Acculader / Druppelaar / Optimate III SP

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Ik heb mijn Optimate III SP nu al een paar maanden aan mijn motor hangen. Prima, want er verschijnen groene lampjes.

Vraagje. Toen ik mijn sleuteltje even in het contact deed, omdraaide, om even de km-stand te bekijken, heb ik de druppelaar niet losgekoppeld. De druppelaar liet toen het rode lichtje zien en toen ik daarna weer het contact uit had gezet, ging ie weer laden. Naar mijn idee even een rood lampje omdat de spanning werd onderbroken....

Volgens mij prima dus. Of denken jullie anders?
Kortom kan het kwaad om de druppelaar aan de motor te laten terwijl ik even het contact omdraai.......?
 
Indien de batterij nog in de motor is gemonteerd, wordt ook het eventuele stroomverbruik van andere met de batterij verbonden componenten geregistreerd. Een groene led die oplicht geeft aan dat alles op dat ogenblik in orde is. Licht de rode led op, dan registreert de OptiMate III een verdachte stroomafname. Ook in dat laatste geval blijft de OptiMate III de batterij onderhouden tot deze van het systeem wordt losgekoppeld.
motornet.be -&nbspThis website is for sale! -&nbspmotornet Resources and Information.
 
Indien de batterij nog in de motor is gemonteerd, wordt ook het eventuele stroomverbruik van andere met de batterij verbonden componenten geregistreerd. Een groene led die oplicht geeft aan dat alles op dat ogenblik in orde is. Licht de rode led op, dan registreert de OptiMate III een verdachte stroomafname. Ook in dat laatste geval blijft de OptiMate III de batterij onderhouden tot deze van het systeem wordt losgekoppeld.
motornet.be


De optimate is niet gemakkelijk kapot te krijgen denk ik :)
 
Indien de batterij nog in de motor is gemonteerd, wordt ook het eventuele stroomverbruik van andere met de batterij verbonden componenten geregistreerd. Een groene led die oplicht geeft aan dat alles op dat ogenblik in orde is. Licht de rode led op, dan registreert de OptiMate III een verdachte stroomafname. Ook in dat laatste geval blijft de OptiMate III de batterij onderhouden tot deze van het systeem wordt losgekoppeld.
motornet.be


Dus: Het is normaal als ik de druppelaar aan de motor laat hangen en ik heb het contact van de motor even aan, dat de optimate even rood licht aangeeft......daarna als het contact uit is, gaat de druppelaar (optimate) weer opladen......dus...? In orde?
 
Laatst bewerkt:
Moet je eigenlijk (zelfs als je de accu binnen legt) de accu continu laten bijladen?


Dat weet ik niet, ze zeggen van wel. Maar ik doe dat niet=> minder elektriciteit verbruik thuis :)^

En heb geen probleem ermee, accu bolt gelijk nieuw.


Maar je kunt hem ook gewoon mss 2 X 1 dag / maand op de lader zetten.


Mss ook 1x / maand, ik weet niet.
 
Dat weet ik niet, ze zeggen van wel. Maar ik doe dat niet=> minder elektriciteit verbruik thuis :)^

En heb geen probleem ermee, accu bolt gelijk nieuw.


Maar je kunt hem ook gewoon mss 2 X 1 dag / maand op de lader zetten.


Mss ook 1x / maand, ik weet niet.

Ik zat ook al aan de thuisverbruik te denken.
Heb ook geen idee.....

In principe loopt hij zo en zo bijna niet leeg als je hem binnen legt?
 
@GJC

Het rode lampje op de optimate gaat branden, wanneer de optimate registreert dat er te veel stroom wordt afgenomen. Anders gezegt; wanneer je de optimate op je accu (nog in je motor) aan sluit en het rode lampje gaat branden heb je ergens kortsluiting of er brand nog iets? Als je dus even je contact omdraait en dus stroom af neemt gaat het rode lampje branden, heel normaal.

Als je accu geheel vol is gaat de optimate over in een laat / meet cyclus. Een periode laden en daarna een periode meten. De optimate houdt hiermee je accu op spanning en controleert of deze niet te snel terugloopt. Als dit wel het geval is gaat ook de rode LED branden. (en is je accu dus overleden!)

Over de kosten van het stroomverbruik zou ik me maar niet zo'n zorgen maken want het stroom verbruik (bij een opgeladen accu) is maar een paar Watt. De kosten liggen dus op ongeveer een Euro per maand.

@cbr600rrtri
Maar ik heb ook nog eens een vraag aan de elektronicussen onder ons, een bbatterij aktivator??? zou dat niet helpen tegen de kou?

Wat hier precies mee bedoelt is me niet duidelijk, maar ik neem aan dat je die mooie snelstart/laadapparaten die ze op de TV aan de man proberen te brengen.

Hiermee echter nooit proberen je accu te activeren ===> vaak einde accu!
Als het je ooit mocht overkomen dat je je licht hebt aan laten staan en je accu is echt helemaal leeg. Accu loskoppelen en aan de optimate hangen. De optimate heeft een speciaal activeringsprogramma (op 22 volt!) om je accu weer tot leven te wekken.

Succes
 
@cbr600rrtri

[...]


Wat hier precies mee bedoelt is me niet duidelijk, maar ik neem aan dat je die mooie snelstart/laadapparaten die ze op de TV aan de man proberen te brengen.

Hiermee echter nooit proberen je accu te activeren ===> vaak einde accu!
Als het je ooit mocht overkomen dat je je licht hebt aan laten staan en je accu is echt helemaal leeg. Accu loskoppelen en aan de optimate hangen. De optimate heeft een speciaal activeringsprogramma (op 22 volt!) om je accu weer tot leven te wekken.

Succes~[/quote]


Wat doeteen activator precies? Een activator vermindert de vorming van sulfatering in nieuwe loodaccu's aanmerkelijk. Bovendien reduceert hij reeds gevormde sulfaataanslag in gebruikte accu's en herstelt daardoor de verminderde capaciteit. Bij koud weer kan zo aanzienlijk langer worden gestart en de levensduur van de accu wordt aanzienlijk verlengd. Geschikt voor 12 of 24 V-loodzuuraccu's. kost 19€ bij CONRAD
is dus geen lader want haalt zijn stroom uit de accu zelf.
Op die site van CONRAD heb je ook acculaders enzo voor mooie prijzen maar weet niet of ze goed zijn. Als iemand met ervaring ernaar zou kijken en oordelen zou eigenlijk wel fijn zijn.
 
Volgens mij worden de wonderlijke verrichtingen van "intelligente" druppelladers tamelijk overgewaardeerd, en in mijn ervaring is b.v. een kleine automatische auto-lader veel effectiever om een geheel ontladen accu weer tot leven te wekken in een paar uur dan een eindeloze "cyclus" aan de Optimate (liever geen snelladende "boosters" gebruiken!). Mijn Optimate II heb ik om die reden na enkele maanden aan de lokale charity shop geschonken.
Ik herinner me in de Optimate marketing blurb hoe er gewaarschuwd werd tegen laadstromen van meer dan een paar honderd milli-ampere, wat een fractie is van wat het eigen laadsysteem op een motor of auto op een accu kan loslaten _O-

Als je motor geen alarm heeft en minimaal eens in de pakweg 6 weken wordt bereden (of bijgeladen met een conventionele accu-lader) dan kun je prima zonder permanent aansluit punt. Accus gaan in mijn vehicles vrijwel altijd 5 jaar of meer mee, en de accu in onze camper-van zit er al 7 jaar in met minimaal onderhoud en start nog steeds prima na een nacht in de vorst buiten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zomerwinterwoonwerk fiets heeft na 9.5 jaar nog altijd de originele accu.
In de winter om de maand een nachtje aan de optimate (test+antisulfaterings cyclus), meer niet.
Gisteravend es aan de optimate gehangen: en na 2 uur had ik reeds het groene ok lampje ..

Motor accu's van 10/12/14 ampereh laadt je NIET op met autoladers/snelladers. Hoe meer A/h je erdoor jaagt hoe nefaster voor de accu. 3 uur aan een booster van 4A/h en je mag hem weggoien wegens loodplaten kromgetrokken van de hitte ....
Wat je WEL kan met zo'n booster is in een noodgeval smorges-is-de-accu-te-leeg-om-starten effe een kwartiertje je accu een boost geven. Meestal voldoende om je accu weer tot leven te wekken.
 
Volgens mij worden de wonderlijke verrichtingen van "intelligente" druppelladers tamelijk overgewaardeerd, en in mijn ervaring is b.v. een kleine automatische auto-lader veel effectiever om een geheel ontladen accu weer tot leven te wekken in een paar uur dan een eindeloze "cyclus" aan de Optimate (liever geen snelladende "boosters" gebruiken!). Mijn Optimate II heb ik om die reden na enkele maanden aan de lokale charity shop geschonken.

Een goede intelligente acculader van de huidige generatie is echt beter, dan een kleine automatische auto-lader.
Al was het alleen maar gezien het feit dat motor-accu's tegenwoordig glasvlies accu's zijn en auto accu's nog gewone loodzuur accu's. Glasvlies accu zijn veel gevoeliger voor te grote laadstromen en voor geheel ontlading! Verder heeft een auto accu een veel grotere capaciteit en kan dus met veel hogere laadstromen worden geladen dan een motor-accu! Een goede laadstroom ligt tussen de 10-20% van de capaciteit van je accu.
Voor motor accu's ligt dit meestal dus tussen de 500mA en de 2 A. Auto accu's worden meestal geladen met 5 tot 20 Ampère. Wat voor de meeste motor accu's toch te veel is!
Een geheel ontladen glasvlies-accu krijg je met een gewone lader bijna niet meer aan de gang. (Vaak wordt gedacht dat de accu kapot is!) Maar een intelligente acculader schakelt dan een verhoogde spanning in van 22 volt waardoor de accu toch wordt opgeladen. Een intelligente lader schakelt tegen het einde van de laadcyclus over op "druppel" laden om te voorkomen dat de accu wordt overladen, en er alleen maar waterstof in de "gesloten" motor-accu wordt geproduceerd.
Het laatste grote voordeel is dat een intelligente lader vaak "foolproof" is, en dus beveiligd is tegen kortsluiting en verkeerd aansluiten.
 
Ik heb geen optimate, maar dit is eigenlijk een algemene druppellader vraag:

Is het normaal dat het lampje om de zoveel tijd groen/rood brand? Ik denk het wel omdat hij hem af en toe leeg trekt en dan weer gelijkmatig oplaad, maar als iemand dit kan bevestigen zou dat fijn zijn :Y
 
ja dat is inderdaad heel normaal dat het lampje groen brand
en overspringt naar rood,en dan weer naar groen.
wisseld om de zoveel tijd als er spanningsval is.

Hoeveel tijd zit er gebruikelijk eigenlijk tussen die intervallen?

Ik heb m'n accu nu een dag aan de lader, terwijl hij eigenlijk al wel vol was.
Volgens mij kan ik hem, aangezien hij toch binnen/warm staat, net zo goed een week vd lader afhalen? En dat zo om en om volhouden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan