handvat spiegels

Jeff1986

MF'er
3 dec 2023
58
7
Goede avond!

ik zit er aan te denken om handvat spiegel te plaatsen om mijn Yamaha X-max 250 2009.
ik vind de standaard spiegels gewoon weg onhandig en niet mooi.
maar hoe is het zicht met dit soort spiegels?
het is de bedoeling dat de boven de handvaten geplaatst gaan worden.
en niet eronder.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen :) Thanks!
 
Misschien kan je ze eerst testen? Ik had hele mooie Rizoma gefreesde aluminium spiegels gemonteerd.
Maar toen ik een (veel te) snelle auto rechtsachter mij in de bebouwde kom niet zag en hij mij bijna dood reed heb ik ze gelijk weer verwijderd en de grote plastic OEM spiegels er weer opgezet.
Liever overzicht en veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
en ik rijd alleen nog met van die handvat spiegels, ik vind dat je daar veel meer in ziet, omdat ze breder staan dan originele. de linkse staat "hoofdzakelijk" gericht op het baanvak links om het probleem dat worldb had en de rechtse op mijn eigen baanvak om te zien wat er achter me gebeurt.
 
Ik heb ze op de Ducati, zie hier een foto’tje
IMG_1603.jpeg

Prima zicht. Kijk niet tegen mn armen aan, trillen niet extreem en zijn groot genoeg. En veel mooier dan de standaard spiegels.
 
Goede avond!

ik zit er aan te denken om handvat spiegel te plaatsen om mijn Yamaha X-max 250 2009.
ik vind de standaard spiegels gewoon weg onhandig en niet mooi.
maar hoe is het zicht met dit soort spiegels?
het is de bedoeling dat de boven de handvaten geplaatst gaan worden.
en niet eronder.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen :) Thanks!
Ik vond mijn bar ends juist geen kijk, dus ik heb er mijn eigen idee aan gegeven, ik heb er een stuk staf aan gemaakt dat tussen het handvat en hevel geklemt zit, en onder het stuur, omdat als het boven op het stuur zit ik alleen mijn armen zie.
Aangezien ik op de een of andere manier altijd al moeite heb gehad om precies te zien waar het overige verkeer zich nou echt bevindt, maakt de kleine spiegel wat ik nu heb weinig verschil. Als je weet wat de afwijking is kun je daar rekening mee houden..

GS (2).jpg
 
Ik heb ze ook op mijn Z900, staat een stuk mooier dan de standaard spiegels.
Zicht is voor mij veel beter omdat ik bij de standaard spiegels vooral mijn armen zag, waar dit bij de handvat spiegels niet het geval is.
De spiegels zijn wel aanzienlijk kleiner dan de standaard, maar omdat je daarin veel van je armen ziet is het bruikbare zicht hetzelfde, al niet meer.

Zelf vond ik merken als Rizoma echt achterlijk duur, het zijn uiteindelijk maar spiegels. Daarmee wil ik niet zeggen dat spiegels onbelangrijk zijn, het tegendeel zelfs. Maar het is niet meer dan een stuk aluminium en een glazen plaatje..

Op AliExpress staan veel opties, al zou ik de hele goedkope (denk <€25) vermijden. Vrienden van mij hebben slechte ervaringen ermee qua trillingen of slechte montage.
Zelf heb ik ze van het merk Fenrir. Kostte volgens mij €65 ofzo. Kwaliteit is echt zeer goed en onwijs sterk materiaal.
Weet verder niet veel van dat merk, maar wat ik ervan zie, hoor en online erover lees is dit wel een wat hoger klassement spul (wat AliExpress betreft natuurlijk 🤣)
 
Ik vond mijn bar ends juist geen kijk, dus ik heb er mijn eigen idee aan gegeven, ik heb er een stuk staf aan gemaakt dat tussen het handvat en hevel geklemt zit, en onder het stuur, omdat als het boven op het stuur zit ik alleen mijn armen zie.
Aangezien ik op de een of andere manier altijd al moeite heb gehad om precies te zien waar het overige verkeer zich nou echt bevindt, maakt de kleine spiegel wat ik nu heb weinig verschil. Als je weet wat de afwijking is kun je daar rekening mee houden..

Bekijk bijlage 1952765
In "the outback" misschien werkbaar, ik zou er niet mee door Den Haag durven.
Halen links en rechts met 80 km/u in.
Bebouwde kom. :X
 
Maar je kan beter naar voren kijken..... :Y

En dat is een aspect welke nog wel eens vergeten wordt met bar end spiegels. Ik heb ze zowel op mijn Z800 als mijn Vmax gehad.

Afgezien van het "naar voren kijken" zonder het gebruik van de spiegels, zit er ook een levensgroot verschil in het spiegel kijken.

Bij de bar end spiegels beweeg je je hoofd veel verder. Bij de normale spiegels (op mijn 1050XT) beweeg ik nauwelijks.
 
En dat is een aspect welke nog wel eens vergeten wordt met bar end spiegels. Ik heb ze zowel op mijn Z800 als mijn Vmax gehad.

Afgezien van het "naar voren kijken" zonder het gebruik van de spiegels, zit er ook een levensgroot verschil in het spiegel kijken.

Bij de bar end spiegels beweeg je je hoofd veel verder. Bij de normale spiegels (op mijn 1050XT) beweeg ik nauwelijks.
en zijn hoofd bewegen is iets dat een motorrijder niet veronderstelt wordt te doen ? :+
 
en zijn hoofd bewegen is iets dat een motorrijder niet veronderstelt wordt te doen ? :+
Ik hoef alleen even mijn elleboog op te tillen met de gewone spiegels.
Maar alleen als ik even ver achter mij wil kijken.
 
en zijn hoofd bewegen is iets dat een motorrijder niet veronderstelt wordt te doen ? :+

Jawel, naar met mijn Vmax moest ik bijvoorbeeld echt overdreven naar beneden kijken. Geen doodzonde natuurlijk, maar uiteindelijk heb ik mijn ogen het liefst zoveel mogelijk "vooruit".
 
Bar end spiegels hier. Prima (vrij) zicht, geen ellebogen of schouders in beeld zoals bij de standaard spiegels.
PXL_20230614_194103122.jpg

Het is even wennen als je er voor het eerst mee rijdt (ook qua positionering / afstelling) maar het wordt al snel "normaal".
PXL_20230813_122541108.jpg
 
Dat Is precies de reden dat ik bare-end spiegels heb. Zag eerst vooral elleboog.
Ik prefereer de bar-end gewichten.
Ook drie keer op gevallen dit jaar. :+
In het verleden gemerkt dat ze nog andere delen van de motor beschermen.
 
OP de Monkey ook bar end
Gewoon van Ali, bevallen prima
Denk verder dat het per motor verschilt, ook of je ze naar buiten of naar binnen hebt, boven of onder
Gewoon proberen, en kijken in welke stand je het beste zicht hebt
Ook gewone spiegels hebben soms bar slecht zicht!of juist heel goed, heeft ook met vorm, steel lengte ed te maken
 
Wat vinden we trouwens van Bar End spiegels op een Superbike of Supersport… ik vind dat niks eigenlijk. Zag laatst een Panigale V2 met Bar End spiegels… geen gezicht
 
Nee, op een Superbike of SS lijkt het me ook geen gezicht. Ik heb ze ook een tijdje gehad, het zicht was prima, maar het geheel wordt gewoon veel te breed, vind ik. Ik ben nu dan ook erg tevreden met de spiegels van Motogadget.


1703256938058.png
 
Jawel, naar met mijn Vmax moest ik bijvoorbeeld echt overdreven naar beneden kijken. Geen doodzonde natuurlijk, maar uiteindelijk heb ik mijn ogen het liefst zoveel mogelijk "vooruit".

Ik prefereer de bar-end gewichten.
Ook drie keer op gevallen dit jaar. :+
In het verleden gemerkt dat ze nog andere delen van de motor beschermen.
Bij mijn valpartij vorig jaar heeft de bare-end spiegel juist veel schade voorkomen, samen met alle crash-protectoren. Mijn monteur had me goed ingeschat en op elke mogelijke plek een protector geplaatst :+
Met 80 in een bocht, door olie, onderuit. Vorkpoten en schijfremmen nog recht.
 
het zicht was prima, maar het geheel wordt gewoon veel te breed, vind ik.

Mijn spiegels mogen gewoon niet buiten het stuur uitkomen. Smaken verschillen en no offence voor een ieder die zich aangesproken voelt, maar ik vind dat echt lelijk.
 
Bij mijn valpartij vorig jaar heeft de bare-end spiegel juist veel schade voorkomen, samen met alle crash-protectoren. Mijn monteur had me goed ingeschat en op elke mogelijke plek een protector geplaatst :+
Met 80 in een bocht, door olie, onderuit. Vorkpoten en schijfremmen nog recht.
Aardig dat die monteur dat aan zag komen. :+

Bij mijn Yamaha kost alleen het eindstuk €2,35.
Maar daar komt een grotere op nu.
Ook een bredere engine slider.
 
Terug
Bovenaan Onderaan