600 of 900?

Kuikuhnek

Die hard MF'er
25 aug 2005
358
0
Den Haag
Ik wil graag jullie mening horen. Ik ben nog bezig met het roze papiertje. Maar natuurlijk nu al aan het kijken naar een mooie fiets. Nu kan ik waarschijnlijk van een collega een Suzuki Rf900 overnemen. Ik hoor verschillende meningen over het rijden op een 900 cc als je net je rijbewijs hebt. Ik ben 1.96 meter en weeg bijna 100 kilo. Ik heb al 13 jaar mijn rijbewijs en ook mijn bus rijbewijs. Ik doe vanaf mijn 17 jaar niets anders dan rijden. Dus ik heb mijn wilde haren wel een beetje gehad. Nu zijn er mensen die zeggen dat ik makkelijk een 900 cc kan rijden met mijn lengte en gewicht. Andere zeggen dat ik beter kan beginnen met een 600 omdat je daar beter mee kan gooien en smijten. Ik twijfel en misschien kunnnen jullie mij een advies geven.

Greetz Kuikuhnek :W
 
Gewoon op die 900 beginnen, mijn eerste motor was een GPZ 900 R, dat ging ook best.
Zo'n RF is ook niet echt een motor waar je meteen "bang" op wordt als je gas geeft, als je begrijpt wat ik bedoel?
Als je nu vroeg of het verstandig was om op een GSXR 1000 of een R 1 te beginnen, dan was het een ander verhaal.
 
Ik ben 1.90 en meer dan 100m kilo :o , en ik heb nog steeds geen spijt van mijn beslissing om met een 600cc Diversion te starten: lekker licht, makkelijk sturen en soepel tussen de file door.

Als ik vanavond een zak geld op de stoep vind koop ik morgen een VStrom. Een 650, geen 1000. Zolang je geen lange reizen gaat maken met buddy en bagage heb je daar meer dan genoeg aan.

Alleen lijken veel Nederlanders wel Amerikanen: bigger is better :W
 
Ik zou ook voor de 900 gaan ten eerste omdat de rf600 en 900 bijna gelijk zijn dus smijten wil ook wel met een 900 en tevens omdat je 1.97 bent en honderd kilo kun je dat beetje extra vermogen best gebruiken. Imho.

Cheers
 
Nou om te zitten maakt een RF900 of RF600 bijna geen reet uit. Ik heb een RF600R,die toevallig te koop is, klik hieronder op mijn ondertitel voor de mooiste RF ooit O-) . Ik heb er een RF900 tank opgezet en dat zit alleen wat anders, niet ruimer of beter. Ik ben zelf ook redelijk lang en heb wel last van mn knieën, daarom verkoop ik m ook, maar dat ligt op zich niet aan mn lengte. Een RF zit wel sportief op zich.

Qua vermogen kan ik niet anders zeggen dat ik de 600 snel zat vind en echt geen 900 hoef eigenlijk.

Een RF900 heeft trouwens al best wat vermogen in huis, meer dan een oude blade schijnt.
 
Doe lekker die 600cc, leer lekker te rijden, ga een beetje uitproberen wat hij en jij kunnen.
Zo leer je eerst de motor beheersen, dat vermogen komt later wel...

Wist je ook dat Mr Zed een hele mooie heeft staan? :P
 
Nou om te zitten maakt een RF900 of RF600 bijna geen reet uit. Ik heb een RF600R,die toevallig te koop is, klik hieronder op mijn ondertitel voor de mooiste RF ooit O-) . Ik heb er een RF900 tank opgezet en dat zit alleen wat anders, niet ruimer of beter. Ik ben zelf ook redelijk lang en heb wel last van mn knieën, daarom verkoop ik m ook, maar dat ligt op zich niet aan mn lengte. Een RF zit wel sportief op zich.

Qua vermogen kan ik niet anders zeggen dat ik de 600 snel zat vind en echt geen 900 hoef eigenlijk.

Een RF900 heeft trouwens al best wat vermogen in huis, meer dan een oude blade schijnt.

hey zed, je bent me voor.. wilde net gaan zeggen dat er nog n schitterende 600 te koop stond hier :+

maaruh.. je hoeft voorlopig nog niet bang te zijn dat je vermogen mist op een 600.. misch is het beter als je juist eerst met wat minder vermogen je bochten goed leert rijden.. (want dat is veelal gebaseerd op vertrouwen in je fiets, en dat heb je eerder als ie je niet verrast met een bak vermogen)

dan kan je als je er op uitgekeken bent nog een stapje hoger zoeken..
 
Gewoon op die 900 beginnen, mijn eerste motor was een GPZ 900 R, dat ging ook best.
Zo'n RF is ook niet echt een motor waar je meteen "bang" op wordt als je gas geeft, als je begrijpt wat ik bedoel?
Als je nu vroeg of het verstandig was om op een GSXR 1000 of een R 1 te beginnen, dan was het een ander verhaal.
Ik kan mij goed voorstellen dat een "beginner" zich rot schrikt als het gas van een RF900 opengaat hoor. Zoveel verschil zit er niet tussen een (oude) R1 en een RF900.

p.s. TS als jij met een RF900 wilt beginnen moet je dat zeker doen, maar onderschat de power niet.
 
Tja, wat is 'gooien en smijten' als je geen ervaring met andere motoren hebt. Dat weet je alleen als je ook andere motoren rijd. Probeer ze allebei eens. Wilde haren of niet, die 600cc rijd ook nog flink door hoor !
Fijne fiets, maar ook de 600cc vind ik wat 'lomp', maar dat komt omdat ik nu eenmaal wat smallere en vaak lichtere motoren gewend ben. Wel een heel fijn ding en volgens mij het blok van de GSXR600W, welke hier nooit via de Nimag in NL te krijgen was.

