Aanrijding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Eergisteren had in een aanrijding. Namelijk was ik een auto aan het inhalen, in de bebouwde kom. En toen ik links van hem reed, sloeg deze plots linksaf.
Ik maakte een noodstop en week uit naar links, maar kwam toch met mijn stuur tegen zijn linker zijkant. Daardoor een bluts en kras op zijn linker achterportier, bij mij een klein krasje op de stuurbout rechts. De man stapte uit en begon mij onmiddellijk uit te schelden. Waar ik mee bezig was enzoverder. In ieder geval heb ik rustig de papieren ingevuld.
Nu belde mijn verzekering mij gisteren dat ik zonder enige twijfel in mijn recht ben en de schade mag laten herstellen.
Ik kan echter, behalve het kleine krasje op mijn stuurbout niets vinden. Maar voor de zekerheid ga ik de moto bij de dealer toch eens laten controleren.
Waar zou ik best naar laten kijken?
 
Laatst bewerkt:
Uit jouw beschrijving maak ik op dat de motor geen schade heeft, althans, niet meer dan een krasje. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er meer aan de hand is, maar als dat je gerust stelt, kun je natuurlijk bij je dealer langs gaan. Die weet wel waar hij naar zou moeten kijken, en waarschijnlijk zal deze zeggen dat het niet nodig is.
 
Gelukkig is het bij kleine schade gebleven! :t
Stuurboutje en gewichtje laten vervangen. Stuur/clip-ons goed controleren of ze recht zijn en ju.
Als er op andere plaatsen geen contact was, zit dat wel goed.
Denk niet dat er impact op het balhoofd of dergerlijke is geweest.
 
Welke verzekeraar is dat?

Want jij haalt in en je staat wel in je recht als je ongeluk veroorzaakt? ... Ik wil ook bij die verzekeraar 😂😂

En gelukkig persoonlijk niets aan overgehouden ofc :)
 
Welke verzekeraar is dat?

Want jij haalt in en je staat wel in je recht als je ongeluk veroorzaakt? ... Ik wil ook bij die verzekeraar 😂😂

En gelukkig persoonlijk niets aan overgehouden ofc :)
De auto is afslaand verkeer, en dus fout😉
 
Ik kreeg bij zo'n geval maar de helft vergoed, zijn woord tegen de mijne (ik reed te dicht op hem en hij gaf richting aan volgens hem).
Mijn grootste schade was aan mijn kleding, vooral de helm en handschoenen.
 
Nu belde mijn verzekering mij gisteren dat ik zonder enige twijfel in mijn recht ben en de schade mag laten herstellen.
Dat is goed nieuws. Blij om te horen dat je motor en jij verder niets mankeren.

Gek wel want zo'n voorval in België kan meestal beide kanten uit afhankelijk van wie de beste advocaat heeft. Zeker in het geval er geen getuigen zijn om te melden of de auto al wel dan niet de richtingaanwijzers gebruikt heeft. Als er een zijstraat was in die bebouwde kom is het sowieso hier al afgeraden om het inhalen te proberen, juist omdat de kans bestaat dat er een idioot ineens linksaf gaat zonder richtingaanwijzer.
 
De auto is afslaand verkeer, en dus fout😉
Dat ligt er maar net aan, voertuigen die richting aangeven naar links mag je niet links inhalen.
Nou kan dit weer zo'n Tinus Plotseling zijn geweest die geen richting aangaf maar toch, je hebt ze erbij die het tegelijk doen.
 
En dat is verboden?
Nee dat zeg ik niet.... Maar wel risico verhogend met allemaal tegemoetkomend verkeer, zijwegen, kruispunten, uitritten etc etc etc

Het is dan niet gek dat er autos kunnen afslaan....als je dan net aan het inhalen zou ik eerder begrijpen dat de verzekeraar zegt dat het je eigen risico is
 
Hoi, ik wil de discussie liever niet voeren wie in fout is.
Ik heb de auto ingehaald en zou dit niet doen als deze zijn linkse richtingsaanwijzers had opstaan, ik ben immers nog niet levensmoe.
De auto sloeg af terwijl ik al naast hem reed.
Het was ook geen zijstraat maar een oprit. Inderdaad zal ik in de toekomst nog voorzichtiger zijn.
Mij gaat het vooral om de schade die er zou kunnen zijn.
Maar ik hoor dat de meeste anderen ook denken dat dit meevalt. Dus weet ik genoeg.
 
Ooit zelfde situatie gehad, ook in mijn recht verklaard.
Tenzij op kruispunt (waar je niet mag inhalen) dien je bij het afslaan of rijvak wisselen (manoeuvre) je ervan te gewissen dat je op dat moment niet wordt ingehaald.
Inhaalmanoeuvre was al ingezet bij 'veilige' omstandigheden, afdraaimanoeuvre niet.

Enkel op een kruispunt dien je ervan uit te gaan dat een wagen voor je kan afslaan en mag je dus niet inhalen. Wil je afslaan naar je oprit, dien je dat met je pinker ruim tijdig aan te geven, zodat degene achter je weet dat het manoeuvre eraan komt en je dus niet inhaalt.
Helaas wordt vaak eerst geremd, dan gedraaid en pas dan gepinkt, waardoor een en ander door de inhaler niet voorzien wordt.
 
Op een schadeformulier heeft dat geen invloed.
Tenzij er een inhaalverbod geldt.
Je moet wel met een heel goed verhaal komen om hier schadeloos te worden gesteld.

Screenshot_20220427-115607_Samsung capture.jpg

Hoi, ik wil de discussie liever niet voeren wie in fout is.
Ik heb de auto ingehaald en zou dit niet doen als deze zijn linkse richtingsaanwijzers had opstaan, ik ben immers nog niet levensmoe.
De auto sloeg af terwijl ik al naast hem reed.
Het was ook geen zijstraat maar een oprit. Inderdaad zal ik in de toekomst nog voorzichtiger zijn.
Mij gaat het vooral om de schade die er zou kunnen zijn.
Maar ik hoor dat de meeste anderen ook denken dat dit meevalt. Dus weet ik genoeg.
Ja logisch. Was ook niet mijn bedoeling. Het is al kut genoeg idd. Lees nu ook met een inrit... Denk dat je goeie noodstop hebt gemaakt dan ipv vol over de motorkap gaan ;)

Zou idd wielen, voorvork, remmerij sowieso testen 👌🏻👌🏻
 
Heel lang geleden zo'n zelfde geval gehad, de dame in kwestie zei dat ze richting aangaf maar dat de raw een heel raar geluid maakte, dat was de indicatie dat het/een lampje stuk was en ik niet kon waarnemen dat richting aangegeven werd.
In mijn geval kwam een motoragent voorbij die dit beaamde, hij stelde voor regel alles onderling maar hij stelde me wel voor als t dreigde niet glad te verlopen kon ik altijd contact met hem opnemen en zou hij er alsnog werk van maken.
Alles glad verlopen verder, minieme schade is toen fatsoenlijk afgehandeld.👌
 
Welke verzekeraar is dat?

Want jij haalt in en je staat wel in je recht als je ongeluk veroorzaakt? ... Ik wil ook bij die verzekeraar 😂😂

En gelukkig persoonlijk niets aan overgehouden ofc :)

Inhalen is geen bijzondere verrichting. Afslaan wel. Lijkt me vrij eenvoudig.
 
Daarom haal ik nooit auto,s in waar ze de mogelijkheid hebben af te slaan,te vaak meegemaakt dat zo,n aardappel afsloeg
zonder richting aan te geven.
 
Inhalen is geen bijzondere verrichting. Afslaan wel. Lijkt me vrij eenvoudig.
Dus als je van een verrotte motor af wilt met uitbetaling verzekeraar ga je gewoon achter iemand rijden die afslaat en tijdens het afspringen laat hem vol in de zijkant rijden?

Dan word je dus in je gelijk gesteld zeg je
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan