Accu spanning loopt op bij stationair

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Hoi iedereen,

Heb al gekeken met de zoekfunctie maar niets kunnen vinden wat hier op lijkt.
Vraag mij af in hoeverre mijn accu goed is en/of de dynamo nog goed werkt.

Honda CBF 600 SA (ABS dus) uit 2005.
Spanningsregelaar 2 jaar geleden vervangen toen ik stationair 16,6 V meette..

Wat nu:
Contact uit: ~12,20
Contact aan, licht aan: 12,06-12,01
Stationair 1300 toeren: van 12,6 naar 13,4 in enkele minuten.
Dit NET na een rit van 60 km snelweg...

Ik dacht dat accu bij stationair altijd rond de 14,4 zou moeten meten. Klopt dit?

Lang verhaal kort: accu verrot of dynamo problemen?
Dynamo moet ik nog doormeten, nog geen tijd voor gehad.

Excuus voor het ongemak met accu topic nr 76628382 :)
 
Stroom meet je in A of mA. Je accucapaciteit wordt in Ah aangegeven. 6 Ah betekent dat je er 6A gedurende 1 uur uit kunt halen, of 1A gedurende 6 uur.

Als je 0,055 mA meet (als ik jouw foto goed begrijp) dan is dat geen lekstroom, dat is verwaarloosbaar weinig.
Je meting of je meter klopt niet, of er is iets anders aan de hand. Met de info die er nu is, is het moeilijk te zeggen.
Ik zou willen zeggen: schakel eens een kleine verbruiker in, maar zelfs alleen je contact inschakelen trekt al veel meer dan 200 mA verwacht ik, dus dat sloopt je interne zekering in je multimeter. Even niet doen dus. Zonder wat meer elektrotechnische kennis is het lastig meten.
 
Even een update.

Lekstroom gemeten. Zie afbeelding. 0,05 mAh Ah dus.



In de eerste instantie de kabel in 10ADC geplugd en op standje 10A gezet; gaf 0,00 aan. Dus daarna kabel in de V-socket gedaan en gemeten op 200m. waarde: -0.00. Dus iig 'iets'. Daarna op 20m gezet en gemeten: .005 mAh Ah. En op standje 2m dus .05 mAh Ah (even de eenheden aangepast :+)

Dat lijkt mij buitengewoon weinig lekstroom. Verder zekering losgestrokken; enige reactie was op het eruit halen van zekering van de klok. Schoot toen omlaag naar .01 mAh. Maar volgens mij trekt een digitale klok al snel ~.04 mAh dus dat is niet gek, denk ik zo.


Nee, we hebben het inmiddels over een nieuwe accu (bestel op 7 maart) die ik direct een nacht aan de lader gezet heb voordat ik de accu geinstalleerd heb. Daarna werkte alles prima, totdat...zie post van vandaag 15.11 uur.

De accu heb ik ook al eerder aan de lader gehangen maar deze wordt niet opgeladen; krijg een FAULT melding ipv CHARGE.


Dus, sowieso een accu die niet (meer) goed is. Krijg een nieuwe van de webshop.
Maar dan alsnog is de vraag; hoe is dit gebeurd? Met een accu die bij plaatsen een maand geleden gewoon 100% vol zat (nog nagemeten ook)
3mA is normaal met alleen een startonderbreker.
 
Laatst bewerkt:
Klopt zeer zeker.
Ik weet niet hoe jij de laadspanning meet, maar ik meet die aan de accu en dus NA de spanningsregelaar en als de laadspanning aan de accu tussen de 13 en 14,5 V GELIJK spanning is dan is de dynamo goed

je geeft aan als je dynamo 13-14.5volt geeft dus wel degelijk fout die 13-14.5 moet na je spannings regelaar te meten zijn en is DC en niet op de dynamo

Ik ben benieuwd hoe jij een wisselspanning meet aan een dynamo

Nou op de drie fasen die uit je dynamo komen dus.... stekkertje los en meten maar, en elke moderne, en dat is een zeer ruim begrip heeft een wisselspannings dynamo, Gelijkspanning komt al even niet meer voor hoor, mijn Yamaha r5 heeft een dc "Generator" maar die is dan ook uit 1972.


Dat heb ik toch al genoemd tussen de 13 en 14,5 VDC laadspanning is je dynamo goed.
 
Een update, zie foto's. Zie ook de metingen bij de verschillende ranges (2m, 20m en 200mAh)

Wat opvalt tov eerder: een seconde of 5 meet ik een waarde van 0,07, valt daarna terug naar 0,05 en ongeveer 10 seconden later schiet het weer omhoog naar 0,07.

Wat verder op blijft vallen; zekering van CLOCK er uit halen = 0.00, oftwel (vrijwel) geen lekstroom.
Wat ik verder nog mee zit te tobben of de waardes uberhaupt kloppen, dwz; in 2m range meet ik alsog een hele kleine waarde. Als de metingen kloppen, dan heb ik geen noemenswaardige lekstroom. Vraag is dan; hoe en waardoor is mijn nieuwe accu leeggetrokken?


Morgen testen met een oude, opgeladen accu. Hangt nu nog te laden. Dan kan ik eens wiebelen met contactslot, kijken wat er dan gebeurd. In de tussentijd maar op zoek naar stroomschema, kijken waar CLOCK nog meer naartoe leidt.
 

Bijlagen

  • 20220405_182306.jpg
    20220405_182306.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 13
  • 20220405_182243.jpg
    20220405_182243.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 13
  • 20220405_175434.jpg
    20220405_175434.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 12
Een update, zie foto's. Zie ook de metingen bij de verschillende ranges (2m, 20m en 200mAh)

Wat opvalt tov eerder: een seconde of 5 meet ik een waarde van 0,07, valt daarna terug naar 0,05 en ongeveer 10 seconden later schiet het weer omhoog naar 0,07.

Wat verder op blijft vallen; zekering van CLOCK er uit halen = 0.00, oftwel (vrijwel) geen lekstroom.
Wat ik verder nog mee zit te tobben of de waardes uberhaupt kloppen, dwz; in 2m range meet ik alsog een hele kleine waarde. Als de metingen kloppen, dan heb ik geen noemenswaardige lekstroom. Vraag is dan; hoe en waardoor is mijn nieuwe accu leeggetrokken?


Morgen testen met een oude, opgeladen accu. Hangt nu nog te laden. Dan kan ik eens wiebelen met contactslot, kijken wat er dan gebeurd. In de tussentijd maar op zoek naar stroomschema, kijken waar CLOCK nog meer naartoe leidt.
Dit is normaal.

Lekstroom van startonderbreker is 4mA, klokje dus 0,05mA.
Een GPS doet ook 4 mA.
Handvatverwarming gaat harder.

Meer heb je sowieso of er moet ergens sluiting wezen.
 
Een update, zie foto's. Zie ook de metingen bij de verschillende ranges (2m, 20m en 200mAh)

Wat opvalt tov eerder: een seconde of 5 meet ik een waarde van 0,07, valt daarna terug naar 0,05 en ongeveer 10 seconden later schiet het weer omhoog naar 0,07.

Wat verder op blijft vallen; zekering van CLOCK er uit halen = 0.00, oftwel (vrijwel) geen lekstroom.
Wat ik verder nog mee zit te tobben of de waardes uberhaupt kloppen, dwz; in 2m range meet ik alsog een hele kleine waarde. Als de metingen kloppen, dan heb ik geen noemenswaardige lekstroom. Vraag is dan; hoe en waardoor is mijn nieuwe accu leeggetrokken?


Morgen testen met een oude, opgeladen accu. Hangt nu nog te laden. Dan kan ik eens wiebelen met contactslot, kijken wat er dan gebeurd. In de tussentijd maar op zoek naar stroomschema, kijken waar CLOCK nog meer naartoe leidt.
Die verschillen zijn te klein om je druk om te maken. De vraag is dan ook of er werkelijk een te grote stroom is om de accu zo snel leeg te trekken of dat het een slechte accu is geweest. Maar als je naar 0,00A kunt door slechts een zekering te trekken dan zou ik gaan kijken of je motor het verder normaal doet zonder.
 
Ja ik denk gezien de metingen dat het om een gare accu ging, gezien er gewoonweg geen sprake is van noemenswaardige lekstroom.
Toch vind ik het wel gek als ik zo even kijk naar de tijdslijn:

- 7 maart accu besteld
- 10 maart accu binnen, direct nachtje opgeladen
- 11 maart accu geinstalleerd en proefritje gedaan; alles perfect
- 19 maart naar garage gebracht voor kleppen stellen; geen problemen
- 26 maart opgehaald bij garage; geen problemen
- 4 april; motor proberen te starten; accuspanning (veeeeels) te laag.

Toch knap dat het dan binnen anderhalve week tussen ophalen garage en het eerstvolgende ritje dan zo leeg gelopen is. Je zou denken dat je dan al wat eerder problemen zou ondervinden omdat de motor al langer dan een paar dagen stilgestaan heeft.

Lekstroom van startonderbreker is 4mA, klokje dus 0,05mA.
In mijn WPB (voor de cbf1000, zal nagenoeg zelfde zijn voor cbf600) staat dat de maximale lekstroom 0.5 mAh mag zijn. Lijkt mij sterk dat de HISS dan al meer dan dat trekt.
 

Bijlagen

  • cbf1000 leakage.JPG
    cbf1000 leakage.JPG
    28,6 KB · Weergaven: 9
Ja ik denk gezien de metingen dat het om een gare accu ging, gezien er gewoonweg geen sprake is van noemenswaardige lekstroom.
Toch vind ik het wel gek als ik zo even kijk naar de tijdslijn:

- 7 maart accu besteld
- 10 maart accu binnen, direct nachtje opgeladen
- 11 maart accu geinstalleerd en proefritje gedaan; alles perfect
- 19 maart naar garage gebracht voor kleppen stellen; geen problemen
- 26 maart opgehaald bij garage; geen problemen
- 4 april; motor proberen te starten; accuspanning (veeeeels) te laag.

Toch knap dat het dan binnen anderhalve week tussen ophalen garage en het eerstvolgende ritje dan zo leeg gelopen is. Je zou denken dat je dan al wat eerder problemen zou ondervinden omdat de motor al langer dan een paar dagen stilgestaan heeft.


In mijn WPB (voor de cbf1000, zal nagenoeg zelfde zijn voor cbf600) staat dat de maximale lekstroom 0.5 mAh mag zijn. Lijkt mij sterk dat de HISS dan al meer dan dat trekt.
Hoe lang zijn die ritjes van en naar de garage? De accu is na het starten en wegrijden niet meteen weer volgeladen.
3½ week (11 mrt > 4 apr) is best lang als de motor niet aan de druppellader heeft gehangen, zeker als het niet zo warm is.
 
Ja ik denk gezien de metingen dat het om een gare accu ging, gezien er gewoonweg geen sprake is van noemenswaardige lekstroom.
Toch vind ik het wel gek als ik zo even kijk naar de tijdslijn:

- 7 maart accu besteld
- 10 maart accu binnen, direct nachtje opgeladen
- 11 maart accu geinstalleerd en proefritje gedaan; alles perfect
- 19 maart naar garage gebracht voor kleppen stellen; geen problemen
- 26 maart opgehaald bij garage; geen problemen
- 4 april; motor proberen te starten; accuspanning (veeeeels) te laag.

Toch knap dat het dan binnen anderhalve week tussen ophalen garage en het eerstvolgende ritje dan zo leeg gelopen is. Je zou denken dat je dan al wat eerder problemen zou ondervinden omdat de motor al langer dan een paar dagen stilgestaan heeft.


In mijn WPB (voor de cbf1000, zal nagenoeg zelfde zijn voor cbf600) staat dat de maximale lekstroom 0.5 mAh mag zijn. Lijkt mij sterk dat de HISS dan al meer dan dat trekt.
Maar heb je een startonderbreker?
 
Ja ik denk gezien de metingen dat het om een gare accu ging, gezien er gewoonweg geen sprake is van noemenswaardige lekstroom.
Toch vind ik het wel gek als ik zo even kijk naar de tijdslijn:

- 7 maart accu besteld
- 10 maart accu binnen, direct nachtje opgeladen
- 11 maart accu geinstalleerd en proefritje gedaan; alles perfect
- 19 maart naar garage gebracht voor kleppen stellen; geen problemen
- 26 maart opgehaald bij garage; geen problemen
- 4 april; motor proberen te starten; accuspanning (veeeeels) te laag.

Toch knap dat het dan binnen anderhalve week tussen ophalen garage en het eerstvolgende ritje dan zo leeg gelopen is. Je zou denken dat je dan al wat eerder problemen zou ondervinden omdat de motor al langer dan een paar dagen stilgestaan heeft.


In mijn WPB (voor de cbf1000, zal nagenoeg zelfde zijn voor cbf600) staat dat de maximale lekstroom 0.5 mAh mag zijn. Lijkt mij sterk dat de HISS dan al meer dan dat trekt.
Je weet niet wat de garage ermee heeft gedaan.
Als ze daar de halve accu hebben leeggetrokken?...in een week tijd.

20220406_162546.jpg


20220406_162635.jpg



Elektrische accessoires, zoals digitale klokken en geheugen, kunnen een volledig opgeladen accu in enkele dagen leegtrekken. In combinatie met hoge temperaturen.
 
Je weet niet wat de garage ermee heeft gedaan.
Als ze daar de halve accu hebben leeggetrokken?...in een week tijd.

Bekijk bijlage 1746852

Bekijk bijlage 1746853


Elektrische accessoires, zoals digitale klokken en geheugen, kunnen een volledig opgeladen accu in enkele dagen leegtrekken. In combinatie met hoge temperaturen.
De zelfontlading die in de bovenste foto vermeld wordt gaat tot 0%
In de praktijk start je motor al veel eerder niet meer.
Ik zou de accu eens goed opladen (met druppellader). Lader vervolgens los en om de paar dagen even het voltage van de accu meten.
 
Hoe lang zijn die ritjes van en naar de garage? De accu is na het starten en wegrijden niet meteen weer volgeladen.
3½ week (11 mrt > 4 apr) is best lang als de motor niet aan de druppellader heeft gehangen, zeker als het niet zo warm is.
Niet veel; ongeveer 15 enkele reis

Maar heb je een startonderbreker?
ja, HISS van Honda is de startonderbreker

Erg interessant!

De zelfontlading die in de bovenste foto vermeld wordt gaat tot 0%
In de praktijk start je motor al veel eerder niet meer.
Ik zou de accu eens goed opladen (met druppellader). Lader vervolgens los en om de paar dagen even het voltage van de accu meten.
Helaas is de huidige accu dood. Als in, kan niet meer opgeladen worden. Druppellader geeft een foutmelding aan bij opladen. Overigens vandaag ook de nieuwe accu binnen gekregen.

Bij mijn CB was het ook van de ene op de andere dag.
Hm, apart. Zulke dingen komen dus blijkbaar voor.


Voor nu; de nieuwe accu die ik vandaag binnen gekregen heb ga ik zo een nachtje aan de druppellader zetten. Morgen verder testen.
Maar wat ik inmiddels gecontroleerd en gemeten heb:
- accu :+
- dynamo (3 gele draden gemeten richting SR; gaf voldoende spanning bij 3 a 5k RPM. Ook de aansluitingen bekeken; zien er goed uit)
- SR (geen corrosie op de verbindingen)
- alle zekeringen (geen 1 kapot)
- startrelais (wel wat corrosie op de pinnetjes; licht opgeschuurd en ingevet met zuurvrije vaseline)

To Do:
- wiebelen met sleutel in contactslot
- ?

Mocht ik verder niet vinden kan ik niets anders dan concluderen dat het een gare accu was, die het NET voldoende volgehouden heeft om 3 ritjes te kunnen doen.
 
Hoi,

weer even een update.

Inmiddels de nieuwe accu opgeladen en geinstalleerd, alles weer correct aangesloten, contact aan en startknop. Niets... letterlijk geen kick. Geen startmotor die rondging, geen klik of klak of wat voor geluid dan ook, Niets.

Dus... alles maar weer eens gecheckt;
dodemansknop; staat goed
zijstandaard; uitgeklapt maar in Neutral start ie ook altijd. Voor de zekerheid ingeklapt en in N gezet; alsnog niet
wiebelen met sleutel in contact; geen effect, contact is goed
startrelais gecheckt; werkt goed. Doorgelust met schroevendraaier, vonkt dus wel stroom. Ergens komt er dus een seintje dat de motor niet kan of mag starten...

Daarop na veel denkwerk hetzelfde geprobeerd bij mijn CBF1000, maar met de dodemansknop uit; exact zelfde reactie; er gebeurde namelijks niets.

Oftwel, dodemansknap was wss het probleem. Uit elkaar gehaald en ja hoor, maakte niet goed contact. Schoongemaakt, licht opgeschuurd en weer geinstalleerd.
Alles werkt, motor start direct.

Nog even de accu gemeten in rust en bij stationair draaiend; normale voltages: in rust iets van 12,4 uit mijn hoofd en wat hoger bij stationair draaiend. Ook lekstroom gemeten; zelfde waardes als eerst; 0.04-0.07mAh (ja dat schrijf ik goed).

Dus hopelijk blijft het nu wel goed.

lang verhaal kort; alles werkt met nieuwe accu, hopelijk nu langer dan één week.
 
Nog even de accu gemeten in rust en bij stationair draaiend; normale voltages: in rust iets van 12,4 uit mijn hoofd en wat hoger bij stationair draaiend. Ook lekstroom gemeten; zelfde waardes als eerst; 0.04-0.07mAh (ja dat schrijf ik goed).
Je schrijft mAh goed. Maar in deze context slaat het als een löl op een trommel. Zoals hierboven al uitgelegd + genegeerd.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft mAh goed. Maar in deze context slaat het als een löl op een trommel. Zoals hierboven al uitgelegd + genegeerd.
Niet genegeerd, ik lees alle posts.
Stroom meet je in A of mA. Je accucapaciteit wordt in Ah aangegeven. 6 Ah betekent dat je er 6A gedurende 1 uur uit kunt halen, of 1A gedurende 6 uur.

Als je 0,055 mA meet (als ik jouw foto goed begrijp) dan is dat geen lekstroom, dat is verwaarloosbaar weinig.
Je meting of je meter klopt niet, of er is iets anders aan de hand.
Ervan uitgaande dat de meting en meter klopt (dwz; goed aangesloten tussen losgekoppelde min-kabel vd accu -> rode kabel MM op de losse MIN-kabel-> zwarte kabel MM op de MIN-pool vd accu en correcte stand op de MM) en gezien mijn MM de juiste voltages doorgeeft als ik de accuspanning meet, wat zou er dan aan de hand zijn? Het kan toch prima zijn dat ik inderdaad een 'lekstroom' van 0.04 - 0.07 mAh meet, oftwel: verwaarloosbaar weinig. Dan is dat ook weer extra kennis om te duiden dat de accu niet leeggetrokken is door lekstroom, maar dat de accu zelf gewoon problemen had vanaf het begin. Of zie ik iets over het hoofd?

hoeveel is "wat hoger" en meet ook eens bij 3000 tr/min
Zal nameten maar uit mijn hoofd ging het bij 3k RPM richting de 13V
 
Niet genegeerd, ik lees alle posts.

Ervan uitgaande dat de meting en meter klopt (dwz; goed aangesloten tussen losgekoppelde min-kabel vd accu -> rode kabel MM op de losse MIN-kabel-> zwarte kabel MM op de MIN-pool vd accu en correcte stand op de MM) en gezien mijn MM de juiste voltages doorgeeft als ik de accuspanning meet, wat zou er dan aan de hand zijn? Het kan toch prima zijn dat ik inderdaad een 'lekstroom' van 0.04 - 0.07 mAh meet, oftwel: verwaarloosbaar weinig. Dan is dat ook weer extra kennis om te duiden dat de accu niet leeggetrokken is door lekstroom, maar dat de accu zelf gewoon problemen had vanaf het begin. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik gaf inderdaad aan dat de stroom die je meet zeer laag is, daardoor wordt je accu niet leeggetrokken in een paar dagen. Het lijkt er ook op dat je goed meet, voor zover ik dat kan nagaan. Er lijkt dus iets anders aan de hand.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je de gemeten stroom hardnekkig in mAh ipv mA blijft aangeven. Dat is ongeveer net zoiets als zeggen dat de afstand Amsterdam - Rotterdam 60 km/h is.
 
Accu.s voor die motoren zijn sowieso onderbemeten,ze hebben maar heel weinig reserve,blijkbaar
was Honda bij het ontwerpen van die motor vergeten dat er nog een accu in moest en hebben ze er maar een
kleintje in gepropt,des te belangrijker is er een accu van een goed merk in te zetten,Yuasa bijvoorbeeld.
 
Accu.s voor die motoren zijn sowieso onderbemeten,ze hebben maar heel weinig reserve,blijkbaar
was Honda bij het ontwerpen van die motor vergeten dat er nog een accu in moest en hebben ze er maar een
kleintje in gepropt,des te belangrijker is er een accu van een goed merk in te zetten,Yuasa bijvoorbeeld.
Daarom kan het kleinste lek al gevolgen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan