Algemene MotoGP topic

Het gebeurt wel vaker, zeker op de krappere Europese banen, dat de World Superbike motoren op qualifying tyres zich kunnen meten met de MotoGP-tijden op "gewone" banden. Eén rondje kan dat; twee misschien ook nog; daarna is de qualifier op en gaat de MotoGP fiets gewoon op hetzelfde tempo door.

Precies dat dus.
En redding vs een KTm Gp motor is ook niet helemaal eerlijk..
 
Het gebeurt wel vaker, zeker op de krappere Europese banen, dat de World Superbike motoren op qualifying tyres zich kunnen meten met de MotoGP-tijden op "gewone" banden. Eén rondje kan dat; twee misschien ook nog; daarna is de qualifier op en gaat de MotoGP fiets gewoon op hetzelfde tempo door.

Niet zo gek lang geleden hebben we opgepimpte SBK motoren gehad in de MotoGP, in die CRT Teams. Hoe zich dat verhield tov de echte MotoGP motoren weten we allemaal, maakten geen schijn van kans.
 
Behalve aleix espargaro met de crt aprilia.

Die werd in 2013 12e met een CRT motor. Is daarmee bewezen dat een SBK motor (want dat was een een CRT fiets eigenlijk, een SBK blok in een proto frame) wel degelijk op kan tegen een MotoGP-fiets? Ik denk juist van niet.

Dat snelle rondje van Redding is superknap maar het zegt helemaal niets. het is een discussie die elk jaar weer de kop opduit als er iemand (meestal Rea de afgelopen jaren) weer even een snel rondje op een SBK heeft laten zien, op een baan waar ook MotoGP coureurs aan het testen waren. Maar in een 1 op 1 gevecht zal de SBK het altijd afleggen tegen de motoGP fiets. Is veel zwaarder, moet eerder remmen etc etc. Dat kan geen een coureur goed maken, ook Redding niet.
 
Even the in lap kijken op eurosport POD (?) cast kijken. Peter Bom legt precies uit waarom een superbike niet werkt met carbon remmen en een dikke voorvork. Dit is niet op elkaar afgestemd en ga je 1.5 seconde langzamer rond per ronde.... Buitenbeentjes in de MotoGP genaamd...

 
Die werd in 2013 12e met een CRT motor. Is daarmee bewezen dat een SBK motor (want dat was een een CRT fiets eigenlijk, een SBK blok in een proto frame) wel degelijk op kan tegen een MotoGP-fiets? Ik denk juist van niet.

Dat snelle rondje van Redding is superknap maar het zegt helemaal niets. het is een discussie die elk jaar weer de kop opduit als er iemand (meestal Rea de afgelopen jaren) weer even een snel rondje op een SBK heeft laten zien, op een baan waar ook MotoGP coureurs aan het testen waren. Maar in een 1 op 1 gevecht zal de SBK het altijd afleggen tegen de motoGP fiets. Is veel zwaarder, moet eerder remmen etc etc. Dat kan geen een coureur goed maken, ook Redding niet.
Dat zeker. De crt machines waren een stuk langzamer. Toch vond ik het wel altijd knap van aleix dat hij op bepaalde momenten wel qua rondetijden in de buurt kwam. Hij haalde ook regelmatig de top 10 met dat ding. Zowel met de yamaha als de crt aprilia. Daarom nam Suzuki hem erna ook in dienst.
 

Bijlagen

  • 15936103767983021443886048665347.jpg
    15936103767983021443886048665347.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 5
Alles wat peter bom zegt is top !

Peter is de bom !!

En het verschil in die rondetijden zit hem in de kwali set up van een sbk fiets ( banden en set up etc ) en de gewone race laps van een Gp fiets

De combi Peter - Frank Weeink is gewoon super! De interviews en knowhow van de hele sport en de geschiedenis ervan van beiden is echt prettig om naar te kijken en te luisteren.
 
Consequentie kan zijn dat hij een deel van de Fp niet mag rijden bijvoorbeeld en een geld boete

Word tijd dat die regels op de schop gaan, lekker laten rijden die jongens
 
Consequentie kan zijn dat hij een deel van de Fp niet mag rijden bijvoorbeeld en een geld boete

Word tijd dat die regels op de schop gaan, lekker laten rijden die jongens
Het idee is een beetje gelijke rechten voor alle rijders, fabrieksjongens hebben iets meer salaris of zelfs gratis mogelijkheden.

Maar ik zou ze ook zo veel mogelijk laten trainen. :Y
Een R1M fiets uit de winkel is ook niet verkeerd trouwens.
Het ging hier ook met name om de speciale electronica begreep ik..
 
Terug
Bovenaan Onderaan