600cc Supersport proberen

rdehaas

Die hard MF'er
24 sep 2006
663
2
Amsterdam
Hallo, graag jullie advies,

Na een Yamaha TRX850, Kawasaki ZX7R, Honda CBR 954 Fireblade en een Yamaha XJ650 (pekelfiets) wil ik toch eens een 600cc proberen. Heb alle bovenstaande motoren (behalve de XJ) tot het randje gereden (kneedowns, wheelie's, circuit, etc.). Maar ik hoor zo vaak van mensen dat ook ervaren rijders veel uit een 600cc kunnen halen.

Ik ben heel benieuwd. Ik lees hier veel dat je een 1000cc supersport niet volledig kunt benutten op de Nederlandse wegen. Ik moet zeggen dat de meningen daarover toch verdeelt zijn, als het aan mij ligt.

Echter kan ik me voorstellen dat je met een 600cc beter kunt 'jagen' en je hem lekkerder heen en weer kunt smijten in bochten. Dat lijkt me wel wat. Ik weet al wel dat ik het wheelie'en ga missen bij 5000rpm, puur op koppel. Mijn voorkeur op dit moment hebben de R6 2003 of ZX6R 636 2003. Het hoeft geen smetteloze motor te zijn want ik kan hem in Amsterdam nergens anders dan op de stoep kwijt (wel met hoes). Als hij technisch maar goed is.

Nu is mijn vraag aan jullie motorfanaten: Zijn er hier mensen die eenzelfde stap hebben gemaakt (van 1000cc supersport naar 600cc supersport)? Hoe is dat bevallen? En zijn er mensen die plussen en minnen weten over de twee genoemde motoren (ZX6R 2003 & R6 2003). Tips, Tricks, ervaringen, meningen, tests of 'ga proefrijden', alles is welkom!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ja ik! Ben van een 600 naar een fireblade 954 gegaan en toen naar een r6 2003(huidige motor).

Mij bevalt de stap terug naar een 600 heel erg goed. Zo nu en dan mis ik wat pk's en koppel die de 954 te over had.
Maar... Ik vind een 600 super rijden, lekker in de toeren janken en smijten met de fiets.
Ik heb niet gereden op een zx6r 2003 maar kan je wel kort wat vertellen over de r6.

In vergelijking met de 954 loopt dat ding super rustig, schakelt onwijs soepel en trekt en stuurt echt heel fijn. Zet echt geen stap(je) verkeerd.
954 was een fijne motor maar toch was alles was ruwer, ookal was het een Honda.

Ik zou niet weten welke motor ik na mijn r6 ga rijden, op een hypermotard na, simpelweg omdat ik me echt goed vermaak op dit ding. En ik er van geniet om fireblade's, en r1's kwijt te rijden in de Eifel })

Edit: Als je van een 954 komt en de eerste keer moet remmen met de r6 zakt je broek af.
Ding remt echt in vergelijking zo slecht. Wel is het zo, dat wanneer je eenmaal feeling hebt met de remmen van de 6 je veel vertrouwen erin krijgt en uiteindelijk even hard kan remmen als met de 954. Remmen met een handleiding dus
 
Laatst bewerkt:
Ha Roel,

Bedankt voor je reactie! Kijk, daar heb ik wat aan! Goed om te lezen dat de keuze je ook goed bevalt! De dingen die jij noemt, dat wil ik nou zelf ook ervaren, het hoogtoerige jagen, bochten etc. Ik vond de 954 RR na de 220km/h niet zo heel hard meer trekken, ik hoop dat dat met de 600cc door de RAM-air anders is? Wat is jouw ervaring daarmee?

Merk jij ook echt goed het verschil dat je bochten gewoon veel harder kunt nemen dan andere 1000cc's of zoals je ze met je 954 RR nam?
 
Ik heb zelf de stap van een zzr1100 (geen supersport, maar toch een sportmotor) naar cbr600 gemaakt. Zelf bevalt deze switch me op de speelzondagen en de fun ritjes heel goed. De toeren vallen op kruissnelheid mee dus geen probleem daar. Windbescherming beduidend minder, maar dat is tussen de 1000 en 600 supersports vrijwel identiek.

Voordeel daarbij voor mij is dat ik met de 600 minder hoge kruissnelheden rij. De 600 gooi je door zijn rustigere oppakken en vermogen opbouwen harder de bocht door en eerder vol op het gas, logisch, want vol gas is minder heftig.

Bevalt mij prima, op de windbescherming vermindering na.
 
Thanks again!

Weer iemand die deze stap als positief heeft ervaren dus! Ik loop dus helemaal niet met een gek idee. Het verbruik, verzekering en banden zullen ook wel een stuk gunstiger zijn voor de portemonnee Of is dat gelijk?
 
Verbruikt vrij veel een 600 als je volgas wilt rijden een 1000 op straat gebruik je bijna nooit volledig toerengebied/pk's :N (als je dat wel veel doet ben je niet goed bezig :P )

Dus het 600motortje moet wel harder werken en verbuikt dan ook bijna evenveel maar de 954 blade's staan wel bekend om redelijk dorstig te zijn dus 600 zal wel zuiniger zijn in jouw geval ;)

Ik ben zelf van een zx10r naar zx6r gegaan en mis zeker wel het brute vermogen/koppel die echt overal beschikbaar is laag aan toeren pruttelen gas BAM direct harde acceleratie :}
En dat ding blijft maar trekken ook :X

6 is wel leuk dat je lekker lomp kunt doen/aan het gas hangen en veel meer gebruiken wat erin zit en dat krijsen in toeren heeft ook wel iets :P + in de bochten is het beetje meer relaxt omdat je met een 1000 toch ietsje meer moet opletten wat je doet met het gas vooral in scherpe bochtjes :)

Wat ik mezelf wel heb aangeleerd wat ik vroeger nooit deed is dat ik nu met men 6 wel regelmatig terug naar 1e versnelling ga bij lage snelheden om leuk tempo aan te houden is niet datie in 2e niet vooruit komt maar zit gwn veel minder pit in als een 1000 als je minder als 50 rijd :)
Kan ook gwn volgas geven in 1e zonder me zorgen te maken dat ik een backflip doe :+
 
Verbruikt vrij veel een 600 als je volgas wilt rijden een 1000 op straat gebruik je bijna nooit volledig toerengebied/pk's :N (als je dat wel veel doet ben je niet goed bezig :P

:?

Ik vond dat altijd het leukst... Gewoon knallen met dat ding, anders moet je geen 1000 kopen. Nu is een ZX10R natuurlijk wel een stuk bruter dan een 954RR. Maar dat is een andere discussie.

Leuk detail is dat je aangeeft soms terug naar 1 te gaan onder de 50km/h. Dat doe je dan om snel weg te komen als het moet, omdat je in 2e versnelling eerst moet wachten tot je bij de 10.000rpm bent?

Kan ik uit je verhaal opmaken dat je spijt hebt dat je nu de 6 rijdt? Wat is jouw reden geweest over te stappen naar de 6? Ik moet zeggen dat mijn voorkeur tussen R6 2003 en ZX6R 2003 wel naar de ZX6R gaat.
 
:?

Ik vond dat altijd het leukst... Gewoon knallen met dat ding, anders moet je geen 1000 kopen. Nu is een ZX10R natuurlijk wel een stuk bruter dan een 954RR. Maar dat is een andere discussie.

Leuk detail is dat je aangeeft soms terug naar 1 te gaan onder de 50km/h. Dat doe je dan om snel weg te komen als het moet, omdat je in 2e versnelling eerst moet wachten tot je bij de 10.000rpm bent?

Kan ik uit je verhaal opmaken dat je spijt hebt dat je nu de 6 rijdt? Wat is jouw reden geweest over te stappen naar de 6? Ik moet zeggen dat mijn voorkeur tussen R6 2003 en ZX6R 2003 wel naar de ZX6R gaat.
Als je een beetje doortrekt met een zx10 (04 was het) in 2e zit je al snel richting de 200 km/h en in 3e gaat het wiel nog in de lucht die dingen zijn "nogal" snel :P

En af en toe gaf ik goed gas met dat ding hoor ;)
Ja als ik lekker lomp aan het gassen ben en kom in heel scherpe bochtjes waarbij ik onder de 60/50 kom trap ik hem soms terug naar 1e versnelling omdat je anders te laag in toeren zit in 2e om echt snel uit de bocht te knallen (al heeft de 6 power genoeg om soms zelf in 2 spontaan lichtjes op het achterwiel te gaan) ;)

Spijt is veel gezegd.... Ik heb ondertussen al een hele lijst motoren gehad.
Men zx10r is zowat de beste motor die ik ooit heb gehad reden van verkoop tja had hem meer dan 2 jaar en wou weer ééns wat anders :P
Ik wou een 600cc omdat ik dacht dat ik "veel" sneller door de bocht ging kunnen en de motor veel lichter zou aanvoelen/sturen etc...
Wel dat valt redelijk tegen er zit wel verschil in maar niet echt heel veel toch zeker niet genoeg om 400cc te compenseren :+
Ik rijd op circuit ook een pak trager met men 6 als met men 10 vroeger -O-
Maar ik blijf er zeker nog wel ff mee rijden :Y
Tis niet dat ik volledig tegen mijn zin ermee rijd :+ maar op de 10 had ik wel veel meer een wow gevoel *D
Ps men volgende motor word toch geen 1000ook :N
 
Thanks again!

Weer iemand die deze stap als positief heeft ervaren dus! Ik loop dus helemaal niet met een gek idee. Het verbruik, verzekering en banden zullen ook wel een stuk gunstiger zijn voor de portemonnee Of is dat gelijk?
Verbruik is vergelijkbaar, verzekering scheelt geen zak en de achterband gaat idd iets langer mee, maar voor dat verschil hoef je het niet te laten, is redelijk vergelijkbaar.
 
Uit je verhaal blijkt dat je meer 'fun' had met de 10. Dan verbaas je toch wel door af te sluiten met dat je geen 1000 meer wil. Waarom niet dan?
Been there done that ;) Heb heel veel lol gehad met dat ding zowel op de weg als op circuit maar het gaat toch echt te hard voor de openbare weg.... (begin toch meer te denken wat als...boetes/mensen die ik ken die ongelukken hebben gehad met motor etc...)
Weet ook van mezelf dat ik me niet altijd kan beheersen O-)
En de nieuwere modellen 1000's zeggen me niets :N (en zijn buiten men budget ook :p )
Denk dat ik gwn geen racer meer ga kopen voor de openbare weg mss naked....
Maar 1st moet ik de 6 nog 2 jaar houden nog tijd genoeg om te denken wat de volgende gaat worden :P
 
Ha Roel,

Bedankt voor je reactie! Kijk, daar heb ik wat aan! Goed om te lezen dat de keuze je ook goed bevalt! De dingen die jij noemt, dat wil ik nou zelf ook ervaren, het hoogtoerige jagen, bochten etc. Ik vond de 954 RR na de 220km/h niet zo heel hard meer trekken, ik hoop dat dat met de 600cc door de RAM-air anders is? Wat is jouw ervaring daarmee?

Merk jij ook echt goed het verschil dat je bochten gewoon veel harder kunt nemen dan andere 1000cc's of zoals je ze met je 954 RR nam?

600cc motor heeft bij 220 weinig zin meer. De 954 is voor een literfiets erg licht en stuurt echt onwijs licht. Toch stuurt mijn r6je wel ietsje beter maar dit kan ook liggen aan het feit dat ik beter ben gaan rijden sinds mijn r6.

Ik zeg: op de openbare weg is een 600 meer dan genoeg. En als je een beetje kunt rijden zijn er op de weg weinig 1000cc motors sneller als er bocht tussen zit.

Kan me ook wel vinden in wat dafaqhooligaan zegt. Een ss heft op de openbare weg zo weinig zin tenzij je zoveel regels overtreed. Maar het is wel leuk en ik kijk altijd drie keer rond voor ik een knee down doe of wheelie
 
Thanks!

Ik sprak vanavond met een vriend die me vertelde dat een RSV Mille ook een leuke optie is. Niet zo snel als een 1000cc viercilinder maar wel erg goed in bocht en remwerk.

Weet iemand daar meer over, en dan in vergelijking met een ZX6R of ZX6R?
 
RSV is cool!
In lagere toeren heb je al veel meer fun.
En ja, op top zijn ze iets minder sterk, maar daar rij je bijna nooit op, omdat hij onderin al zo sterk is.
 
600cc motor heeft bij 220 weinig zin meer. De 954 is voor een literfiets erg licht en stuurt echt onwijs licht. Toch stuurt mijn r6je wel ietsje beter maar dit kan ook liggen aan het feit dat ik beter ben gaan rijden sinds mijn r6.

Ik zeg: op de openbare weg is een 600 meer dan genoeg. En als je een beetje kunt rijden zijn er op de weg weinig 1000cc motors sneller als er bocht tussen zit.

Kan me ook wel vinden in wat dafaqhooligaan zegt. Een ss heft op de openbare weg zo weinig zin tenzij je zoveel regels overtreed. Maar het is wel leuk en ik kijk altijd drie keer rond voor ik een knee down doe of wheelie
Welke? :P

http://www.youtube.com/watch?v=LCjPn_JCZE8
 
haha in 4e ff 230+ met zen r6 je teller zal idd wel wat overdrijven :P
mijn 6 loopt bijlange zo hard niet op de teller :N 265 max (wel gecorigeerd met Speedohealer) en ééns er 220+ km/h opstaan gaat het idd niet zo snel meer :N (10 ging naar mijn gevoel vlotter/makkelijker over de 270 als 6 over de 230 gaat )

r6 (vanaf 2006) is denk ik wel de snelste 600 kwa topsnelheid (6e versnelling is langste gegeard) maar meer dan 270 km/h haalt die zeker niet (origineel)
 
rsv mille is leuk :Y kwa snelheid goed te vergelijken met een 600 maar rijd alleen compleet anders :P en vind vooral de laatste versie's met die 2 koplampenn :9~ met die grote leeuwenkoppen op de zijkant van de kuip 8-)

Wat zijn de grootste verschillen behalve het koppel onderin en het missen van een eindschot dan?
 
Laat het dan 270 zijn, maar dat tie weinig doet na de 220?

Gast, misschien heb ik het niet over een topsnelheid op de teller maar over trekkracht.
Als je met een 6 bij de 220 bent is het meeste geweld er wel af ja.

Boeiend dat de teller 270 aangeeft, al geeft ie 400 aan. Als het een eeuw duurt voor hij daar op zit vanaf 220 is het voor mij al redelijk op in vergelijking met de weg van 0 naar 220

Edit: ts geeft aan dat hij de fireblade 954 al redelijk op vond bij 220, dan kan ik dus uit eigen ervaring zeggen dat het bij een r6 al helemaal flauwtjes is. Komde gij aanzetten mee oe filmpke _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel een CBR600RR, een CBR954RR als een GSX-R 1000 gehad. Ik kan zeggen dat de 954 ook nog geen echte 1000 is. De GSX-R ging er echt veeeel harder vandoor. Moet wel zeggen dat ik het meeste plezier op de 954 heb gehad denk ik.. was mijn inziens perfecte compromis tussen een 1000 en een 600. Ook stuurde hij fijner/beter dan mijn 600RR, maar dat zal onder andere ook wel door de vering komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan