Advies CB550

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Vanochtend ben ik deze CB 550 tegengekomen. Ik wil het ding eigenlijk wel kopen. Waar moet ik op letten voor ik tot aankoop overga. BTW de vraagprijs is 550 euro.



Bijlage: cb55080.jpg
 
Laatst bewerkt:

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
€550 is een nette prijs denk ik. Op het eerste gezicht ziet het chroomwerk er wel goed uit, das belangrijk. Spatborden bv zijn niet meer of heel slecht te krijgen. Let er dus op dat die niet door geroest zijn. De tank en de kapjes zijn overgespoten zo te zien, jammer... Uitlaat en zadel zijn niet origineel, ook jammer. Maargoed je kan niet alles hebben voor €550.
Let er verder nog op dat de ketting/tandwiel etc. nog goed is (check: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=6082 ) en de banden. Setje nieuwe banden kost je al snel €170. Start het blokje goed en rookt ie niet als de tering??? Verder geen rare tikken?? schakelt/koppeld ie goed?? Zoja, beetje proberen af te dingen en kopen!! :)
 

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.841
0
45
Purmerend
Gave fiets!

Verder weet ik niet wat speciale aandachtspunten zijn van een CB550.

Als ie goed loopt en geen/weinig roest, dan lijkt me het een goeie prijs.

Suc6
 

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.841
0
45
Purmerend
[off-toppic]

Als een CB550 550 euro kost, kost een CB400 dan 400 euro :?

hehe , kan ik mijn motor voor 750 euro verkopen ;)

[/off-topic]
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Gave fiets!

Verder weet ik niet wat speciale aandachtspunten zijn van een CB550.

Als ie goed loopt en geen/weinig roest, dan lijkt me het een goeie prijs.

Suc6
Al het chroomwerk ziet er nog goed uit, alleen is het jammer dat het voorspatbordje een beetje gedeukt is. Ik heb het motortje nog niet horen lopen. En voor wat betreft de uitlaat en het zadel vind ik het niet erg dat ze niet origineel zijn.
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Dan heb ik nog een vraagje, is voor zo'n fiets een beetje fatsoenlijk aan onderdelen te komen?
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
39
Hengelo (ov.)
Ziet er gaaf uit in het zwart, heb geen verstand van honda's maar ik heb nog wel een suzuki uit '78 te koop staan. Het is een GS550 voor 500 euro.
Ding loopt prima maar moet weg omdat ik een andere op het oog heb en mijn ouders willen hier niet 3 motoren hebben.

 

JohnK6

MF veteraan
24 apr 2002
5.696
0
48
zwolle
zet hem ook ff op de standaard, en probeer de achterbrug van links naar rechts te bewegen, mag geen speling opzitten, kijk dan ook ff naar de balhoofdlagers, ff voorwiel van de grond, en voelen of er speling opzit, en kijk eens naar de kleur olie, roetzwart????, wanneer voor het laatst onderhoud aan gepleegd????
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.262
3
Ziet er gaaf uit in het zwart, heb geen verstand van honda's maar ik heb nog wel een suzuki uit '78 te koop staan. Het is een GS550 voor 500 euro.
Ding loopt prima maar moet weg omdat ik een andere op het oog heb en mijn ouders willen hier niet 3 motoren hebben.
Heeeeeeeee, dat had je niet verteld...hebben we het op de OBT nog wel even over... :P :P
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Ik ga as. maandag maar eens ff babbelen bij die zaak. Proefritje maken ed. Grote kans dat ik dus volgende week mijn eigen ouwe brik heb.
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.346
318
omg.Eindhoven
Let tijdens de testrit ook eens op de (achter)schokdempers. Als dat nog de originele zijn, waarschijnlijk errug springerig.

Motorisch/electrisch weinig opvallende punten. Alsie idd redelijk loopt & lekker schakelt kun je jaren zonder al te veel onderhoud met zo'n beestje blijven rijen. :]
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Ben vandaag ff naar die zaak geweest en heb het motortje horen lopen. Als hij stationair loopt dan hoor je de distributieketting een beetje rammelen als je wat gas bij geeft is dat over. De verkoper zei dat het vrij normaal was voor deze motortjes. Ook "zweet" het motortje een beetje bij de koppakking en de klepdekselpakking. Ook hiervan zei de verkoper dat het vrij normaal is. Is dit waar of is dit niet waar? Misschien dat iemand van jullie daar wat meer duidelijkheid in kan brengen.

BTW ga as. woensdag een proefrit maken.

Heb trouwens nog 50 euro van ee prijs af kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.346
318
omg.Eindhoven
Ben vandaag ff naar die zaak geweest en heb het motortje horen lopen. Als hij stationair loopt dan hoor je de distributieketting een beetje rammelen als je wat gas bij geeft is dat over. De verkoper zei dat het vrij normaal was voor deze motortjes. Ook "zweet" het motortje een beetje bij de koppakking en de klepdekselpakking. Ook hiervan zei de verkoper dat het vrij normaal is. Is dit waar of is dit niet waar? Misschien dat iemand van jullie daar wat meer duidelijkheid in kan brengen.

BTW ga as. woensdag een proefrit maken.

Heb trouwens nog 50 euro van ee prijs af kunnen halen.
Is inderdaad normaal. De cb550f is exact 'tzelfde wat dat betreft als cb400f. Zwetende koppakking is relatief eenvoudig te verhelpen, maar kans dattie na 10duizend km's al weer terug zweet.

Ik heb hier op 't forum van verschillende andere CB-sohc eigenaren ook zulke dingen gehoord en ook van verschillende (oudere) monteurs.
 

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.288
1
Zwetende koppakking hebben eigenlijk alle cb'tjes last van. Zeker diegenen die veel bereden worden. Doe je niet zoveel aan. Voor de kleppendekseltjes geldt hetzelfde. Wat het rammelen betreft.; kunnen twee dingen zijn: de nokkenasketting. Die is makkelijk te spannen of de spanner te vervangen. De distributieketting (in het blok dus) rammelt altijd. Die is ook bij alle cb's zo. Voornamelijk bij 750's aangezien die in het begin met maar een heel klein beetje olie in het carter draaien (separate olietank). Dit wordt wel iets minder als íe warm is. Belangrijk is inderdaad de kleur van de olie; geen overmatige rook en geen trillend/ schokkend stuur (balhoofdlagers). Onderhoud is behoorlijk eenvoudig, en aan de 'normale'onderhoudsonderdelen is goed te komen. Moeilijke artikelen zijn inderdaad spatborden en zijkapje. Imitatie is genoeg te krijgen, maar vaak erg duur, lelijk en van plastic. Voor originele onderdelen moet je vaak motorsloperijen af gaan. Verder een prima prijs voor een erg leuk fietsje! (heb zelf een 400 gehad en nu een 750. Nooit sopijt van gehad (die 750 doe ik nooit meer weg!)). Overigens zit er volgens mij een marshall-deeptone uitlaatje op. Die klinkt erg mooi!
 

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Motortje rookte niet toen hij hem starte, ook niet bij gas geven. Als die proefrit woensdag goed uitpakt is hij dus van mij YIPPIEEEEEEEEEeee.

Nu nog ff een leuk kleurtje verzinnen ipv dat matzwarte.
 

DaFoolio

Die hard MF'er
3 sep 2001
972
0
41
Warnsveld
Alsie lekker rijd gewoon meenemen joh, je kan dr geen buil aan vallen lijkt mij. En dan lekker komende zondag komen laten zien bij de ouwebrikkentoer (en uiteraard meerijden).
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Mijne zweet ook olie, alleen nog maar langs de koppakking. Ik wilde er iets aan gaan doen...doe ik toch maar niet. Aangezien het geen kwaad kan.
Alvast gefeliciteerd met je aankoop! :)
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.262
3
En ondertussen heb ik nog een CB750F2 uit '78 te koop, zie topic over de ouwebrikkentour voor details. 700 eurootjes... :} :} :}

Edit: zie ook topic "te koop: Honda blablab etc."
 
Laatst bewerkt: