Knipperlicht en spiegels verplicht?

YamaMarkie

Die hard MF'er
13 mei 2004
994
0
Enschede
Vanaf welk bouwjaar zijn knipperlichten verplicht, vanaf welke een linker spiegel, en vanaf welke beide spiegels.

Mijn motor is uit 1980, en ik zit te overwegen enige dingen weg te laten.
 
Vanaf welk bouwjaar zijn knipperlichten verplicht, vanaf welke een linker spiegel, en vanaf welke beide spiegels.

Mijn motor is uit 1980, en ik zit te overwegen enige dingen weg te laten.


Waarom weglaten? Vind je het niet veilig dat het overige verkeer kan zien welke kant je op gaat? Of dat jij kunt zien of er niet zo'n GTI-tje denkt jou in te kunnen halen terwijl jij afslaat?
 
je heb toch een nek onder je hoofd?

k hep trouwens alleen een linkerachteruitkijkspiegel

vanwege t sim-pele feit dat ik er geen twee bij kreeg:S
eentje is genoeg joh
 
Quote:
Op woensdag 16 maart 2005 08:46 schreef Jeronimo het volgende:
...als ik:
* aan mijn stuuruiteinden knipperlichten (schijnen zowel naar voren als naar achteren) bevestig als enige richtingaanwijzers?




Artikel 5.4.51
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
[...]
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

Quote:
* het kontje inkort en de kentekenplaat naar de linkerkant van de achteras verhuis?




Artikel 5.4.1
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
[...]
d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;

Quote:
* de spiegels er eventueel af laat?




Artikel 5.4.45
1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van:
a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

Quote:
* hier zoveel (misschien in sommige ogen) onnozele vragen stel?
 
Wat ik ervan wijzer ben geworden is, dat niet alleen de algemeen geldende regels van toepassing zijn, maar zeker ook de (specifieke!) type-goedkeuringen. Kijk, jouw fiets mag dan wel van voor die tijd zijn, maar als hij destijds goedgekeurd is om met pinkers en spiegels te rijden...
Aan de andere kant: wie controleert dat?
Ik zit ook met hetzelfde dilemma.
 
Tja, een GTI die kijkt toch niet naar me knipperlichten. En dan kans dat ie harder rijd dan mij is klein :P

Maar zoals gezegt, ik denk er over na. Me spiegels haal ik er erg makkelijk op en af. En de knippers, tja, kan me klauw ook wel uitsteken. Ziet er alleen iets mooier uit denk ik, zonder knippers. En het is voor mij weer een stukje makkelijker, zonder al die draadjes weer te moeten aanleggen.

Ik heb hier ergens die data ooit eens gelezen, kon het alleen niet terug vinden. Ik weet wel dat het verschillende data waren. Ik geloof i.d.d dat 77 of 79 voor de knippers was, en dat vanaf 90 ofzo 2 spiegels verplicht zijn.
 
Ik heb zelf ook geen richting aanwijzers of spiegels.

Ben meerdere keren staande gehouden door de politie maar nog nooit hiervoor.


Maar als ze het willen kunnen ze je naaien.
 
Ik ben eens op iemand geknalt die geen knippers had... Ik vind 't onverantwoord, maar 't is jouw motor en leven natuurlijk.
 
Vanaf welk bouwjaar zijn knipperlichten verplicht, vanaf welke een linker spiegel, en vanaf welke beide spiegels.

Mijn motor is uit 1980, en ik zit te overwegen enige dingen weg te laten.
klik! om maar wat (vast soms tegenstrijdige) informatie te geven ;)

Ik moet wel zeggen dat knippers zo z'n voordelen hebben voor mensen die o.a. achter je rijden maar dat weet je vast al :+
 
klik! om maar wat (vast soms tegenstrijdige) informatie te geven ;)

Ik moet wel zeggen dat knippers zo z'n voordelen hebben voor mensen die o.a. achter je rijden maar dat weet je vast al :+


Ach ja, maar onder het motto van passief rijden moet je er toch altijd voor oppassen dat ze er niet naar kijken.

Ik ben eens op iemand geknalt die geen knippers had... Ik vind 't onverantwoord, maar 't is jouw motor en leven natuurlijk.

Tja, maar of dat nu aan de knippers licht of aan jouw is natuurlijk de vraag :+

Oudere motoren mogen zonder. En onverantwoordlijk.... groot woord... De helft van de nederlands gebruikt zijn knipperlicht geeneens.
 
Jaaaaaaaaaaaaa
totdat de keruing ingaat voor motors
dan zullen ze dat allemaal netjes controleren
vraag me af wat al die harleys enzo gaan doen????
heel veeel van dat soort motorfietsen die je ziet
rijden zonder kilometerteller
knipperlichten
enzovoort
wordt moeilijk die keuring voor ze denk ik
 
[me]Billy the kid vindt knippers eigelijk wel heel fijn in een file....[/me]

vraag me af wat al die harleys enzo gaan doen????
heel veeel van dat soort motorfietsen die je ziet
rijden zonder kilometerteller
knipperlichten
enzovoort
wordt moeilijk die keuring voor ze denk ik

Vreemd genoeg is een werkende snelheidsmeter nu net weer niet verplicht.....
 
[me]Billy the kid vindt knippers eigelijk wel heel fijn in een file....[/me]Vreemd genoeg is een werkende snelheidsmeter nu net weer niet verplicht.....
Hé, nieuwe regel? Gisteren ingevoerd zeker. :)

Een goedwerkende snelheidsmeter, die ook bij nacht goed afleesbaar is, die is verplicht.

Je kunt je fiets wel modificeren door het verwijderen van spiegels, knippers, remlichten, nummerplaat, kontje, enz.

Maar, nog afgezien van de wettelijke verplichtingsdata voor die verschillende zaken, knoei je met de typegoedkeuring. Zoals al eerder gezegd moet je fiets blijven voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring, zo niet dan vervalt die.

Het ligt er maar net aan welke agent je tegenkomt. De meeste agenten zijn geen specialisten of hebben niet zo een grote belangstelling voor voertuigeisen, behalve de algemene dingen als verboden "safetylights" e.d. Als je echter de goede (of verkeerde) tegenkomt dan heb je pech, daarbij kunnen ze in geval van twijfel het altijd "aan de lijn" navragen bij een specialist van de verkeersdienst.

Dan krijg je een bon en wordt je kentekenbewijs ingenomen en mag je je fiets ter herkeuring bij de RDW aanbieden. Om vervolgens vol van zelfmedelijden dit forum weer vol te schrijven om te melden wat voor kl&&%@*^^#n het zijn.

Je kunt er op rekenen dat die verplichte (twee)jaarlijkse APK voor motorfietsen er vroeg of laat aan zit te komen; verschillende Europese landen kennen hem al. En hoe meer er gemodificeerd wordt, des te sneller zal het worden ingevoerd.
 
Je kunt er op rekenen dat die verplichte (twee)jaarlijkse APK voor motorfietsen er vroeg of laat aan zit te komen; verschillende Europese landen kennen hem al. En hoe meer er gemodificeerd wordt, des te sneller zal het worden ingevoerd.

Misschien off-topic maar kun je hierover meer info geven? Volgens mij bestaat er nog geen APK voor motorfiets in EU (en zijn er ook geen plannen voor). Ik weet dat deze in België geen doorgang vind omdat de keuring te beperkt was.
 
Hé, nieuwe regel? Gisteren ingevoerd zeker. :)

Een goedwerkende snelheidsmeter, die ook bij nacht goed afleesbaar is, die is verplicht.

Je kunt je fiets wel modificeren door het verwijderen van spiegels, knippers, remlichten, nummerplaat, kontje, enz.

Maar, nog afgezien van de wettelijke verplichtingsdata voor die verschillende zaken, knoei je met de typegoedkeuring. Zoals al eerder gezegd moet je fiets blijven voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring, zo niet dan vervalt die.

Het ligt er maar net aan welke agent je tegenkomt. De meeste agenten zijn geen specialisten of hebben niet zo een grote belangstelling voor voertuigeisen, behalve de algemene dingen als verboden "safetylights" e.d. Als je echter de goede (of verkeerde) tegenkomt dan heb je pech, daarbij kunnen ze in geval van twijfel het altijd "aan de lijn" navragen bij een specialist van de verkeersdienst.

Dan krijg je een bon en wordt je kentekenbewijs ingenomen en mag je je fiets ter herkeuring bij de RDW aanbieden. Om vervolgens vol van zelfmedelijden dit forum weer vol te schrijven om te melden wat voor kl&&%@*^^#n het zijn.

Je kunt er op rekenen dat die verplichte (twee)jaarlijkse APK voor motorfietsen er vroeg of laat aan zit te komen; verschillende Europese landen kennen hem al. En hoe meer er gemodificeerd wordt, des te sneller zal het worden ingevoerd.

Hoe zat het met de kleur van knipperlichten? Voor amber of wit en achter amber of rood toch? :?
Ik heb namelijk straks mijn voormalige remlichten als knipperlicht.
 
Misschien off-topic maar kun je hierover meer info geven? Volgens mij bestaat er nog geen APK voor motorfiets in EU (en zijn er ook geen plannen voor). Ik weet dat deze in België geen doorgang vind omdat de keuring te beperkt was.


jij hebt het buskruid uit gevonden, valt duitsland onder de eu.
daar is een verplichte keuring.
enzo zijn er nog een paar.

wakker worden oke hetisnogvroeg maar toch
 
Hé, nieuwe regel? Gisteren ingevoerd zeker. :)

Een goedwerkende snelheidsmeter, die ook bij nacht goed afleesbaar is, die is verplicht.

Je kunt je fiets wel modificeren door het verwijderen van spiegels, knippers, remlichten, nummerplaat, kontje, enz.

Maar, nog afgezien van de wettelijke verplichtingsdata voor die verschillende zaken, knoei je met de typegoedkeuring. Zoals al eerder gezegd moet je fiets blijven voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring, zo niet dan vervalt die.

Het ligt er maar net aan welke agent je tegenkomt. De meeste agenten zijn geen specialisten of hebben niet zo een grote belangstelling voor voertuigeisen, behalve de algemene dingen als verboden "safetylights" e.d. Als je echter de goede (of verkeerde) tegenkomt dan heb je pech, daarbij kunnen ze in geval van twijfel het altijd "aan de lijn" navragen bij een specialist van de verkeersdienst.

Dan krijg je een bon en wordt je kentekenbewijs ingenomen en mag je je fiets ter herkeuring bij de RDW aanbieden. Om vervolgens vol van zelfmedelijden dit forum weer vol te schrijven om te melden wat voor kl&&%@*^^#n het zijn.

Je kunt er op rekenen dat die verplichte (twee)jaarlijkse APK voor motorfietsen er vroeg of laat aan zit te komen; verschillende Europese landen kennen hem al. En hoe meer er gemodificeerd wordt, des te sneller zal het worden ingevoerd.

Tja maarja, en dan nog. Datum van wanneer de motor gebouwd is veranderd niet, en de verplichting van knipperlicht en dergelijke ook niet. En ik weet niet in hoe verre in 1980 de knipperlichten onderdeel zijn van de typkeuring. De Xj650 bestaat onder dezelfde type naam uit meerdere uitvoeringen, waaronder met kap (en daarmee dus andere knippers voor) en dergelijken.

Maar dat maakt ook niet veel uit. Zet ze er waarschijnlijk toch wel op. Maar heb nu 2 XJs, 1 om op te knappen, hopelijk binnenkort. Kan echter zijn dat ik die andere ook opknap, maar dan in een oldtimer stijl, dus geen knippers en onzin, dus gewoon zo minimalistisch als mogelijk. Alles wat er niet verplicht op hoeft, gaat er niet op. Maar dat is allemaal nogmaar hardop denkend. Eerst deze maar eens afmaken.
 
Hehehe, ik heb de oplossing (denk ik)
Er wordt gesproken over spiegels, maar ik zie nergens afmetingen staan. Monteer je toch gewoon 2 mega kleine prulletjes... Ziet er tenminste niet meer zo bescheten uit dan... Voor pinkers geld hetzelfde.
 
En hoe meer er gemodificeerd wordt, des te sneller zal het worden ingevoerd.

Helemaal mee eens, alles zou allemaal hetzelfde moeten worden. Uniformiteit de gekstuuuh...

Maaruh je hebt helaas wel gelijk.

Stel ik heb een knipperlicht gekocht (zonder E-keur) of ontworpen. Hoeveel geld en jaren kost het me wel niet om er een E-keurmerk op te krijgen? (helemaal legaal natuurlijk en niet gewoon met een stift :p). Dat zal wel weer de nodige rompslomp met zich meebrengen '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan