alcohol als brandstof

jurgen77

MF'er
1 mei 2010
136
0
zuiden
ik heb wel eens gehoord dat het toevoegen van pure alcohol (90%+ ethanol) aan de brandstoftank positieve effecten kan hebben op het vermogen.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Hoeveel vermogenstoename kan ik verwachten en wat voor % tov benzine is er voor nodig?
wat zijn de nadelen ervan?
Is dit niet doodzonde van de wellicht drinkbare alcohol?
 
Kijk naar de dragraceblokken.
Die moeten na elke 1 à 2 runs compleet gereviseerd worden dus tel uit wat dat spul met je blok doet.


Ik dacht dat dat nogal meeviel.
Toen ik wel eens als helper mee ging deden we meerdere wedstrijden met het blok.
Maar als we op nitro reden, dan moest na elke run wel de olie er zo snel mogelijk uit.
Maar ook de jongens bij de ijsspeedway (zijn ook methanol blokken) rijden het hele weekend met hetzelfde blok. Dus geen revisie na een avond rijden.

EgbertO
 
..........
Biodiesel is relatief makkelijk en snel te maken uit biologische olie. Alcohol wordt dmv een biologisch vergistingproces uit aardappelen (zetmeel/suiker) bron gemaakt en kost meer tijd.
Biodiesel kan uit ieder soort (afval-)vetten/oliën worden gemaakt, maar nix "gemakkelijk" want om-estering is een duur en energie-vretend proces, nog steeds véél duurder en moeilijker dan de klassieke olie-industrie.

Bovendien is het spul bederfelijker dan gewone diesel, er groeit nieuw leven in enzo.

http://www.bouwmaterieel.nl/nieuws/2302/cumelasector-bacte...-bedreigen-biodiesel.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omestering

http://www.asgobv.nl/bio ethanol.html

]http://www.tunnelvariant.nl/gezondheid-a-milieu/biodiesel.html

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/biodiesel+bacteriën+opslag

http://www.c2w.nl/continu-biodiesel.79645.lynkx

http://students.chem.tue.nl/ifp27/bronnen/biomassa_chemisch.html
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dat nogal meeviel.
Toen ik wel eens als helper mee ging deden we meerdere wedstrijden met het blok.
Maar als we op nitro reden, dan moest na elke run wel de olie er zo snel mogelijk uit.
Maar ook de jongens bij de ijsspeedway (zijn ook methanol blokken) rijden het hele weekend met hetzelfde blok. Dus geen revisie na een avond rijden.

EgbertO
Speedway bikes worden iets minder belast dan dragracebikes maar ik neem niet aan dat TS elke week z'n blok wil reviseren O-)
 
Ik dacht dat dat nogal meeviel.
Toen ik wel eens als helper mee ging deden we meerdere wedstrijden met het blok.
Maar als we op nitro reden, dan moest na elke run wel de olie er zo snel mogelijk uit.
Maar ook de jongens bij de ijsspeedway (zijn ook methanol blokken) rijden het hele weekend met hetzelfde blok. Dus geen revisie na een avond rijden.

EgbertO

nitromethaan is wel ff wat anders.....%percentage wat je toevoegd is +/- vermogens winst (TF rijd boven de 90% nitro)..........die worden idd na iedere run gerebuild, mag ook wel met +1pk/cc :X
 
Wat volgens mij ook nog meespeelt: de benzinepomp. Daar schijnen ze in Venezuela erg veel problemen mee te hebben. Venezuela heeft zelf natuurlijk erg veel olie, maar die lekkere regering daar en de slimmere koppen bij de rafinaderijen liggen elkaar niet zo goed. Gevolg: veel slimme koppen weg die weten hoe je benzine maakt. En daardoor dus veel te weinig benzine in een land dat zelf veel olie heeft. Daarnaast zullen ze ook nog wel benzine lucratief exporteren, en heeft de eigen bevolking dus niets. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om veel op ethanol te moeten rijden, maar de auto's zijn hier, in tegenstelling tot de auto's in Brazilie, hier onvoldoende op aangepast. Met als gevolg dat erg veel benzinepompen, die zelfsmerend zijn, in de soep draaien. Ethanol smeert niet zo lekker... En aangezien ze in Venezuela zelf geen benzinepompen maken hebben ze die daar ook dus bijna niet, want de regering importeert die veel te weinig.

Moraal 1 van dit verhaal: Socialistische regeringen maken het land kapot.
Moraal 2 van dit verhaal: (heel) veel ethanol en benzinepompen gaan niet goed samen.
 
nop.............."alcohol verbrand koeler".............kijk naar naar koelribben op n ouwe jawa speedway
Ethanol (alcohol) brandt net zo warm als benzine of diesel. (Berekening) Door de hogere compressie zijn de temperaturen vaak zelfs nog hoger. Koeling echter gaat een stuk beter (vooral met water/methanol injectie) waardoor je motor intern toch koeler blijft :)
 
Laatst bewerkt:
Ethanol (alcohol) brandt net zo warm als benzine of diesel. (Berekening) Door de hogere compressie zijn de temperaturen vaak zelfs nog hoger. Koeling echter gaat een stuk beter (vooral met water/methanol injectie) waardoor je motor intern toch koeler blijft :)
Koeling is vooral een stuk beter door de hogere compressie. Door de grotere expansie bij hogere compressie kan het hete gas meer uitzetten, en derhalve ook koelen. Juist door deze grotere afkoeling wordt een hoger rendement gehaald, want het energieverlies door de uitlaat in de vorm van heet gas is minder. Bij waterinjectie wordt een deel van de warmte door het water opgenomen, wat dus tot een lagere gastemperatuur leidt.
 
Vingerhoedje aceton in je tank, bespaart brandstof.
Gooi je vet op water blijft het als bolletje drijven, doe je er afwasmiddel bij zakt de druppel uiteen en door de oppervlakte. Dit komt door de oppervlakte spanning. Een druppel heeft een minimale afmeting ( soort stof specifiek) Dit komt ook door die oppervlakte spanning. Aceton heft die op dus druppels worden kleiner. Ingespoten zal het dus beter verdelen en verbranden in de cilinder. Gevolg meer vermogen en minder verbruik. NIET te veel ingooien anders smelten je pakkingen ook weg !! Vingerhoedje op ca 8 liter is goed. Doe dit al jaren bij mijn auto en hij rijdt nog altijd perfect.

Grtz
 
Vingerhoedje aceton in je tank, bespaart brandstof.
Gooi je vet op water blijft het als bolletje drijven, doe je er afwasmiddel bij zakt de druppel uiteen en door de oppervlakte. Dit komt door de oppervlakte spanning. Een druppel heeft een minimale afmeting ( soort stof specifiek) Dit komt ook door die oppervlakte spanning. Aceton heft die op dus druppels worden kleiner. Ingespoten zal het dus beter verdelen en verbranden in de cilinder. Gevolg meer vermogen en minder verbruik. NIET te veel ingooien anders smelten je pakkingen ook weg !! Vingerhoedje op ca 8 liter is goed. Doe dit al jaren bij mijn auto en hij rijdt nog altijd perfect.

Grtz

Broodje aap verhaal >> bij mythbusters op discovery aangewezen als "Myth Busted "





methanol en ethanol verbranden koeler dan benzine.
alleen het smeren van de motor is zo verdomde lastig.

bij modelvliegen word er nitro methaan bij de brandstof gedaan om meer power te krijgen maar ook om een betere stationaire motorloop te krijgen.
Als je motor afslaat tijdens het vliegen is dat verdomde lastig als je met je landings circuit bezig bent. dat koste je vaak je kist.
Met wat nitro bleef de motor dan wat mooier rond lopen op de lage toerentallen.

Nitro is idd zoals iemand al aangaf erg agressief.
na het lopen van de motor deed ik er altijd meteen een aantal druppels olie in tegen de roest.


mix voor brandstof voor modelmotoren >
70 % methanol
10% nitro methaan
20 % olie ( wonder olie of syntheet zoals bv carbolin van de firma Fuchs)
olie aandeel is altijd 18 tot 20 %
meer nitro gaat altijd ten koste van het aandeel ( %) methanol.

linkje naar de meest gebruikte model-motor ter wereld :
http://www.osengines.com/engines/airplane.html

noot: model 4 takt motoren hebben geen olie in de carter>> olie zit altijd bij de brandstof

verder nog een filmpje van een os max FS 56 4 takt ( iets van 8 ,5 cc cylinderinhoud )
deze draait dik 12300 TPM volgas op de grond ( in de lucht loopt dat al gauw op naar 14000)

in het begin zie je dat er een knijper op de gloeiplug gezet word om de plug te laten gloeien ( dit is ca 2 volt ) als de motor loopt kunt je de knijper los halen en houd het verbrandingsproces de gloeispiraal op temperatuur.

 
Broodje aap verhaal >> bij mythbusters op discovery aangewezen als "Myth Busted "





methanol en ethanol verbranden koeler dan benzine.
alleen het smeren van de motor is zo verdomde lastig.

bij modelvliegen word er nitro methaan bij de brandstof gedaan om meer power te krijgen maar ook om een betere stationaire motorloop te krijgen.
Als je motor afslaat tijdens het vliegen is dat verdomde lastig als je met je landings circuit bezig bent. dat koste je vaak je kist.
Met wat nitro bleef de motor dan wat mooier rond lopen op de lage toerentallen.

Nitro is idd zoals iemand al aangaf erg agressief.
na het lopen van de motor deed ik er altijd meteen een aantal druppels olie in tegen de roest.


mix voor brandstof voor modelmotoren >
70 % methanol
10% nitro methaan
20 % olie ( wonder olie of syntheet zoals bv carbolin van de firma Fuchs)
olie aandeel is altijd 18 tot 20 %
meer nitro gaat altijd ten koste van het aandeel ( %) methanol.

linkje naar de meest gebruikte model-motor ter wereld :
http://www.osengines.com/engines/airplane.html

noot: model 4 takt motoren hebben geen olie in de carter>> olie zit altijd bij de brandstof

verder nog een filmpje van een os max FS 56 4 takt ( iets van 8 ,5 cc cylinderinhoud )
deze draait dik 12300 TPM volgas op de grond ( in de lucht loopt dat al gauw op naar 14000)

in het begin zie je dat er een knijper op de gloeiplug gezet word om de plug te laten gloeien ( dit is ca 2 volt ) als de motor loopt kunt je de knijper los halen en houd het verbrandingsproces de gloeispiraal op temperatuur.



1. Krijg je met ethanol ipv methanol in dat mengsel dan niet meteen meer kracht?

2: viertakt gesmeerd via de brandstof ..... kan dat zomaar :?
 
Laatst bewerkt:
'alcohol' > 'alcohol als brandstof'

Ik Brazilië rijdt men toch veel op organische ethanol? Ik dacht uit suikerriet.
Kan dus wel, maar het nut hier in Nl ontgaat me even.

Het is een heel groot broodje aap verhaal dat men in Brazilië veel op organische vloeistof rijdt. Bio brandstof is een mooi verhaal, maar in de praktijk gaat het nauwelijks werken. Er is gewoon te weinig van om een aanzienlijke bevolkingsgroep continu van deze brandstof te voorzien.

Net zoiets als lijnzaadolie, een boer kan hooguit van zijn eigen oogst een deel van zijn tractoren en machines voedden.

Je hebt er gewoon niks aan. En dan nog, het kost je meer energie om het te maken voor gebruik, dan wat het je aan energie op zal leveren.
 
Het is een heel groot broodje aap verhaal dat men in Brazilië veel op organische vloeistof rijdt. Bio brandstof is een mooi verhaal, maar in de praktijk gaat het nauwelijks werken.
Als je dat soort beweringen doet zou ik toch de feiten even checken, voor je onzin verteld:
Introduced in the market in 2003, flex vehicles became a commercial success,[18] reaching a record 92.3% share of all new cars and light vehicle sales for 2009.[19] In March 2010, the cumulative production of flex-fuel cars and light commercial vehicles reached the milestone of 10 million vehicles,[20][21] and by December 2009 they represented 39% of Brazil's registered Otto cycle light motor vehicle fleet.[19] The success of "flex" vehicles, together with the mandatory E25 blend throughout the country, have allowed ethanol fuel consumption in the country to achieve a 50% market share of the gasoline-powered fleet by February 2008.[22][23] Considering diesel-powered vehicles, sugarcane ethanol represented 16.7% of the country's total energy consumption by the automotive sector in 2007.[24]
Ethanol fuel in Brazil - Wikipedia

Vingerhoedje aceton in je tank, bespaart brandstof.
Biglift heeft al aangegeven dat dit onzin is. Die verneveling hangt namelijk met veel meer dingen samen (viscositeit, grenslaag in injectoren) en bij injectie gaat dat beetje aceton daar echt geen invloed op hebben. Bij carburateurs zou het in theorie nog wat uitmaken, maar in de praktijk merk je helemaal niets van die paar druppels aceton, brandstof vernevelt bij onze toerentallen uit zichzelf al prima.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaan de dragracemotorfietsen die op nitro lopen uitelkaar na een run omdat men zeker wil zijn dat er geen nitrodampen in het carter achter gebleven zijn
(ik heb wel eens gezien dat een motor boem deed door nitrodampen in het carter (motor sloeg in het startvak af en men starte die meteen weer)

Alcohol maakt de nitro stabieler wat wel fijn is bij vloeibare dinamiet
Vroeger was de verhouding 98% nitro en nu mag je max 90% hebben bij dragracen

ps als je een keer een topfuel motor heb zien/horen/voelen lopen dan snap je wel dat het na 500 omwentelingen gereparred moet worden
 
Volgens mij gaan de dragracemotorfietsen die op nitro lopen uitelkaar na een run omdat men zeker wil zijn dat er geen nitrodampen in het carter achter gebleven zijn
(ik heb wel eens gezien dat een motor boem deed door nitrodampen in het carter (motor sloeg in het startvak af en men starte die meteen weer)

Alcohol maakt de nitro stabieler wat wel fijn is bij vloeibare dinamiet
Vroeger was de verhouding 98% nitro en nu mag je max 90% hebben bij dragracen

ps als je een keer een topfuel motor heb zien/horen/voelen lopen dan snap je wel dat het na 500 omwentelingen gereparred moet worden

zuigers/drijfstangen/lagers......etc hebben n beperkte levensduur
Get the Best Deals on Used Cars For Sale Near You - Shop Used Cars, Trucks, SUVs and other Vehicles | Edmunds
 
Ik vermoed toch dat een deel van de wonderolie helpt om te "dieselen"; verder moet de tweetakt natuurlijk ook worden gesmeerd.

Wordt die gloeiplug alleen gebruikt bij het starten, òf constant gestookt?

Wonderolie (risinus) wordt niet gebruikt (modelmotoren) om te "dieselen". Is uitsluitend voor de smering (en inmiddels achterhaald). Er is dieselbrandstof maar dan is het brandbare bestanddeel ether. De gloeiplug gloeit constant en bij heel dure "kisten" wordt ook wel ondersteuning gegeven door een aparte accu zodat de motor onder alle omstandigheden blijft draaien omdat de "plug" dan niet dooft.
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens gehoord dat het toevoegen van pure alcohol (90%+ ethanol) aan de brandstoftank positieve effecten kan hebben op het vermogen.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Hoeveel vermogenstoename kan ik verwachten en wat voor % tov benzine is er voor nodig?
wat zijn de nadelen ervan?
Is dit niet doodzonde van de wellicht drinkbare alcohol?

Na alle post's kan je wel concluderen dat je die alcohol beter kan drinken dan in je tank te gieten.
Hik.
 
Dat moet dan de reden zijn waarom het pingelen tegengaat. Waterinjectie wordt toch ook gebruikt om pingelen tegen te gaan?
Nee, water niet vergelijkbaar in tijd, toepassing en percentage. Water in de brandstof is slecht, punt uit.

Koud-water-injectie gebeurt in een bepaald moment van de zuigerslag, werd lang geleden al gedaan in o.a scheepsmotoren, om te profiteren van extra kracht van stoom.
.... Brandstofinjectie is vanaf de jaren '20 toegepast in dieselmotoren. Rond die tijd werd ook waterinjectie toegepast in scheepsdieselmotoren. Het vernevelen van koud water in de verbrandingskamer geeft zo'n 10-15% extra vermogen. .....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Injectiemotor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Waterinjectie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktdieselmotor#Tweetaktdiesel_met_waterinjectie

Alcohol wil hoegenaamd niet "spontaan dieselen" dus ook niet pingelen, vandaar ook die gloeiplug in modelmotortjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan