600cc????

Mijn mening; ga zeker NIET bij een particulier, ik heb de mijne bij een 2e hands-moto-zaak gekocht, kreeg ik 6 maand garantie op een 6 jr oude GSXF600 (85pk) en die verkoper moet het hebben van z\'n goede naam en streekbekendheid...
Verder wil ik ook nog zeggen dat ik spijt heb dat ik voor 500€ meer geen ZZR600(100pk) heb genomen, ik weet nog toen ik 3jr geleden met de auto begon te rijden= onverantwoord!! dus dacht ik laat ik mezelf maar kalm houden en voor de 85pk gaan.
Maar langs de andere kant rij ik nu stukken goedkoper door de supermakkelijke techniek (kan zelf m\'n onderhoud doen, tot het kleppen stellen toe), en hij verbruikt zo\'n 4,5L/100km (=1:22).
Niet onbelangrijk als 21jarige student!!
Kortom ik doe hem het eerste jaar nog niet weg
 
DeGroteMuis

Vraagje:
Hoe ervaar jij dan de grens van je motor? Ik geloof er niks van dat jij (of wie dan ook die pas een eigen motor heeft) en helemaal een super-sport de grens van zijn motor kan ervaren. Of je motor (vering, banden) is totaal verkeert afgesteld. Ik ken de grens van mijn R6 niet, ook de grens van mijn CBR600 kende ik niet.
Je zegt het zelf al, een paar post na bovenstaande: Niet alle grenzen, maar wel grenzen... Denk dat het meer de grenzen v/d banden zijn, maar toch... Voorbeelden:
Flink hard wegrijden, doorschakelen & geglij a/d achterkant... Was dus te hard...
Na een paar rondjes klaverblad: Slechte grip, glijdende achterkant... Duidelijk de grens van de banden...
Hobbelig wegdek & laat remmen = stuiterend remmen = grens v/d vering (kan natuurlijk fout afstellen zijn, is nl wel wat aan de stugge kant)

Zijn maar enkele voorbeeldjes en de absolute grenzen wat betreft het totaalpotentieel van de motor zijn nog ver weg... Maar ik denk dat er ook echt niemand is die precies weet waar alle grenzen van z\'n machine liggen, ongeacht ervaring...

Was dus ook niet bedoeld als \'Kijk, zie mij eens goed zijn\', maar als reactie op BertV\'s post, waarin hij weet te vertellen dat een supersport nooit aangeeft dat je te ver gaat... Wilde daarmee duidelijk maken dat het ding wel degelijk aangeeft dat je te ver gaat, zij het wat minder dan een brave fiets... :)
 
Je zegt het zelf al, een paar post na bovenstaande: Niet alle grenzen, maar wel grenzen... Denk dat het meer de grenzen v/d banden zijn, maar toch... Voorbeelden:
Flink hard wegrijden, doorschakelen & geglij a/d achterkant... Was dus te hard...

ZEER VREEMD, HOEFT ECHT NIET, LAAT JE VERING EN BANDEN EENS CONTROLEREN

Na een paar rondjes klaverblad: Slechte grip, glijdende achterkant... Duidelijk de grens van de banden...

VERING, BANDEN EN/OF SLECHT/NAT WEGDEK

Hobbelig wegdek & laat remmen = stuiterend remmen = grens v/d vering (kan natuurlijk fout afstellen zijn, is nl wel wat aan de stugge kant)

FOUT VAN DE BESTUURDER, REKENING HOUDEN MET HET WEGDEK.

Zijn maar enkele voorbeeldjes en de absolute grenzen wat betreft het totaalpotentieel van de motor zijn nog ver weg... Maar ik denk dat er ook echt niemand is die precies weet waar alle grenzen van z\'n machine liggen, ongeacht ervaring...

KOOP GOEDE BANDEN, EN STEL JE MACHINE GOED AF, DAN KOM JE ER ACHTER DAT JE NOG GEEN ENKELE GRENS VAN JE MACHINE KENT.

Was dus ook niet bedoeld als \'Kijk, zie mij eens goed zijn\', maar als reactie op BertV\'s post, waarin hij weet te vertellen dat een supersport nooit aangeeft dat je te ver gaat... Wilde daarmee duidelijk maken dat het ding wel degelijk aangeeft dat je te ver gaat, zij het wat minder dan een brave fiets... :)

Zie Hoofdletters in quote
 
Laatst bewerkt:
BertV\'s post, waarin hij weet te vertellen dat een supersport nooit aangeeft dat je te ver gaat...

Ja BertV hier! :)
Ik loop idd af en toe tegen de grenzen van mijn YZF aan, maar dat heeft meer temaken met mijn idiote gerommel aan de vering-instellingen :+

en een rijwiel gedeelte die nooit aangeeft dat je te ver gaat

rijwielgedeelte: frame, vering, tja... banden
Er bestaan idd natuurwetten die ervoor zorgen dat je banden niet onbeperkt grip hebben, telt dit nu echt mee? :?
 
Op Zondag 21 oktober 2001 22:18 schreef BertV het volgende:Ja BertV hier! :)
Ik loop idd af en toe tegen de grenzen van mijn YZF aan, maar dat heeft meer temaken met mijn idiote gerommel aan de vering-instellingen :+rijwielgedeelte: frame, vering, tja... banden
Er bestaan idd natuurwetten die ervoor zorgen dat je banden niet onbeperkt grip hebben, telt dit nu echt mee? :?
Waaraan merk jij dan de grenzen op een fiets? Lijkt me toch meestal door gripverlies... Torderende framepjes kan natuurlijk ook (voelde dat wel een beetje op een ER-5 bij de achterwielophanging & hobbelig wegdek), maar waaraan merk je dan duidelijker bij een brave fiets dat je te ver gaat dan bij een supersport?

Nog een vraagje: Wat is te ver? Als ik naar de posts hierboven kijk, ken ik (en velen met mij) niet de grenzen bij een supersport... Dus de grens ligt verder dan bij een bravere motor... Dus wat bij een bravere fiets te ver is, is bij een supersport ruim binnen de limiet, niet dan?
 
maar waaraan merk je dan duidelijker bij een brave fiets dat je te ver gaat dan bij een supersport?

Ik ben van 300cc choppert naar een XJ600 naar een YZF600 gegaan, dus ik probeer nu iets uit te leggen wat voor mij heel logisch is. ;)

Die choppert voelde onzeker bij 120km/u.
de XJ bij 160 en de YZF gewoon nooit... Je merkt gewoon dat jij (ik) als bestuurder de beperkende factor bent.

(onzeker: remmen, vering en frame die hogere snelheden de beperkende factor zijn)

Het lijkt alsof jij nog nooit op een brave fiets hebt gezeten! :)
 
Ik ben van 300cc choppert naar een XJ600 naar een YZF600 gegaan, dus ik probeer nu iets uit te leggen wat voor mij heel logisch is. ;)

Die choppert voelde onzeker bij 120km/u.
de XJ bij 160 en de YZF gewoon nooit... Je merkt gewoon dat jij (ik) als bestuurder de beperkende factor bent.

(onzeker: remmen, vering en frame die hogere snelheden de beperkende factor zijn)

Het lijkt alsof jij nog nooit op een brave fiets hebt gezeten! :)
Da\'s niet te ver gaan, da\'s puur een snelheidskwestie... De limieten liggen anders, dus als je gaat, ga je harder... Met een Kawa 305 LTD ga je geen 130 of zo rijden, want dat is niet meer leuk... Met een Div600 ga je niet harder dan 170 en je pakt ook bochten rustiger, omdat het anders niet meer lekker aanvoelt... Een supersport 600je voelt langer lekker aan... Maar de grenzen van de machine liggen dan ook verder...

Dat een chopper bij 120 onzeker aanvoelt, kan... De limieten liggen tenslotte ook minder ver dan bij een state of the art sportmachientje... :)

Dat je de limieten eerder voelt, is me duidelijk, maar beter?
Dus de vraag blijft: Waaraan voel je de limieten beter? :)
 
Da\'s niet te ver gaan, da\'s puur een snelheidskwestie... De limieten liggen anders, dus als je gaat, ga je harder... Met een Kawa 305 LTD ga je geen 130 of zo rijden, want dat is niet meer leuk... Met een Div600 ga je niet harder dan 170 en je pakt ook bochten rustiger, omdat het anders niet meer lekker aanvoelt... Een supersport 600je voelt langer lekker aan... Maar de grenzen van de machine liggen dan ook verder...

Dat een chopper bij 120 onzeker aanvoelt, kan... De limieten liggen tenslotte ook minder ver dan bij een state of the art sportmachientje... :)

Dat je de limieten eerder voelt, is me duidelijk, maar beter?
Dus de vraag blijft: Waaraan voel je de limieten beter? :)

De limieten is puur snelheid...daar draait het allemaal om...hoe hard kan je een bocht door...dat is de limiet van een machine...en dat jouw fiets gleed op klaverblad lag puuuur aan je banden.....
 
De limieten is puur snelheid...daar draait het allemaal om...hoe hard kan je een bocht door...dat is de limiet van een machine...en dat jouw fiets gleed op klaverblad lag puuuur aan je banden.....
Hoezo? Ik ging toch supersnel rond? :+
Eerlijk = eerlijk, ik hield de traagste bij... Kan natuurlijk ook zijn omdat ik dat was :+
 
Allereerst.
Rustig rijden ? ja daag maakt dat je oma wijs.
Niemand koopt een wegracer om er rustig mee te rijden, punt uit.

Rustig op een supersport = (flink) hard op een \"normale\" fiets. Maar je wilt eerst eventjes aanvoelen hoe het eea werkt, hoe je gas reageert, je remhendel, enz. Ik wil ook wel eens hard de bocht door, maar kan makkelijk rustig rijden. Okee, het is een sport-toerder, ipv een supersport, maar ik kan er wel lekker mee scheuren (voor mijn doen).

Zaterdag nog lekker vanaf Prins Bernhardplein (Zaandam) de A8 -> A\'dam gereden, kwam erachter dat er toch wel wat flinke hobbels in dat stuk weg zitten, motor ging aardig op en neer in de bocht. (plm 120-140 pu) Toch wel blij dat ik niet op een Harley oid zat... Als je zoiets niet weet (zoals ik dus) en je rijdt op een mindere fiets, zou je jezelf weleens aardig kunnen bezeren (aanstormend verkeer met min. 110 pu, jij glijdt over de grond zonder te kunnen sturen... \ '( ) Daarom is een supersport met licht motortje zo goed voor een beginner.

Overigens moet ik mijn oma wel wijs maken dat ik rustig rijdt, want je krijgt haar met geen 10 paarden op zo\'n kreng. En da\'s niet slecht voor iemand in de 80!
 
bertV je klinkt helemaal verstandig?
of je wordt oud...of het wordt tijd voor een goldwing...

trappen moet je...gas...speren..hard snel...elke bocht met je knie over het asfalt...vooral als het regent..lekker een klaverblad met 120 insturen...

DAT IS PAS SPANNEND!! :) :) :)

p.s. voor diegene die het laatste gaat proberen...kijk wel even of je een goeie begrafenispolis hebt...de kans dat je die moet aanspreken is erg groot...


Het gaat vaak fout op het moment dat je van jezelf vind dat je goed kan rijden...

In het begin ben je erg onder de indruk van je motor, zeker met zo\'n supersport, en dan rij je ECHT wel voorzichtig

Vlak voor het moment dat het echt zo is ga je denken dat je voldoende voertuigbeheersing hebt.

En DAN is het beter dat je niet op een extreme fiets zit, met extreme remmen, een extreem vermogen, en een rijwiel gedeelte die nooit aangeeft dat je te ver gaat.

(ik denk dat ik dit stukje kopieer voor aankomende topics over dit onderwerp ;) )
 
bertV je klinkt helemaal verstandig?
of je wordt oud...of het wordt tijd voor een goldwing...

trappen moet je...gas...speren..hard snel...elke bocht met je knie over het asfalt...vooral als het regent..lekker een klaverblad met 120 insturen...

DAT IS PAS SPANNEND!! :) :) :)

p.s. voor diegene die het laatste gaat proberen...kijk wel even of je een goeie begrafenispolis hebt...de kans dat je die moet aanspreken is erg groot...

Ja, ik wou net zeggen.. BertV wil z\'n motor en z\'n lichaam nog even heel houden ;) Bovendien rijd ie echt niet als een opa op die YZF hoor :)
Je moet pas op een GoldWing gaan rijden als je niet weet hoe hard je motor nou precies maximaal kan ;)
 
Net een proefrit gemaakt op een 600cc R6, damn, dat ding wil wel vooruit. :9~

ff gas open op snelweg, reed op gegeven moment 253 km/h :9

Hehehe, zit je zomaar op met zo\'n ding, ik weet wel wat mijn volgende fiets wordt!! :)

Stuurt ook lekker licht enzo, alleen zijn ze zo duur... ;(
 
had je nog ruim over rev? Hoeveel revjes deed ie met 253 op de teller?
Noujah, stom van je.. nu gaat die 400 van je oh zo traag lijken :P
 
had je nog ruim over rev? Hoeveel revjes deed ie met 253 op de teller?
Noujah, stom van je.. nu gaat die 400 van je oh zo traag lijken :P
Had nog wel wat over, had zeker de 265 kunnen halen maar was beetje druk, hoeveel toeren ik maakte? Geen idee, geen tijd om te kijken :P
 
had je nog ruim over rev? Hoeveel revjes deed ie met 253 op de teller?
Noujah, stom van je.. nu gaat die 400 van je oh zo traag lijken :P

Ja dat zei ik ook al tegen \'m. Ik had ook nooit op andere motoren moeten rijden ;P
Die gozer gaat binnenkort z\'n FZR400 verkopen, een lening bij de bank halen en die R6 staat volgende maand in huis ;)
 
Ja dat zei ik ook al tegen \'m. Ik had ook nooit op andere motoren moeten rijden ;P
Die gozer gaat binnenkort z\'n FZR400 verkopen, een lening bij de bank halen en die R6 staat volgende maand in huis ;)
Hahaha, ik moet toegeven dat ik wel ernstig verslaafd ben nu... :P

Maar ik denk toch dat ik mijn verstand laat spreken en niet mijn hart, hoe graag ik ook een R6 wil \ '(
 
Jazz een cbr 600F is naar mijn mening een zeer goede motor om op te beginnen. Je kunt er \'normaal\' op rijden maar er ook heel hard mee rondgaan als je dat wilt.

O ja... ik ben ook wel eens bij Solomoto geweest, ik heb geen harde bewijzen maar ik vertrouw die zaak niet helemaal. Toen ik er eesn ging kijken voor een fzr 600 zag ik dat er olie tussen de kop en de cilinder weglekte. Toen ik hier een opmerking over maakte zei hij: \"o jaaaa....dat had ik zelf nog niet gezien maar ja ik heb hem ook nog maar net binnen\" (yea right). Toen ik twee maanden later weer ging kijken zat de olie nog steeds op het blok en was het euvel dus nog niet verholpen. Nogmaals geen harde bewijzen alleen een gevoel.

Succes
 
Ben ik weer mense!
Binnen nu en zeer kort gaan de lessen beginnen (tis er vorig jaar wegens omstandigheden nie van gekomen) en dan voor het zomer een motor kopen. In de tussentijd ben ik echter niet gestopt met om me heenkijken. Persoonlijk denk ik nog steeds aan een cbr 600f maar in mijn omgeving wordt dat afgeraden. Het ding zou te bruut zijn voor een nieuweling zonder ervaring. Een fiets met 100pk was vragen om problemen. Ik moet er ff bij zeggen dat ik nie bepaald een ted van der parre ben :? maar de 1 meter 75 red ik wel op een goeie dag :P .

Nu ben ik dus ook ff aan het kijken gegaan wat je onder de 600 kunt krijgen en dan kom je al gauw uit op een cb500. Een hele leuke fiets natuurlijk maar ik vraag me wel af of dat ding nog wel boeit als je het rijden een beetje in de vingers krijgt. Ik heb namelijk het sterk het vermoeden dat je naar een paar maanden het fisherpricegevoe begint te krijgen op zo\'n fiets, maar ik kan er naast zitten ofcoz :P . Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met de cb 500 die hier een boekeje over open kunnen doen? Daarnaast is de honda ntv 650 ook een optie. Alhoewel ik het geen schoonheid vindt kan het best een goede beginnersfiets zijn. Hij is trouwens wel verdomd duur als je hem vergelijkt met een cb 500 waar ie in mijn ogen meer van wegheeft dan van een 600. Laat es horen wat jullie ervan vinden zou ik zeggen.

Naast de twee voorgaande ben ik op mijn zoektocht ook nog wat andere tweewielers tegengekomen die misschien wel onder mijn kont zouden passen. Als eerste de honda cbr 400rr. In de eerste instantie een iets lichetre fiets natuurlijk maar ik heb gehoord dat het een nerveus kreng is die veel positieve punten van de 600 mist. Je zou bijvoorbeeld altijd hoog in de toeren moeten als je er een beetje fatsoenlijk op zou willen snorren. Ditzelfde geld voor de kawa zxr 400 neem ik aan?? Daarnaast schijnen die dingen nooit officiel geimporteerd te zijn. Als dat zo is.. zijn de onderdelen dan wel gewoon verkrijgbaar of moet ik daarvoor zelf richting sawa\'s *D .

Twee andere fietsen die ik aanschouwt heb zijn de suzuki gsx 600 en de yamaha donderpoes. Vooral die laatste spreekt me qua looks wel aan maar is het ook een lekkere fiets om op te beginnen?? Wederom maak me wijzer want ik weet het zo onderhand ook niet meer |( .

Mijn grootste twijfel bestaat dus nog tussen een 500 en een 600. Ik heb namelijk weinig trek om te eindigen als asfaltdecoratie ergens op de A1 :+ .

NIW ik ga waarschijnlijk lessen op een cb500 (al dan niet geknepen werd mij verteld) dus daar kan ik ook wel weer een hoop info vandaan halen. Tot die tijd doe ik een beroep op jullie meningen.

Damn ik kan nie wachten tot ik op me eigenste fiets rond kan wauzen. Ik ben echt strontjaloers als ik weer es zon ingeleerde speedfreak voorbij zie tuffen vanuit dat gele hok wat ook wel onder de noemer bus door het leven gaat.

Ga ik nu lekker aan de tap hangen lat0rzzz :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan