achter de truck profiteren van z'n slipstream

Ik ben met die ijspiloot, al voordat je begin met remmen zit je al met een geplette neus tegen de achterkant van die vrachtwagen.

Reken eens uit hoeveel meter per seconde je aflegt ipv hoeveel kilometer per uur.
Een normale reactietijd ligt tussen de 0.8 en 1.2 seconden. (lijkt veel, maar is absoluut 100% reeel!!)
Reken voor beide eens uit wat dan je afstand zou zijn die je aflegt alleen al in je reactietijd, dus voordat je zelf al begint te remmen!!!

En die reactietijd begint pas als jij zijn remlichten ziet oplichten, hij is dan dus al bezig met remmen en jij moet nog gaan beginnen....
klopt, maar heb jij cijfers of weet jij waar ik deze kan vinden waaruit blijkt dat een vrachtwagen niet zachter remt dan een motorfiets.

Dus: een vrachtwagen en een motor rijden naast elkaar met 100 kmpu, bij een bepaald punt remmen ze tegelijk, wie staat er het eerste stil.

Als dat bekend is en men ziet dat het daar al moeilijk tegenop remmen is en DAARBIJ komt idd de reactiesnelheid en de daarbij behorende verloren meters, dan hoop ik dat sommige het inzien dat het misschien iets minder verstandig is om een paar cent aan benzine uit te sparen :)
 
Ik heb tijdens het lessen ook altijd geleerd om erlangs te gaan, zelfs met de auto. En mijn motor instructeur wist van wanten O-)
 
Plus het feit dat achter een truck hangen vermoeiend is. en qwa snelheid het gewoon niet opschiet
 
klopt, maar heb jij cijfers of weet jij waar ik deze kan vinden waaruit blijkt dat een vrachtwagen niet zachter remt dan een motorfiets.

Dus: een vrachtwagen en een motor rijden naast elkaar met 100 kmpu, bij een bepaald punt remmen ze tegelijk, wie staat er het eerste stil.

Als dat bekend is en men ziet dat het daar al moeilijk tegenop remmen is en DAARBIJ komt idd de reactiesnelheid en de daarbij behorende verloren meters, dan hoop ik dat sommige het inzien dat het misschien iets minder verstandig is om een paar cent aan benzine uit te sparen :)

Mocht niemand dat voor morgen hebben achterhaald zal ik t dan even navragen ;)
 
een paar cent besparen!!??? ga je daar echt zo een risico voor nemen??

Mag ik trouwens vragen waarom je eigenlijk motor bent gaan rijden??
En hoe ben je op het idee gekomen?? neem aan dat het niet bij je lessen heeft gezeten hoe je zuinig kan rijden.

En wat dacht je als je straks in het ziekenhuis bedje licht!(als je mazzel hebt!)
Ik heb wel 10 euro bespaard op 10.000km!! joepie!!
|( |( |( |( |( |(
 
Ach, we zullen morgen zien wat voor gevaar het met zich meebrengt (wat remweg betreft dan ). Voorlopig vind ik de reacties nogal overdreven. Een hoop "als" en "misschien" en "kan" en voorbeelden van extreme situaties. Dan hoef ik ook niet meer langs schiphol te rijden want er "kan" een vliegtuig naar beneden vallen ;)
 
Mag ik trouwens vragen waarom je eigenlijk motor bent gaan rijden??
En hoe ben je op het idee gekomen?? neem aan dat het niet bij je lessen heeft gezeten hoe je zuinig kan rijden.


ik houd gewoon van lekker cruisen, ik hoef niet zo nodig +150 the knallen op de linker baan...gewoon rustig rijden en genieten van het uitzicht. (+150 zie je zo weinig)

en ik vind het wel leuk om 1 op 30 uit m'n tank te kunnen persen.

Daarom ben ik motor gaan rijden
 
En trucks hebben toch een veel langere remweg dan auto's? Dus tegen een truck oprijden die vol in de ankers gaat lijkt me onwaarschijnlijk


Probleempje is dat die (t)ruckers wel eens in files inrijden zonder te remmen, knappe jongen als je zo snel kan stoppen als die vrachtwagen dan. })

Langs de andere kant ga je nooit dezelfde indruk nalaten bij die trucker als die zelf op die koekblikken heeft gedaan :X
 
Probleempje is dat die (t)ruckers wel eens in files inrijden zonder te remmen, knappe jongen als je zo snel kan stoppen als die vrachtwagen dan. })

Langs de andere kant ga je nooit dezelfde indruk nalaten bij die trucker als die zelf op die koekblikken heeft gedaan :X

maar zeg nu zelf, sta je liever voor de vrachtwagen stil in de file waar hij inknalt of er achter waar je er onderdoor schuift (of zelfs nog kan ontwijken)
 
Uit eigen werk:

Lekker achter de vrachtwagen hangen, kun je even andere dingen doen zoals op de kaart kijken. Ging goed, lekker verder tuffen niet inhalen.

Wat wil het geval, de vrachtwagen rijdt over een afgevallen platgereden kartonnen doos. Die wappert op en raakt me frontaal van voren voordat ik ook maar iets in de gaten had.

Waarom kan ik het navertellen? Ik zat in m'n koekblik en daar zat nog aardig wat schade aan van een natte KARTONNEN doos. Een eenvoudige steen of stuk hout etc. zie je NOOIT op tijd om te ontwijken.

Moraal van het verhaal, vroeg schakelen, ver vooruit kijken, niet met het gas "spelen", niet stationair "warmdraaien" en uitrijden in de versnelling als je een injectiemotor hebt DAT bespaart je geld, je leven en je kunt dan relaxed rijden.

Altijd met de wind meerijden is voordelig en brengt je op plaatsen waar je nog nooit bent geweest. Stuur me een kaartje als je er bent ;)


Hatsikidee 8-) 8-) 8-)


[/einde tiradetijd]
 
Volgens mij brand er bij een uitlaat rem (lees motor rem)
geen rem licht, maar bij een retarder wel....toch?? :? Chauffeurs onder ons???
In ieder geval, hou nou maar gewoon de benodigde afstand, scheelt je familie en omstanders een hoop ellende en euro's
 
volgens mij gaat bij zo'n uitlaatrem het remlicht niet branden. Ik denk ook dat zo'n rem wel kan voorkomen dat de massa steeds harder gaat rollen, beraf dus. En waarschijnlijk ook wel de massa afremmen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat snel gebeurt.
 
Ik neem aan dat de TS een geintje probeert uit te halen? Anders is het wel een heel stomme gedachte :X

En dat op een choppah... die dingen remmen al voor geen meter :P
 
Heeft een truck tegenwoordig eigenlijk nog een zgn "motorrem"... :?

En gaan dan ook de remlichten branden of niet :? O-) :X

Motorrem wordt alleen in de bergen gebruikt, zodat ie niet harder gaat lopen. Nooit om af te remmen op horizontaal stuk weg.

Maar buiten dit... W.T.F. :? :? :?
 
Mijn rijleraar schold me al mijn huid vol toen ik een keertje 600m voor de afslag achter een vrachtwagen bleef hangen ipv hem nog even snel inhalen, laat staan dat ik kilometers achter zo'n ding zou zijn gaan hangen. Wat Baksteen en anderen ook al zeiden, als je zo dicht achter een vrachtwagen gaat rijden dat je echt effect hebt van zijn slipstream, dan kan je nooit meer op tijd reageren (nog los van of je nou wel of niet harder remt dan die vrachtwagen).

Daarnaast heb ik ook die aflevering van Blik op de weg gezien met een remtest tussen een moderne vrachtwagen en een auto zonder abs, de vrachtwagen won het...
 
maar zeg nu zelf, sta je liever voor de vrachtwagen stil in de file waar hij inknalt of er achter waar je er onderdoor schuift (of zelfs nog kan ontwijken)


:Z

Stop jij op de snelweg voor een file?


Jij bent zeker zo een klojo die ook nog netjes achteraan wacht bij het stoplicht })
 
Vrachtwagens heb ik ff schoon genoeg van, vervelende mensen!! :(

Reed vandaag met koekblik (jaja, motor doet het momenteel niet) achter vrachtwagen aan.. ineens windvlaagje.. komen daar een stuk of 20 piemschuimen platen vanaf gezet!!! Vol op mn motorkap/voorruit, ik schrok me de pleuris!!! Vol in de remmen om niet ergens een vangrails in te duiken oid. Vrachtwagen was in tussentijd al hard weggekart, dus kon niet het een en ander op hem gaan verhalen.
Dus nu wordt het een dagje motorkap poetsen B|

Was ik vandaag dus ff blij dat mn motor het niet deed, anders had ik hier nu wel anders achter de pc gezeten. :)
 
ik houd gewoon van lekker cruisen, ik hoef niet zo nodig +150 the knallen op de linker baan...gewoon rustig rijden en genieten van het uitzicht. (+150 zie je zo weinig)

en ik vind het wel leuk om 1 op 30 uit m'n tank te kunnen persen.

Daarom ben ik motor gaan rijden
Cruisen moet kunnen.... ieder z'n meug.

Maar motorrijden om 1:30 te halen... :X . Koop een Enfield Diesel zou ik zeggen :P

Kijk hier maar ff: http://home.t-online.de/home/Beckedorf/enfield.htm
 
Ik neem aan dat de TS een geintje probeert uit te halen? Anders is het wel een heel stomme gedachte :X

En dat op een choppah... die dingen remmen al voor geen meter :P
Kijk ff naar naam en profiel. Lijkt me duidelijk genoeg.

En ja, dit is dubbelzinnig. :?
 
Een vrachtwagen die harder remt dan een Porsche... neuh... maar dat iedereen zich deerlijk vergist in het remvermogen van een vrachtwagen: jazeker! Remt veel harder dan de meeste denken.

Bij Motorrad hebben ze eens een BMW R1100S getest met ABS en die stond bij 100km/u in 38 meter stil en dat is een score van een fatsoenlijke middenklasser. Echter... de meeste motorrijders (ook zij de menen zonder ABS harder te kunnen remmen) halen dit bij lange na niet en doen er al snel 60 meter over om hun tweewieler tot stilstand te brengen. Edit: Ook een Honda VFR en een Ducati ST4 (beiden met ABS) kwamen tot vergelijkbare waarden.

Ga er vanuit dat je als motorrijder altijd de zwakste bent...

@TS: Als jij je uit de menselijke genenpoel wilt verwijderen om een paar stomme druppels benzine... |( Ik nomineer je tzt wel voor de Darwin-award... ;)
 
Edit.. oops kennelijk ergens de verkeerde gequote.. maar goed.

@TS dan: Jij bent zeker zo iemand die denkt dat een motor harder kan remmen dan een auto of vrachtwagen.
En dan nog. Stel.. stel dat bij 80km/u je tegelijk begint te remmen en stel dat je het voor elkaar krijgt om 15 meter eerder stil te staan. Dan heb je nog verloren. Waarom? Daar zit je dan 5 meter achter die vrachtwagen te slipstreamen. Je reageert bliksemsnel en remt binnen 1 seconde. Je staat dus 1 seconde later stil dan wanneer je tegelijk zou beginnen met remmen. In die ene seconde heb je dus 22 meter afgelegd (80km/u=22.6m/s). MAW, je zit dus 2.6 meter in die vrachtwagen.

Daarbij denk ik niet dat je die 15 uberhaubt hebt.
 
Laatst bewerkt:
beetje lame replies maar goed.....als trucks rond de 90 rijden cruise ik er gewoon relaxed achteraan, maar wel met genoeg afstand voor mijn gevoel, ook dat ik nog wat zie van voren...

ik plak dus echt niet tegen z'n oplegger aan of zo


ik vroeg me af of met de 2 seconden regel je nog wel in z'n slipstream zit

lijkt me van niet...beetje dichter erop moet wel kunnen.
En trucks hebben toch een veel langere remweg dan auto's? Dus tegen een truck oprijden die vol in de ankers gaat lijkt me onwaarschijnlijk
nou ikj heb geen zin alles te gaan lezen hier

maar hier wil ik wel ff op reageren
ol weet niet wat voor motor jij rijdt
maar ik weet wel dat die vrachtwagens van tegenwoordig remmen hebben waar je echt U tegen zegt en dat niet op 1 wiel maar al zijn wielen die die heeft dus 18 wielen 18 rembronnen die volledig op elkaar zijn afgesteld
ik kan je zeggen dat kan hard remmen hoor
en nu de motor hmm heeft er 2 op 2 wielen die niet goed op elkaar afgestemd zijn want dat moet je zelf doen en in zoon situatie is dat vrij moeilijk nou zeggen ze alleen je voorrem gebruiken nou dan rem je dus maar 1 van de 2 wielen
dus reken uit
nou dit heeft mijn instucteur tegen mij gezegd en tja als ie dat zo zegt moet ik hem toch eigenlijk wel beetje grotendeels gelijk geven

greetz het menneke
 
Terug
Bovenaan Onderaan