Aanrijding tussen scootmobiel en motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,
Je mag geen auto’s langs rechts inhalen!
Ik doe het soms ook als er links geen plaats is, maar als je dan in contact komt met een zwakke weggebruiker zit je zwaar in de shit. Succes toch.
 
De scootmobiel zal waarschijnlijk niet "te hard" hebben gereden voor de wet.. Maar je kan natuurlijk prima met een onverantwoord tempo tussen de auto's door denderen en daar mensen mee in gevaar brengen. Dat is wat de getuigen moeten bevestigen.

Ik ken trouwens iemand die 20 gaat met een standaard scootmobiel, optrekken doet dat ding ook snel. Als je bekijkt dat je dan als voetganger telt, klopt er geen zak van die apparaten.
Fijn dat jij het wel zo kort maar krachtig kan verwoorden.

Mij lukte het niet. :t
 
Wie wel of niet schuldig is dat bepalen de verzekeringsmaatschappijen ,je kan
hooguit je schadeformulier zo goed mogelijk invullen en als je rechtsbijstand heb gaan
die er ook achteraan.Verder is het afwachten.
 
wat is dat gezeur over punten en komma's ???
plaats een reactie waar ik iets aan heb
punten en komma's whatever ?

Als ik je vraag zou begrijpen had ik er wel wat zinnigs op te zeggen.

Nahja, je vraag snap ik wel, je wil graag horen dat jij vast niet de schuldige bent.

Maar de uitleg die je erbij geeft op grond waarvan iemand die dat leest zijn mening zou moeten beargumenteren.... daar snap ik echt helemaal niets van. Dus krijg je ook geen antwoord waar je wat aan hebt *D
 
Hoi,
Je mag geen auto’s langs rechts inhalen!
Ik doe het soms ook als er links geen plaats is, maar als je dan in contact komt met een zwakke weggebruiker zit je zwaar in de shit. Succes toch.

Je mag een file gewoon rechts inhalen.




bij King's Spareribs daar is het gebeurt

Stak de scootmobiel over bij de voetgangersoversteekplaats? En wat was je snelheid?
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik de tekst van Deepak lees, stonden de auto's voor hem voorgesorteerd om links af te slaan naar een parkeergarage ('de Wouden' ofzo?)
Voorgesorteerde auto's mag je toch echt wel rechts voorbij.

Heb zelf net mijn theorie gehaald, dus ik weet van de hoed en de rand.
 
Zoals ik de tekst van Deepak lees, stonden de auto's voor hem voorgesorteerd om links af te slaan naar een parkeergarage ('de Wouden' ofzo?)
Voorgesorteerde auto's mag je toch echt wel rechts voorbij.

Heb zelf net mijn theorie gehaald, dus ik weet van de hoed en de rand.
Oké, goed om te weten dan. Ik heb mijn rbw in 2001 in België behaald en toen mocht het zeker niet, vanwege het risico op contact met zwakke weggebruikers. Misschien dat de regelgeving ondertussen ook in België is veranderd? Op de snelweg mag het sinds 2011 in België. In Duitsland mag het nog steeds niet op de snelweg, dus daar zeker ook niet in de bebouwde kom denk ik.
 
wat is dat gezeur over punten en komma's ???
plaats een reactie waar ik iets aan heb
punten en komma's whatever ?
Allerlei mensen gaven nuttige feedback, zoals vragen naar meer informatie, duidelijkere omschrijving van de omstandigheden. En jij reageert nergens op behalve op die ene persoon die over punten en komma's begon, en dan maak je er ook nog een reactie van waaruit blijkt dat je de rest niet het reageren waard vindt en waarin je anderen commandeert om reacties te plaatsen waar jij wat aan hebt, terwijl je zelf een post plaatst waar niemand wat aan heeft.

En dat is dan je 23e post op MF. You must be fun at parties :')
 
rechts inhalen mag: in geval van file, of als de voorligger linksaf slaat.

insteressante vraag in het geheel: valt de scootmobieler onder bestuurders of onder voetgangers?

als de scootmobieler onder de voetgangers valt, heb je dus een aanrijding tussen een motorvoertuig en een voetganger. schuldvraag lijkt me dan duidelijk.


maar: ook een scootmobiel kan te hard rijden, lijkt me. als de situatie voor de scootmobieler onoverzichtelijk zou zijn en hij/zij houdt daar geen rekening mee, dan lijkt het me verwijtbaar dat de scootmobieler in die verkeerssituatie te hard heeft gereden.
 
Oké, goed om te weten dan. Ik heb mijn rbw in 2001 in België behaald en toen mocht het zeker niet, vanwege het risico op contact met zwakke weggebruikers. Misschien dat de regelgeving ondertussen ook in België is veranderd? Op de snelweg mag het sinds 2011 in België. In Duitsland mag het nog steeds niet op de snelweg, dus daar zeker ook niet in de bebouwde kom denk ik.
Hey, ik ben zo blij dat ik net mijn Nederlandse theorie heb en dat er eindelijk een topic is waar ik al wel iets over weet.
Moet je niet direct met Belgie en Duitsland aankomen, ja zo ver ben ik nog niet _O-

In Nederland staat het in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (uit 1990)
Artikel 11.2:
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
 
Allerlei mensen gaven nuttige feedback, zoals vragen naar meer informatie, duidelijkere omschrijving van de omstandigheden. En jij reageert nergens op behalve op die ene persoon die over punten en komma's begon, en dan maak je er ook nog een reactie van waaruit blijkt dat je de rest niet het reageren waard vindt en waarin je anderen commandeert om reacties te plaatsen waar jij wat aan hebt, terwijl je zelf een post plaatst waar niemand wat aan heeft.

En dat is dan je 23e post op MF. You must be fun at parties :')
Ik zou er niet zo'n punt van maken
 
Hey, ik ben zo blij dat ik net mijn Nederlandse theorie heb en dat er eindelijk een topic is waar ik al wel iets over weet.
Moet je niet direct met Belgie en Duitsland aankomen, ja zo ver ben ik nog niet _O-

In Nederland staat het in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (uit 1990)
Artikel 11.2:
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Ja maar dat is weer iets anders. In dit artikel staan ze voorgesorteerd om naar links af te slaan. Maar gewoon in de bebouwde kom als er dan een tiental wagens voorgesorteerd staan, voor het stoplicht, om rechtdoor of om naar rechts af te slaan staan. Dan moet je je rechts tussen de fietsers begeven om de wagens voor bij te rijden, als er tenminste plaats genoeg is tussen de wagens en de stoep. Want over de stoep, dat mag dan waarschijnlijk zeker weer niet? Net als het fietspad?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit het zo:
In het RVV artikel 13.2 staat dat files rechts mogen worden ingehaald.
Dat geldt als je in een eigen rijstrook rijdt.

Dat het voor een motor is toegestaan tussen een file door te rijden staat niet in een wet, maar er is een gedragscode opgesteld waarin dit is geregeld (gedragscode 'samenspel in de file')
Hierin staat echter dat deze gedragscode enkel van toepassing is op de Nederlandse snelwegen.
Je kunt dit dus niet aanhalen voor het voorbij rijden van een rij auto's bij een stoplicht.

Of dit daarom verboden is, weet ik niet. Volgens mij staat nergens in de wet dat het verboden is een auto in te halen op dezelfde rijstrook als waar die auto op rijdt.
Inhalen moet echter in principe altijd links, dus je rechts tussen de fietsers begeven zoals jij voorstelt mag niet.

Ik heb even gekeken op Google Maps waar dit ongeluk is gebeurd en de auto's voor de parkeergarage sloegen niet linksaf, maar moesten rechtdoor.
Daar rechts langsrijden is dus niet toegestaan (fout 1)

Daarnaast gaat topicstarter van de Prinsegracht naar de Boekhorststraat en steekt daarvoor een stoep over.
Even aangenomen dat de scootmobiel over die stoep reed, dan heeft mevrouw voorrang. (fout 2)

Mensen in invalidenvoertuigen of scootmobielen zijn namelijk bestuurders als ze op de weg rijden, maar voetgangers als ze gebruik maken van het trottoir
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan