Accu spanning loopt op bij stationair

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Hoi iedereen,

Heb al gekeken met de zoekfunctie maar niets kunnen vinden wat hier op lijkt.
Vraag mij af in hoeverre mijn accu goed is en/of de dynamo nog goed werkt.

Honda CBF 600 SA (ABS dus) uit 2005.
Spanningsregelaar 2 jaar geleden vervangen toen ik stationair 16,6 V meette..

Wat nu:
Contact uit: ~12,20
Contact aan, licht aan: 12,06-12,01
Stationair 1300 toeren: van 12,6 naar 13,4 in enkele minuten.
Dit NET na een rit van 60 km snelweg...

Ik dacht dat accu bij stationair altijd rond de 14,4 zou moeten meten. Klopt dit?

Lang verhaal kort: accu verrot of dynamo problemen?
Dynamo moet ik nog doormeten, nog geen tijd voor gehad.

Excuus voor het ongemak met accu topic nr 76628382 :)
 
je hebt net gestart en dus een hoop energie uit de accu getrokken vandaar de lagere spanning. en stationair doet je generator niet echt veel dus dat bijvullen gaat langzaam want je gebruikt ook nog eens verlichting, ontsteking, computers en benzinepomp. maar de accu wordt gevuld dus dat is goed. maar als je 12,2 volt op de accu hebt net na een lange rit is er iets mis met of de accu of je mist 1 van de fases van de generator.
 
Heb een tijd lang ook gezeik gehad met mijn sr icm accu. Koud had ik laadspanning, warm haast niet meer. De accu was ook lui ah worden na 3 jaar. Uiteindelijk geïnvesteerd in een mosfet regelaar en een nieuwe accu. Nu is het tikken en lopen. Zonder verbruikers 14,4V , met verbruikers 14V. Stekkers vd dynamo naar de sr allemaal verwijderd en doorgesoldeerd. En een laadspanningsmeter gemonteerd om de boel in de gaten te houden. Probleem van slecht starten is nu niet meer aanwezig.
 
wat is je probleem?
Na een rit (25 km) weggezet, paar uur later terug bij de motor; start niet. Yiffy gecheckt, choke, neutral, etc. Startmotor ging moeizaam rond. Typisch geluid van een zwakke accu. ANWB gebeld, die hebben de accu een optater gegeven en kon weer rijden. Toen terug thuis eens lopen meten (zie 1e post). Vandaar mijn vragen.

Gisteren nog wel opgemerkt dat oliepeil onder minimale peil stond. Weet niet of dat nog zou kunnen zorgen voor extra weerstand en dus tot elektra problemen zou kunnen leiden? Denk even hardop na.

Overigens vandaag moeite met starten; 3 a 4 keer (dus elk 3 seconden startknop inhouden, met choke) voordat ie start.

je hebt net gestart en dus een hoop energie uit de accu getrokken vandaar de lagere spanning. en stationair doet je generator niet echt veel dus dat bijvullen gaat langzaam want je gebruikt ook nog eens verlichting, ontsteking, computers en benzinepomp. maar de accu wordt gevuld dus dat is goed. maar als je 12,2 volt op de accu hebt net na een lange rit is er iets mis met of de accu of je mist 1 van de fases van de generator.
Als de dynamo 13 - 14,5 volt geeft is de dynamo en spanningsregelaar goed
Accuspanning van 12,2 V bij contact uit is veel te laag. Dat is een accu die al zijn capaciteit verloren heeft. Dat de spanning bij stationair toerental dan oploopt klopt en geeft aan dat de dynamo en spanningsregelaar nog goed zijn.

Ik ga er ook even van uit dat sowieso de spanningsregelaar goed is, want 'maar' 2 jaar oud. En jullie geven aan dat het aan de de dynamo niet kan liggen zolang de spanning oploopt (tot 13+ V) bij stationair draaien? Zo ja, dan bestel ik zo direct een nieuwe Yuasa accu.
Heb een tijd lang ook gezeik gehad met mijn sr icm accu. Koud had ik laadspanning, warm haast niet meer. De accu was ook lui ah worden na 3 jaar. Uiteindelijk geïnvesteerd in een mosfet regelaar en een nieuwe accu. Nu is het tikken en lopen. Zonder verbruikers 14,4V , met verbruikers 14V. Stekkers vd dynamo naar de sr allemaal verwijderd en doorgesoldeerd. En een laadspanningsmeter gemonteerd om de boel in de gaten te houden. Probleem van slecht starten is nu niet meer aanwezig.
Mocht de SR het ooit weer begeven wordt het ook een MOSFET regelaar. Maar voor nu neig ik naar nieuwe accu.
 
accu met oplader volledig opladen. tijdens starten met volle accu de start-spanning controleren.
alle (dynamo en spanningregelaar)-stekker verbinding controleren of deze niet verbrandings sporen hebben. (overgangs weerstand)
dynamo spoelen doormeten, ook tov massa.
 
accu met oplader volledig opladen. tijdens starten met volle accu de start-spanning controleren.
alle (dynamo en spanningregelaar)-stekker verbinding controleren of deze niet verbrandings sporen hebben. (overgangs weerstand)
dynamo spoelen doormeten, ook tov massa.

Inderdaad wellicht eerst even opladen en daarna meten. Misschien is de accu nog wel goed nadat ie opgeladen is.
 
Ik ga er ook even van uit dat sowieso de spanningsregelaar goed is, want 'maar' 2 jaar oud. En jullie geven aan dat het aan de de dynamo niet kan liggen zolang de spanning oploopt (tot 13+ V) bij stationair draaien? Zo ja, dan bestel ik zo direct een nieuwe Yuasa accu.
nergens van uit gaan. meten is weten. dat de spanning stationair goed is wil niet zeggen dat alle spoelen goed meedoen of dat er niet 1 diode in de gelijkrichter kapot is. daarom ook meten bij 3000 RPM of meer. dan levert de generator normaal gesproken volle porrie en komen er ook verschijnselen boven van missende fases of diodes, dan zie je vaak de spanning op de accu inkakken bij meer toeren omdat de ontsteking en brandstofpomp dan meer gaan gebruiken. en meten tijdens het starten om te zien hoe groot de spanningsval is dat geeft een redelijke indruk van de gezondheid van de accu. met een paar simple extra metingen weet je prcies wat het probleem is en hoef je niet te gokken en weet je zeker dat het geld dat je uit gaat geven het probleem oplost.
 
Yes, multimeter is goed. Althans, goed genoeg voor enigzins realistische waarden. Geen Ali multimeter van 2 euro iig.

Ik kon overigens niet meer wachten dus heb de accu terug in de motor geplaatst en lopen meten. En foto's gemaakt, altijd leuk.


20220301_205837.jpg


Foto hierboven: contact uit, accu gemeten: 12,39 V

20220301_205851.jpg

Foto hierboven: contact aan, motor uit. Accu meet 11,98 V. Tijdens starten was er geen tot nauwelijks een dip; Kwam in ieder geval niet onder de 11,9 en schoot direct naar 12+V, zie hieronder.

20220301_205915.jpg

Foto hierboven: motor aan, stationair draaiend ~1200 RPM. Accu meet 12,05 V

Heb ook toeren gemaakt (3000, en 5000) en daarbij schoot de spanning omhoog naar ~ 14,3 V. Lijkt mij dus een goed teken dat dynamo en SR goed werken toch? Oftewel, accu is gewoon gaar? Nachtje opladen en weer testen op dezelfde manier. Bij dezelfde waardes, accu vervangen?


Heb ook de aansluiting dynamo - SR gevonden; zit achterin. Toen ik dit wilde meten gaf die echter geen waarden aan... zie ik iets over het hoofd? Waarschijnlijk meet ik verkeerd (mm op max bereik van 200V vanwege voltages boven 20V). Iemands tips? Zie fotos hieronder

20220301_213030.jpg
20220301_213021.jpg
 
waarschijnlijk had je de meter nog op gelijkspanning staan maar de generator levert wissel prik. en dat je de dip niet zag licht aan de traagheid van de meter zeker als de motor snel start. als je de accu een nachtje aan de lader hangt hoef je hem niet terug te plaatsen om te zien of hij gaar is. als de lader aangeeft dat hij vol is zou hij bij loskoppelen ongeveer 12,8 - 13,2 moeten zijn en dan mag hij daarna ietsjes aflopen (paar tienden) als de accu wat afkoelt en tot rust komt. blijft hij zakken nieuwe accu. laadsysteem lijkt in ieder geval goed te functioneren dus de kans dat het de accu is is groot.
 
Laad de accu en ga er mee naar een motorzaak en laat hun de accu testen,dat is de enigste betrouwbare manier om er achter te komen of de accu goed is.Een accu moet na volledig opgeladen te zijn minimaal zo,n 12,7 V zijn,komt de accu daar niet aan is hij of niet goed of de acculader werkt niet goed.
 
Dat ja. je motor start toch en je hebt geen startproblemen? De accu gaat zich alleen maar beter gedragen naarmate de temperatuur hoger wordt. Wellicht iets voor na het seizoen, maar zou nu gewoon gaan rijden.

12.6v ga je nog best een tijdje van kunnen genieten.

Edit: Over je post heen gelezen waarin je aangeeft startproblemen te hebben. Vervelend!

1646218342547.png
 
Laatst bewerkt:
Update: heb nog de dynamo gemeten; 3 x ~20V, dus dat was ook prima.

Ik kijk het even aan en ga gewoon weer rijden. Vind het wel raar dat de batterij leeg was en ik daardoor niet kon starten. Maar gezien spanningsregelaar en dynamo nu uitgesloten zijn, kan het enkel nog de batterij zijn. Ik zal binnenkort na een paar snelweg ritjes weer eens meten, kijken wat ie dan aan geeft.

Voor nu in ieder geval bedankt iedereen voor de tips en adviezen!
 
Lief motor-forum, het accu-laadsysteem van mijn motor werkt naar behoren, wat moet ik doen? :)

@ TS, zonder dollen, je bent goed bezig. als je starttrubbels krijgt accu vervangen.. Intussen lekker rijden! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan