afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje te leen gezocht

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.120
27.767
Naast Meangreengirl
B|

Nooit draai ik iets kapot...... oké, bijna nooit, maar toch in ieder geval nooit iets belangrijks en nooit op een moeilijke manier.

Tot vandaag '(

Foto's spreken voor zich.
Bout kleppendeksel afgebroken en er is niets over om 'm aan vast te pakken.
Sterker, breuk is netjes verzonken en erboven is niet eens zo heel veel ruimte voor er een framebalk zit.


full


full


Iemand in de omgeving van Wageningen die mij een handig stukje gereedschap kan lenen ?? O-)









De 'boosdoener' ..... '( ..... als iemand nog zoiets heeft liggen hou ik me ook zwaar aanbevolen trouwens, spul is natuurlijk alleen weer te bestellen en dat duurt dan weer een week, terwijl ik de motor dagelijks nodig heb B|

full


Gaat dus om een bout voor t kleppendeksel van een CBR1100XX uit 1998.
 
Laatst bewerkt:
Dit is van het aandraaien. Neem dat nou maar gewoon van mij aan, dat zie ik zo. En het staat in het topic.

Met schroevendraaiertje rondtikken had kunnen werken als er een opstaande rand was geweest. Maar dan had je er ook gewoon een gleuf in kunnen frezen.

Als sleutel dat kreng eruit heeft, laat de oplossing even weten. Gewoon, uit nieuwsgierigheid.

Anders uitboren. Goed centeren, en de diameter stapsgewijs opvoeren. Kan je ondertussen mooi proberen of ie los komt met een links boortje. Ook mooi een kans om een linkse tap te proberen. En anders opboren en een diameter groter tappen.

Ow, dankjewel beste Lankho09 dat je mij dit even meedeelt, dat dit gewoon in het topic staat.
Mag ik ook iets over het hoofd zien of een foutje maken? Man erger je niet zo.
Probeer op een normale manier een ervaring te vertellen, waar de TS wellicht iets aan heeft wat die juist wel of niet kan en/of wil gaan doen.

Dat jij van die rontgenogen hebt die alles "zo" al kunnen zien ging ik niet vanuit, anders had ik niet gepost, dan hed jij het vast ook "zo" al op kunnen lossen.
Verders heb je idd echt geen slechte ideen :).
 
Als je het deksel er met de resterende boutjes even opdraaid.
En je neem even de moeite om naar Maurik te rijden, dan haal ik hem er voor jou uit.


Gr Cees


Er is iets speciaals voor , een setje waar je eerst een gaatje in het boutje
boort, precies in het midden, dmv een geleiding, daarna een stiftje erin tikt,
dan een zeskantje over het stiftje schuift, eigenlijk het beste systeem om afgebroken boutjes eruit te halen, alleen je moet het met beetje gevoel doen ,
zover ik weet twee merken , Stahlwille en van Ridgid, (screw extracters nr10)
Eigenlijk iets wat je in huis hoort te hebben net zoals een MOMENTSLEUTEL !!!, B|

Anders naar Cees luisteren en er even langs gaan. :)
 
Net een paar weken terug precies hetzelfde gehad ook een Honda dezelfde bout. Uitgeboort met een flexibele slang van een imitatie dremel op een accu boormachine. Als de kern van de slang maar vast in de kop zit, buiten slang draait toch niet mee.
Was een V-blok en zo te zien was mijn plek nog slechter bereikbaar.

Linkse tap er in er flop er uit.

Bout had de Honda dealer van der Kuinder voor 15:00 besteld volgende dag binnen. Waarvoor nog hulde!
Bout kosten iets van 6 euro maar 1 euro meer dan bij CSMNL

Sommige heeft ie zelfs op voorraad.
 
Voor dit soort problemen gebruiken wij meestal een (soort van) geharde conische linkse tap.

Je boort een klein gaatje in het midden, het beste is ff een centerpunt slaan voordat je gaat boren.
Vervolgens het conische tapje erin zetten en drukken en draaien maar. Werkt 9 van de 10 keer perfect, alleen is het in dit geval een beetje riskant omdat de rest van aluminium is en de bout van staal, als ie echt vast zit dan druk je de bout uit elkaar waardoor ie nog vaster gaat zitten.

Kan eventueel wel een foto maken van het gereedschap wat ik bedoel, mocht het nodig zijn.

EDIT:

Dit bedoel ik dus:
51010.jpg
 
Laatst bewerkt:
op het werk hebben wij van deze setjes:

Toolspecial - Gek op gereedschap!

werkt dmv een gaatje boren, pen erin slaan en met een speciale moer de pen losdraaien.
is ideaal, als het te vast zit breekt de pen niet af maar draait gewoon rond in het gat.
dan weet je dus dat je moet gaan boren en helicoil gaan gebruiken..

snap nu eindelijk waar die andere rare busjes voor zijn (boor geleiders) :X
 
bij BMW's gebeuren dat soort dingen nooit :N

Voor elke motorfiets geldt: don't fix it if it ain't broken.

En ga je toch (preventief) fixen, zorg dan voor een momentsleutel goed gereedschap of een goede dealer met leenbrommer :+

-Edit-
Tip van Flip: spuit alle terug te plaatsen bouten in met witte spuitvaseline, kunnen ze ooit weer los :W
 
Laatst bewerkt:
Ondanks mijn reputatie als motorsloperd ben ik altijd netjes geweest op mijn brommerds :]

DR350S blok ging naar de klootte door onwetenheid en knal maar met 140 over de snelweg naar begin off-road rit. Ben je wel eens te laat met olie bijvullen.

KTM 300 GS is heel gebleven, maar vanwege een goed bod en noodzaak aan woonwerkbrommer verkocht.

Dacht ik goedkoop klaar te zijn met een mini-vtwin interceptor van tig jaar oud (VT250F), helaas pindakaas, na goede afstelbeurt liep het brommertje als de brandweer, maar na doorrotten uitlaat en vervangen door 1 van de sloop was het na een stoplichtsprint up in smoke en thuisgebracht door de bergingsvrachtwagen.

De onverwoestbare CB750 Nighthawk was echt niet kapot te krijgen en na jaren kilometers maken ingeruild op een TransAlp. Onverwoestbaar en nog veel beter dan een CB750, doorstarten kent de TransAlp niet, knoppie drukken en gaan.

Wellicht niet helemaal on-topic, maar wilde het toch vertellen :W

Overigens ben ik wel van plan om de TransAlp regulier onderhoud te laten ondergaan, maar dan niet om de 6000 km. 1x per jaar (10.000) een kleine beurt lijkt me voldoende.

Dus jaarlijks vloeistoffen / filters laten vervangen en remblokinspectie. Banden en kettingsets tussendoor als ze versleten zijn. Kleppenstellen komt wel bij slecht starten en carburateurs syncen bij overdereven venturi effect.

Meer hoeft er toch niet te gebeuren aan een jonge motorfiets met nog geen 100.000 op de teller.
 
Laatst bewerkt:

CB750 heeft in 3.5 jaar geen klap verkeerd gegeven, me geen moment in de steek gelaten, geen spatje olie verbruikt en toch 25.000 km gemaakt. Best een prestatie voor zo'n giet-ijzeren mormel uit begin jaren '90.

Kost geen drol zo'n apparaat met hydraulische klepstoters, onverwoestbaar blok en maar gaan. Zelfs na 6 weken 's winters ongebruikt buitenstaan _O-

Dat was toch echt wel de test om weer een 2e hands Honda te kopen, maar nu 1 waar je wel lekker op kan rijden zonder je benen in je nek te vouwen :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan