Hema motorolie

tuuttuut

Geblokkeerd account
25 jan 2004
24
0
schijndel
Hallo mensen,

Ik wilde vragen of er mensen zijn die ervaringen hebben met goedkope motorolie, en niet speciaal voor motorfietsen.
Ik heb het gevoel dat de motordealers ons een oor aannaaien met veel te hoge prijzen.
Een mooi verhaal van Mike Guillory op internet is te vinden op : http://www.yft.org/tex_vfr/tech/oil.htm
Een heleboel bangmakerij en theater om ons veel geld uit de zak te kloppen.
Het bekende slippende koppeling verhaal geldt alleen voor zeer dunne brandstofbesparende 0W-30 olie en dergelijke.
Ik gebruik nu zelf volsynthetisch 5W-40 van de Hema van 4 euro per liter.
Met de laatste specificaties zoals : API SJ/CF en ACEA A3/B3 etc. etc.
Die maakt Hema echt niet zelf, maar wie weet , misschien komt het van Castrol of Shell of Valvoline. Daar kan toch niks mis mee zijn lijkt me.
Graag zou ik wat meningen en ervaringen van anderen horen.
Alvast bedankt.

Groeten van Jaap
 
Tja....om een lang verhaal kort te maken: niemand weet het 100% zeker. Het is alleen de vraag of je het risico wil lopen. Reken maar eens na wat echte motorfiets olie je extra kost per jaar t.o.v. hema-olie. En kijk dan wat voor aandeel dit bedrag heeft in de totale kosten voor je motor per jaar. Me dunkt dat het een vrij laag percentage zal zijn.

Overigens rij ik nu bijna 6000 km rond met Castrol GTX olie - geen specifieke motorfiets olie, maar wel een "goed" type auto olie. Tot dusver geen problemen met koppeling oid.
 
er zijn niet zoveel 'kleine' Smeerolie producenten volgens mij... dus grote kans dat je iets van een grotere maatschappij koopt, of het dan ook echt dezelfde basis olie is weet je gewoon niet...
 
in motorfiets olie zitten speciale toevoegingen om een slippende koppelling tegen te gaan
van gewone (auto)olie heb je kans dat de koppelling gaat slippen of dat de voerring uitzet zodat de koppelling niet meer vrij komt
als jij zonodig op je olie wil besparenmoet je het zelf weten maar niet gaan mekkerren als het mis gaat
reken eens uit wat je bespaart op jaar basis daar kan je nog niet eens van uit eten
dus reken je maar lekker rijk met je besparing
en niet janken als het mis gaat
voor mij dus gewoon een goede kwaliteit olie voor onbetaalbaar plezier :]
 
Kun je misschien iets meer specificaties plaatsen want hier je nog niet echt veel aan. Die viscositeits index zegt niks over de kwaliteit van de olie. Volgens de andere aanduidingen is het wel goede olie maar het gaat mij niet alleen om de kwaliteit maar ook om de dopes die zijn toegevoegd. Die olie is niks voor niks goedkoper en dat moet ergens vandaan komen.
 
Mijn gpz 550 maakte na dat ik ook eens van die bouwmarkt olie had gebruikt ineens een plezant geluid van mijn big end die het begeven had , kan niet met zekerheid zeggen dat het door die olie kwam , maar had ze er nog maar 200 km in en ik bespaar in elk geval niet meer op olie , of het nu daardoor was of niet , zo duur is olie helemaal niet als je eens kijkt naar je banden enzo ...
 
Kun je misschien iets meer specificaties plaatsen want hier je nog niet echt veel aan. Die viscositeits index zegt niks over de kwaliteit van de olie. Volgens de andere aanduidingen is het wel goede olie maar het gaat mij niet alleen om de kwaliteit maar ook om de dopes die zijn toegevoegd. Die olie is niks voor niks goedkoper en dat moet ergens vandaan komen.
Lul niet.. een "Anti-Oxydant" dope zeg nog steeds niks over de kwaliteit van de dope, laat staan over de kwaliteit v/d olie!
 
Ik zeg ook niet dat de kwaliteit van de olie niet goed is. Dopes werken alleen kwaliteit verhogend waarom zou je ze anders toevoegen? Ze zijn bedoelt om de prestaties te verbeteren.
Ik zie het zo

-Kwaliteit van smeerolie is de afhangklijk van de basis-eigenschappen...
-En de Eigenschappen van de Olie Beinvloed je met Dopes, zoals anti-oxidatie, cohesie, anti-schuim en noem er maar honderd...
 
ja zeker....olie zonder dopes is volgens mij uit den boze omdat je voor elke omstandigheid een andere combinatie dopes moet gebruiken.... en dat is nu juist het geheim van de Ali-chemicalies....
 
Ik ben geen techneut, maar lees al jaren verschillende motorbladen. Uit onafhankelijke artikelen uit die bladen blijkt steeds weer dat auto-olie beslist niet voor motorfietsen is, om verschillende redenen. Ik zou dit dus nooit uitproberen voor die paar euro's.
 
ja zeker....olie zonder dopes is volgens mij uit den boze omdat je voor elke omstandigheid een andere combinatie dopes moet gebruiken.... en dat is nu juist het geheim van de Ali-chemicalies....

Conclusie: Motorfiets en auto zijn 2 verschillende voertuigen en hebben dus ook olie nodig die gemaakt is voor dat voertuig. Dat wil zeggen met de juiste dopes voor het juiste voertuig.
Of trek ik nu te snel conclusies?
 
Conclusie: Motorfiets en auto zijn 2 verschillende voertuigen en hebben dus ook olie nodig die gemaakt is voor dat voertuig. Dat wil zeggen met de juiste dopes voor het juiste voertuig.
Of trek ik nu te snel conclusies?
wat verschilt er dan? (op de koppeling na)


Ik vind het moeilijk/lastig om zomaar conclusies te gaan trekken, gewoon om het ontbreken van specifieke informatie over smeerolieen... dus blijft een raadseltje...
 
Euw ik rij al een poosje in de rondte met hema olie in mijn fietsen. Nog nooit problemen mee gehad. Nu rij ik natuurlijk wel op wat oudere fietsen en in die tijd was er geen verschil in olie soorten. Het is wel een groot verschil of je met mineraal, half syntheet of vol syntheet erin rijdt. Mijn fietsen rijden allemaal op mineraal, behalve de BMW die rijdt op volsyntheet. In die fiets doe ik dus ook geen andere olie dan vol syntheet, want dan krijg je de kans dat rommel die ooit opgelost was nu ineens wel aan kan koeken en de olie kanalen kan gaan verstoppen. Het zelfde geldt voor half syntheet en mineraal. Bij een andere olie soort krijg je dat probleem
 
vol syntheet, want dan krijg je de kans dat rommel die ooit opgelost was nu ineens wel aan kan koeken en de olie kanalen kan gaan verstoppen. Het zelfde geldt voor half syntheet en mineraal. Bij een andere olie soort krijg je dat probleem
Denk dat je bedoelt dat als je altijd op mineraal rijdt en je pleurt er vol syth in dat de rommel los komt...niet andersom...


enne het verhaal van half-syth bij vol etc dat het gaat vlokken...etc schijnt tegenwoordig zeg maar zeldzaam te zijn.
 
Het reargeren op olie vragen heeft blijkbaar geen zin.
Het is tegen dovenmans-oren praten.
Er is op dit forum al meer dan genoeg uitleg over olie geweest, maar de hollander wil nog steeds denken dat het goedkope ook goed is.
Je koopt een high-tech motor en doet er vervolgens troep in.
Dan kun je beter een Ural aanschaffen.

Ik heb nog een paar tips:
Radiator bijvullen met kraanwater.
Accu bijvullen met kraanwater.
Versleten banden laten opsnijden.
Versleten tandwielen omdraaien.
Tyke ketting (Taiwan) monteren.
Indien de motor loopt, is een beurt niet nodig.
Zolang die remt is remcontrole niet nodig.
Waar zijn sommige nu mee bezig??
:z :? ;( :r :(
 
Op dinsdag 27 januari 2004 22:31 schreef Dinky Toy het volgende:wat verschilt er dan? (op de koppeling na)

.....

Haalbare max. toerentallen
Belastbaarheid
Materialen die gebruikt worden (tenzij je een heeeele dure auto rijdt, waarvan de materialen vergelijkbaar zijn met die van een moderne SS)
Constructie v/h blok (bouwwijze etc...)


Ik denk dat het voor een laagtoerige, oudere motor weinig uitmaakt, voor een moderne hoogtoerige daarentegen...
 
Het reargeren op olie vragen heeft blijkbaar geen zin.
Het is tegen dovenmans-oren praten.
Er is op dit forum al meer dan genoeg uitleg over olie geweest, maar de hollander wil nog steeds denken dat het goedkope ook goed is.
Je koopt een high-tech motor en doet er vervolgens troep in.
Dan kun je beter een Ural aanschaffen.

Ik heb nog een paar tips:
Radiator bijvullen met kraanwater.
Accu bijvullen met kraanwater.
Versleten banden laten opsnijden.
Versleten tandwielen omdraaien.
Tyke ketting (Taiwan) monteren.
Indien de motor loopt, is een beurt niet nodig.
Zolang die remt is remcontrole niet nodig.
Waar zijn sommige nu mee bezig??
:z :? ;( :r :(

Goeie tips man! Er zijn er vast een paar die hier heel blij mee zijn en het zeker gaan proberen...

:+
 
Auto heeft een aparte versnellingsbak en daar gaat andere (versnellingsbak) olie in... Zoals iemand al eerder gezegd heeft, hogere toerentallen, relatief meer vermogen etc..

Als je met een Bmw uit het jaar kruik rijdt ofzo zal het (waarschijnlijk) minder kwaad kunnen.

Ben zelf niet zo vreselijk secuur (=understatement) maar heb wel (schade en schande) geleerd dat olie de goedkoopste manier is om je brommer te laten leven. Je kan echt een hele hoop verwaarlozen als je de (goeie) olie op tijd vervangt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan