Advies onderhoud

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Beste motortechnici!

Ik heb een cbr 600 uit 2003 met 9700 km in mijn bezit.
Hij is gekocht met 5700 km en heeft vlak voor aankoop aantoonbaar (bon) een kleine beurt gehad. Ik heb er één seizoen op gereden en nu staat er dus 9700 km op.

Officieel moet hij om de 6000 km, dus dat betekent nog 2300 km te gaan. Dan zou er een grote beurt aan zitten te komen.

Wat is nu wijsheid:
- Voor het nieuwe seizoen een kleine beurt en bij 12.000 grote beurt? (minst aantrekkelijk)
- Gewoon rijden tot aan de 12.000 en dan grote beurt? (olie zit er dan dik 1,5/1,75 jaar in)
- Nu grote beurt en dan begin volgend seizoen kleine beurt?
- Nu olie verversen en dan bij 12.000 grote beurt? (waar olie weer vervangen wordt)

Probleem is meer dat ik waarschijnlijk ook weer rond de 4000 km zal rijden.
Maar ik las ergens dat olie versen ieder jaar moest..

Dus misschien zelf olie leren verversen en de rest van de beurten gewoon op de interval qua kilometrage?

Wat is nu wijsheid?

Alvast bedankt voor de reacties! :}
 
gewoon het normale onderhoud aanhouden.
dus nog 2300km en dan een grote beurt.
olie vervangen hoeft niet perse ieder jaar.

Thanks voor je reactie!

Dus zo noodzakelijk als het af en toe over lijkt te komen hier op MF, is het dus niet? In dat geval is 't voor mij wel iets gemakkelijker en is 't meteen duidelijk dat ik me gewoon lekker aan de intervallen ga houden :} :]
 
Rij er nog 300 km mee en geef hem dan een 10.000 km beurt 8-)
En dan bij 15.000 een kleine beurt...en bij 20.000 weer een grote..enz.. ;)
In de garantieperiode is het wel belangrijk om de officiele intervallen aan te houden.
Maar bij een 2e hands is om de 5000 km een prima interval.
Bij motoren kan het ook geen kwaad om, naast de ketingsmering en oliecontrole, regelmatig even een algemene check te doen zoals banden, remmen, olie, koeling, ketting, vering en overige bewegende delen of alles nog goed vast en gesmeerd zit :]
 
cbr600 onderhoud ff simpel

6000 = kleine beurt
12000 = kleine beurt
18.000 = kleine beurt + lf
24.000 = grote beurt incl bougies, klepspeling etc
 
cbr600 onderhoud ff simpel

6000 = kleine beurt
12000 = kleine beurt
18.000 = kleine beurt + lf
24.000 = grote beurt incl bougies, klepspeling etc

Is de 12.000 ook geen grote beurt?

Denk dat ik 'm gewoon met 12.000 grote beurt geef, 18.000 kleine beurt, 24.000 grote beurt etc... En me gewoon ga houden aan de km, tenzij ik in twee jaar geen 6000 rijd, dan een 'vroege beurt', om de olie/vloeistoffen goed te houden?

Zal trouwens toch nog wel even duren voordat ik de 24.000 aan zou tikken.. Jaartje of 4, als ik net zoveel rijd als afgelopen jaar :+

@ motorfietsert: Thanks, maar had al gezien in 't boekje dat de interval 6000 was, vroeg me alleen af of het inderdaad jaarlijks moest, of ook gewoon op km kan. En dat laatste blijkt zo te zijn *O*
 
Laatst bewerkt:
Is de 12.000 ook geen grote beurt?

Denk dat ik 'm gewoon met 12.000 grote beurt geef, 18.000 kleine beurt, 24.000 grote beurt etc... En me gewoon ga houden aan de km, tenzij ik in twee jaar geen 6000 rijd, dan een 'vroege beurt', om de olie/vloeistoffen goed te houden?

Zal trouwens toch nog wel even duren voordat ik de 24.000 aan zou tikken.. Jaartje of 4, als ik net zoveel rijd als afgelopen jaar :+

@ motorfietsert: Thanks, maar had al gezien in 't boekje dat de interval 6000 was, vroeg me alleen af of het inderdaad jaarlijks moest, of ook gewoon op km kan. En dat laatste blijkt zo te zijn *O*
moet ook jaarlijks!
 
Dus als ik 4000 km per jaar blijf rijden, dan moet hij toch sowieso om 't jaar een beurt?

Dus:
bij 10.000 (2011)
bij 14.000 (2012)
bij 18.000 (2013)

Enz?
 
Dus als ik 4000 km per jaar blijf rijden, dan moet hij toch sowieso om 't jaar een beurt?

Dus:
bij 10.000 (2011)
bij 14.000 (2012)
bij 18.000 (2013)

Enz?
Dat schrijft honda voor, en wie ben ik om het beter te weten?

belangrijk blijven dan wel bij 18000 km luchtfilter vervangen en bij 24000 klepspeling enz.

Dat zijn zaken die echt kmstand afhankelijk zijn in nederland bij normaal gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan