je eerste motor.... R1 of hayabusa?

matt

Rookie
16 apr 2004
6
0
Groningen
in reactie op het topic van Errorken, ( waarin hij vraagt of het verstandig is om te beginnen met een r1... ) wou ik graag een topic openen over
wat dan wél een goede eerst motor zou zijn....

Wat was jullie eerste motor en wat zijn jullie ervaringen?


PS>Ik denk er zelf over om te beginnen op een Honda CB 400... uiteindelijk wil ik denk ik een sneller model, meer race-motor....
 
Ik ben zelf begonnen op een Honda CB250RS, was voor mij een ideale beginnersfiets. Daarna in de loop van de jaren steeds wat zwaarder gaan rijden en (heel) veel ervaring opgebouwd door veel kilometers te rijden. Zowel in de stad als op de snelweg.

Heel veel ervaring wil overigens niet zeggen dat je nooit iets kan gebeuren, ongeluk schuilt soms in een kleine hoek.
 
Mijn eerste motor was ongeveer 14 jaar geleden een rode Yamaha XS500 uit 1976 (als ik me niet in bouwjaar vergis tenminst). Ik heb er maar 500 km. mee gereden en toen liep het blok helemaal in puin. Daarna maar een betrouwbaardere motor gekocht.
 
ehm...jah je hebt er ook mensen bij die verplicht 25k'watten'. En das is het meer de vraag "Wat voor soort fiets" is een goeie beginnersfiets.
Ik denk dan een lichte sport(tour) fiets, om lekker het bochies sturen onder controle te kunnen krijgen :}
 
yamaha fazer 600 '04

Sportief maar toch heel vergevend als je nog een beginnersfoutje maakt...
 
ZX6R
Vond het wel kunnen aangezien ik zowel in mijn werk als bij mijn andere hobby (ja je kunt nog meer hobby's hebben naast het motor rijden... ;) )
het gras van de verkeerde kant zie als ik me niet kan beheersen.

Slechts 1 keer bochtje verkeerd ingeschat.. that's it... O-)
So far so good.. 8-)
 
Ben ooit begonnen (1989) op een CB450S, zelfde type als de lesmotor (alhoewel het verschil met een als lesmotor gebruikte fiets goed te merken was) Ik vond het een prima fiets, ben er mee naar Engeland, Denemarken en Oost-duitsland geweest, en heb er met veel plezier mee gereden. Na 2 maanden heb ik 'm een keer in een weiland geparkeerd (fl. 750,- schade) en verder schadevrij tot nu. Sindsdien een aantal verschillende fietsen gehad tot de VTR en nu dus de Ducati.
Mijn advies aan de beginnende mede-motor-rijders is dan ook, begin vooral rustig. Mag best op een wat lichtere fiets. Een goeie tweedehands om ervaring mee op te doen hoeft niet de hoofdprijs te kosten en misschien kom je er na een jaartje wel achter dat je bijvoorbeeld een heel ander type motor wil. En hoewel je er natuurlijk niet vanuit moet gaan, maar bij een wat oudere fiets heb je niet gelijk een waanzinnig bedrag aan schade als je onverhoopt een keer onderuit gaat. Als ik hier de topic's zo een beetje volg valt het mij op dat het aantal mensen dat zichzelf onderuit rijdt door het vermogen van hun motor eigenlijk erg laag is. De meeste zijn m.i. puur te wijten aan gebrek aan inzicht, beheersing of defensief rijden ('die muts trekt zonder te kijken uit de parkeerplaats weg...' 'ineens schoot m'n voorwiel onder me vandaan' 'te hard in de voorrem en boem...' Jongens, we rijden MOTOR... dus 2 bandjes, 1 echte rem en geen kreukelzone...!)
Theoretisch zou je dus misschien best op een R1 kunnen beginnen, maar waarom? Je hebt nog niet de ervaring om een beetje van de mogelijkheden van zo'n fiets gebruik te maken/ te genieten. En wat ga je na de R1 kopen dan? 't is toch veel leuker 't een beetje op te bouwen, steeds een beetje zwaarder, sneller enz. Er moet ook wat te wensen overblijven en zo geniet je er volgens mij ook veel meer van. Maar goed, dat vind ik en ieder moet zelf weten wat 'ie doet natuurlijk... :)
 
1e was een Kawasaki LTD305 (CSR305), verschrikkelijk TRAAG HOK maar wel veel plezier van gehad en ervaring opgedaan.


2e was een CBR400R met schade, kuip niet betaalbaar dus een streetfigher van gebouwd. Uiteindelijk verkocht toen ik ging samenwonen en geen ruimte meer had.

2 jaar geen eigen motor gehad, wel een GS850L van me pa. Toen een huisje gekocht en er was weer ruimte.


3e motor is dus nu een GSX-R750W van 1992, en dat ding is retesnel. Ben er nog lang niet aan gewend en heb dan ook nog aardige "schaamranden"op de banden. Maar goed, liever schaamranden dan een zwartrandje om de advertentie in de krant.

VRO staat op het programma
 
Mijn eerste motor was een gsx 600, ik heb hier alleen nooit op gereden omdat ik em meteen kon doorverkopen voor een leuke prijs.

Kheb nu een zzr 600, ook nog nooit op gereden in afwachting op mijn rijbewijs
 
zo,n 13jaar geleden een magna v65, wilt alleen rechtdoor
had eigenlijk meteen een racer moeten nemen maar dit is persoonlijk. 8-)
er zijn zelfs mensen blij met een virago ;)
je moet ook rekening houden met je eigen gewicht. ben je zwaar neem dan gerust een motor met meer pks. hoe ga je rijden homptidom of yahoooo? snel weg of snelweg? :]
 
Eerst twee Diversions 600 (uit 94 en 98) en daarna een GSX 750 F. Eerst een beetje vergevingsgezinde fiets waar je lekker op kan oefenen, en nu het iets zwaardere werk(nog wel vergevingsgezind hoor).
 
dus een iets oudere motor is eigenlijk het meest geschikt om op te beginnen,
maar hoe zit dat met onderhoud?
ik kan me voorstellen dat 'oudere' motoren die vrij gunstig zijn om aan te schaffen, weer extra onderhoud vereisen... is dit onderhoud ( vernieuwen/ vervangen van onderdelen etc... ) gemakkelijk te doen of verkijk je je hier juist snel op?
 
GPz600 uit 1986.
Dat was ergens in 1995 ofzo.

Daarna een FZR600 uit 1990.
Nu een R6 uit 99.
 
Terug
Bovenaan Onderaan