Afbranden nieuwe leden

Ik ben geen voorstander van strikte regeltjes, afkappen en repressie. Maar in situaties zoals het voorbeeld "hayabusa doet het niet" is het misschien wel slimmer als de mods een standaard antwoord dumpen.

-dit zijn de sticky posts, daar wordt je onderwerp behandeld.
-de vraag is VEEL te algemeen, dus daar kan niemand wat mee
-thread wordt verwijderd.

Zo wijs je de serieuze vragers de goeie kant op en ben je meteen van die rommeltopics af.

Hè zeg, mogen we in het https://www.motor-forum.nl/threads/slotgok-wisselbeker.449950/ ook eens een lolletje hebben?
 
Het valt mij al langere tijd op dat wanneer een nieuw lid een vraag stelt deze vrij direct afgebrand wordt omdat de vraagstelling niet helemaal is wat wij er van verwachten.

Natuurlijk mag iemand daar op gewezen worden, maar ik heb het gevoel dat sommigen er wel heel hard op in gaan. Soms zelfs zo erg dat nog niet de helft van de reacties ontopic zijn.
Resultaat is natuurlijk een nieuw lid dat nooit weer terug komt.... En dat vind ik jammer. Op de brommerfora leefde dit cultuurtje op een gegeven moment ook heel erg en dat stond, samen met andere zaken, wel echt aan de teloorgang van die fora.

Eigenlijk is dit topic dan ook een oproep van mij aan het fatsoen van leden hier om, ook al is de tekst van de TS om te janken, er toch een klein beetje serieus op in te gaan en anders gewoon weg te blijven uit het betreffende topic.

Geplaatst in algemeen omdat ik hoop dat het hier in het zicht staat.
Je hebt hier gelijk in, sommige mensen worden finaal afgebrand. Maar het is ook een resultaat van iets wat vaak voorkomt: Er komt een nieuw iemand hier, plaatst 1 post waar eigenlijk niks in staat, maar het komt er op neer dat z'n moter het niet doet. Punten en leestekens zijn ook ver te zoeken.

Op dat moment wordt het vaak een van de volgende soort topics:
  1. TS reageert niet meer
  2. TS gaat alsnog na goed advies z'n eigen gang en doet niks met hetgeen wat wij suggereren
  3. TS ziet alles als een persoonlijke aanval en begint mensen uit te schelden in de eerste 5 posts die hij hier doet.
Persoonlijk vind ik het niet erg dat dat soort volk wordt afgebrand en nooit meer terug komt. Zolang je een beetje weet hoe je je moet gedragen kom je met een betere openingspost of je reageert gewoon op degene die verteld wat er mist is zo'n topic altijd makkelijk te redden. Misdraag je je, wordt je daar inderdaad op afgebrand.

Daarbij: ik ben hier een paar jaar geleden ook aan komen waaien en heb nergens het gevoel gehad dat ik als newbie wordt afgebrand om alles wat ik doe. En dat is puur omdat ik wel wat basis fatsoen heb (of net doe alsof ik dat heb :+ ).
 
Recente eigen ervaring:

Een nieuw topic wordt aangemaakt volgens de filosofie "hier heb je mijn probleem, los maar op". Dan komen de eerste reacties jegens TS om het probleem wat beter te duiden. Ik deed ook een goedbedoelde duit in het zakje. Binnen 3 posts zou m'n vrouw een hoer zijn en neukte ik m'n moeder..

Ik ben geenszins iemand die de confrontatie opzoekt dus dat het zo'n wending krijgt ligt toch echt aan de mindset/opvoeding waarmee zo'n brulaap achter het toetsenbord zit.

Je kan aan de vraagstelling en grammatica van de ts (helaas) een redelijke inschatting maken welke kant het met een topic opgaat.

Voordat ik reageerde had ik dus al m'n twijfels en dat vermoeden werd (dus) helaas bevestigd. En het gebeurd naar mijn idee met enige regelmaat én steeds vaker.
 
Ik denk dat iedereen hier op het MF wel klaarstaat om een ander te helpen en zijn ervaring over een bepaald onderwerp te delen.

Genoeg gebruikers hier hebben echter wel de ervaring dat een nieuw lid 1 enkele vraag zonder context stelt, en daarna nooit meer online komt of reageert.
Is dit dan een gevolg van de off-topic reacties...?? ik denk het niet.

Wanneer jij jezelf proactief opsteld, en eerst een beetje verdiept in de achtergrond van het probleem, kan iedere TS een heldere openingspost neerzetten. En als je dat niet doet heb je dit waarschijnlijk snel genoeg in de gaten a.d.h.v. reply's.

Wanneer je met een probleem zit bedenk je bij jezelf toch als eerst: Hoe ga ik dit oplossen. Als je er dan voor kiest de oplossing te achterhalen met behulp van andere (forum), is het toch logisch om zoveel mogelijk informatie op te schrijven zodat andere een goed beeld kunnen krijgen van de situatie...
 
Je ziet het overal online.... beetje roeptoeteren over alles.
Blijkbaar hebben deze mensen nog nooit geleerd een fatsoenlijke vraag/zin te formuleren of zich voor te stellen oid...

Alles heeft twee kanten.

"me motor doet ut nie" neerplempen op een forum waar je nieuw binnen komt en vervolgens achterover gaan hangen en wachten tot de oplossing voorbij komt lijkt het nieuwe normaal.
Eens met Hellracer!

Hier op MF en andere social media zie je vaak newbie gelijk een vraag stellen (zoals voorbeeld hierboven) zonder enige andere info.
Of een simpele vraag die al 100x voorbij komt, en dat lijkt maar niet te stoppen.
Vroeger werd je geacht even eerst zelf "te zoeken naar informatie, en nadat je het niet of deels hebt gevonden" kun je alsnog je vraag stellen aan de hand van de ingewonnen informatie. Maar tegenwoordig plempt iedereen zijn of haar keutel neer zonder zelf even "normaal" na te denken.
En dan krijg je de reacties van bepaalde leden, wat ik overigens niet goedkeur. Maar wel begrijpelijk vindt, zolang het niet op de man is maar met humor kun je veelal een hoop aanmerken.
 
Ik denk zelf dat we hier een breder maatschappelijk probleem bespreken. Mensen dumpen hun probleem in de veronderstelling dat iemand het gaat oplossen. Bijna iedereen heeft een computer, maar niet iedereen heeft fatsoens-normen. Mensen lijken niet meer zelfredzaam meer te zijn.
Verder kloppen een hoop argumenten die ik lees, toch zou een beetje verdraagzaamheid ook hier niet misstaan.
Geef mensen een kans! Mocht je ergens iets van vinden reageer dan een beetje relaxed. Verder zou ik zeggen doeeenslief!
 
Ik denk dat de technische kennis op MF best vaak wordt onderschat en dat voor frustratie zorgt bij mensen op het forum. Er moet misschien wat meer benadrukt worden dat dit een relatief 'serieus' forum is. En wat een forum eigenlijk inhoudt t.o.v een Facebook groepje.

Als bijv. de omschrijving van het probleem niet verder gaat dan "hij doet 't niet meer", is TS dan wel echt op zoek naar een technisch antwoord? Of is hij onbewust eigenlijk op zoek naar bijval: "Hey joh, wat klote dat hij stuk is". In het laatste geval hoort het eigenlijk niet thuis in de techniek afdeling van dit forum.
 
Ik denk dat iedereen hier op het MF wel klaarstaat om een ander te helpen en zijn ervaring over een bepaald onderwerp te delen.

Genoeg gebruikers hier hebben echter wel de ervaring dat een nieuw lid 1 enkele vraag zonder context stelt, en daarna nooit meer online komt of reageert.
Is dit dan een gevolg van de off-topic reacties...?? ik denk het niet.

Wanneer jij jezelf proactief opsteld, en eerst een beetje verdiept in de achtergrond van het probleem, kan iedere TS een heldere openingspost neerzetten. En als je dat niet doet heb je dit waarschijnlijk snel genoeg in de gaten a.d.h.v. reply's.

Wanneer je met een probleem zit bedenk je bij jezelf toch als eerst: Hoe ga ik dit oplossen. Als je er dan voor kiest de oplossing te achterhalen met behulp van andere (forum), is het toch logisch om zoveel mogelijk informatie op te schrijven zodat andere een goed beeld kunnen krijgen van de situatie...

Nee, de TS blijven niet weg vanwege de reacties, ze loggen simpelweg nooit meer in, of pas bij het volgende probleem.
 
Ik denk zelf dat we hier een breder maatschappelijk probleem bespreken.
Ik denk zelf dat we hier de boodschap van TS een andere draai geven. Dat is ook een maatschappelijk en MF probleem.
In plaats van te bespreken hoe we als lezer anders kunnen reageren op een post van iemand, gaat het richting wat de verzender allemaal fout doet. Oftewel het bredere maatschappelijke probleem ==> we zoeken iets bij een ander om ons eigen gedrag te verantwoorden/goed te praten.
 
Ik denk zelf dat we hier de boodschap van TS een andere draai geven. Dat is ook een maatschappelijk en MF probleem.
In plaats van te bespreken hoe we als lezer anders kunnen reageren op een post van iemand, gaat het richting wat de verzender allemaal fout doet. Oftewel het bredere maatschappelijke probleem ==> we zoeken iets bij een ander om ons eigen gedrag te verantwoorden/goed te praten.
In 1 woord: Externaliseren
En dat is een enorm maatschappelijk probleem ;)
 
Ik denk dat de technische kennis op MF best vaak wordt onderschat en dat voor frustratie zorgt bij mensen op het forum. Er moet misschien wat meer benadrukt worden dat dit een relatief 'serieus' forum is. En wat een forum eigenlijk inhoudt t.o.v een Facebook groepje.

Als bijv. de omschrijving van het probleem niet verder gaat dan "hij doet 't niet meer", is TS dan wel echt op zoek naar een technisch antwoord? Of is hij onbewust eigenlijk op zoek naar bijval: "Hey joh, wat klote dat hij stuk is". In het laatste geval hoort het eigenlijk niet thuis in de techniek afdeling van dit forum.
Ik vraag wel eens aan m'n vriendin: Proberen we nu een probleem op te lossen of zijn we aan het klagen om te klagen? Het helpt mij om de verwachting richting mij duidelijk te maken. Misschien moeten we dat bij dit soort volk ook gaan doen?
 
De enige reden dat ik lid ben van MF is om topics zoals het Hayabusa start niet topic mét zure én lollige commentaren te lezen. Gouden lectuur is dat! Dus voor mij mag alles bij het oude blijven...

En het probleem zijn inderdaad de TS die zomaar uit het niets een vraag neerplempen. Onlangs vroeg ik in een ander topic advies over hoe een moeilijke schroef los te krijgen (I kid you not) en ik kreeg hier heel vriendelijke en behulpzame respons op (ja de schroef is los nu). Mocht ik die zelfde vraag stellen zonder context, zonder foto’s en zonder iets van een introductie of MF historie in een nieuw aangemaakt topic, moet ik toch niet verwachten dat mensen daar serieus op gaan reageren, toch?
 
Heel simpel: je kunt ook niet reageren.

Slaat de openingspost echt nergens op, dan zijn daar mods en admins voor.

Ik ben oprichter en jarenlang eigenaar geweest van puchmaxi.nl en het daarbij behorende forum. Daar hadden de mods en admins het druk, hoort erbij.
Van mij mogen de admins en mods op dit forum actiever zijn rondom het onderwerp van dit topic.
 
Nee, de TS blijven niet weg vanwege de reacties, ze loggen simpelweg nooit meer in, of pas bij het volgende probleem.
Maar als je daar een opmerking over plaatst in het bewuste draadje, wordt je door een mod erop gewezen dat flauwe opmerkingen niet hoeven...?
Schiet mij maar af..
 
Ik zit nog maar een paar jaar op dit forum, maar mijn eerste topic was ook het typische "help wat moet mijn eerste motor worden" topic.

Echter heb ik wel m'n best gedaan, en de tijd genomen om een goede startpost te maken. Mijn eisen, mijn wensen aan een eerste motor etc. Dit alles op een normale en leesbare manier.

Ik heb toen eigenlijk alleen maar behulpzame en positieve reacties gekregen. Ook in de topics die ik daarna nog gestart ben.

En zo zal het nog steeds gaan met nieuwe leden.

Heb je een vraag en maak je een overzichtelijk en goed leesbaar topic, voorzien van de nodige informatie die nodig is om goede antwoorden te krijgen, word je op dit forum absoluut goed geholpen.


Maar kom je binnen met: jooo me 180cc scooter heb geen vonk meer nadat ik wheelie dee wat ies probleem


Tja, wat verwacht je dan? Dat iedereen hier tijd en moeite in jóuw probleem gaat stoppen, terwijl je zelf zo min mogelijk moeite neemt?
 
Persoonlijk knap ik snel af op die topics met “ joo, moto ies stuk start niet meer deed het prima haha wat moet ik doen HELP!!! “

Aan de andere kant denk ik dat het best lastig is voor mensen die in het dagelijks leven weinig hoeven te schrijven.
Als je voornamelijk communiceert via whatsapp met bekende personen heb je vaak aan een half woord genoeg.

Aan de andere kant, op Tweakers moet je ook gewoon een fatsoenlijk topic starten.
En als je die moeite niet neemt, zit je topic binnen een uur in de prullenbak.

Dus wat mij betreft mogen er best wel eisen gesteld worden.
Maar ik vind wel dat het aan de moderators is om hier wat van te zeggen.
En ieder ander mag zelf de keuze maken om proberen te helpen, of om niet te reageren.
Mods wijzen op een duidelijke vraagstelling, sluiten de boel, en vegen al het overbodige commentaar in de prullenbak.

Wat mij ook een goed idee lijkt, is eerst verplicht voorstellen.
En pas na 24 uur de mogelijkheid hebben om in andere delen van het forum te posten.
Met bij de eerste post een pop up met duidelijk aangegeven wat er van je verwacht wordt.
Dan filter je het kaf van het koren.
Degene die gewend is om weinig moeite te doen zie je dan niet meer.
En de serieuze hebben dan al een beetje een idee van hoe het er hier aan toe gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan