Accu laadt niet op?

Reptielenfreak

Die hard MF'er
9 jan 2008
822
1
hallo mensen,

ik zit met een probleem -O-
ik heb een GS500e en op een dag was ik aan het rijden... het was sochtends dus ik verlichting aan en na een dikke 30 km+ stond ik voor een stoplicht en jawel hij viel uit..
ik naar een suzuki dealer.. hij zij ja het is je accu en je dynamo.. ik dat erin geknutseld en jawel hij deed het weer..(zover ik wist) tot ik op een gegeven moment bij avond uit barneveld weg reed en aankwam in huissen dus ook weer die dikke 30+ km en jawel hij viel uit... dus ik snapte er geen reet meer van.. ik naar de dealer dag erna (nadat hij weer was opgeladen met z'n druppelaar) de spannings regelaar was kapot...
ik die erin gezet afgelope maandag erheen gegaan. hij alles door gemeten..
DOET HIJ HET NOG NIET ?! :( B| zegtie vent ja ik heb alles doorgemeten, overal genoeg voltages e.d. behalve op de accu zelf.. zij hij van; " dan moete we hem even op de tafel zetten om na te kijken" maja inmiddels 300+ euro kwijt alleen al daaraan en dan moet die kosten voor dat onderzoek er ook nog bij.. dus mijn vraag:
weet iemand misschien iets waar het aan kan liggen, want dit zuigt natuurlijk :/
ik hoor het wel,
mvg Luuk
 
Principe van spanningsregelaars voor beginners.

1: Dynamo: meestal 3 gele draden en die gaan naar je spanningsregelaar

Testen : (Heeft u geen spanningsmeter? ) dan: Start je motor, dan maak alle 3 los van de spanningsregelaar en sluit ze een voor een op een 12V lampje. Witte draad aan de zijkant van het lampje en het puntje van het lampje op een metalen deel van je motor. Het lampje moet branden. doe het een voor een met de 3 draden en het lampje moet even fel branden. Wel een spanningsmeter? dan AC meten (uit mijn hoofd ongeveer 70 V bij 3000 toerental

2: Regelaar: bestaat uit 2 hoofddelen:
1: Gelijkrichter : de wisselspanning (AC) wordt omgezet in gelijkspanning (DC)
2: Monitor gedeeltje: wordt de spanning hoger dan 13.5 V dan stoppen met laden
is de spanning lager dan 13.5 Volt -> Laad de accu.
(Stoppen met laden is niets anders dan je Dynamo kortsluiten! ja ja Kortsluiten)

Tester: (heeft u geen spanningsmeter? ) Zet je motor in neutraal natuurlijk en richt je licht tegen een muur. stationair is het licht iets dimmer dan wanneer je een beetje gas geeft. (het wordt iets feller)
OF test2 je Claxon op lage en hoge toer. Je hoort een verschil.

Wel een spanningsmeter?: motor aan! de spanning ligt tussen 13,5 en 15V In ieder geval niet minder dan 12 V ook niet stationair.

3: Accu : 12V! (10V of minder dan is een cel of accu stuk).

Wanneer gaat je accu stuk ?
1: Te lang niet gereden (Bijgeladen) vb winterstop
2: Levensduur (3 jaar +)
3: te weinig vloeistof in je accu (Geen droogcelaccu)

(Oorzaak als je accu te snel leegloopt is defecte spanningsregelaar: Je accu krijgt te veel spanning of de spanning wordt niet geregeld)
 
ja dislectie werkt niet echt in me voordeel :P
maare naja ik neem aan dat als die ventjes alles hebben doorgemeten.. dan zou dat moeten kloppen toch. alles gaf boven de 50V af. behalve dus op die klote accu. die overigens ook net nieuw is..
 
dus mijn vraag:
weet iemand misschien iets waar het aan kan liggen, want dit zuigt natuurlijk :/
ik hoor het wel,
mvg Luuk

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Suzuki staat erom bekend bij deze modellen.
Als de dynamo kapot gaat, en je laadt de accu bij, gaat deze ook stuk :)
Als de spannigsregelaar dan ook stuk gaat...

Zelf heb ik een imitatie-spanningsregelaar erin gezet(let op:imitatie is degelijker en goedkoper bij deze suzuki modellen!) , en een nieuwe dynamo (2e hands) en accu.(nieuw)
Door alles in een keer te vernieuwen voorkom je dat hij steeds stuk gaat door schade toegebracht door de andere onderdelen.
Het ligt in ieder geval aan een van deze 3 onderdelen, maar met deze suzuki's lijkt het er toch wel heel erg op dat als eenmaal een van de (elek) onderdelen stuk gaat, de rest ook binnen korte tijd stuk gaat.
 
Ik zou eerst eens de koolborstels in de dynamo nakijken of die niet op zijn. Klinkt als op, omdat je grootverbruikers (verlichting) de meeste stroom opnemen. De ontsteking heeft niet veel nodig.
Als de koolborstels op zijn wordt je accu niet meer bijgeladen tijdens het rijden.
De verlichting en ontsteking doet het dan even, waarna je plots stilvalt.

Ik heb hetzelfde ooit gehad met mijn XJ900F. Kwestie van nieuwe koolborstels, en de schijf in de dynamo waar de koolborstels tegenaan veren, even goed schoonmaken met contactreiniger.
Helemaal opgelost. Kosten: 25 euro.
*O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan