advies voor kopen motor

Doen ze voor die 75 euro ook een 3D-geometriemeting zoals bij Motorcheck.nl?
Mijn TL1000R had daar een 1mm steilere balhoofdshoek, waarschijnlijk door een aanrijding aan de voorkant.
Prima, wat moderner sturen. :+
 
dat gebeurt niet omdat ze een aankoopkeuring doen
De motor kan je niet kapot lopen na een aankoopkeuring van €75...?

Sorry maar nu sta ik even perplex. Waar haal je dat soort gewaagde uitspraken vandaan?
Trekken ze het blok open? Verwacht ik niet...
 
als je niks vertrouwd moet je het zelf doen en de hele motor zelf demonteren. Ik durf zeker wel te zeggen dat ze de meeste problemen er zo uit weten te halen ja

en je hoeft ook niet persee het blok open te maken. meestal kan je dat al horen als je de motor (koud) aanzet en wacht tot hij warm is
 
als je niks vertrouwd moet je het zelf doen en de hele motor zelf demonteren. Ik durf zeker wel te zeggen dat ze de meeste problemen er zo uit weten te halen ja
Daar ben ik het heel sterk met je oneens.
De goedkope dingen zoals een balhoofd lagertje, wiellagers, versleten remblokken en schijven vissen ze er zo uit.
Juist alles wat echt duur kan zijn zit in de regionen waar een bedrijf voor €75 echt niet gaat kijken. Voor €75 kan ik me niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld de compressie checken op moderne motoren waar de bougies onder de tank zitten.

Maar hiermee beantwoord je wel je vraag waarmee het topic begon. €75 naar een motorzaak brengen en magisch is er geen enkel risico meer.

En ja ik koop mijn motoren inderdaad zelf met mijn eigen aankoop kennis.
Even schudden aan de wielen, voorvork en achterbrug kan ik zelf ook. Net als het banden profiel meten en voelen of er een slag in de remschijf zit. Daarbij even olie peilen en kijken of daar geen roet en troep in zit lukt ook nog wel. Rondje omheen of alle verlichting het doet geloof ik ook wel.
Bovenstaande is namelijk wat je krijgt bij een aankoop keuring zoals ik ze ken.

Mijn enige motor waarvan ik achteraf zeker weet dat de tellerstand goed 30% afwijkt was er 1 bij een merkdealer van dat merk vandaan. Dat was ook de degene waarvan binnen 1 uurtje rijden de CDI uitgefakkeld was.

Edit:
Een hele goede test is op verschillende snelheden de handen even los laten (om te zien of het frame grotendeels recht is) en de topsnelheid van de motor op te zoeken en in praktijk te testen (staat van het blok).
Moet hij 160 kunnen maar bij 145 is het klaar zijn er wat ponny's naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het heel sterk met je oneens.
De goedkope dingen zoals een balhoofd lagertje, wiellagers, versleten remblokken en schijven vissen ze er zo uit.
Juist alles wat echt duur kan zijn zit in de regionen waar een bedrijf voor €75 echt niet gaat kijken. Voor €75 kan ik me niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld de compressie checken op moderne motoren waar de bougies onder de tank zitten.

Maar hiermee beantwoord je wel je vraag waarmee het topic begon. €75 naar een motorzaak brengen en magisch is er geen enkel risico meer.

En ja ik koop mijn motoren inderdaad zelf met mijn eigen aankoop kennis.
Even schudden aan de wielen, voorvork en achterbrug kan ik zelf ook. Net als het banden profiel meten en voelen of er een slag in de remschijf zit. Daarbij even olie peilen en kijken of daar geen roet en troep in zit lukt ook nog wel. Rondje omheen of alle verlichting het doet geloof ik ook wel.
Bovenstaande is namelijk wat je krijgt bij een aankoop keuring zoals ik ze ken.

Mijn enige motor waarvan ik achteraf zeker weet dat de tellerstand goed 30% afwijkt was er 1 bij een merkdealer van dat merk vandaan. Dat was ook de degene waarvan binnen 1 uurtje rijden de CDI uitgefakkeld was.

Edit:
Een hele goede test is op verschillende snelheden de handen even los laten (om te zien of het frame grotendeels recht is) en de topsnelheid van de motor op te zoeken en in praktijk te testen (staat van het blok).
Moet hij 160 kunnen maar bij 145 is het klaar zijn er wat ponny's naar huis.
bedankt voor het bericht dan weet ik waar ik morgen naar ga kijken. ik ga ook zeker ook effe de topsnelheid testen morgen voordat ik hem koop, als die dat niet haalt is er sowieso iets mee. eerst goed kijken of er politie achter me zit|(
 
Begrijp me niet verkeerd. Die aankoopkeuring is niet perse onzin, maar het is geen magie wat daar gaat plaatsvinden. Ze kunnen met de beste wil van de wereld maar zoveel zien.
€75 is een uur arbeidsloon. als je een ervaren monteur een uur geeft om een motor te inspecteren geloof ik met alle respect er wel in dat hij 90/95% er uit vist

En ik ga een honda motor kopen uit 2016

Die motorblokken zijn niet kapot te krijgen uit ervaring. Een keer een halve liter olie teveel in gestopt in mijn 125cc motor
 
€75 is een uur arbeidsloon. als je een ervaren monteur een uur geeft om een motor te inspecteren geloof ik met alle respect er wel in dat hij 90/95% er uit vist
Nogmaals, echt niet. In een uur ben je echt krapaan bij de kleppen en terug, heb je niet de compressie kunnen testen en al lukt dat, voor de eerste moet hij koud zijn, voor de 2e warm. Dat is nog zonder het werk aan het rijwiel.

Met andere woorden: Motorisch zal het heel basic zijn. ''Olie goede kleur, check.''

Het rijwieldeel kwa slijtage delen heeft hij wel te pakken, de lagertjes enz enz, maar of het frame recht is, tsja, daarvoor zal er flink plaatwerk aan de kant moeten enz enz. Tenzij hij krom als een hoepel is gaat dat er echt niet uit komen.

Edit: Koop je een motor met bijvoorbeeld 40K op de klok. Heb je net die ene die de kleppen wel van verlopen en net die ene waar nooit iemand ze heeft gesteld staan ze net zo dat hij nog niet beroerd loopt, maar de zooi wel verbrand als hij warm is. Ben je zo €1500 verder aan arbeidsloon en materiaal om het weer goed te krijgen. En dat zijn nou net de dingen die je zo'n aankoopkeuring niet gaat zien.
 
Edit:
Een hele goede test is op verschillende snelheden de handen even los laten (om te zien of het frame grotendeels recht is) en de topsnelheid van de motor op te zoeken en in praktijk te testen (staat van het blok).
Moet hij 160 kunnen maar bij 145 is het klaar zijn er wat ponny's naar huis.
Heel veel motoren halen 240-250… zou ik niet zomaar testen tijdens een proefritje :+
 
€75 is een uur arbeidsloon. als je een ervaren monteur een uur geeft om een motor te inspecteren geloof ik met alle respect er wel in dat hij 90/95% er uit vist
Als ze hem de werkplaats in nemen en ook die tijd investeren dan geloof ik ook wel dat het goed besteed geld is. :)
 
Heel veel motoren halen 240-250… zou ik niet zomaar testen tijdens een proefritje :+
Dat is inderdaad wel een dingetje.

Waar ik (en de TS) belang bij hebben ligt dat door de regel aanzienlijk lager.
De KTM dan wel weer 210, maar die kocht ik met een grote plas olie dr onder voor een geschikte prijs. De Gixxer kon wel 250'ish, maar die kocht ik echt voor wisselgeld.
Nu ik er bij nadenk test ik zelden de top omdat de motoren die ik koop zelden (goed) rijden _O-
 
Ik heb de top van 240 van mn duc ook nooit getest. Waai er bij 180 al zowat vanaf :+ _O-
Woon er vlakbij en dus legaal makkelijk testen…wil best hem een keer meenemen….. :+

F4040DB5-BCBC-49C3-90C8-72F940BFE16A.jpeg
 
waarvoor ik ga is een a2 motor die maar 180 gaat . Niks aan de hand joh

de honda cb500x waarvoor ik ga gaat maar 180km per uur. Is een tijdelijke motor tot me a rijbewijs. 180 is niks joh

180 km/u is inderdaad niet zo snel, maar als overdag de max 100 km/u is en veel automobilisten die snelheid ongeveer aanhouden en het is druk, dan ben ik benieuwd of je die 180 km/u kan halen en los daarvan of dat veilig genoeg kan. Met drukte doe ik dat niet. Als ze je staande houden, ben je ook meteen je rijbewijs kwijt. Scheelt wel, dan hoef je er ook niet over in te zitten wat je voorlopig nou moet kopen. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan