Aandrukken van een 600CC ééncilinder ??

pinin39

MF veteraan
24 apr 2004
2.241
0
borger
Beste luitjes ,

mijn KTM LC4 600 heeft soms wat startprobleempjes en bij warme motor vaak !!

zou je in principe zo'n motor aan kunnen drukken ??? :}

moet je dan de kleplichter ook gebruiken ???? 8-)

lees goed : ZOU JE IN PRINCIPE !! ik wil het niet maar toch , sta je voor een stoplicht , valt ie uit , en dan ????

dank voor de tips ??

p.s. nee ik heb het nog niet geprobeerd , ben bang dat er iets niet goed gaat ! :?
 
Overtuig jezelf ;) :
http://ralf.snoutweb.net/Harrie/Motor/Overig/martijnXR.avi

Even wat verduidelijken:
Hard rennen, d'r op springen, in de 1 stampen en dan de koppeling inknijpen zodra ie loopt.
En hopen dat ie niet afslaat of dat je omduvelt :P .

En zet je helm eerst even af en doe je jas uit, ik heb het zelf een paar keer met m'n NX250 geprobeerd en dat is niet echt leuk als het warm is :+ .
 
Laatst bewerkt:
niet moeilijk een gare aanlopen waarvan de compressie waarschijnlijk beroerd was :)

ik heb mijn husk wel eens proberen aan te lopen in je eentje, gaat goed totdat je de koppeling oplaat komen :) slaat je wiel gelijk vast.... met 2 man is het wel te doen :+
 
Aanduwen kan je wel vergeten.

Maar als die warm is, is de beste manier even wachten, ong. 1 minuut, wat ook goed gaat is een paar keer rondtrappen met kleplichter in.
Daarna gewoon licken.

Maar als je hem een tijdje heb gaat het veel meer leven, in het begin me ook staan gaar trappen, nu bijna altijd in 1 keer.
 
Zit er geen warmstartknop op die LC4 van je?
Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar ze die hebben uit mijn hoofd, ben er al weer een paar jaar uit.
Zo'n knop drukt de gasschuif iets omhoog en daardoor start hij een stuk makkelijker, als je een vaste hand hebt kun je het handmatig doen.....ietsje gas geven tijdens het starten.
Aanduwen kun je wel vergeten......misschien in z'n drie of zo als je geluk hebt.
Kicken lukt altijd makkelijker dan duwen.......Aatrekken met een auto heb ik ook weleens gedaan.......is ook af te raden, geloof mij maar! ;)
 
In mijn ogen is de beste remedie gewoon zorgen dat je carburatie in orde is. Oudere LC4's staan er bekend om dat ze warm nogal eens slecht willen starten maar het is zeker goed te krijgen. Koop eerst maar eens een nieuwe naald en sproeierbuis... dat scheelt vaak een hoop.

Een vriend van me had ook zo'n oude groen witte LC4 en hij stond vaak gewoon 5 minuten te starten totdat hij eens een goede tweedehandse carburateur op de kop tikte. Nu start hij altijd binnen afzienbare tijd (1, 2 keer kicken)
 
Ik weet het ,

moet binnenkort ombouw naar model 95 plaatsvinden en dan zal ik de carb ook eens
helemaal los maken , maar toch even of het kan !!!


dank jullie voor de tips tot zo ver :}

groeten

maurice
 
Mijn xr heeft er inderdaad ook last van, gewoon bijna niet te starten als hij warm is...

Als hij koud is choke er op en 1 of 2 keer trappen en hij loopt :)

Aanduwen is te doen, hij slaat bij mij snel aan maar niet als ik het in mijn eentje probeer, als iemand anders je duwt gaat het wel :)
 
Je kan bijna alles aanlopen:

- Eerst in de 1/2/... versnelling zetten, afhankelijk v/d weerstand van het blok gooi je een tandje er bij. Maar er is een keer zijde, meer tandjes betekent minder snel blokkeren van het achterwiel, maar je moet wel sneller lopen om het blok op starttoeren te krijgen.

- Rennen met de koppeling in.

- Je bike bespringen, koppeling los & bij start gelijk weer in. Bij het starten in de hogere versnellingen eerst weer de versnelling terug naar de 1 gooien.
 
Je kan bijna alles aanlopen:

- Eerst in de 1/2/... versnelling zetten, afhankelijk v/d weerstand van het blok gooi je een tandje er bij. Maar er is een keer zijde, meer tandjes betekent minder snel blokkeren van het achterwiel, maar je moet wel sneller lopen om het blok op starttoeren te krijgen.

- Rennen met de koppeling in.

- Je bike bespringen, koppeling los & bij start gelijk weer in. Bij het starten in de hogere versnellingen eerst weer de versnelling terug naar de 1 gooien.

Ik weet niet of je ervaring hebt met een 1-cilinder, maar het bovenstaande is bijna niet te doen.
Ik heb de moto al een keertje laten afslaan bij ongeveer 30 per uur (verkeerde versnelling). Het wiel blokkeerde simpelweg.
Mijn viercilinder had dan absoluut geen moeite met blijven lopen, maar mijn KTM denkt daar heel anders over B|
 
naja theoretisch gezien kan je eigenlijk alles aanlopen. Uiteindelijk kan je bijna ieder blok bij verkeerd schakelen uitvallen. v/d 1e in eens naar de 4e doet wonderen.

Maar als je in de 4/5 versnelling aanloopt zal het je nauwelijks moeite kosten om de zuiger in beweging te zetten, maar om het blok genoeg toeren te laten draaien zul je iig boven de 50Km/h moeten sprinten. Heuveltje af doet wonderen, accu ontstekingen BTW ook, want die hebben niet zoveel toeren nodig.
 
ik heb me ex-duke wel eens lopen aanduwen met een vriend, in mijn 1tje was dat volgens mij niet gelukt....

achteraf bleek een conector van de accu kapot getrild te zijn, die kreeg je dus sowieso niet aan.... ff geknepen met een tangetje en de laffe startknop deed zijn werk weer... ;)
 
ik heb ook een ouwe lc4.
als hij warm slecht aanslaat betekend dat hij aan het verzuipen is.
Alle brandstof in het spruitstuk e.d. staat namelijk te koken, en dat maakt em te rijk.

Nou dan hanteer je gewoon de oerouwe verzuip-recovery procedure.

Namelijk:
kraan dicht(voor als de vlotternaald wat lekt)
+ met ontsteking uit (duh)
+ het gas open houden
+ en kleplichter aangetrokken
+ een paar keer rond trappen.
Dat verarmd behoorlijk.
hierna starten as usual.

bij motoren met een carb met acceleratiesproeier moet je bij "gas open houden" langzaam het gas open draaien en houden.

ik denk dat je em op deze manier 10x start in de tijd dat je em 1x hebt aangedrukt.
 
Ik krijg de mijne absoluut niet aangelopen. Ik heb het wel eens in de bergen geprobeerd, gewoon naar beneden laten rollen en zelfs dat viel niet mee. Soms ging hij vrij makkelijk aan, maar andere keren leek het wel of hij niet vonkte. Dan maar stoppen en weer trappen, in 1 trap liep hij dan weer. Ik snap het nog steeds niet. :?

Maar probeer je warmestartknop eens op je carb. Als ik die niet gebruik is het bij mij met een warme start ook een puinhoop. Maar als ik hem wel gebruik.... Trappen en rijden! (Vergeet hem niet uit te zetten, ik ben al eens bij een rotonde rechtdoor gevlogen terwijl ik eigenlijk linksaf wou...) |(
 
Zit er geen warmstartknop op die LC4 van je?
Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar ze die hebben uit mijn hoofd, ben er al weer een paar jaar uit.
Zo'n knop drukt de gasschuif iets omhoog en daardoor start hij een stuk makkelijker, als je een vaste hand hebt kun je het handmatig doen.....ietsje gas geven tijdens het starten.
...

:^

Ik heb ook een lc4 600 uit 92 en daar zit idd zo'n knop op. Maar meestal geef ik met de hand gewoon een streepje gas.
 
Zit er geen warmstartknop op die LC4 van je?
Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar ze die hebben uit mijn hoofd, ben er al weer een paar jaar uit.
Zo'n knop drukt de gasschuif iets omhoog en daardoor start hij een stuk makkelijker, als je een vaste hand hebt kun je het handmatig doen.....ietsje gas geven tijdens het starten.


KIJK, soms leer je toch nog wat, had namelijk geen fucking idee waar die "warmstartknop" voor was namelijk.
 
de XR600's van 89 en nieuwe met automatische decompressie op de nokkenas loop je wel zo aan, die voelen alsof ze geen compressie hebben, maar toch genoeg om te starten. Als je snel genoeg kick/loop that is B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan