes op de startknop...

Wat gaan we der allemaal mee doen:
- Complete revisie van het blok. Dat ding lekt olie en water langs alle kanten, ik vraag me af of er nog wel ergens een dichtng in zit... ;(
- Demontage, opkuis en revisie van de rest van de motorfiets...
- Een mooi, pittig nieuw kleurtje voor de tank en het kuipwerk...
 
Nog even wat extra fotootjes,...

Lekken aan de koeling...
XEWrqKB.jpg


Lekken onder de carterpan, de olie loopt tot op de uitlaatcollector...
R1c4G9C.jpg


Ook de voorvork kan wat nieuwe keerringen gebruiken...
zi0MSu3.jpg


Het spuitwerk van de vorige eigenaar, tja... :N
Esom8fd.jpg


Maar vol goede moed: WE GAAN ERVOOR!!! :Y
 
Dat klinkt als een hoop werk. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Leuk dat je ermee aan de slag gaat, zo vaak zie je deze Honda's niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een hoop werk. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Leuk dat je ermee aan de slag gaat, zo vaak zie je deze Honda's niet meer.


Indeed... De VF500 is gemaakt van 84 tot 87, en wordt nu heel schaars...

Zonet nog even wat nazicht gedaan...
Compressie gemeten: 11,5 / 11,0 / 10,5 / 10,5.
Ook de nokkenassen zien er op het eerste zicht nog heel gaaf uit. De voorste distributieketting heeft wel heel wat meer speling dan de achterste...
Vond wel wat wit-achtige drab bij het ooenen van de kleppendeksels, en ja hoor, ook heel wat "sludge" onder de olievuldop... :r
VHJta6X.jpg
 
Zo, deze ga ik volgen.

Die sludge lijkt op vocht in de olie? Ik hoop dat het van de condens is en niet van een koelvloeistoflek.
Paar keer spoelen met goedkope olie..
 
Brrrrrr.... die advertentie had ik al een paar keer gezien en dacht "misschien".....


Maar ik wens jou veel succes!!!
 
Nieuwe bouten aan de collector... weet je ook waarom?

Tja, zelfs een van de bevestigingsbouten van het blok aan het frame stond nog los. Geen idee waarom de vorige eigenaar het blok er heeft uitgehaald. Het enige wat hij me vertelde was dat hij een nieuwe koppeling had gestoken, en dat ie sedertdien niet meer liep... |(
 
Idem in favorieten.

Mooi project. :Y
Valt wel "eer" aan te behalen.
Succes gewenst.
 
Heb er ook nog zo eentje staan die opnieuw wat TLC kan gebruiken :) Zijn hele leuke motoren.
Maar dit is toch geen F2 (uit je ondertitel)? De F2 heeft full fairing dacht ik...
 
Deze week nog niet echt heel veel kunnen verderdoen...
Een eigen zaak, vrouw en kind, ook nog bezig met renovatiewerken aan huis,... Dit project is eigenlijk gewoon een beetje "me-time"... :Y

Gewoon al wat demontage...
ux9PycY.jpg


Alles krijgt z'n plekje, het lichte kuipwerk hangen we gewoon aan de haak, in afwachting van een grondige beurt...
CYHvFOX.jpg
 
Even weer updaten...

Nog steeds aan de demontage...

Blokje er nog in,
sUW0G0u.jpg


Blokje der uit,
FfX6Vua.jpg


En alles krijgt z'n plekje, in afwachting van een grote beurt...
ImNcATA.jpg
 
Weer wat aan het sleutelen geweest...

De kader staat bijna in z'n blootje. Op de achterbrug na, moet nog even op zoek naar een inbussleutel van 14mm.
HbJW1wP.jpg


Ondertussen ligt ook het blok op de werktafel...
Het is duidelijk dat de sludge zich vooral concentreerd rond de as van de starter. In die buurt zit ook de olievuldop. Zou het kunnen dat zich enkel daar sludge vormt omwille van condensatievorming rond die plastic dop?
De verschillende olie- en waterlekken beginnen nu ook duidelijk te worden. Zowel het deksel van de koppeling als het deksel van de rotor zijn ooit terug gedicht met de bestaande, gescheurde dichtingen in combinatie met blauwe vloeibare dichting. Ook ter hoogte van de waterpomp zie ik heel wat blauwe dichtingspasta...
Dit wordt alvast een nieuw setje dichtingen... :}
WMjef3R.jpg


Gezien de toch nog goede compressie op de vier cilinders, heb ik niet echt een goed idee tot hoever ik het blok ga reviseren.
Enkel de nodige dichtingen vernieuwen en es degelijk afstellen zonder de cilinderkoppen er af te halen, of toch beter all the way...???

Groeten,
Ben.
 
Neenee, de VF is helemaal niet in de vergeethoek geraakt... Alleen de tijd ontbreekt me momenteel om geregeld verder te werken...

Ondertussen staat de kader helemaal bloot, ontvet, afgeschuurd, in de primer en in de lak. Heel binnenkort weer wat foto's...

Onlangs ook een niet al te grote zandstraalkast op de kop getikt, zo krijgen we alles weer helemaal nieuw... ;)
 
Voor de "me time " heb je een leuke hobbyruimte .
Blijf het volgen en succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan