Akelig: geen protectie

Helix50

Rookie
30 mei 2012
3
0
Akelig

Ik lees op dit forum de laatste dagen zowel discussies over de kleding bij mooi weer als over de zin en onzin van protectie.
Herstellend van een zwaar motorongeval wordt ik een beetje misselijk van al die mensen, die vinden dat goede protectie vooral iets is voor andere mensen.
Ondanks het feit dat mijn laatste aanrijding met de motor ruim 40 jaar terug ligt en de laatste schuiver ook al minstens 15 jaar geleden geweest is, draag ik steeds, inderdaad soms met tegenzin, de volledige uitrusting.
.
Afgelopen pinksterzaterdag reed ik bij prachtig en warm weer met ca. 110 km/h op de rechterrijstrook van een Duitse Autobahn en werd met een flink snelheidsverschil door een automobilist van achteren aangereden.
Dit had tot gevolg, dat ik gelanceerd werd en (volgens getuigen) na enige malen flink gestuiterd te hebben, ik mezelf liggend terugvond op het asfalt.

De protectie op de schouders en de ellebogen heeft er voor gezorgd, dat de krachten over een groot oppervlakte werden verdeeld en dat de fysieke schade beperkt bleef tot enige stevig gekneusde ribben. Pijnlijk, maar verder niet ernstig.
Terwijl we wachtten op de de ambulance, werd ik door de Duitse agent gewezen op de voorbijrijdende motorrijders met blote armen en benen, uiteraard zonder protectie. Volgens hem zou het met mij veel slechter afgelopen zijn, als ik me ook zo had gedragen.

Ik kan me heel goed de frustratie voorstellen van agenten, ambulance- en ziekenhuispersoneel als ze weer iemand moeten oprapen/verzorgen, die zonder bescherming rondgereden heeft.
Overigens werd op de ziekenhuispapieren zeer duidelijk vermeld, dat ik goede beschermende kleding had gedragen.

Alleen al uit respect voor hun goede zorgen als het misgaat, zouden we allemaal altijd de juiste protectie moeten dragen.
Misschien iets voor al die mensen in een T-shirt en korte broek op de motor om over na te denken.
 
"Amen"

Kleine toevoeging:
Niet alleen daarom, maar ook vanwege de enorme besparing die het op ziektekosten op zou leveren.


Verder helemaal mee eens :Y
 
Helemaal mee eens. Alleen denk ik ook dat het wel een zege is als bepaalde mensen in korte broek en slippers blijven rijden. Dat komt het menselijk ras uiteindelijk ten goede.
 
Ik denk gewoon dat het beste is om te stoppen met rijden.
Het is veels te gevaarlijk allemaal. Al die gekke gasten die je van alle kanten proberen aan te rijden.
 
Helemaal mee eens. Alleen denk ik ook dat het wel een zege is als bepaalde mensen in korte broek en slippers blijven rijden. Dat komt het menselijk ras uiteindelijk ten goede.

Dit dus. Ze komen je voorbij knallen, en ik moet niet denken aan hoe het eruit ziet als zo'n idioot 80 meter over het asfalt heen heeft gegleden. Maar ik kan niet onderdrukken dat ik hoop dat het diegene een keer overkomt.... zal m leren denk ik dan. :Y
 
Wat een malloot om je zomaar aan te rijden.
Beterschap en succes met de afhandeling.


Voor wat betreft de rest van je betoog:
-JA ik rij ook met protectie.
-NEE ik vind niet dat je dat voor iemand anders moet beslissen (laat iemand lekker in zijn korte broek rijden als hij dat wil)

-pas op met het "besparing op herstelkosten" --> motorrijden verbieden zou immers nog veel beter werken!
 
Toen ik anderhalf jaar geleden van mijn motor werd gereden was ook het eerste wat het ambulancepersoneel zei: Gelukkig heb je je volledige leren pak aan!

Ik reed best wel eens in mijn spijkerbroek, ook na mijn ongeluk, maar vind dat eigenlijk al niets. Blote benen of armen, never nooit! Net als dat ik altijd mijn handschoenen zal dragen, ik geloof dat je handen 9 van de 10 keer wel het asfalt zullen raken bij een schuiver ..
 
Je hebt helemaal gelijk! :Y

iig voor je zelf sterkte met het herstellen van het ongeluk!
 
tot mijn grote schande moet ik toegeven da'k gisteren ook eens met korte broek heb gereden. :$
De remmen van m'n zijspan in orde gemaakt, en ze even uittesten natuurlijk. Zijspan? Kan je toch niet mee omdonderen, 't is toch rustig hier in de polders dus hopsakee met de zooi.
Maar bij het afstappen even met het linkerpootje langs de uitlaat gewreven en nu een dikke blaar van 4cm. in't rond.

Dus... alleen al daarom minstens een spijkerbroek aan. Bosso is 47jaar en leert nog dagelijks bij. ;)
 
Ik woon trouwens een stukje buiten de bebouwde kom aan een mooie 80 weg.
Haast iedere dag als het zonnetje schijnt komt hier een idioot op een zwarte Soes voorbij in zijn korte broek, t-shirt, teenslippers. Niet met 80, vaak niet op twee wielen.
Ik begrijp het echt niet, als je dan zo wilt knallen en posen, trek dan alsjeblieft een motorpak aan..
 
Zelf ervaren met ca 25 graden even motor ophalen met alleen spijkerbroek en gympen omver gekegeld op een rotonde 1 km van mijn huisadres. Dus nu altijd motorlaarsen, -broek en -jas aan.
 
mensen doen maar wat ze willen... al heb ik een hekel aan blootrijders die mij belachelijk maken met mijn volledige protectie.
 
Ik reed op me brommer toch ook altijd in een shirtje en korte broek :? :z

Als ik niet over de snelweg of 80 weg moet dan trek ik ook niet altijd men pak aan O-)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ervaren met ca 25 graden even motor ophalen met alleen spijkerbroek en gympen omver gekegeld op een rotonde 1 km van mijn huisadres. Dus nu altijd motorlaarsen, -broek en -jas aan.

:?
je zou het kunnen omdraaien. Je hebt al aangetoond dat je een ongeval prima kunt overleven met jeans+gympies. Daarom draag je nu nooit meer protectie.....
;)
 
ook met het offroad gebeuren belangrijk! ik ben eens mijn motor snel gaan "droogrijden" op het hiernaast gelegen militair domein met een 3 dubbel gebroken sleutelbeen tot gevolg omdat ik geen harnas aan had.

Mijn vader heeft zo zijn enkel eens gebroken omdat hij geen laarzen aan had. Komt er op neer dat een ongeluk in een klein hoekje zit en je je best moet doen om daar weg te blijven :P

In België is het nu verboden om met korte broek te rijden, zonder handschoenen te rijden of zonder schoeisel dat tot boven de enkel komt. Ze verplichten het hier dus...

grtz

MJ
 
Ik denk gewoon dat het beste is om te stoppen met rijden.
Het is veels te gevaarlijk allemaal. Al die gekke gasten die je van alle kanten proberen aan te rijden.

Ik denk gewoon dat het beste is om te stoppen met ademen, heb begrepen dat je van al dat ademen giftige gassen binnen kunt krijgen en enge longaandoeningen kunt krijgen.

Ik snap nog steeds niet dat ze degelijke motorkleding niet verplichten. Ik zit ongeveer elke dag op de motor in m'n motorpak, op kantoor gewoon een kwestie van even het toilet in rennen om m'n "kantoorpak" aan te trekken.

Mochten mensen toch graag in korte broek en t-shirt rijden; kom dan later niet klagen als je na een glijertje helemaal open ligt.
 
Iedereen moet uiteindelijk voor zichzelf uitmaken wat hij/zij wil.
Dragen ze het niet, dan staan ze niet genoeg stil bij de gevolgen van een ongeval.

Ik rij elke dag 5km op en 5km af naar mijn werk, op 10 minuutjes sta ik op mijn werk.
Ik denk dat er velen zijn die de moeite niet zouden nemen om bescherming aan te doen, maar ik sta elke morgen volledig in beschermende kleding klaar om te vertrekken.

Ik heb echt een hekel aan die idioten die dan in een veel te korte sportshort, een tanktop en goedkope sportschoentjes rondrijden alsof er hen nooit iets kan gebeuren :r :( .
 
Beschermende kleding moet bij wet geregeld worden. Het is in mijn ogen idioot dat je bij het niet dragen van een gordel een boete krijgt, terwijl er bij het rijden van een motor alleen een helm volstaat.
 
Jeetje! Kon het niet nog meer met de TS eens zijn! Ik reed zaterdag door Almérde en kwam een hele groep t-shirt+korte broek rijders voorbij, paar weken eerder ook op de snelweg met een snelheid van ver boven de 120. Begrijp het echt niet... Kan me er echt aan ergeren...
 
Ik reed op me brommer toch ook altijd in een shirtje en korte broek :? :z

Als ik niet over de snelweg of 80 weg moet dan trek ik ook niet altijd men pak aan O-)
Ja natuurlijk...
met 50 of 60 is asfalt veel zachter... |(

Zet je vuist eens op het asfalt, goed drukken en dan je hand naar achter trekken.
Je haalt dan geen 50 per uur maar wel je hand open.

Edit, zoals in het filmpje hierboven _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan