Ook gescheurde naden moet je niet willen.Hallo. Ik ben zelf ook aan het oriënteren voor een airbag, voor straat en circuit gebruik. Ik heb de IXON U03 momenteel op het oog. Ik merk alleen dat ik weinig tot niet kan vinden waar je rekening mee moet houden qua het dragen onder je pak. Er zal iets van ruimte nodig zijn gok ik zomaar om te kunnen ontploffen. Maar wat zijn de gevolgen als je dat niet genoeg ruimte hebt bij het opblazen? Gescheurde naden kan ik wel mee leven, maar als je halve lijf implodeert dan is het jammer.
(sorry als ik er overheen heb gelezen).
Aha ja zo ver had ik m’n hoofd niet gebruikt inderdaad. Dat moet je niet willen.Ook gescheurde naden moet je niet willen.
Pak ploft voor je de grond raakt en vervolgens ga je alsnog met je velletje over het asfalt.
Pak moet er gewoon geschikt voor zijn. Wat geschikt is dat is relatief, maar bij een aantal zaken hebben ze een vest wat ze opblazen (langzaam) en dan kan je testen of het wel of niet onder je pak past.
Je moet eigenlijk een "airbag-ready" pak hebben. Daar zit meer stretch in verwerkt dan in een normaal pak. Of je pak moet nu al erg ruim zitten, maar dan heb je eigenlijk nu al een verkeerde maat.Aha ja zo ver had ik m’n hoofd niet gebruikt inderdaad. Dat moet je niet willen.
Ik zal eens kijken of ik het ergens kan proberen.
D3O maakt een In&Motion level 2 Backprotector die uitwisselbaar is in alle airbagvesten, uitgerust met het In&Motion airbagsysteem, dus ook de Ixon vest . Geen idee waar ze te koop zijn maar hier is de link : D3O
Alpinestars heeft in zijn Tech-air 5 een level 1 en ik zie nergens dat dit kan upgraden naar level 2, maar daar staat tegenover dat alpine stars met zijn Tech-air 10 een superieur trackfocused airbagsysteem heeft in zijn assortiment met level 2 er standaard in voorzien, voor wie dat verkiest.
Weet ook dat de bedoeling van een airbag steeds is dat hij activeert en dan geeft hij volgens Alpinestars het beschermingsniveau van 18st level 1 rugprotectoren. ( de impact protectie zal sowieso door hen getest zijn om aan die claim te voldoen).
Bij In&motion vond ik (lang geleden toen ik de aankoop overwoog) ook getallen in die orde van grootte. Ik weet nu niet direct meer waar.
Om die redenen is het voor mezelf minder een punt of de passieve bescherming level 1 of level 2 is, het gaat over de actieve bescherming. Het is des te belangrijker dat deze fabrikanten hun algoritmes om te activeren op punt houden,want dan speelt het level van die passieve protector weinig rol, vandaar dat ik updates als één van de belangrijkste factoren voor mijn keuze vind. In&motion claimt dat hun meest recente versie (in mijn In&box) reeds in 95% van alle "niet recupereerbare situaties" zal activeren. Dat is behoorlijk hoog. Bij ALpinestars vind ik de info niet (ik weet niet of ze deze vrijgeven), maar ook zij doen updates van hun data.
Voor wie Frans verstaat (en beetje techneut is) , Op hun website legt de cofounder en technisch expert van In&Motion in een best wel begrijpelijke video (la force de la data) uit hoe die optimalisatie van de algorythmes plaats vindt.
Ze vertrekken van de harware, zijnde een 3 assige accelerometer en een 3 assige gyroscoop die meer dan 1000 keer per seconde de positie van de In&box op je rug in tijd en ruimte vastlegt. Vertrekkende van die inputdata schrijven ze het algorythme met maar 2 mogelijke uitkomsten : wel afgaan ( niet recupereerbare situatie) of niet afgaan (normale situatie) . Voor de rest van het verhaal bekijk je best die video, want het gaat veel verder met de gegevens die hun ontwikkelde "search engine" haalt uit de massa data van meer dan 40 miljoen gereden kilometers van alle gebruikers en alle dagen counting natuurlijk.
Als ik in mijn vorige post schreef, dat ik persoonlijk waarschijnlijk opnieuw voor de Ixon IX-U03 zou kiezen, dan gaat dat niet zozeer over IXON zelf, maar wel over mijn goede gevoel in de werkwijze van het franse bedrijf dat de hardware en data ontwikkelt die in de IXON , en verschillende andere merken airbagvesten wordt geintegreerd. In&motion is namelijk de enige die een elegante manier heeft gevonden om de dagelijkse data van hun duizenden gebruikers te oogsten om hun produkt continu te blijven verfijnen en op dezelfde manier dat ze die data oogsten, zaaien ze een aantal keer per jaar de nieuwe verfijnde algorytmes terug automatisch in de in&boxes van alle gebruikers . Tenslotte is een airbagjas maar nuttig als ie met zekerheid activeert . Ik kan zeer goed leven met de huidige 95%
Het lijkt wel in die tweede video alsof het dezelfde airbag is als het consumentenproduct. Met twee banen over het sleutelbeen en geen bescherming rondom de schouders en/of de heupen.En in de volgende video wordt uitgelegd waarom er verschillende algorytmes bestaan : road .... track .....off road :
En mooi om te zien :
De beelden van een crash op circuit, waarbij de binnenkomende data in de in&box van de rijder simultaan zichtbaar is en waarbij je op beeld het moment ziet waarop het algorytme beslist te activeren.
Ik heb nét een M besteld, haha. 1x gebruikt als in geploft? Wat is je ervaring?Mochten er geinteresseerden zijn, ik heb nog een Ixon vest in de aanbieding, werkt goed (als je door De Bult vliegt en land op je hoofd is er niets aan de hand)
Maatje M, 3 jaar oud, 10x gedragen 1x gebruikt.
Life saver, veel eerder moeten doen, zou nooit meer zonder de baan op gaan1x gebruikt als in geploft? Wat is je ervaring?
Als hij zegt dat hij chestprotector,rugprotector en in&motion airbag heeft, bedoelt hij volgens mij vrij zeker de ingewerkte in&motion technologie in het RST racepak. De in&motion airbag is finaal de combinatie van thorax/abdomen( borst)protectie met rug/nekprotectie.
De in de RST racepakken ingebouwde rugprotectoren zijn in ieder geval identiek aan deze in de stand alone klim en Ixon vestjes. En ook de layout van de opblaasbare "zakken" hier onder zichtbaar, van onderaan de rug naar bovenaan de nek is identiek.
Hieronder doorsneefoto van het RST pak en daarnaast een foto van mijn Ixonvest met zicht op de binnenzijde /rugprotector en het kunststof rooster met de in&box electronica.(welke ik voor de foto opzij heb geslagen) Identiek in het racepak en de ixon stand alone vest
Bekijk bijlage 1842338
In MotoGP zijn airbags verplicht maar gebruiken ze ook een losse rugprotector en sommigen ook een borstprotector.als ik het verhaaltje zo hoor dan draagt hij het allemaal in losse vormen hoor.
denk ook niet dat dat heel gek is met dit soort muurtjes dicht bij.
twijfel zelf ook wel eens om naast de ixon een borst protector te gaan dragen
Borstprotectors ja, maar losse backprotectors heb ik een MotoGP coureur nog nooit zien gebruikenIn MotoGP zijn airbags verplicht maar gebruiken ze ook een losse rugprotector en sommigen ook een borstprotector.
Maar wellicht zit er die pakken geen vaste protectie. Ook weet ik niet of er luchtzakken op de borst zitten.
Borstprotectors ja, maar losse backprotectors heb ik een MotoGP coureur nog nooit zien gebruiken
Nooit opgevallenHier bijvoorbeeld: