8 uren van Francorchamps - Crash

streetfighter3k

Die hard MF'er
3 feb 2005
294
0
Bree-Belgie
Net getelefoneerd met een vriend van me, rechtstreeks vanop Francorchamps. Er zou daar een fameuze crash geweest zijn helemaal in het begin. De herstart zou geweest zijn om 20u vanavond, het voorziene einde om middernacht. Eén dode en 3 zwaargewonden naar verluid, maar dat was niet helemaal zeker. Iemand meer nieuws?
 
Klinkt heftig, ken wel eens even iemand smsen.

Edit: die weet ook niks
 
Laatst bewerkt:
ik heb de crash gedeeltelijk, en het resultaat volledig met eigen ogen gezien vandaag...

een grote trieste en onnodige ravage. voor wat ik heb meegekregen waren er 6 rijders de pineut, waarvan er 3 bijna meteen opstonden, 1 enkele ogenblikken later met zwakke beentjes, en 2 heeeeel lang bleven liggen (ambulance) waarvan er 1 volgens mij dood was ter plekke. '(

kga nu slapen, ik lees de nieuwsberichten morgen wel...
 
Piloot van Kawasaki is er het ergst aan toe en wordt naar verluidt onder coma gehouden. (laat ons hopen dat hij er door komt) Al zijn er ook bronnen die beweren dat de strijd al over is.
Peter met de blauwe Rizla suzuki heeft een gebroken heup, been, arm en kaak
Joël (gastrijder) bij team 848 heeft schade opgelopen aan de rug/wervels.

:/
 
Laatst bewerkt:
Piloot van Kawasaki is er het ergst aan toe en wordt naar verluidt onder coma gehouden. (laat ons hopen dat hij er door komt) Al zijn er ook bronnen die beweren dat de strijd al over is.


:/

Deja vu ;(
Hopend dat dit anders afloopt.
 
Laatst bewerkt:
Sterkte aan iedereen betrokken!
Heb een paar mensen aan de lijn gehad die erbij stonden te kijken, krijg er de krop van in de keel hoor :X
 
Laatst bewerkt:

'( als je goed kijkt zie je een stipje rechts naast de bron van de rook en vuur; de rijder die het langst bleef liggen... totdat hij ingeladen werd -O-


edit; filmpje op verzoek z1000muis weggehaald
 
Laatst bewerkt:
Zware crash in 8 uurs race eist leven

De zaterdag bij de 8 uur van Spa-Francorchamps zwaar gewond geraakte Belgische Endurance rijders is in de loop van zondagmiddag aan zijn verwondingen bezweken.

Al vroeg in de 8 uur durende race op het in de Ardennen gelegen Spa-Francorchamps ontstond er een situatie die zorgde voor een valpartij van meerdere rijders waarbij twee rijders ernstig gewond raakten. Een rijder brak zijn rug maar daarvan is inmiddels bekend dat die in de loop van de week zal worden overgebracht naar een ander ziekenhuis waarna hij, nadat hij een korset heeft aangemeten het ziekenhuis zal mogen verlaten.

De andere rijder, Adrien Nicolas, was er slechter aan te en werd in kunstmatige coma gehouden maar is uiteindelijk in de loop van de middag aan zijn verwondingen bezweken.

De Racesport.nl redactie wenst familie en vrienden veel sterkte met dit verlies.

Bron: racesport.nl
 
Laatst bewerkt:
horen we dit momenteel niet te vaak??
dit soort nieuws is altijd weer een kippenvel moment. vreselijke berichten waar we weer met de neus op de feiten worden gedrukt.
 
Organisatie was wraakroepend ! Ronduit een schande.
Veiligheid die op geen bal trekt, lak aan respect voor de rijders of toeschouwers, gebrekkig materiaal bij eerste hulp tot brandblussers die niet werken.
Zielig gewoon.

Al een geluk dat ik moest werken zaterdag, anders zat ik waarschijnlijk middenin het fiasco.

Laat ons hopen dat er lessen worden getrokken uit dit fiasco.


CU Adrien, al hoop ik dat me nog net wat meer tijd gegund wordt.
Godspeed.
 
Laatst bewerkt:
was aanwezig tijdens deze opwarm ronde in het publiek, en stond boven op de pitbox
de oorzaak van dit ongeval voor degene die het gezien hebben is te gek voor woorden en niet te bevatten
de hele groep werd met grote snelheid van achteren aangereden ik vraag me ook af of er niemand beelden van heeft omdat het voor de tribune gebeurde,,dit leek op een hele grote inschattings fout van de 2 coureurs die door de hele groep heen slingerde met zeer hoge snelheid naar voren reed terwijl iedereen inhield ,,,,,
iedereen was stom verbaasd en verslagen ,,,zulke beelden zijn dan ook een les voor mensen die zulke wedstrijden onderschatten en geen wedstrijd ritme hebben,,,,

helaas met fatale afloop en zwaar gewonden rijders ,,en voor een hoop mensen een klap in het gezicht,,, dit was niet de race die ze wouden zien ,,,,

een geschrokken toeschouwer
 
was aanwezig tijdens deze opwarm ronde in het publiek, en stond boven op de pitbox
de oorzaak van dit ongeval voor degene die het gezien hebben is te gek voor woorden en niet te bevatten
de hele groep werd met grote snelheid van achteren aangereden ik vraag me ook af of er niemand beelden van heeft omdat het voor de tribune gebeurde,,dit leek op een hele grote inschattings fout van de 2 coureurs die door de hele groep heen slingerde met zeer hoge snelheid naar voren reed terwijl iedereen inhield ,,,,,
iedereen was stom verbaasd en verslagen ,,,zulke beelden zijn dan ook een les voor mensen die zulke wedstrijden onderschatten en geen wedstrijd ritme hebben,,,,

helaas met fatale afloop en zwaar gewonden rijders ,,en voor een hoop mensen een klap in het gezicht,,, dit was niet de race die ze wouden zien ,,,,

een geschrokken toeschouwer

Ik begrijp je post niet helemaal...

Ik geloof dat je erg kort door de bocht gaat om te roepen dat het een inschattingsfout van de rijders was.

Ik was er ook en voor wat ik er in het paddock van opgepikt heb is dat er vragen worden gesteld over de juiste manier van handelen door de pacecar en de baco's

De rijders valt in dit opzicht weinig te verwijten, daarbij als je uit la source komt (als je het zo schrijft kun je door de muur niet zien wat er voor je gebuerd en ga je gewoon vol op het gas.
 
Rust in Vrede, Adrien Nicolas.

De berichten volgen elkaar te snel op. Vandaag zou Jones begraven worden, en dan nu dit..
 
Ik zat op het moment van de crash op de (overdekte) hoofdtribune.

De groep was, vanaf het punt waar ik zat, al opgevangen door een safety car. Toen ze mij passeerde reden ze al echtlangzaam (50km/u?). Terwijl ik ze met mijn hoofd volgde naar links hoorde ik van rechts een groep vol doorschakelend uit La Source komen. Deze waren volgens mij niet op de hoogte van een safety car. Dat terwijl er voor en na La Source baanposten zijn. De voorste rijders van de aanstormende groep konde nog net de laatste van de langzaam rijdende groep ontwijken. Daardoor ontstond over de hele breedte van de baan misschien wel 5 a 6 rijders na elkaar. Degene die toen nog hard kwamen aanrijden konden geen kant meer op en reden op de "muur" van langzaamrijdende motoren in. Dit alles gebeurde in een fractie. Verschrikkelijk om te zien.

Ik hoorde van iemand die betrokken was bij het Arie Vos team dat de datalogger van Arie (zijn Dutch Superbike) voor L'eau rouge tegen de 300km/u aangaf. Dit is iets verder dan waar de crash plaatsvond........

Ik kom al vele, heel veel, jaren op Francorchamps, maar er vervolgens gebeurde was ook wel erg bijzonder:
16:20 uur : Ongeluk
16:35 uur : Speaker zegt herstart om 17:00 uur. Er lagen nog rijders op de grond!!!
17:40 uur : Eerste melding na 16:35 uur, start om 18:00 uur en een race van 8 uren
18:45 uur : Eerste melding na 17:40 uur, start om 19:00 uur
20:15 uur : Eerste melding na 19:00 uur, start om 21:00 uur, maar een race van 3 uren
20:45 uur : Start Rase tot 24:00 uur

Met alle wat ik heb gezien en weet, ben ik van mening dat ze de race niet hadden moeten laten doorgaan. Toen was er ook bekend wat er met de gewonde rijders aan de hand was.

Nogmaals mijn mening.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
volgens geruchten in het paddock.waren er 2 pacecars in de baan en de rijders verdeeld in 2 groepen.een pacecar zou de baan te vroeg hebben verlaten waardoor de achterse groep weer aan de wedstrijd begon en de eerste groep agter de eerste pacecar tegen kwam...
 
Dat zal best wel eens kunnen. Er kwam inderdaad een pacecar met een man of 6 voorbij. Een tijdje erna de koplopers achter de pacecar en toen de groep die daar op in reed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan