ABS later inbouwen; wie heeft ervaring?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Heb (oa hier) diverse topics gezien over achteraf inbouwen van ABS.
Dat het zou kúnnen maar moeilijk + $$$ is.
Heeft iemand het echter al geprobéérd of gedaan?
Het is niet de bedoeling een discussie waarom wel/geen ABS op te starten.
Alleen mbt achteraf inbouw. En 1tje kopen die het wél heeft?
Soms is het geliefde model dat je op het oog hebt níet leverbaar met ABS (geweest).. :N
 
Cagiva V-Raptor 1000..
PS Kent iemand dít:
Traction Control Brake System?
$80, andere banjobout erin met soort ventiel.
Dat ventiel bouwt remdruk af als je dreigt te blokkeren (oid).
www.tcbbrakesystems.com
Lijkt op aftermarket 'ABS'voor auto's van jr 90. Al is het dus níet een ABS systeem, maar een 'minder snel blokkeer systeem'.
Evt vager aanvoelende rem kon je geloof ik tegen gaan door de banjo te vervangen bij de master remcilinder ipv de klauwen.
 
Laatst bewerkt:
Cagiva V-Raptor 1000..
PS Kent iemand dít:
Traction Control Brake System?
$80, andere banjobout erin met soort ventiel.
Dat ventiel bouwt remdruk af als je dreigt te blokkeren (oid).
www.tcbbrakesystems.com
Lijkt op aftermarket 'ABS'voor auto's van jr 90. Al is het dus níet een ABS systeem, maar een 'minder snel blokkeer systeem'.
Evt vager aanvoelende rem kon je geloof ik tegen gaan door de banjo te vervangen bij de master remcilinder ipv de klauwen.
Zoals ik het systeem bekijk ga je dus geld betalen om een sponzige rem te krijgen. want je breng een samendrukbaar component in je remleiding
Het hele idee van een remleiding is verdorie dat de vloeistof NIET samendrukbaar is |( |( |( |(
 
PS Kent iemand dít:
Traction Control Brake System?
$80, andere banjobout erin met soort ventiel.
Dat ventiel bouwt remdruk af als je dreigt te blokkeren (oid).
www.tcbbrakesystems.com

NIET KOPEN!!

Wat een ZOOI is dát zeg!
Dingen kan je instellen ( als dat al kan bij dat type ) om bij een bepaalde remkracht "mee te geven" zodat er niet harder geremd kan worden.

Alleen is het zo jammer dat in vrijwel elke situatie de kracht die nodig is om het wiel te laten blokkeren anders is.

Droog? meer kracht. Nat? minder kracht? Asfalt? Stenen? bladeren? koud? warm? helling? bocht? etc etc..
 
Laatst bewerkt:
Cagiva V-Raptor 1000..
PS Kent iemand dít:
Traction Control Brake System?
$80, andere banjobout erin met soort ventiel.
Dat ventiel bouwt remdruk af als je dreigt te blokkeren (oid).
www.tcbbrakesystems.com
Lijkt op aftermarket 'ABS'voor auto's van jr 90. Al is het dus níet een ABS systeem, maar een 'minder snel blokkeer systeem'.
Evt vager aanvoelende rem kon je geloof ik tegen gaan door de banjo te vervangen bij de master remcilinder ipv de klauwen.

zelfde pruts systeem zat op mijn scootertje (merk daarvan was bosch),
de werking is niet om over naar huis te schrijven en het word steeds dramatischer naar mate je remblokken beginnen te slijten.

economisch gezien kun je beter een andere motorfiets aanschaffen waar abs op zit,
als je het echt onmisbaar vindt.
 
De basis:

- Twee wielsensoren
- Twee tandkransen op de wielen
- Andere leidingen
- Een Pompunit
- En een berg extra bedrading en een lampje erbij op je dash

Kosten? Een drukmodulator is ongeveer 1500€ (bosch), dan moet je nog de sensoren erbij rekenen (ook niet goedkoop, neem wel afgeschermde sensoren!), en de uren werk om de boel netjes aan te leggen en af te stellen.

Dus:

Ja, het kan. Nee, ik zou het er niet voor over hebben c.q. een andere motor kopen.

Oh, en ook in de jaren '90 hadden ze al volwaardige ABS systemen met drukmodulatoren. Dat banjoventieltje is iets wat je op héle goedkope auto's uit het jaar kruik en huurscootertjes ziet. Werkt prima.... Op één soort wegtype....
 
Cagiva V-Raptor 1000..
PS Kent iemand dít:
Traction Control Brake System?
$80, andere banjobout erin met soort ventiel.
Dat ventiel bouwt remdruk af als je dreigt te blokkeren (oid).
www.tcbbrakesystems.com
Lijkt op aftermarket 'ABS'voor auto's van jr 90. Al is het dus níet een ABS systeem, maar een 'minder snel blokkeer systeem'.
Evt vager aanvoelende rem kon je geloof ik tegen gaan door de banjo te vervangen bij de master remcilinder ipv de klauwen.

80 dollar whahaha _O- op Ebay kosten ze 6 dollar ofzo :P

Mja dit is gewoon je remdruk weggooien... haal je remblokken weg, blokkeerd je wiel ook niet :+ op dat niveau...
 
Dat sponzige kun je dus voorkómen door het in je mastercilinder te doen.
Maar, enfin, tis niks dus. Vroeg het me gewoon af..
Ik dacht idd aan op de sloop ABS delen te kopen. Maarja, van wélke motor is dan handig?
Eenvoudig systeem is makkelijkst opbouwen maar of dat ook beste werkt??
 
Dan zou je in principe ook de cockpit/ecu van de sloopmotor moeten overzetten op jouw fiets.
Als ze na demontage nog goed functioneren natuurlijk. Weet dat ABS systemen daar best moeilijk over kunnen doen.
Zonder werkend electronica heb je niks aan het hele systeem.
 
Laatst bewerkt:
Niets moeilijks aan hoor. Het vinden van ruimte lijkt me het grootste probleem. Wordt in de racerij veelvuldig toegepast. Ga eens praten met een leverancier die race-ABS-systemen levert. Deze zijn 9 vd 10x standalone.

Als je met tweedehands materiaal wilt gaan werken zul je naar iets moeten gaan zoeken waar de ABS een losse computer heeft. En dat je alle waardes kent van het systeem. Reageert het systeem alleen op verschil in snelheid tussen voor en achter of ook op te grote vertragingen binnen een bepaalde tijd?
 
Laatst bewerkt:
Dan is het toch waar, moet je toch weten Magnamaniac?



dit bericht is verzonden terwijl ik met mijn keiharde buikspieren op de bank tv zit te kijken


411510-obiavi-abtronic7.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan