motor invoeren naar belgie?

Kevke

Die hard MF'er
26 jan 2005
532
0
Maastricht
beste lezers,

Weten jullie hoe ik zo snel mogelijk een suzuki gs 500 naar Belgie kan invoeren? Woon pas in Belgie en heb een motor op het oog in Nederland!!

graag jullie advies!!

groetjes
 
Volgens mij zijn motoren in Belgie idd goedkoper dan in Nederland, en bovendien vond ik het nog best een heel gedoe om een Belgisch kenteken op mijn Nederlandse Mille te krijgen.

Denk ook aan de kosten die invoeren met zich meebrengt: Douane, inschrijvingstaks (BIV), fiscale zegels etc.
Als je pech hebt moet je ook nog naar de importeur van je merk om hem te laten keuren voor een of ander formulier, nodig om hem in te voeren. (in originele staat natuurlijk, met wettelijke reflectoren, evt. restrictors, originele uitlaat, enz....), zodat jouw motor exact hetzelfde is als de Belgische fiets. Keuring kost ook weer het nodige (ik dacht rond 150 euro)

Ikzelf weet niet of ik het nog een keer zou doen, is makkelijker om een Belgische fiets te kopen, denk ik...

Succes ermee, grtzzzz
 
Iepe,
Ik heb hetzelfste gedaan.
Ik heb ook een GS geimporteerd. Wat wil je allemaal weten?


Als het een 2de handse is:

- 3 eurocent importkosten
- geen keuring (ook al zeggen ze het bij de douane wel)
- veel papierwerk
- veel geduld nodig

Van het moment dat je je moto hebt gekocht, kan je hem op een remork gewoon naar Belgie brengen. Met het Nederlands uitschrijvingsbewijs van de RDW, ga je naar de douane. Daar stempelen ze alles af enzo
en betaal je 3 eurocent. (ik had een briefje van €50 bij }) )
vervolgens ga je naar je verzekering en sluit je een verzekering af, zodat ze een speciaal zegelke op uw douane papieren plakken. Dan koop je nog de vereiste fiscale zegels. (om zeker te zijn dat alels goed is ingevuld, gewoon aan uw verzekeraar vragen, die weten er ook wel wat van).
MAAK VAN ALLES EEN KOPIE.
Dus je stuurt het douane document 705 in een grote omslaag (aangetekend is aangeraden) naar Brussel. Heb het adres nog ergens. En dan wacht je ong 2 weken op je papieren.
Eens aangekregen, kan je je nummerplaat gaan aanvragen. Die krijg je zowieso direct mee, tenzij je in de namiddag komt, zoals ik. Paar dagen later krijg je je inschrijvingsbewijs van je motor in de bus. en kan je gaan rijden ...
 
Laatst bewerkt:
Wat waren de totale kosten hiervan?

Ik wil mijn motor namenlijk ook inlaten voeren volgende week,
 
geweldig... Maar ik moet hem dus eerst laten uitschrijven in NL. Dan naar Doane en daarna verzekering aflsuiten en papieren naar brussel sturen.
Klinkt simpel! Is het dat ook?

Mischien wel fijn om te weten dat het om een Suzuki GSXR 750 gaat uit '88.


Alvast bedankt
 
Net een BMW ingevoerd uit Nederland naar Belgie. Heb inmiddels zo al drie motoren en twee auto´s naar Belgie gehaald, dus ken het klappen van de zweep.

1 motor naar Belgienland brengen
2 met papieren ( motor moet niet mee) naar de douane ( zie dat je een rekening hebt en alle papieren van de motor)
3 verzekering afsluiten.
4 kopie van alles naar RDW sturen i.v.m. afmelden in Nederland.
5 alles naar het DIV in Brussel sturen ( roze formulier, Nederlands papieren, )

Binnen een week kun je alles regelen.
Zie wel dat je op het roze formulier een sticker Y krijgt, meestal te verkrijgen via de importeur van het merk - Kost jammer genoeg wel €100)
 
Net een BMW ingevoerd uit Nederland naar Belgie. Heb inmiddels zo al drie motoren en twee auto´s naar Belgie gehaald, dus ken het klappen van de zweep.

1 motor naar Belgienland brengen
2 met papieren ( motor moet niet mee) naar de douane ( zie dat je een rekening hebt en alle papieren van de motor)
3 verzekering afsluiten.
4 kopie van alles naar RDW sturen i.v.m. afmelden in Nederland.
5 alles naar het DIV in Brussel sturen ( roze formulier, Nederlands papieren, )

Binnen een week kun je alles regelen.
Zie wel dat je op het roze formulier een sticker Y krijgt, meestal te verkrijgen via de importeur van het merk - Kost jammer genoeg wel €100)

Post van Péétje Brik in topic 'Valideren Nls gelijkvormigheidsattest in Belgie.'

Heb nog nooit gehoord dat de importeur er iets mee te maken heeft, heb ook al 2 motoren naar Belgie gebracht, of de papieren moeten niet in orde zijn :?
De papieren worden gekeurd, niet de motor
 
Ok. Even nog een vraagje.. Ik heb de motor particulier gekocht.. Dus geen bon ofzo! Is toch geen probleem.. En moet ik em nou eerst afmelden in NL en daarna naar belgie of inderdaad eerst naar BE rijden en daarna afmelden met de douane papieren?

alweer bedankt
 
Ok. Even nog een vraagje.. Ik heb de motor particulier gekocht.. Dus geen bon ofzo! Is toch geen probleem.. En moet ik em nou eerst afmelden in NL en daarna naar belgie of inderdaad eerst naar BE rijden en daarna afmelden met de douane papieren?

alweer bedankt

De Nederlandse eigenaar moet de motor aanbieden bij de RDW voor uitvoer, die krijgt de nodige papieren die jij nodig hebt.
Best maak je zelf een factuurtje als je er geen hebt, en zet er een krabbel onder, zo voorkom je problemen bij de douane.
 
IK ben de eigenaar en IK ga in Belgie wonen. Dus ik zet de motor in mijn garage neer en kan vannaf daar alles gaan regelen.

Dus motor naar Belgie.
Naar douane voor papieren
Die papieren naar RDW NL
Verzekering afsluiten
De papieren van RDW & Douane & Verzekering naar brussel sturen!

Thats it toch!?
 
IK ben de eigenaar en IK ga in Belgie wonen. Dus ik zet de motor in mijn garage neer en kan vannaf daar alles gaan regelen.

Dus motor naar Belgie.
Naar douane voor papieren
Die papieren naar RDW NL
Verzekering afsluiten
De papieren van RDW & Douane & Verzekering naar brussel sturen!

Thats it toch!?


:N eerst naar de RDW met je nummerplaat en papieren de motor voor uitvoer aanbieden, daar krijg je papieren, motor naar Belgie, dan naar je Belgische verzekeraar, en nadien de douane met je hele zooi, en laatst die zooi naar Brussel opsturen.

En als je deze heer eens een mail zendt krijg je een paar dagen later een uitgebreide uitleg wat ze nodig hebben van je in Brussel.

kevin.schoolmeesters@mobilit.fgov.be
 
Sinds korte tijd moet je de zogenaamde sticker Y op je roze aanvraagformulier hebben. Dit gewijst dat bij je motor een gelijkvormigheidsattest is. Bij een Nederlands voertuig is dit niet, met als gevolg dat je dit bij een Belgische importeur moet gaan halen. En die rekenen €100 euro voor dat grapje. De Nederlandse kentekenbewijzen alleen zijn niet meervoldoende ( of het moet zijn dat ze mij 14 dagen geleden een oor aan genaaid hebben '( )
 
:N eerst naar de RDW met je nummerplaat en papieren de motor voor uitvoer aanbieden, daar krijg je papieren, motor naar Belgie, dan naar je Belgische verzekeraar, en nadien de douane met je hele zooi, en laatst die zooi naar Brussel opsturen.

En als je deze heer eens een mail zendt krijg je een paar dagen later een uitgebreide uitleg wat ze nodig hebben van je in Brussel.

kevin.schoolmeesters@mobilit.fgov.be

Vooraf naar de Nederlandse RDW is NIET nodig. Gewoon de Belgische papieren kopieren en opsturen is voldoende ! Bij de RDW hebben ze het liever anders, omdat zij dan minder en jij meer werk hebt !
 
Terug
Bovenaan Onderaan