Ik denk dat de 600 niet veel onder doet aan de 900, niet dat ik op de RF900 heb gereden (wel CBR900RR), maar die zal wat meer koppel hebben en een hogere topsnelheid (en hoe vaak rijd je harder dan 245km/u wat de 600 zo'n beetje rijd?). Het is maar net hoe snel jij tevreden bent. Ik ben redeiljk snel tevreden, als de motor maar genoeg koppel heeft en met een laag toerental 130km/u kan halen :P
 
de vraag is: wat ga je ermee doen?

blijf je "voornamelijk" binnen de bebouwde kom, stadswerk, bochtjes, remmen, parkeren, terrasje, straatje van links, rustige toertochtjes
zou ik zeggen: 600 kwa gewicht en handeling

Wil je dagelijks, woon-werk, snelweg, vlot inhalen, niet terugschakelen, meer vermogen, meer gewicht, minder sturen, meer rechtdoor
zou ik zeggen: 900 voor het vermogen
 
900 voor het koppel en soepel rijden. 600 omdat die iets minder link zijn tijdens onoplettende momenten.
 
Gewoon op die 900 beginnen .....
Zo'n RF is ook niet echt een motor waar je meteen "bang" op wordt als je gas geeft, als je begrijpt wat ik bedoel?
Als je nu vroeg of het verstandig was om op een GSXR 1000 of een R 1 te beginnen, dan was het een ander verhaal.

:^


Ik ben 1,85 en 120 kilo ....... dan moet je dus wel naar een 1000, anders blijft er helemaal geen PK/gewicht verhouding over :9
 
Ga gewoon rijden, en bevalt het, dan gewoon die 900 kopen. Mijn eerste motor is ook 900cc dus?? Gaat prima hoor. Ik heb overigens ongeveer dezelfde afmetingen als MarkH.
 
Ja echt, zo'n 900 is echt een traag hok hoor vergeleken met die nieuwe supersports. :Z Niet dus. Geef mij maar een 600. Zorgt al voor zat fanmail van cjib als je wilt.
 
900 kan prima om mee te beginnen. Heb nu een kawasaki gpz 900 r, wilde eerst ook voor een 600 gaan. Maar een 900 is zo'n stuk fijner als je er van houd ook lange stukken te rijden. En voor woon werk(school) verkeer is het ook heerlijk. Heb sinds december mijn rijbewijs en mijn motor heb ik vanaf juni. Heb er een keer een bocht mee gemist maar dit lag er aan dat ik mij te veel heb laten opjutten tijdens een tochtje. Een 900 is inderdaad wat moelijker een bocht in te krijgen maar als je rustig begint dan is er niks aan de hand. Heb er ondertussen 6000 km er op zitten en ben nog steeds heel dus blijkbaar kan 900 cc prima als je begint alleen in het begin je rechter pols in de gaten houden. Maardan moet ik er wel bij zeggen dat een rf900 wel wat meer vermogen heeft als m'n gpz.
 
Ik wil graag jullie mening horen. Ik ben nog bezig met het roze papiertje. Maar natuurlijk nu al aan het kijken naar een mooie fiets. Nu kan ik waarschijnlijk van een collega een Suzuki Rf900 overnemen. Ik hoor verschillende meningen over het rijden op een 900 cc als je net je rijbewijs hebt. Ik ben 1.96 meter en weeg bijna 100 kilo. Ik heb al 13 jaar mijn rijbewijs en ook mijn bus rijbewijs. Ik doe vanaf mijn 17 jaar niets anders dan rijden. Dus ik heb mijn wilde haren wel een beetje gehad. Nu zijn er mensen die zeggen dat ik makkelijk een 900 cc kan rijden met mijn lengte en gewicht. Andere zeggen dat ik beter kan beginnen met een 600 omdat je daar beter mee kan gooien en smijten. Ik twijfel en misschien kunnnen jullie mij een advies geven.

Greetz Kuikuhnek :W


Gooien en smijten leer je vanzelf, en kan op elke motor.
Maar een maat van me heeft toevallig een RF900, en hij is ook best lang,
schijnt allemaal prima samen te gaan (en lekker veel pk's onder je hol *O* )!
 
Onwijs bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik voor de 900 ga. Ik moet nog wel ff kijken of deze binnen het budget ligt. Ik ga direct na het halen van mijn rijbewijs met mijn nieuwe motor de VRO doen :] . Ik denk dat ik dan wel leer om om te gaan met de motor. Verder twijfel ik nog wel tussen een RF 900 en een Thundercat. Ik heb het geluk dat ik allebei de motoren in de kennisen kring heb dus ik kan ze allebei testen.
Zodra ik hem heb dan horen jullie dat natuurlijk met een foto erbij.

Thx Kuikuhnek :W
 
VRO's hebben mogelijk meer nut als je al wat kilometers achter je rechterhand hebt.
Ik ben zelf begonnen op een 125 maar kan niet zeggen op welke fiets je moet leren.
Kan wel zeggen dat je van veel schakelen en veel rijden leert.
Dus nog een nat roze papiertje, en een R1 en dan alleen met 30 graden en zonnig weer rijden is dan minder zinvol dan een RF600 en in je eerste jaar 20.000km draaien. En in deze tijd moet je misschien ook denken aan verbruik... en is 300 tot 500cc meer het meer-verbruik waard?
 
Terug
Bovenaan Onderaan