en die witte doppies maar niet gebruiken
@jor6y : maar dan komt ie toch ipv de clignoteur ?
die zul je toch moeten loskoppelen ...
en hoe wil je draden ergens bij (fatsoenlijk) frutselen zonder draden door te knippen ?
...
ik zelf soldeer altijd alles fatsoenlijk. Het oude (2pins of 3pins) relais haal je inderdaad uit de motor. De kabels die daarop aangesloten zijn gebruik je om het kellermann relais op aan de sluiten. Het is mogelijk de oranje draden op de plussen van de knipperlichten aan te sluiten met de witte dopjes, maar zoals ik al zei soldeer ik altijd alles
Het ging de TS nu alleen om de oranje draden. Ik denk dat het hem nu wel duidelijk is
Als die 10W-verklikkerlamp wáár is dan werkt dit schema zo niet, alles brandt/knippert tegelijk en de verklikkerlamp blijft donker.Ik heb al op 4 van mijn motoren een Kellermann relais aangesloten, het is heel simpel:
Er zijn 2 oranje draden op het Kellermann relais. Als je deze gaat aansluiten kan dit bijvoorbeeld op de achterste knipperlichten:
1 oranje draad verbind je met de plus (niets doorknippen dus) van het linker knipperlicht
1 oranje draad verbind je met de plus van het rechter knipperlicht.
That's it
Succes!!
Edit: net gevonden op een duitse site:
[afbeelding]
Volgens mij zitten die 2 extra draden die naar de raws gaan er nou net op om dat te voorkomen.Als die 10W-verklikkerlamp wáár is dan werkt dit schema zo niet, alles brandt/knippert tegelijk en de verklikkerlamp blijft donker.
Ik begrijp je niet.Volgens mij zitten die 2 extra draden die naar de raws gaan er nou net op om dat te voorkomen.
Waarom zouden ze die er anders op hebben gemaakt ?
Ik denk dat er een extra schakelcontact in het relais zit dat de niet gebruikte kant aan min legt.
Ik ook, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat dit schema niet zou werken.Ik begrijp je niet.
Ik had het alleen maar over het schema zoals het er staat.
Richting AanWijzers.Mag het ook even in Jip en Janneke taal :D
Weet niet wat Raw's zijn, en heb idd geen indicatielampje of dashboard oid.
Het is maar een aaname van me maar dat het een extra contact is lijkt mij het meest logische.O ..... ja, zou kunnen; wel lullig dat die min-verbindings-contacten niet zijn ingetekend dan.
Wat voor motor heb je ?Gedaan, maar werkt nog steeds niet.....
Rood = Aangesloten op geschakelde +
Zwart = Aangesloten op -
Rood/Oranje = geprobeerd op alle drie de draden in het knipperschakelaartje van het stuur. Heb alle de drie de draden geprobeerd, en alleen op de zwarte draad actie, als ik Rd/Or aansluit op de zwarte draad van de stuurschakelaar, blijft linker knipperlicht (ook in de linkerstand om te proberen) constant branden, maar gaat rechts erbij knipperen. Daarna alle mogelijkheden met de extra oranje draden geprobeerd, maar niets helpt....
HELP
:D
Heeft je motor een accu en zoja wat is de accuspanning momenteel ?Ik heb een Suzuki DRZ 400 E, daar zitten af fabriek geen knipperlichten op. Vorige eigenaar heeft er wel knippers opgemaakt, maar dat waren mini ledjes die amper zichtbaar waren, en één ledje was kwijt. Toen andere lampjes gekocht, maar deze bleven ineens constant branden !, de ledjes die erop zaten hadden dus waarschijnlijk een soort ingebouwd knipperfunctie in het lampje zelf. Op de motor zelf zit nl nergens een relais.
De schakelaar van de knippers is van origine een KTM schakelaar. Die schakelaar heb ik dus opengemaakt en kwam daar die drie kleuren tegen zoals boven vermeld.
Als ik de schakelaar naar links doe, branden de lampen links constant,
doe ik de schakelaar naar rechts, branden beide lampen rechts constant. Dit functioneert dus "normaal".
Heb het Kellermann relais gekocht omdat ik wil dat ze gaan knipperen ! Maar dat wil dus (nog) niet.