Is het dan wel slim om op een R1 te starten als je de basis nog niet beheerst?Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.
Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.
@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.
Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.
@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
ABS is ook weer niet zaligmakend hoor. Ook met ABS kun je ongenadig hard op je smoel gaan.Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.
Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.
@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
Je klinkt als iemand die net zijn rijbewijs heeft en een R1 wilt, want R1 en goed voor de kroegpraatjes.
Ik zou lekker een motor kopen met fabrieksaf ABS er op, en misschien is het dan maar geod dat dat dan geen R1 is in jouw geval
Nou, dat weet duckduckgo nog zonet niet ...Van een niet goed afgestelde ontsteking heeft nog nooit iemand zich dood gereden.
Beetje onzinnige vergelijking.
Dat is helemaal waar, maar voor de testosteronbommetjes waarschijnlijk te moeilijk om te accepteren.<knip>
ABS is een nuttige aanvulling om van een goede motorrijder een nog betere en veiligere te maken.
Het is geen compensatie voor ontbrekende ervaring of angstgevoelens.
Ervaring met remmen kun/moet je leren. En als je angst heb moet je niet op een motor gaan zitten, ABS of niet.
Dat je (goed) remmen kan oefenen staat buiten discussie, en is ook goed om je behendigheid er in op peil te houden. Een noodstop kan je echter niet trainen, hoe graag je het ook zou willen. Dat is namelijk niet alleen techniek, maar zit vooral tussen de oren. De schrikreactie is namelijk niet af te leren, en is menselijk. Als ik tijdens jou motorrit plots een balk hout voor je wielen gooi, zal je anders reageren dan tijdens de geplande noodstop. Zelf helaas ook mee mogen maken, ondanks 17 jaar ervaring op weg en circuit. Simpele schrikreactie was voldoende om mezelf knullig onderuit te remmen, niet wegens een balk hout overigensGezeik over ABS altijd leer gewoon remmen, pak een parkeerplaats en ga noodtops oefenen net zo lang tot je niet meer bang bent van je voorrem hard optrekken is leuk maar hard remmen ook het lijkt wel alsof niemand meer wil leren remmen tegenwoordig...
Ik vergelijk helemaal niets.Van een niet goed afgestelde ontsteking heeft nog nooit iemand zich dood gereden.
Beetje onzinnige vergelijking.
Daar ben ik het volledig mee oneens. Sterker nog, er zijn juist heel veel methoden om dat te leren.Dat je (goed) remmen kan oefenen staat buiten discussie, en is ook goed om je behendigheid er in op peil te houden. Een noodstop kan je echter niet trainen, hoe graag je het ook zou willen. Dat is namelijk niet alleen techniek, maar zit vooral tussen de oren. De schrikreactie is namelijk niet af te leren, en is menselijk. Als ik tijdens jou motorrit plots een balk hout voor je wielen gooi, zal je anders reageren dan tijdens de geplande noodstop. Zelf helaas ook mee mogen maken, ondanks 17 jaar ervaring op weg en circuit. Simpele schrikreactie was voldoende om mezelf knullig onderuit te remmen, niet wegens een balk hout overigens.
Voor TS, zoals eerder genoemd zou ik er niet aan beginnen. Naast alle onderdelen, zal ook de ECU er om mee moeten kunnen gaan, veiligheidssystemen ingebouwd zijn om eventuele storingen te signaleren enz. Zelfs al zou het kunnen, dan zou ik er persoonlijk nooit op durven vertrouwen, helemaal niet op het remsysteem.
Je remcapaciteit kan je trainen, je (schrik)reactie waardoor je afwijkt van je normale gedrag is niet af te leren. trainingen als VRO e.d. zijn ingericht om je capaciteiten in afwijkende (verkeer) situaties te trainen, maar veranderen niets in wat er in je brein om gaat als het daadwerkelijk gebeurt. Als ik tijdens een VRO training over een balk moet rijden kan ik daarop anticiperen, voorbereiden enz. In een noodsituatie heeft je brein een fractie van een seconde om de situatie te analyseren en een oplossing te bedenken. Die oplossing is vaak de verkeerde op dat moment, bijvoorbeeld door de rem vol aan te grijpen, of "target fixation" dus enkel te blijven kijken naar waar je juist niet heel wil gaan.Daar ben ik het volledig mee oneens. Sterker nog, er zijn juist heel veel methoden om dat te leren.
Ik vergelijk helemaal niets.
Ik zeg alleen dat als je iets gewend bent het weerstand kan oproepen als je een technisch stapje terug doet.
Alleen als je gewoon even een parkeerplaats gaat opzoeken kun je heel goed je motor leren aanvoelen zonder ABS en ben je zo gewend om te rijden zonder ABS. Zoals al eerder aangegeven hebben hele generaties gereden zonder ABS.....Niet iedereen kan rijden zoals Rossi/ de meeste hierboven.
Iedereen die vandaag de dag zijn motorrijbewijs haalt heeft gelest op een motor met ABS. Het kan dus een beetje spannend zijn voor mensen die geen ervaring hebben met een motor zonder.
Ik denk ook niet dat alle Rossi's hier zomaar wegrijden op een motor waarbij je de ontsteking zelf moet bijstellen (CDI? Vervroeger? nergens voor nodig, leer gewoon rijden) of olie handmatig moet pompen.
@TS; Het lijkt mij een leuk projectje.
Ook dan ga je gewoon keihard onderuit. ABS zorgt dat de remmen niet blokkeren maar ik heb tijdens lessen met een nat wegdek met ABS ook gewoon de motor laten schuiven. ABS geeft geen grip, dan zou ik zijwielen monteren.....Een ABS systeem reageert 100x sneller dan de beste rijder als het wegdek ineens tegenvalt.
Dus hoe doe je dat op een leuke dijkweg waar je 80 mocht, waarschijnlijk nog wat harder ging en waar af en toe zand ofzo op de weg ligt, als er ineens een trekker uit een uitrit komt?