bescherming idee?

Lampen worden ook best warm. Zo hoorde ik een verhaal over iemand die het alarm in de tunneltrein naar Engeland liet afgaan omdat het tape op zijn koplamp (ivm schade) in de fik ging tgv. te weinig koeling bij stilstand. Dus ik zou het ook met stevig metaalgaas afschermen.
 
Als je mischien iets langer als 8 minuten de tijd neemt op je vrije zondag (de winkels zijn toch dicht), dan is er mischien wel iemand die een antwoord voor je hebt.

Lexaan (PolyCarbonaat) PC is denk ik de beste optie, wordt ook voor kogelwerend glas gebruikt.
Geen Plexiglas (Poly Methyl Meta Acrylaat(?)) PMMA is minder veerkrachtig en breekt eerder.

Volgens mij gewoon bij de praxis te krijgen volgens mij.

Nylon oid veert te veel mee en laat te weinig licht door denk ik...
 
De helderste kunststoffen laten maar ongeveer de helft aan zichtbaar licht door van wat gewoon glas doet (brilleglazen).
Je kunt achter gewoon glas niet bruin worden van de zon omdat UV er niet door komt.
Kunststoffen laten weer wél UV door.
Speciaal kwartsglas laat ook UV door (blacklight TL etc.).

Een "ingepakte" schijnwerper kan fors heet worden, ja; zelfs halogeenlampen hebben maar ongeveer 10% rendement (gewone lampen 5) en de rest is/blijft warmte dus een lamp van 65 Watt geeft rond de 60 Watt warmte af.

Bij terugkaatsen van licht wordt ook een aandeel warmte mee teruggekaatst.
 
Zijn voor veel quads gewoon van die bescherm kappies te kijgen voor je lampen..

Deze bijvoorbeeld:

ABA5LP3500CF_HR.jpg
 
Lexan (polycarbonaat)is heel mooi en sterk maar ook heel duur.
Je kan ook perspex gebruiken van een mm of 6. Maar elke kunststof krijgt na verloop van tijd krassen. Ook vergeeld het na jaren door UV straling , de meeste kunststoffen krijgen een UV bestendige coating. Kunststoffen kan je niet schoonmaken met benzine e.d. maar moet met sop gereinigd worden. Acrylaat is de kunstof die het helderste is en laat meer licht door dan glas.
Boren met negatieve snijkanten dan hapt de boor niet.

Gr,
Henk
 
Je kunt achter gewoon glas niet bruin worden van de zon omdat UV er niet door komt.


euhm, glas laat een minimaal deel uv door maar houdt niet alles tegen hoor.

in de auto kun je namelijk ook verbranden van de zon door het glas ;)

ik kan het weten want jaren met zonneallergie gelopen, uit de zon niks aan de hand, in de zon alle huid rood en barstensvol met blaasjes, in de auto exact hetzelfde en in huis bij zon door de ruiten dezelfde ellende '(
 
Ik vermoed dat zonne-allergie (had je een berenklauw-plant aangeraakt?) in werkelijkheid meer een overgevoeligheid is, of zou kunnen zijn, voor ieder zeer sterk licht.

"Verbranden" hoeft niet per se door UV te komen. Het lukt ook wel om met een brandglas of enigszins hol spiegeltje brand te stichten achter glas of door glas heen.

Hoe dan ook, BRUIN worden achter gewoon glas gaat niet en wèl achter kunststof.

Misschien bestaan er meer dan 1 glassoorten die (enig) UV doorlaten maar ik heb altijd vernomen dat alleen "kwartsglas" die eigenschap bezat.

Autoruiten-glas is minstens in zoverre ongewoon dat het bij breken "kort" brokkelt zonder grote/scherpe scherven, misschien heeft het behalve dat nog meer afwijkingen ten opzichte van "gewoon" glas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan