Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers

De reden dat LPG buiten de boot valt, en daar blijkt ook uit dat het geen maatregel is met het milieu in het achterhoofd, is dat de oldtimer lobby er voor pleit dat LPG geen origineel onderdeel van de "echte" oldtimers is en dat zij er voor gaan om oldtimers zo origineel mogelijk te houden.....

Geen idee trouwens waarom bij moderne auto's de mrb voor lpg hoger is als voor de anderen, maar dat zal ongetwijfeld wel iets te maken hebben met de lagere opbrengst van lpg uit accijnzen....

En dat is waar de oldtimervrijstelling in eerste instantie voor bedoeld was....

Bewaren van "cultureel erfgoed"....En dat doe je nou eenmaal alleen als je hele gebeuren zo origineel mogelijk houdt....
 
En dat is waar de oldtimervrijstelling in eerste instantie voor bedoeld was....

Bewaren van "cultureel erfgoed"....En dat doe je nou eenmaal alleen als je hele gebeuren zo origineel mogelijk houdt....
En dat vind ik dus onzin, dan hadden ze het Rijksmuseum ook niet mogen verbouwen en het parlement ook niet.... Het is onzin om te denken dat iemand die een LPG tank in zijn klassieker inbouwt niets geeft om het behoud van het culturele erfgoed. Het aantal nederlandse klassieke legervoertuigen met lpg tank is gigantisch. Domweg omdat het anders niet te betalen is om er mee te rijden. En dat wordt nou weer onmogelijk gemaakt. Vind het een kortzichtig idee van de oldtimer lobby.
 
Wie geld uitspaart word gepakt.zo zie ik het punt
Je doet het om érgens om te bezuinigen en dat mag niet.

Steel niet want de overheid duld geen concurrentie.
 
En straks vallen natuurlijk de inkomsten van deze maatregel tegen, omdat de helft zijn oldtimer weg doet en in zo'n belastingvrije rugzak gaan zitten :z

Ben benieuwd wie of wat het volgende slachtoffer gaat worden dan :X
 
is dat de oldtimer lobby er voor pleit dat LPG geen origineel onderdeel van de "echte" oldtimers is en dat zij er voor gaan om oldtimers zo origineel mogelijk te houden.....
Ware het niet dat ergens in de jaren 60 hier in nederland het rijden op lpg is gerealiseerd. Dus ook het rijden op lpg is al meer dan 40 jaar oud. Dus hoezo geen echt oldtimer iets?
 
En straks vallen natuurlijk de inkomsten van deze maatregel tegen, omdat de helft zijn oldtimer weg doet en in zo'n belastingvrije rugzak gaan zitten :z

Ben benieuwd wie of wat het volgende slachtoffer gaat worden dan :X

Laten we hopen dat er dan eens betaald moet worden voor voetbalwedstrijden, misschien dat ze dan eens de politiekosten eruit halen...
 
En wat denk je van alle mensen die straks noodgedwongen moeten stoppen met werken omdat ze geen geld genoeg verdienen om een niet belastingvrije auto te kopen en te rijden? Die hebben nu net genoeg om met een oldtimer naar hun werk toe te gaan. Straks dus niet meer en dus ook geen werk meer maar een uitkering.
Wat zal het allemaal veel geld opleveren zeg deze aanpassing

die kunnen ook gaan fietsen of met een WW motor
 
En straks vallen natuurlijk de inkomsten van deze maatregel tegen, omdat de helft zijn oldtimer weg doet en in zo'n belastingvrije rugzak gaan zitten :z

Ben benieuwd wie of wat het volgende slachtoffer gaat worden dan :X

verhoging van het tarief, administratiekosten...... kast vol met trucjes die ze op andere vlakken al hebben toegepast.
 
Ik denk dat ik mijn oldtimer droom maar even on-hold zet :( Kortzichtigheid van dit kabinet komt me de strot uit zo langzamerhand !
 
Waarom dit dan?

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan.

Volgens mij zijn auto's op lpg en diesel ouder dan 40 jaar ook gewoon HSB vrij?
 
En dat vind ik dus onzin, dan hadden ze het Rijksmuseum ook niet mogen verbouwen en het parlement ook niet.... Het is onzin om te denken dat iemand die een LPG tank in zijn klassieker inbouwt niets geeft om het behoud van het culturele erfgoed. Het aantal nederlandse klassieke legervoertuigen met lpg tank is gigantisch. Domweg omdat het anders niet te betalen is om er mee te rijden. En dat wordt nou weer onmogelijk gemaakt. Vind het een kortzichtig idee van de oldtimer lobby.

Je hoort mij ook nergens zeggen dat ik het eens ben met de verbouwing van het Rijksmuseum ;)

De intentie van de wet mbt de vrijstelling van oldtimers voor de mrb is wel degelijk het bewaren van het cultureel erfgoed geweest. Dat is de geest van de wet, valt zo her en der volgens mij zelfs letterlijk te lezen in officiele publicaties van de overheid.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je oldtimers in originele staat moet laten om aanspraak te maken op een vrijstelling. Doe je dat niet en ga je die oldtimer gebruiken voor dagelijks vervoer dan betaal je wat mij betreft een gereduceerd tarief. Daar heb ik absoluut geen moeite mee :N

Ik zou dus eerder pleiten voor een regeling die ervoor zorgt dat oldtimers vanaf een bepaalde leeftijd (wat mij betreft 25 jaar nog steeds) alleen aanspraak kunnen maken op vrijstelling als deze aan bepaalde criteria voldoen voor wat betreft de originele staat. Moet makkelijk kunnen lijkt me....
 
LPG valt inderdaad over te twisten, het blijft een achteraf aangebrachte wijziging, alhoewel ik me best voor kan stellen dat een liefhebber het toch inbouwt voor die paar ritjes per jaar met de club.
Sommige Amerikaanse leger voertuigen doen rustig 1 op 2 met benzine en dan is zo een gastank voor een enkel ritje al een uitkomst.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze dan ook diesel voertuigen uitsluiten als het puur om de originaliteit van het voertuig zou gaan.
Het ding is toch origineel met een dieselmotor van de band gerold :?
 
Ik denk dat ik mijn oldtimer droom maar even on-hold zet :( Kortzichtigheid van dit kabinet komt me de strot uit zo langzamerhand !

en dat is waarschijnlijk precies hun doel, ookal wil jij er waarschijnlijk een voor de fun, en niet om kosten te ontduiken :)
 
hallo forumers,

mijn 50cctje (tweetakt) met motor kenteken is ondertussen 36 jaar oud,
ga ik hier nu ook wegenbelasting voor betalen ? (nu zal dat niet zo
veel zijn,) :) ik hoorde net m,n buurman er over praten, en zo wordt iedereen
weer genaaid :N
 
Ja ook jij gaat mrb betalen als deze plannen ongewijzigd door de 2e en 1e kamer komen.
Maar dat is nog maar afwachten of dat allemaal gaat lukken.
Mocht het zo door gaan dan gaat jou het een kwart tarief kosten en dat is dan 30 euro per jaar en dan mag je december, januari en februari er niet mee op de openbare weg komen. Dus niet parkeren en niet rijden.
 
Laatst bewerkt:
_O-
die kunnen ook gaan fietsen of met een WW motor
_O-
Jij woont net zoals al die kortzichtige ministers zeker in de randstad? _O-
Hier in het hoge noorden ben je al gauw 20 tot 30km aan het rijden voordat je bij je werk bent en dat is toch een beetje lastig fietsen. En het openbaar vervoer is ook onbetaalbaar geworden door dat je die lange afstanden moet af leggen.
En wat te denken van de mensen die in de 5 ploegen werken? Die kunnen echt neit met het openbaar vervoer reizen end an op tyd op het werk komen.
Komt ook nog eens bij dat door alle bezuinigingen en aanbestedingen er hier vreselijk gesneden is in de frequentie van het laten rijden van openbaar vervoer en dat er heel veel lijnen en routes weg gesaneerd zijn omdat ze onrendabel waren.
 
Lekker dan.. dat wordt 120 per jaar voor mijn auto betalen en in de winter niet mogen rijden..
Hoezo niet in de winter??!! Wat heeft het seizoen er nu ineens mee te maken..
 
Moet 125 miljoen opleveren toch?

Meer 'zal 125 miljoen kosten, maar de maatregel zal niet teruggedraait worden en de lasten van de burger zullen wederom verzwaard worden om dit gevallen gat op te vullen!'

Wat dacht je van al die Garagisten die zich specialiseren in Young- en oldtimers? Handel in onderdelen, transport (PostNL) en iedereen die nu gewoon zijn oldtimer wegdoet en een muesli Prius of Aygo koopt?

Staan ze minder aan de pomp (minder accijnzen) en betalen ze alsnog minder wegenbelasting.

Typisch weer... Lekker niet verder kijken dan hun neus lang is.

Precies, het gaat geen ene cent opleveren.
De oldtimer markt is al voor een groot deel verneukt sinds half jaar geleden toen het ten sprake kwam dat de oldtimers belasting moeten gaan betalen.

En wat te denken van de LPG inbouw boeren, LPG biedt nu zo goed als geen enkele voordeel meer voor oldtimer bezitters, de LPG inbouw boeren kunnen hun tent wel sluiten.

Mooi weer een paar werklozen + uitkering erbij.

Hoera, wat een geweldig inzicht ! |( |( |( |(

En dat te bedenken dat de VVD zich liberaal noemt.

Volgens mij hebben we nog nooit een partij/regering gehad die zoveel extra belasting wetten heeft doorgedrukt.
Sorry, ik moet natuurlijk zeggen 'bezuinigingen' :z

Dat we maar lekker een voorbeeld mogen nemen aan de Grieken, en lekker massaal geen belasting meer betalen. Hoe eerder de boel instort hoe beter, opdonderen met die kut euro.
 
Gelukkig weten de heren in Den Haag veel beter dan mij waar mijn zuur verdiende centjes aan uit gegeven moeten worden
Dus ik ben heel blij voor deze nieuwe belasting en bedank jullie dan ook hartelijk voor het kiezen van deze super regering
 
Ik lees nog steeds dat je gewoon wegenbelastingvrij kunt rijden op diesel of gas... alleen nu moet je auto 40 zijn ipv 25?

Meest irritante vind ik dat je niet weet wat je kunt verwachten. Vandaag is het dit, en morgen is het weer wat anders?

Gelukkig weten de heren in Den Haag veel beter dan mij waar mijn zuur verdiende centjes aan uit gegeven moeten worden
Dus ik ben heel blij voor deze nieuwe belasting en bedank jullie dan ook hartelijk voor het kiezen van deze super regering

Graag gedaan Harry!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan