Aanschaf ZX7R; waar op te letten?

Geoclaps

MF'er
16 nov 2007
107
4
Nijverdal, Overijssel
Hey mede motorfans! Ik zal maar straight to the point komen want zit namelijk met het volgende:

Ik ben van plan binnekort een Kawasaki ZX6R of een ZX7R aan te schaffen via de particuliere weg. Ik heb nooit eerder een Kawasaki aangeschaft en weet dus ook niet exact waar op te letten en wat eventuele problemen zouden kunnen zijn bij een wat oudere Kawa. Momenteel heb ik een ZX7R op het oog uit 2000 maar geen idee wat de zwakheden van zo'n bike zouden kunnen zijn. Er is me verteld dat de motor nu ongeveer 20.000 km heeft gereden.

Heeft iemand ervaring of kennis over de technische kant van zo'n bike en wat zijn echte aandachtspunten om op te letten als je van plan bent zo'n Kawa aan te schaffen?

Thanx alvast!

Grtz
 
In ieder geval of die nergens lekt of beschadigingen heeft. En als je door de kappen heen kijkt kan je ook kijken of er eventuele verfresten zijn op rare plaatsen (bijvoorbeeld op de koelslangen). Zijn die er dan heb je kans dat er ooit schade is geweest aan het frame of iets dergelijks en het op die manier is weggewerkt. Let er ook op dat de beugels waar de kappen aan vastzitten gewoon recht zijn en niet raar gebogen en verroest. Dat had ik allemaal wel en dat kwam doordat de vorige eigenaar was afgestapt tijdens het rijden op de snelweg.
Bij mij zat de koplamp ook een beetje los. Kijk ook naar de achteras of die geen sporen van slijtage heeft. Die van mij was een halve cm korter door eerdergenoemd schuivertje.

Tja, en verder moet je er echt goed naar kijken. Ik ben nu zelf mijn ZX-7R helemaal uit elkaar aan het halen om daarna weer netjes (hopelijk) in elkaar te zetten. Maar elke keer zie ik weer kleine dingetjes die duiden op een ongeluk :P. Maar als die motor er gewoon netjes uitziet en er niks op aan te merken is dan zou ik hem zeker kopen. De 7R is echt kikke! Succes
 
Oke topper, thanx voor de info! Je noemt schade en dat heeft deze ook. Oppervlakkige schade aan de zijkant (wat krasjes) en handvat en uitlaat roesten klein btje waar die de grond heeft geraakt. Verder ziet ie er wel goed uit (wat ik op de foto's kan zien). Tis alleen een pokke eind rijden van Friesland naar zuiden van het land.

Verder nog tips advies?
 
Laatst bewerkt:
Verder nog tips advies?

De motor goed warm laten worden. Dat wil zeggen, 20 minuten lang een stukje rijden. Je kunt hem dan ook even controleren op slippende koppeling, hoe de motor rijdt en of de motor mooi loopt of ratelt.

Controleer de dikte van de remschijven, de slijtage van de kettingset en de banden. Dat zijn relatief dure vervangingsdelen.

Kijk even in het peilglaasje van je remvloeistof reservoir aan het stuur. Als de remolie niet mooi doorzichtig is heb je oude remolie, en dan zal de rest van het onderhoud vaak ook wel niet al te best zijn geweest en kun je waarschijnlijk ook de voorvorkolie vervangen.

Succes!
 
ik vind de vorige eigenaar/verkoper het belangerijkste om naar de kijken....

als je hem bijvoorbeeld wijst op schade of een kras/barst en hij doet alsof hij dit nog nooit gezien heeft zou ik hem niet kopen.... (dat is de "ik weet van niets verkoop/lieg techniek")

de motor zal meestal 1000% inorde zijn(zeggen ze) wat bijna nooit kan, hoe meer ze dat zeggen hoe minder je moet geloven.... Zeker als je oudere moto's koopt)
als hij er echt zo goed uit ziet is hij herspoten of niewe kuipdelen opgezet...

vertrouw echt niemand....

beter lang zoeken en niet direckt toehappen, dan 1x een verkeerde kopen

dit zijn mijn ervaringen, ik zeg niet dat het altijd zo is...
 
Oké mensen bedankt! Ik heb besloten af te zien van de koop. Al met al is het een vreemde zaak gezien de persoon in kwestie voor 2850 een ZX7R uit 2000 aanbood. Welliswaar met lichte kuipschade (kleine schuiver aan schade te zien). Motor had maar 19.000km op teller waarbij mijn wantrouwen helemaal erger werd. Toen zag ik later op de foto de onderkant van de kuip en zag dat de originele kleur groen erdoorheen kwam wat dus duid op overgespoten en dat had hij nooit vermeld (lijkt me wel degelijk belangrijk erbij te vermelden). Reden van verkoop was ook wazig gezien hij hem weg deed omdat hij tijdgebrek had en oh ja, hij kon het geld op zich ook wel gebruiken.

Hoop wazige excuses en heb me gericht op mijn 2e keuze. Een Kawasaki ZXR750 uit 1995 met 39.000 (hopelijk) eerlijke km's. Staat van de motor is goed voor zover ik de foto's mag geloven. Nadeel is wel de afstand (vanuit noorden naar helemaal het zuiden) maar hij wou hem zelfs wel naar Friesland toerijden en eventueel garantie op de motor geven gezien hij papieren had van een grote beurt die recentelijk was gedaan (incl. kleppen stellen, vervangen van remmen, enz.).

@Polcastrol: ik heb ook niet echt goede ervaringen met verkopers. Veelal mooie praatjes maar uiteindelijk blijkt er geen zak van waar te zijn. Dit overkwam me met mijn auto en sindsdien pas ik ook wel beter op!

Nogmaals top mensen voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan