Achtertandwiel beweegt

mlvnc

MF'er
21 sep 2015
91
73
👋 goedenavond allemaal,

Net even zitten zoeken en kom wat tegenstrijdige berichten tegen op het forum. Van niets aan de hand tot het compleet vervangen van alle lagers . Ik heb m'n achterwiel er van de week af gehad omdat ik de lagers wou controleren omdat ik hiervoor al eens gezien had dat er wat beweging in het tandwiel leek te zitten.

Wiel er af, lagers gecontroleerd en allemaal in orde. Tandwiel zelf is recht en voor zover ik heb kunnen meten de velg ook. Maar waar komt dan toch die beweging vandaan? Is het normaal omdat hij natuurlijk in het wiel in de rubbers "hangt"? Omdat hij voor zover ik weet ook vast gezet wordt door de bussen aan weerszijde, die overigens ook in orde zijn.

Maak ik mijzelf druk om niets of is het toch verstandig een specialist er eens naar te laten kijken?

PS. gaat om een FZ1 uit 2009.

 
Aangepast op 23-09-2023 ,

Ik heb nog eens goed gekeken naar mijn tandwiel en moet toch terugkomen op mijn eerdere conclusie dat het iets met de rubbers te maken zou hebben .

De slingering is bij mijn motor eigenlijk te verwaarlozen vergeleken met het filmpje van TS , maar als je ervan uitgaat dat er absoluut niets in mag zitten zit er wel iets in .

Ik zou het lager in de tandwieldrager vervangen , is geen dure reparatie en makkelijk zelf te doen , daarna zie je vanzelf het resultaat .
 
Laatst bewerkt:
Komt door ophanging in de rubbers , je kunt de rubbers vervangen, zal misschien iets minder uitslag geven .

Is het iets dat voor extra slijtage zorgt indien niet vervangen of zou het vervangen alleen zijn om van de wiebel af te geraken, wat in zekere mate voor extra ketting/tandwiel slijtage zal zorgen vermoed ik?
 
Komt door ophanging in de rubbers , je kunt de rubbers vervangen, zal misschien iets minder uitslag geven .

Onzin. Die rubbers zorgen voor demping in de draairichting om aandrijfschokken te dempen. Verder zit je achterkettingwiel gewoon centrisch en axiaal vast tegen de tandwieldrager, die op zijn beurt centrisch en axiaal geborgd zit tegen het wiel.

Al zou je er geen rubbers in zetten dan nog mag je kettingwiel niet slingeren.
 
Ik zie een slingering van het zwarte gedeelte tov het grijs kleurige gedeelte. Lijkt net of de tandwiel drager niet recht/ goed in het wiel zit.

Even ter overvloede, hopelijk, er zitten 2 lagers in je wiel en 1 in de tandwiel drager.
In die laatste valt dan vaak ook een bus met een strakke passing.

Maar die slingering tov het zwarte ( wiel) valt mij het meest op.
 
Op de velg kan het een vertekend beeld opleveren omdat er een kleurverschil in de lak zit (verschil links en rechts van de rode lijn):

De velg heb ik gemeten met een meetklok en dat is verwaarloosbaar het is echt alleen het tandwiel. De camera waarmee ik film zit ook niet op een statief of iets dergelijks.

Screenshot 2023-09-19 at 11.23.04.png
 
Yes, alles volgens het boekje. Wat ik mezelf ook afvraag is of ik, mocht er daar iets niet lekker zitten, ook geen last gehad zou moeten hebben van de remschijf aan de andere zijde. Daar zit ook geen enkele beweging in.
 
De tandwiel drager is op twee plaatsen gelagerd.
Aan een kant een kogellager
aan de andere kant een soort van glijlager met de naaf.
Er zijn motoren waarvan de service manual vermeld
dat je dat contactvlak moet smeren.
Er zijn ook motorfabrikanten die twee kogellagers in de tandwieldrager stoppen.
Er is ook een firma die een motor update met een tweede lager.

1996 and Later DR650SE Sprocket Hub Dual Bearing Upgrade

 
Ik had dit zelf ook en heb toen het tandwiellager vervangen maar het slingeren is nog hetzelfde.
Ik heb dit ook bij vrij jonge motoren gecontroleerd en daar is het slingeren ook aanwezig.
Dus niets om je zorgen over te maken.

Dus omdat je het probleem niet hebt weten te verhelpen is je conclusie dat het dan maar geen probleem is?

Aparte manier van denken, maar goed, whatever floats your boat...

Een kettingwiel hoort niet te slingeren. Niet axiaal, niet radiaal. Gewoon NIET.
 
Terug
Bovenaan Onderaan